Vad är hålet under kopplingen till för?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Vad är hålet under kopplingen till för?

Post by Andreas E »

Har äntligen börjat skruva med bilen (NA från 1991) för att få ordning på kopplingen. När jag pallat upp bilen och börjat skruva loss slavcylindern (fan vad alla bultar satt...) upptäckte jag ett par skumma saker som jag skulle behöva hjälp med. Här är den ena:
- Under kopplingen finns ett litet hål (ser inte ut att vara gängat) som inte är pluggat. När jag nu har bilen upppallad fram läcker det ut lite olja ur detta hål. Är detta normalt? Om inte ska hålet pluggas eller är det ett värre problem? Hålet jag pratar om är inringat i rött på bifogad bil:
kopplingshål.jpg
kopplingshål.jpg (48.9 KiB) Viewed 553 times
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Jari Olavison

Re: Vad är hålet under kopplingen till för?

Post by Jari Olavison »

Det var likadant under min bil, det kommer några droppar olja ur detta hål. Jag drog slutsatsen att detta hål är helt enkelt ett dräneringshål så att ev. olja från läckage ex.vis från vevaxeln inte blir kvar och fyller upp sprängkåpan med en massa olja... :roll: :think2:

Olja och torrlameller funkar ju inte så bra :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
fischlein

Re: Vad är hålet under kopplingen till för?

Post by fischlein »

Hade bilen upphissad igår och passade på att kolla dett hål. Hade torkat rent under vxl låda innan föregående banmöte, men nu såg det ut att ha kommit fram olja ifrån detta hålet... hmmmm
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Post Reply