Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Robert, du får nog inte den bilen igenom SBP´s avgasprov.
DEN VERKAR RYKA LITE!!!!:::))))
Dunderbygge
Grattis!
DEN VERKAR RYKA LITE!!!!:::))))
Dunderbygge
Grattis!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
TackartackatJimmy wrote:Ser ut som om du har en riktig monsterbil där!
Den kommer ju gå som en raket med 152hk, <1000kg, fint chassi och en förare som inte fegar i första taget (har jag hört )
Har du några bilder på hur du modifierade länkarmarna för att få mer camber föresten?
Jag hoppas på att den kommer gå bra, premiärtur imorgon på Sturup är tanken
Fegar? Vad är det för något
Jag är typiskt sämst på att ta bilder under tiden jag gör någonting med bilen, men det är egentligen en
ganska simpel modifikation. Du svetsar igen det gamla infästningspunkten på länkarmen, svetsar dit en
stadig bricka med några mm förskjutning och borrar sedan nya hål.
I framvagnen gjordes detta på nedre länkarmarna (där hålen flyttades utåt) och baktill gjordes operationen
på övre länkarmarna.
Mao ganska simpelt om man har en svets, vinkelslip, någon bricka lite vilja
Ha det bäst jau
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
gokarting.nu wrote:Robert, du får nog inte den bilen igenom SBP´s avgasprov.
DEN VERKAR RYKA LITE!!!!:::))))
Dunderbygge
Grattis!
Hehehe, tack.
Det har jag ju faktiskt glömt att skriva; Nybesiktad 23/4 (Ja, och den gick igenom också)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Imponerande effekt ni fick ur motorn Trodde inte att + 15hk skulle gå att få Mazda motorn har mer än väntat. Kommer nog kunna rejsa bra med oss i B också
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Robert,
Normalt ligger förlusterna i Miatans drivlina på runt 20hk (med lite variation), fick ni verkligen ut 130 på bakhjulen?
De flesta rullar brukar visa liknade värden på bakhjulen (lite varierande på hur väl däcken fungerar med rullen, lufttryck etc), men drivlineförlusterna och motoreffekten varierar minst sagt.
Och en tuningfirma säljer inte effekt i asfalten på tävling, de säljer papper med stora siffror. Dvs det finns ingen anledning för dem att ha en bänk som räknar lågt på motoreffekten.
Men mäter du 130+ på naven på en Rototest så är det väldans bra optimerat (lite så man börjar bli intresserad av insugskammen).
För 8 år sen hade min 116 på bakhjulen (på de rullarna framräknat till 134.6 i motorn), vi får väl se om du försvinner i fjärran extremt mycket (15 hk och 100kg ska ge mer än bara märkbar skillnad).
Tänk även på om drivlineförlusterna räknas fram till att vara mycket högre så kommer ALL den effekten värma växellåda och diff, med 5-6Kw extra så bör det bli väldigt mycket varmare än för alla andra (räcker ju att värma ett hus)...
Normalt ligger förlusterna i Miatans drivlina på runt 20hk (med lite variation), fick ni verkligen ut 130 på bakhjulen?
De flesta rullar brukar visa liknade värden på bakhjulen (lite varierande på hur väl däcken fungerar med rullen, lufttryck etc), men drivlineförlusterna och motoreffekten varierar minst sagt.
Och en tuningfirma säljer inte effekt i asfalten på tävling, de säljer papper med stora siffror. Dvs det finns ingen anledning för dem att ha en bänk som räknar lågt på motoreffekten.
Men mäter du 130+ på naven på en Rototest så är det väldans bra optimerat (lite så man börjar bli intresserad av insugskammen).
För 8 år sen hade min 116 på bakhjulen (på de rullarna framräknat till 134.6 i motorn), vi får väl se om du försvinner i fjärran extremt mycket (15 hk och 100kg ska ge mer än bara märkbar skillnad).
Tänk även på om drivlineförlusterna räknas fram till att vara mycket högre så kommer ALL den effekten värma växellåda och diff, med 5-6Kw extra så bör det bli väldigt mycket varmare än för alla andra (räcker ju att värma ett hus)...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Psykning på hög nivå!!
Fräck bil! Men du har missat det viktigaste! Det är inte förarskills, pulver eller hjulvinklar som avgör det är färgen på bilen! Nu hinner du tyvärr inte lacka bilen svart innan säsongen är igång så du får räkna med att se en vy genom vindrutan full av ankstjärtar även i år!
Fräck bil! Men du har missat det viktigaste! Det är inte förarskills, pulver eller hjulvinklar som avgör det är färgen på bilen! Nu hinner du tyvärr inte lacka bilen svart innan säsongen är igång så du får räkna med att se en vy genom vindrutan full av ankstjärtar även i år!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Hej,Niklas Falk wrote:Robert,
Normalt ligger förlusterna i Miatans drivlina på runt 20hk (med lite variation), fick ni verkligen ut 130 på bakhjulen?
De flesta rullar brukar visa liknade värden på bakhjulen (lite varierande på hur väl däcken fungerar med rullen, lufttryck etc), men drivlineförlusterna och motoreffekten varierar minst sagt.
Och en tuningfirma säljer inte effekt i asfalten på tävling, de säljer papper med stora siffror. Dvs det finns ingen anledning för dem att ha en bänk som räknar lågt på motoreffekten.
Men mäter du 130+ på naven på en Rototest så är det väldans bra optimerat (lite så man börjar bli intresserad av insugskammen).
För 8 år sen hade min 116 på bakhjulen (på de rullarna framräknat till 134.6 i motorn), vi får väl se om du försvinner i fjärran extremt mycket (15 hk och 100kg ska ge mer än bara märkbar skillnad).
Tänk även på om drivlineförlusterna räknas fram till att vara mycket högre så kommer ALL den effekten värma växellåda och diff, med 5-6Kw extra så bör det bli väldigt mycket varmare än för alla andra (räcker ju att värma ett hus)...
Jag blev faktiskt själv förvånad när jag fick se siffrorna men jag lever i förnekelse och hoppas på det bästa .
Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Attans, det missade jagFredrik Henriksson wrote:Psykning på hög nivå!!
Fräck bil! Men du har missat det viktigaste! Det är inte förarskills, pulver eller hjulvinklar som avgör det är färgen på bilen! Nu hinner du tyvärr inte lacka bilen svart innan säsongen är igång så du får räkna med att se en vy genom vindrutan full av ankstjärtar även i år!
Jag har ju svarta däck och hardtoppen är ju ganska så mörkgrön (kanske svart om man har defekt färgseende)
Året ska bli fruktansvärt spännande och jag ser fram emot att jaga ankstjärtar, men jag ska nog först jaga vanliga stjärtar
Årets bil bör ju på papper vara mycket snabbare än fjolårets men jag är väldigt övertygad om att det finns en hel del väloptimerade bilar där ute som även har en bättre packning mellan ratt och stol. Det finns juh en anledning att vissa C-Packningar kör snabbare än vissa B-Packningar med bättre bilar *host*
Vidare så har jag juh med vilje skippat diffbroms så att jag har något att skylla på när jag inte kör fort
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Packningar är viktiga! Det fick jag erfara förra veckan...
Nu börjar det bli riktig racing! Räknar kallt med att det mäts topplock, markhöjd, spekuleras kring kammar i sommar! "Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?"
Nu börjar det bli riktig racing! Räknar kallt med att det mäts topplock, markhöjd, spekuleras kring kammar i sommar! "Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?"
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Med 119 på hjulen så är det mycket mer normalt, dvs ca 140-142 i motorn med normala förluster, ca 10hk mer än Mazdas Spec (och mindre än 5 mer än reglementet räknar med).ephas wrote:Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Du kan ju fundera på hur varm drivlinan blir om du har 6Kw mer värme där än andra.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Tandkräm?Fredrik Henriksson wrote:"Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?"
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Baslåda förstår ni väl...Niklas Falk wrote:Tandkräm?Fredrik Henriksson wrote:"Vad är det för konstig tub Andreas har liggandes i skuffen?"
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Hmm, värt att tänka på. Jag ska som sagt göra ett Rototest under säsongen så får vi se. Men jag tycker också att ca 140-142 låter mer "normalt". Värmen behöver jag ändå, har ju inget värmepaket i bilenNiklas Falk wrote:Med 119 på hjulen så är det mycket mer normalt, dvs ca 140-142 i motorn med normala förluster, ca 10hk mer än Mazdas Spec (och mindre än 5 mer än reglementet räknar med).ephas wrote:Bilen lämnar 119whp i samma pull som den visar 152 i motorn. Självklart vore det intressant att göra ett Rototest och det är väl tanken att göra någon gång under säsongens lopp.
Gällande insugskammen så hoppas jag att den mår bra, vad det är för en som sitter i får du kontakta Anders Olsson om eftersom det är samma motor i denna bilen som satt i den gröna jag tävlade med förra året (som köptes av Anders).
Du får jättegärna kika på den någon tävlingshelg, jag har inte haft tid att ens byta kamrem i vinter så jag hoppas att
allting håller (kamremmen byttes av Anders för lite mer än ett år sedan).
Du kan ju fundera på hur varm drivlinan blir om du har 6Kw mer värme där än andra.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Härligt att se att allt lirar! Skönt att man har en svart bil i alla fall....
Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! Har du byggt om kylvattendragningen också?
Fönsterrutor är för veklingar eller?
Lycka till på Sturup!
Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! Har du byggt om kylvattendragningen också?
Fönsterrutor är för veklingar eller?
Lycka till på Sturup!
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Jag ber i högsta grad om ursäkt ers HöghetCyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar! Skönt att man har en svart bil i alla fall....
Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! Har du byggt om kylvattendragningen också?
Fönsterrutor är för veklingar eller?
Lycka till på Sturup!
Första inlägget editerat med ny info tillagd
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)
Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Finns ingen smiley med kungakrona tyvärrephas wrote:Jag ber i högsta grad om ursäkt ers HöghetCyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar! Skönt att man har en svart bil i alla fall....
Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! Har du byggt om kylvattendragningen också?
Fönsterrutor är för veklingar eller?
Lycka till på Sturup!
Första inlägget editerat med ny info tillagd
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)
Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru!
Kör du utan termostat? Annars borde tempen vara korrekt (där det är viktigt). Har du flyttat tempgivaren?
Ska du köra utan rutor, instrumenthus etc etc eller är bilen inte riktigt klar? Vad väger den tomvikt?
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Cyberoid wrote:Finns ingen smiley med kungakrona tyvärrephas wrote:Jag ber i högsta grad om ursäkt ers HöghetCyberoid wrote:Härligt att se att allt lirar! Skönt att man har en svart bil i alla fall....
Men du har ju glömt nämna det viktigaste: Racingkyl ifrån Arrows! Har du byggt om kylvattendragningen också?
Fönsterrutor är för veklingar eller?
Lycka till på Sturup!
Första inlägget editerat med ny info tillagd
Jag har även byggt om kylvattendragningen, nu måste jag tejpa kylaren för att få upp temp (om jag kör landsväg)
Såg en video när du kör på Falkenberg, det går ju verkligen undan hörru!
Kör du utan termostat? Annars borde tempen vara korrekt (där det är viktigt). Har du flyttat tempgivaren?
Ska du köra utan rutor, instrumenthus etc etc eller är bilen inte riktigt klar? Vad väger den tomvikt?
Alla tempgivare är på orginalplacering. Jag kör utan termostat eftersom jag inte lyckats "bygga en" än. (Jag har ju re-route) Men en termostat ska dit inom snar framtid är tanken.
Plastrutor gjorde jag inatt, kommer behövas lite finlir men det duger till träningen idag i alla fall.
Instrumenthus sitter på plats, även på bilderna. Det är bara kåpan ovanför som inte sitter där. (och nej, den ska inte dit igen eftersom den väger 490g )
Hur har folk löst det med termostat som kör reroute? Man plockar ju inte vattnet genom den ursprungliga öppningen där termostaten sitter!?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Man kan använda distansen från JR "cold air intake" eller göra en kopia. Finns bilder i min byggtråd på rejsa. Det beskriver alla ingående delar ganska bra. Men det går nog att köra utan också om man håller koll på värmen. Eventuellt med en stypbricka istället?ephas wrote: Hur har folk löst det med termostat som kör reroute? Man plockar ju inte vattnet genom den ursprungliga öppningen där termostaten sitter!?
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
För att lugna lite oron gällande min beräknade motoreffekt så körde jag på Knutan i helgen.
På rakan låg jag bakom en 140 hästars NB och kom inte ikapp på rakan. Avståndet var ganska konstant och det var inte förrän NBn började bromsa jag kom ikapp (tacka XP10 och bristande omdöme för sena bromspunkter).
Så det lär inte bli några monsterskillnader på rakan och eftersom min tävlingsvikt med mig ligger starx under 1000kg så lär jag inte ha 152bhp i motorn Snarare de ca 140 Falk ansåg att jag hade beräknat på min whp som var 119.
Jag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
Såja, andas ut nu
På rakan låg jag bakom en 140 hästars NB och kom inte ikapp på rakan. Avståndet var ganska konstant och det var inte förrän NBn började bromsa jag kom ikapp (tacka XP10 och bristande omdöme för sena bromspunkter).
Så det lär inte bli några monsterskillnader på rakan och eftersom min tävlingsvikt med mig ligger starx under 1000kg så lär jag inte ha 152bhp i motorn Snarare de ca 140 Falk ansåg att jag hade beräknat på min whp som var 119.
Jag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
Såja, andas ut nu
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Den enda silvriga NB jag såg på Knutan (i klass C dessutom) var Bertils...ephas wrote:ag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Då är ju sannolikheten ytterst stor att det var hans, eftersom ingen annan lär ha kört denTorkel k wrote:Den enda silvriga NB jag såg på Knutan (i klass C dessutom) var Bertils...ephas wrote:ag har ingen information om den andra bilen mer än att den var silvrig och var en 140 hästars...
Hej Hopp...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Lite tankar...
Jag lyckades under MX5 Cup helgen på Kinnekulle sortera ut mitt understyrningsproblem.
När jag fortfarande hade understyrning kunde jag inte komma ner under 1:04 tider.
När jag väl lyckats sortera ut problemet kom jag ner på 1:02:949, sjukt vilken skillnad
det blev i bilen. Denna tid trots att bilen vägde 1005kg. Ett tecken på att vikten inte
är lika avgörande som man tror är att Jimmy Visshed körde på ännu bättre tider med
en bil som jag tror är 30-40kg tyngre (om jag inte läst fel någonstans).
Jag vill väl inte kalla det besvikelsen men jag är förvånad att jag inte är snabbare på rakan
än vad jag är. Jag jämnförde både med Halbigs NB och med Jimmy NA och oavsett utgång
på rakan så var där ingen märkbar skillnad såvidare jag inte hamnade i draget bakom.
Jag satsar på att få bilen snabb utan diffbroms som det ser ut just nu och det verkar fungera på Kullen i alla fall.
Diffbroms stjäler effekt (har de som har koll berättat för mig) och med tanke på att vi
har väldigt effektsvaga motorer väljer jag att inte köra diffbroms helt enkelt.
Jag har inte testa Knutan med den nya setupen som ger mig styrning men jag förväntar mig lite
innerhjulsspinn i idioten och precis efter nerförsbacken. Vi får se hur jobbigt det blir.
Skulle det bli något seriöst race på Sturup får jag nog överväga diffbroms på just den banan, det
spinner helt enkelt på alldeles för många ställen.
Om jag dessutom förstärker karossen ännu mer så kommer det inte göra saken bättre...
Nåja, lite tankar för historiken helt enkelt
Jag lyckades under MX5 Cup helgen på Kinnekulle sortera ut mitt understyrningsproblem.
När jag fortfarande hade understyrning kunde jag inte komma ner under 1:04 tider.
När jag väl lyckats sortera ut problemet kom jag ner på 1:02:949, sjukt vilken skillnad
det blev i bilen. Denna tid trots att bilen vägde 1005kg. Ett tecken på att vikten inte
är lika avgörande som man tror är att Jimmy Visshed körde på ännu bättre tider med
en bil som jag tror är 30-40kg tyngre (om jag inte läst fel någonstans).
Jag vill väl inte kalla det besvikelsen men jag är förvånad att jag inte är snabbare på rakan
än vad jag är. Jag jämnförde både med Halbigs NB och med Jimmy NA och oavsett utgång
på rakan så var där ingen märkbar skillnad såvidare jag inte hamnade i draget bakom.
Jag satsar på att få bilen snabb utan diffbroms som det ser ut just nu och det verkar fungera på Kullen i alla fall.
Diffbroms stjäler effekt (har de som har koll berättat för mig) och med tanke på att vi
har väldigt effektsvaga motorer väljer jag att inte köra diffbroms helt enkelt.
Jag har inte testa Knutan med den nya setupen som ger mig styrning men jag förväntar mig lite
innerhjulsspinn i idioten och precis efter nerförsbacken. Vi får se hur jobbigt det blir.
Skulle det bli något seriöst race på Sturup får jag nog överväga diffbroms på just den banan, det
spinner helt enkelt på alldeles för många ställen.
Om jag dessutom förstärker karossen ännu mer så kommer det inte göra saken bättre...
Nåja, lite tankar för historiken helt enkelt
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Robert, bra kört på Kullen!
Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb!
Hälsningar
Bengt
EVO-Orange
Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb!
Hälsningar
Bengt
EVO-Orange
Bengt Jönsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Gyllene regeln inom racing: "Andras moddar gör deras bil snabbare, egna moddar tar fram förarpotentialen."Bejon wrote: Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Hehe, mycket riktigt Fredrik, håller med dig till 100%Fredrik Henriksson wrote:Gyllene regeln inom racing: "Andras moddar gör deras bil snabbare, egna moddar tar fram förarpotentialen."Bejon wrote: Det måste ha varit effektmätarkvällen på JAP-Tuning som gjorde att du är så snabb!
På tal om den kvällen så var det ju också lite intressant det här med hästkraftsantalet.
Om jag minns rätt så hade alla 160bhp NC - 175bhp enligt bänken, min bil hade som jag tidigare skrivit 152bhp.
Jadu, med huvudet numera något sänkt inför Farbror Falk så ska jag inte mera tala om "uträknade motorhästar" utan istället gå på den effekt som mätts fram på hjulen (119bhp) Det känns i alla fall lite närmre verkligheten än de 152 som bänken uppskattade. Tyvärr fanns där ingen NA 1,8 denna dag så jag kunde inte göra någon jämnförelse.
För övrigt så vet vi juh alla att det endast är hästkrafterna som gör varvtiderna, det vet ju alla!
Jag menar saker som...
...hundratals natt-timmar nerlagda i garaget under vintern...
...Individuellt gjorda bussningar till varje länkarm i stenhårt material...
...smörjnipplar för att minska friktionen i varje bussning...
...Dropstops...
...ordentlig cornerweight...
...ordentliga hjulvinklar...
...100-tals träningsvarv och körtid på banorna...
...ordentligt testade inställningar på bilen...
absolut INTE påverkar tiderna.
Strunta i alla modifikationerna ovan och trimma till 160 bhp så är du garanterat snabbast!
Jag menar, det var ju Civinco som kom 1:a och 2:a på Kullen, det är säkert ENBART på grund av Civinco som de kom så långt fram! Så vill du vara topp 3? Montera ditt ett Civinco och välkommen in i leken.
Sorry för min ironi men den här hästkraftsfixeringen är ju bara skrattretande.
Pihl hade svårt att komma ner på samma tider som han körde med 1,6 och Dennis kör ifrån riktigt många 1,8or med sin 1,6a...
Även om texten kanske låter lite bitter så är det inte fallet, behövde bara få ur mig lite tankar helt enkelt, hehe.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm