Någon som är duktig på Megasquirt?
Någon som är duktig på Megasquirt?
Har monterat en kompressor på min -95, 1.8L och det var en baggis jmf med bygganvisning och installation av MS.
Nu är det så långt gånget att MS är kodad o klar med grundmappen för 94-95 men bilen vägrar starta. Orginal ECU fungerar utmärkt trots annan MAF o lambda + kompressor då. All heder åt Mazda som verkligen levererar robusta saker!
Det är ett j-a plockepinn med MS, tycker jag dessvärre, och deras instruktioner på div internetsidor är inte alltid helt entydiga.
Sen inser jag förstås att Om och när man får igång MS så har man ett kraftfullt verktyg att styra motorn ned.
Jag har kontrollmätt att jag inte har några kortisar mellan utgångar till signaler och 12 + 5 V är där.
Sen försökte jag köra en diagnos i Tunerstudio utan att jag fick upp en enda signal.
Är det någon mer som upplevt liknande problem och kan peka i en riktning?
MVH///Magnus, Höör
Nu är det så långt gånget att MS är kodad o klar med grundmappen för 94-95 men bilen vägrar starta. Orginal ECU fungerar utmärkt trots annan MAF o lambda + kompressor då. All heder åt Mazda som verkligen levererar robusta saker!
Det är ett j-a plockepinn med MS, tycker jag dessvärre, och deras instruktioner på div internetsidor är inte alltid helt entydiga.
Sen inser jag förstås att Om och när man får igång MS så har man ett kraftfullt verktyg att styra motorn ned.
Jag har kontrollmätt att jag inte har några kortisar mellan utgångar till signaler och 12 + 5 V är där.
Sen försökte jag köra en diagnos i Tunerstudio utan att jag fick upp en enda signal.
Är det någon mer som upplevt liknande problem och kan peka i en riktning?
MVH///Magnus, Höör
Last edited by Miata140 on Tue 20 Apr 2010, 08:19, edited 1 time in total.
Magnus Björk, Eslöv
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
US har inte alltid samma elsystem som JP/AU/EU. ECUns placering kan variera mellan åtminstone tre ställen (bakom passätet, framför passfötterna eller ovanför styrstången).
Att läsa steg för steg beskrivningar skrivna för samma årsmodell men med annan spec kan ju vara förvillande. Om du inte hittar nån som gjort exakt samma sak på exakt samma bil så återstår det ju att lägga ner ännu mer tid och justera beskrivningarna till de stämmer för dig.
Har du ett komplett elschema som stämmer för exakt din bil (så du kan jämföra instruktioner, funktioner och kabelfärger)?
Att läsa steg för steg beskrivningar skrivna för samma årsmodell men med annan spec kan ju vara förvillande. Om du inte hittar nån som gjort exakt samma sak på exakt samma bil så återstår det ju att lägga ner ännu mer tid och justera beskrivningarna till de stämmer för dig.
Har du ett komplett elschema som stämmer för exakt din bil (så du kan jämföra instruktioner, funktioner och kabelfärger)?
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Jag har en mekhandbok för MX-5 men de skickar inte med några elritningar i boken eftersom det tydligen finns så enormt många varianter för årsmodeller och utrustning.
///Magnus
///Magnus
Magnus Björk, Eslöv
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
95orna är lite jobbiga, tidiga är OBD-I och sena OBD-II, det ger ganska olika elsystem sett från ECUns synvinkel.
Utan elschema är det ju vågat att ge sig på MS (om man itne kopierar en fungerande lösning på identisk bil). Mazda tar ju bra betalt för böckerna men en del går det att få tag på lite fuskigt vis (scannade).
Men det går ju att mäta sig fram från ECUkontakten för att hitta IAT, CAS, Tändmodulerna och injektorerna (och allt det andra man vill ha med). Men jobb blir det oavsett.
Fungerar ditt MS med en JimStim eller likande (så du inte vet att felet är mellan MS och bilen)?
Jag har inte byggt nåt MS än, det dyker ju upp så intressanta alternativ hela tiden, men lite har man följt utvecklingen (och felsöka har jag tvingat göra på annat, dela upp i mindre enheter och bocka av det som fungerar en efter en).
Utan elschema är det ju vågat att ge sig på MS (om man itne kopierar en fungerande lösning på identisk bil). Mazda tar ju bra betalt för böckerna men en del går det att få tag på lite fuskigt vis (scannade).
Men det går ju att mäta sig fram från ECUkontakten för att hitta IAT, CAS, Tändmodulerna och injektorerna (och allt det andra man vill ha med). Men jobb blir det oavsett.
Fungerar ditt MS med en JimStim eller likande (så du inte vet att felet är mellan MS och bilen)?
Jag har inte byggt nåt MS än, det dyker ju upp så intressanta alternativ hela tiden, men lite har man följt utvecklingen (och felsöka har jag tvingat göra på annat, dela upp i mindre enheter och bocka av det som fungerar en efter en).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Reder du inte ut det har jag någonstans ett exakt schema för vilken pin på MS som skall sitta på vilken kabel i härvan för 95:an. 2006 byggde jag ett MS till min 95:a men jag har glömt det mesta som jag läste mig till då. Vart jag har mina gamla anteckningar vet jag inte heller. Du kommer rätt långt genom att fråga på Miata Turbo forumet...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Hej Niklas!Niklas Falk wrote:95orna är lite jobbiga, tidiga är OBD-I och sena OBD-II, det ger ganska olika elsystem sett från ECUns synvinkel.
Utan elschema är det ju vågat att ge sig på MS (om man itne kopierar en fungerande lösning på identisk bil). Mazda tar ju bra betalt för böckerna men en del går det att få tag på lite fuskigt vis (scannade).
Men det går ju att mäta sig fram från ECUkontakten för att hitta IAT, CAS, Tändmodulerna och injektorerna (och allt det andra man vill ha med). Men jobb blir det oavsett.
Fungerar ditt MS med en JimStim eller likande (så du inte vet att felet är mellan MS och bilen)?
Jag har inte byggt nåt MS än, det dyker ju upp så intressanta alternativ hela tiden, men lite har man följt utvecklingen (och felsöka har jag tvingat göra på annat, dela upp i mindre enheter och bocka av det som fungerar en efter en).
Har tyvärr ingen JimStim.
Vad som är konstigt nu är att jag kunde ställa in TPS i Tunerstudio innan men nu har det också lagt av.
Jag ser att jag fått en ritning längre ner i tråden här så jag får väl ge mig på den.
Ang. andra alternativ ECU - Jag ångrar verkligen att jag satsade på MS för det är alldeles för krångligt och mycket att läsa in och deras sidor på nätet är lite krångliga.
Magnus Björk, Eslöv
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Hej Fredrik!Fredrik Henriksson wrote:Reder du inte ut det har jag någonstans ett exakt schema för vilken pin på MS som skall sitta på vilken kabel i härvan för 95:an. 2006 byggde jag ett MS till min 95:a men jag har glömt det mesta som jag läste mig till då. Vart jag har mina gamla anteckningar vet jag inte heller. Du kommer rätt långt genom att fråga på Miata Turbo forumet...
Hemskt mycket tack för ritningarna!
De kommer nog att behövas ganska mycket är jag rädd för.
När jag tittade på amerikanska forum var Megasquirt stort och massan brukar ha rätt. Det verkade inte heller vara några problem att bygga och installera när man läste om det men vad jag ångrar mig och vad förd bakom ljuset man blev!
Det har tagit mig dagar att komma så här långt och pressar en kille från DIYAutotune rätt hårt via mail för att komma vidare men det har inte gett något. Jag har frågat om jag kan skicka tillbaka skiten och få en färdig PNP istället, han har inte svarat på den frågan.
Om du skulle hitta dina anteckningar så vore det himla trevligt för jag börjar bli rejält MS-trött. Vill helst inte tänka på eländet och sen skall man ju börja finjustera eländet efter det. Såg fram mot det innan men NU är inte innan längre...
Magnus Björk, Eslöv
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Det var rätt på rödbetan med elen!!!
Har gått över eländet och förstår inte vad DIYAutotune har använt för ritningar.
De ritningar jag fick av Fredrik måste vara rätt, färgerna stämmer med var de sitter under huven och det blir därför helfel från MS'n!
Jag har inte sett att de lagt upp några alternativa ritningar eller pekat på att deras koppling inte är den enda sanna, det borde de ha sagt på när jag pratade med dem via mail men de tror bara hela tiden att man byglat fel i förhållande till deras dokument.
Jag har skickat min revision till dem så får de säga hur det skall vara egentligen. Ritningarna använder inte riktigt samma lingo som MS.
Hur har ni gjort med EGR?
MVH///Magnus
Har gått över eländet och förstår inte vad DIYAutotune har använt för ritningar.
De ritningar jag fick av Fredrik måste vara rätt, färgerna stämmer med var de sitter under huven och det blir därför helfel från MS'n!
Jag har inte sett att de lagt upp några alternativa ritningar eller pekat på att deras koppling inte är den enda sanna, det borde de ha sagt på när jag pratade med dem via mail men de tror bara hela tiden att man byglat fel i förhållande till deras dokument.
Jag har skickat min revision till dem så får de säga hur det skall vara egentligen. Ritningarna använder inte riktigt samma lingo som MS.
Hur har ni gjort med EGR?
MVH///Magnus
Magnus Björk, Eslöv
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Tjaha!
Elen fixad men inget händer trots den senaste koden. Tydligen så var inte 2.1.1 en bra kod enligt DIY så därför har jag bytt till 3.0.3 som kan användas om man vill ha sekventiellt sprut t ex.
Skitbra!! OM bilen går...
DIY har lovat att titta på den om jag skickar tillbaka till USA men jag får stå för kostnaden T o R.
De tror att de får den att fungera omgående men jag är skeptisk, efter alla de veckor jag snackat med dem och skickat loggar utan någon förbättring så vete tusan.
Det roliga är att trots att jag bytt till kompressor, annan luftmasse och lambda så är det bara att plugga in originalboxen och bilen startar på en sekund!
Jag misstänker att något är kört i microsquirten. Ingen som bor i skåne som råkar ha ett xtra microsquirt liggande som man kunde prova med?
Alltså, jag kan inte rekommendera DIYPNP om ni inte lider av ett tvångssyndrom att lägga mycket tid i onödan på sådant som skall fungera.
Magnus
Elen fixad men inget händer trots den senaste koden. Tydligen så var inte 2.1.1 en bra kod enligt DIY så därför har jag bytt till 3.0.3 som kan användas om man vill ha sekventiellt sprut t ex.
Skitbra!! OM bilen går...
DIY har lovat att titta på den om jag skickar tillbaka till USA men jag får stå för kostnaden T o R.
De tror att de får den att fungera omgående men jag är skeptisk, efter alla de veckor jag snackat med dem och skickat loggar utan någon förbättring så vete tusan.
Det roliga är att trots att jag bytt till kompressor, annan luftmasse och lambda så är det bara att plugga in originalboxen och bilen startar på en sekund!
Jag misstänker att något är kört i microsquirten. Ingen som bor i skåne som råkar ha ett xtra microsquirt liggande som man kunde prova med?
Alltså, jag kan inte rekommendera DIYPNP om ni inte lider av ett tvångssyndrom att lägga mycket tid i onödan på sådant som skall fungera.
Magnus
Magnus Björk, Eslöv
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Verkar ha blivigt ett bekymmersamt problem du har.Miata140 wrote:Tjaha!
Elen fixad men inget händer trots den senaste koden. Tydligen så var inte 2.1.1 en bra kod enligt DIY så därför har jag bytt till 3.0.3 som kan användas om man vill ha sekventiellt sprut t ex.
Skitbra!! OM bilen går...
DIY har lovat att titta på den om jag skickar tillbaka till USA men jag får stå för kostnaden T o R.
De tror att de får den att fungera omgående men jag är skeptisk, efter alla de veckor jag snackat med dem och skickat loggar utan någon förbättring så vete tusan.
Det roliga är att trots att jag bytt till kompressor, annan luftmasse och lambda så är det bara att plugga in originalboxen och bilen startar på en sekund!
Jag misstänker att något är kört i microsquirten. Ingen som bor i skåne som råkar ha ett xtra microsquirt liggande som man kunde prova med?
Alltså, jag kan inte rekommendera DIYPNP om ni inte lider av ett tvångssyndrom att lägga mycket tid i onödan på sådant som skall fungera.
Magnus
Tvärt om har jag och minna bekanta inte haft några som helst problem med megasquirt. Enda är systemet är rätt känsligt för dåliga signaler ifrån givare med mera.
Har du dragit nya kablar eller försökt använda dig av befintliga? Får du signal från alla givare?
Funkar det till och från och lite som det vill så kan det vara boxen. Hadde varit bra med en simulator för att provköra boxen.
Har du skickat boxen än? tror jag att en bekant i stockholmsområdet har en simulator liggandes för ms2 boxen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Någon som är duktig på Megasquirt?
Hej Myran!
Inte skickat boxen. Förutom att jag är irriterad så är jag oxå halv-envis.
Kablaget är helt. Bilen startar direkt med originalboxen trots kompressor, annan luftmasse och annan lambda.
Inga signaler tappade i övrigt skulle jag tro.
Det har gjorts vissa framsteg sen jag började med 3.0.3 koden. NU har jag knappt någon fellogg(composite i TS) vid startförsök men fortfarande ingen start.
Ja, en sån där Jimstim hade ju varit toppen. kunde vara en lösning.
MVH///Magnus
Inte skickat boxen. Förutom att jag är irriterad så är jag oxå halv-envis.
Kablaget är helt. Bilen startar direkt med originalboxen trots kompressor, annan luftmasse och annan lambda.
Inga signaler tappade i övrigt skulle jag tro.
Det har gjorts vissa framsteg sen jag började med 3.0.3 koden. NU har jag knappt någon fellogg(composite i TS) vid startförsök men fortfarande ingen start.
Ja, en sån där Jimstim hade ju varit toppen. kunde vara en lösning.
MVH///Magnus
Magnus Björk, Eslöv