Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Premiärturen i år blev lite forcerad... V70n rasade så det fick bli miata med R-däck till jobbet på frostig väg den 30/3... sådär grepp... tur att man har en (1) bil man kan lita på. :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

MSCC KM1 2010 Ring Knutstorp

Post by Dennis Kullman »

Äntligen! I riktigt kallt väder blev det nytt PB och för första gången en varvtid under 1.12, närmare bestämt 1.11,768. :banana:
Det räckte till seger i Roadsport C med 0,1 s marginal till Hans Drangel.
I andra heatet skillde det 0,003 s mellan oss! :shock:
Trea blev Eddie med 944; fyra blev Fredrik med Fiero och femma blev Magnus som satte låga 1.13 med miata nr 97.
I racet spann jag nästan bort pole, men kom ändå först in i första kurvan och lyckades trots en och en annan liten tabbe (Hans var snäll och gjorde några han med) hålla min position hela racet.
En bra dag - fast vi frös som hundar. :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Cyberoid »

:D Grattis till kanontider samt segern i KM1. Det är kul att höra att Knutstorp verkar vara snabb även i år. :up: 8)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote::D Grattis till kanontider samt segern i KM1. Det är kul att höra att Knutstorp verkar vara snabb även i år. :up: 8)
Tack! Jag blev förvånad över att det gick så bra direkt från start. Jag var först ut och det gick fort direkt. Startade med kalltryck 1,9 höger och 1,85 vänster och fick bra grepp direkt (det var inte många plusgrader). Motorn drog betydligt bättre än vanligt; Hans kör i normala fall lätt ikapp mig på rakan, men det gick inte igår - skumt... gör den kalla luften mer för min motor än för Hans? Hans har ju iofs JR CAI medan jag inte har något sånt...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Fredrik Henriksson »

Grattis till PB Dennis!! :) :up: :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Grattis till PB Dennis!! :) :up: :banana:
Tack, Fredrik! Jag räknar faktiskt i det här fallet PB t o m högre än segern. :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Josen »

Kul - förmodar viktminskningen med platsdörrarna :up: hjälpte till ?

http://mscc.se/album/index.php?sfpg=MjA ... DAzOWUzOTc
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Kul - förmodar viktminskningen med platsdörrarna :up: hjälpte till ?
Inte mycket... de ligger i garaget... :wink:
Jag viktade upp istället (måste ju ha båda stolarna i)...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Josen »

Inte mycket... de ligger i garaget... :wink:
Jag viktade upp istället (måste ju ha båda stolarna i)...
Då finns det lite till att hämta då :up: Kanske behöves nu när Eddie kommer starkt :D
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Hans Drangel »

Grattis till segern Dennis :up:

Det visar att 1.6orna ännu är att räkna med! En bra dag var det med sedvanligt väl arrangerat KM, lite kallt men skönt att vi slapp regnet. Hade tänkt ta det lite lungt och känna på bilen men sporrades av Dennis tempo. Riktigt kul men jag var helt slut när jag kom hem. Edvin har fått bra fart på Porschen, tror även Fiero Fredrik fick till PB.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Hans Drangel wrote:Grattis till segern Dennis :up:

Det visar att 1.6orna ännu är att räkna med! En bra dag var det med sedvanligt väl arrangerat KM, lite kallt men skönt att vi slapp regnet. Hade tänkt ta det lite lungt och känna på bilen men sporrades av Dennis tempo. Riktigt kul men jag var helt slut när jag kom hem. Edvin har fått bra fart på Porschen, tror även Fiero Fredrik fick till PB.
Tack Hans! Den här gången var (den lilla) marginalen på min sida. :D
Jag kan tänka mig att du var sliten på kvällen; jag hann precis duscha sen skulle vi iväg. I morse var det inte mycket liv i gubben :roll: :wink: Några timmar på mountainbiken gjorde mig piggare - för stunden... gonatt!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Min och bilens kompletta historik på Ring Knutstorp (år varvtid detaljer):
  • 2001 1.20 2x15 minuter Toyo Proxes T1S, 195/50 VR 15
    2004 1.17.371 MGCC Klubbtävling (KM1), Roadsport C, placering: 8 (20), Bridgestone S-03 PP, 195/50-15
    2004 1.17.45 Hyllinge MS kvällsträning (2x15 min), Bridgestone S-03 PP, 195/50 ZR 15
    2004 1.15,8 Hyllinge MS kvällsträning. Toyo Proxes R881, 205/50 15
    2004 1.15,393 MGCC Klubbtävling (KM5), Roadsport C, placering 7 (18), Toyo Proxes R881, 205/50 15
    2005 1.14,8 MGCC Klubbtävling (KM1), Roadsport C, placering: 5 Toyo Proxes R881, 205/50 15
    2006 1.14,7 MGCC Klubbtävling (KM1), Roadsport C, placering 1 (11), Toyo Proxes R888, 205/50 15
    2006 1.13,78 Club Alfa Romeo (heldag) Toyo Proxes R888, 205/50 15
    2006 1.14,33 MGCC KM5 Roadsport C, placering 7, Yokohama A048 195/50-15
    2007 1.15,xx Hyllinge MS kvällsträning (3x20 minuter), Yokohama A048 205/50-15
    2007 1.13,6 TPC, Toyo Proxes R888, 205/50-15
    2007 1.13.8 MGCC KM5 Roadsport C, placering ?, Yokohama A048 205/50-15
    2007 1.12,809 Hyllinge KM, Special B (upp till 2500cc), placering?, Yokohama A048 205/50-15
    2008 1.12.8x SSM 2008, Placering 3 i båda racen, Toyo Proxes R888, 205/50-15
    2008 1.12,2 MGCC KM4 Roadsport C, placering 3, Toyo Proxes R888, 205/50-15
    2009 1.12,74 MX-5 Cup / SPVM, placering 4/5 resp. 5/6, Toyo Proxes R888, 205/50-15
    2010 1.11,768 MSCC KM1 Roadsport C, placering 1, Toyo Proxes R888, 205/50-15
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Cyberoid »

:shock: Det var inte dåligt dokumenterat! Och vilken snygg och stadig kurva. Men den utvecklingen blir nog svår att hålla under ett par år till. :) :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote::shock: Det var inte dåligt dokumenterat! Och vilken snygg och stadig kurva. Men den utvecklingen blir nog svår att hålla under ett par år till. :) :wink:
Jo, nu får man nog vara glad för tiondelar. :? :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by gokarting.nu »

Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

gokarting.nu wrote:Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
Jag har varit i Tyskland/Österrike och cyklat i bergen. Kom hem igår kväll. Ingen lösning än... :bang2:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Torkel k »

Dennis Kullman wrote:
gokarting.nu wrote:Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
Jag har varit i Tyskland/Österrike och cyklat i bergen. Kom hem igår kväll. Ingen lösning än... :bang2:
Allvarligt talat - om du nu ändå var i Tyskland, kunde du inte spänt en begangad motor på packethållaren då och trampat hem? Nu får vi allt rätta till prioriteringarna här. :nono:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by ephas »

Jag har fortfarande en komplett spis som gärna bytar ägare :)
Vad är det man säger, hellre en sliten spis än att laga mat utan värme alls?!

Du kan ju alltid blueprinta din motor när den väl urplockad :)

Hej hopp...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Torkel k wrote:
Dennis Kullman wrote:
gokarting.nu wrote:Har du köpt någon motor än?
Eller ska du till att laga?
Jag har varit i Tyskland/Österrike och cyklat i bergen. Kom hem igår kväll. Ingen lösning än... :bang2:
Allvarligt talat - om du nu ändå var i Tyskland, kunde du inte spänt en begangad motor på packethållaren då och trampat hem? Nu får vi allt rätta till prioriteringarna här. :nono:
Allvarligt talat så undersökte vi även det alternativet - fast inte transport på pakethållare utan i bilen...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

ephas wrote:Jag har fortfarande en komplett spis som gärna bytar ägare :)
Vad är det man säger, hellre en sliten spis än att laga mat utan värme alls?!

Du kan ju alltid blueprinta din motor när den väl urplockad :)

Hej hopp...
Ju närmare tävling vi kommer... :think2:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Torkel k »

Jag tycker du ska kombinera dina intressen här och installera din cykels drivlina i Miatan. :mrgreen: Tänk så mycket vikt du sparar! Med all den cykelträning du haft på sista tiden slår jag vad om att du kommer kunna trampa fram en snudd på motsvarande HK/kg balans som med en 1,6a installerad.

Du kan dessutom säkert bli sponsrad av Mazda som deras första racing satsning med miljöbil! :up:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Nu sitter en 28000-mils miata motor i... V70ns bagageutrymme (hälsade på i Roberts garage i malmö ikväll).
Funderar nu på vad jag ska göra med den för att på bästa sätt kunna genomföra SSM. :think2:
Enklast (och ursprungsplan) är förstås att bara lyfta i den och hoppas på det bästa, men det kan ju vara idé att byta ett par saker som t ex kamrem och möjligen (ska kolla) bakre vevaxeltätningen...
En annan variant är förstås att lyfta över 28000-milatoppen till min "gamla" (14000 mil) bottendel, men att göra det utan åtminstone en enklare uppfräschning av toppen känns sådär - och då drar det iväg i tid och pengar, vilket passar illa just nu...

Får klura på det i natt...
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by TPR »

:up:
Då får vi se dig på startlinjen på SSM iaf!
Har du blivit klokare på vilket av alternativen du ska satsa på?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

TPR wrote::up:
Då får vi se dig på startlinjen på SSM iaf!
Har du blivit klokare på vilket av alternativen du ska satsa på?
Förhoppningsvis ska det gå vägen! :D
Vilket alternativ det blir vet jag inte än; ska iväg och hämta motorlyft och motorstativ nu; sen blir det motortvätt tills jag kan se vad jag köpt. :wink:
Sen så... (sent i kväll...)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993

Post by Dennis Kullman »

Det går åt rätt håll (försiktigt optimistisk)...
Jag tog av toppen från Robert's motor och fick hjälp med att slipa in två läckande ventiler (slipade till resten också). Idag kom topplockspackning m m från I.L.
2 dagar från beställning till leverans. :up:
Ikväll blir det cykling och imorgon blir det skruva. :D
Post Reply