Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Torkel k »

Fredrik Henriksson wrote:Kanske är det flera fel som uppstått i dominoeffekt? :think2:
Jag tror på detta, Fredrik. Klart du har något mekaniskt fel som orsakade skramlet, men jag tror att det som dödat din motor är el-relaterat. Mekaniska fel skramlar, rasslar och knackar, men om de är så illa att de tvärt dödar motorn lämnar de spår efter sig.

Vågar nästan inte skriva något så trivialt, men… Har du kollat alla relevanta säkringar? Kan du höra soppapumpen gå? Sitter crank-position-sensorn vid remhjulet (vad heter den nu igen?) där den ska / har inte rört sig / fastdragen?

Lider med dig… :cry:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by TPR »

Konstig felsymptom... :think2:

Men det är bara ut och lösa det!!! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by gokarting.nu »

Oh shit.

The planad topp is on the way.

HUKA ER I BÄNKARNA, FÖR NU LADDAR HAN OM!:)

Då är det ju inte så illa Fredrik, skönt. Ses vi på Kinnekulle i maj!

..i år, bägge heaten kanske...**?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Josen »

Edit: Roland sa att motorn har överhettats rejält vid ett tidigare tillfälle (jag gissar mantorp 2008) då bultarna till toppen satt skitlöst och cylinderloppen har tydliga överhetningsskador. well well, hinner inte göra något åt bottendelen, nu gäller det bara att få skiten att snurra igen...
Gott att ni hittade det, varför gav kompression-provet inget :think2: ?
Gör re-route nu när toppen är av ! Det räcker inte med mera kylare, systemet är fel-konstruerat och man ser inte verkliga värmen.
Hur mkt får man plana? Vet att det är verkstadshandboken som gäller men jag har ingen... :(
Så mycket det går givetivs sånt brukar man inte fråga om :mrgreen: , men planar du för mycket måste du köpa ställbara kamdrev för till kammarna och det är inte tillåtet ( tror jag ) ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Hur mkt får man plana? Vet att det är verkstadshandboken som gäller men jag har ingen... :(
Så mycket det går givetivs sånt brukar man inte fråga om :mrgreen: , men planar du för mycket måste du köpa ställbara kamdrev för till kammarna och det är inte tillåtet ( tror jag ) ;)
Edit: F_N, detta är ju B6 (1,6an)
FEL wrote:Nu är inte detta verkstadshandboken, men det kanske duger:
http://books.google.se/books?id=gLAC3QN ... 22&f=false
"The minimum cylinder-head height specification from Mazda is 133.8 millimeters, which is as low you can go for a racing-class."
edit2: http://books.google.se/books?id=8eNAb48 ... &q&f=false
"Cylinder head Height 133.8-134.0"
Hoppas att detta är rätt (samma som ovan, mysko).

Mät gärna upp i närvaro av vittnen efteråt (signerat mätprotokoll från Statens Provningsanstalt eller nåt), så slipper vi en del tjafs... ;)

Skit att det strular, men det är ju mindre skador än om det skett vid 7000rpm under race. :work:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Min avsikt är inte att leta efter någon futtig hk i detta fallet utan att få bort ojämnheterna. Vill jag ha hk bör jag renovera den ruttna bottendelen istället, väggarna har fina värmespår! :shock:

Jo, tur i oturen, hade det skett under rejs hade det nog inte funnits en gnutta hopp för motorn! :think2: :shock:
Notera min andra edit, det finns 0.20mm att plocka inom spec, det är inte mycket alls, speciellt om det finns porer och skador. Detta om 134.0mm är orginalmåttet och den är spikrak. Undrar hur välspecad den andra sidan är (kanten som man mäter höjden emot)?

DIN målsättning/resultat med "modifieringen" spelar ju ingen roll när det får ett "forumliv"... ;)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by gokarting.nu »

Citat:
Sensmoral: Sälj aldrig en motor, du vet aldrig när du kan behöva den... :think2:[/quote]


HA HA! ...VAD LUSTIGT JAG KÄNNER EN KILLE SOM FÖR INTE SÅ LÄNGESEDAN SÅL..

...edit: ...det var inget...
Attachments
ibland.är.jag.vaken...fast.uppfattar.inte.omvärlden....jpg
ibland.är.jag.vaken...fast.uppfattar.inte.omvärlden....jpg (23.53 KiB) Viewed 3349 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Torkel k »

Gott att du hittade felet, men synd att det var så stort fel. Men det kunde som sagt kommit vid klart sämre tillfälle!

Shit, vad fel jag hade i min gissning! :oops:

Hoppas du grejar det till Kinnekulle!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Dennis Kullman »

Surt Fredrik! Hoppas att bottendelen är OK.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by TPR »

Kollade i Miata enthusiast workshop manual för 1.8.
Står också 133.8 som min mått men att man maximalt kan ta bort 0.10 mm.

Fredrik, kan du ta några bilder på skadorna, hade varit intressant att se. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Kollade i Miata enthusiast workshop manual för 1.8.
Står också 133.8 som min mått men att man maximalt kan ta bort 0.10 mm.
Det pratas ju en del om hur mycket du kan ta förutom specen om man nu inte har ett reglemente att bry sig om.
Plöjer man Specmiata.com och liknande lika mycket som andra spelar nätpoker så verkar det vara stor risk att det är en ny topp som behövs för att få skadefritt och rätt mått.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:För att vara säker på att den är jämn blir det en putsning enligt verkstadshandokens spec (vad heinz säger eller någon annan aftermarket handbok är inte intressant), tyvärr går det inte att göra något åt skadan i bottendelen men men man får gilla läget. :(
Mer gamla indicier om värden och tips om vilka källor som behövs.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=14972 Men Mazdas Rebuild manual är ju den som gäller (hmm,kanske skulle Cupen fråga om ett komplett set av alla varinter att ha som referens, speciellt motorn då).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:Har fått en kamera med flashminne så här kommer ett litet test. Fasen vad enkelt det är att få ut film på tuben när man inte kör med videoband. :)

http://www.youtube.com/watch?v=x-mJVCdRA_0
Det är du och Pettsson! Många miator blir det i garaget va... ;)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Per Hammarsjö »

Haha!
Tja, ska väl inte säga så mycket.. Har nästan en hel Pacer X liggande logen i morsans lada... :)
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by ephas »

Har du lyckats få iordning motorn?
Tankade du diesel förut? :roll:
Det rykte juh lite svart och luktade konstigt, hehe

(och lik förbannat var du ändå snabbare, :twisted: )
:bow:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:
ephas wrote:Har du lyckats få iordning motorn?
Tankade du diesel förut? :roll:
Det rykte juh lite svart och luktade konstigt, hehe

(och lik förbannat var du ändå snabbare, :twisted: )
:bow:
Packningar och klister blir det som hinns med, har lagt krutet på att få ihop den röda istället. :)

Du tog lite på rakan och jag lite i kurvan, men på det hela taget var vi rätt lika. :) Mina 225or blev bättre ju efter varje varv och dina toyos blev sämre ju längre tiden gick, det är ju på slutet man vill vara först... ;) :)
Hehehe också sant. Om det var så bra kurvhastigheten bara gick att skylla på däcken :roll:

Nåja, kommer bli skoj oavsett.

Har du inte hittat något fel på motorn?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Jag har fixat med en massa praktiskt för att få den röda startklar vilket varit mkt mer pyssel än beräknat så det har inte hänt något med den svarta tyvärr. Hade tänkt få på en splitter men det verkar inte hinnas med det heller. :(

Imorgon är det däckbyte, vulkning av trasigt däck till kärra, stripning av bil, inkoppling av relä som bryter bensinpump, montering av huvfästen, leta dragbil (måste köpa ny, efter sex "tvåor" på besiktningen lägger jag inte en spänn till på sambons gamla rostiga V40), samt massa småfix på båda bilarna...
OK. Inte värre än så alltså... :wink:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Magnus Pettson »

Och ändå tar han sej tid att ringa och ge mej tips och framför allt muntra upp mej så jag inte ger upp riktigt än :) Tack Fredrik :)
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Jag måste bara lura ut ut jag ska få in 235/17/610 (slicksstorlek jag får tag på till vettiga pengar) in i hjulhusen utan att modifiera så mkt att bilprovningen kan ha en åsikt.
Kapa ur och montera Tuckin'99 skärmbreddare. Då kan du råka köra med lite lägre ET också.
225/50-15 passar ju fint i samma hjulhus för RoadsportB.
Image

Ser det bara vettigt ut så åker inte måttbandet fram för spårvidden vid kontrollbes. Och du kan ju åka in med hjul som sitter fånigt långt in också :)

Ska du flytta bärarmsinfästningarna för at få ner chassit utan urknasiga vinklar?
Du går ju upp 30mm i diameter (dvs höjer bilen med 15mm)
Jag tror inte att några bärande delar tar i (tex "framskärmsbalken") om du inte sänker tokmycket.

Skoj att kunna vara kreativ utan att få CUPpolisen på sig? :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Jag vet inte om jag ska kapa i framvagnen, den får ju inte bli för låg för roadsport B. :think2:
Du kör väl med 235/40-17 däck också, lite dyrare men samma mått (faktiskt lite större (619mm ungefär), så då blir den lägre i Modsporttrim). 225/50-15 ska vara 606mm så det är väldigt lika.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

Copycat ;)
Image

Nån vinter måste vi slå påsarna ihop och blaska lite polyester till Fastback HT...
Min behöver "Double Bubble" design (bara på ena sidan ser ju fånigt ut) men det kan ju argumenteras gynna aerodynamiken :D
Bara en Guerny Bubble blir ju lite fånigt (gjordes ju för över 40 år sen). :P
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Måns Wilke »

Fastback är SÅÅÅÅÅ snyggt :banana:

Kör på det Fredrik :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by TPR »

Se till att förstärka bakluckan för annars kommer nog läppen att vibrera en del.
Men du är ju expert på detta så det har du säkert redan räknat ut... :wink:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by Niklas Falk »

Stick bara inte utanför bilens ordinarie profil sett ovanifrån så slipper du regeltolkningsattacker.
Det står inte tydligt att det är originalprofilen som menas men så tolkas den oftast (och andemeningen är sån).

Men Miatans bakre kofångare sticker ut rätt rejält, så det möjliggör en rejäl ducktail.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94 Projekt Roadsport 2009

Post by ephas »

Här var det lite suspekt tystnad?

Kan det vara lugnet före stormen med en massa aerodynamiska lösningar och Stand-Alone till Finalen :think2:

Nåja, var inte så hemlighetsfull :mrgreen:
weird-car-wings.jpg
weird-car-wings.jpg (21.87 KiB) Viewed 3515 times
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply