Gruppköp AMB transponder 2010. (lite hjälmsnack på sid2)

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Josen

Re: Gruppköp AMB transponder.

Post by Josen »

HANS = 2011 så köp inte hjälm utan HANS support :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:HANS = 2011 så köp inte hjälm utan HANS support :up:
Jag vet att RM och nedåt inte behöver det under 2010 (Men SM/jSM har det som krav from 2010-01-01), men har du en referens på beslut vilka klasser som måste ha HANS 2011 (SBFs info är ju som vanligt väldigt svår att hitta i)?
http://www.sbf.se/2009/11/10/personlig- ... trustning/
TPR
Medlem MX-5 Racing Club

Post by TPR »

OM det skulle bli obligatoriskt får man verkligen hoppas att det blir lättare att eftermontera HANS-fästena på hjälmar som är förberedda för detta.
Som det är nu måste man skicka dem runt hela Europa...

Jag ska ju själv köpa en ny hjälm nu och vill naturligtvis kunna köra med HANS senare, men hade inte tänkt investera i detta i år. Var helt inställd på att köpa en hjälm med HANS-fästen monterade men Niklas nämnde i någon tråd att en sådan troligen blir för tung för att få köra utan HANS... :bang2:
Alltså blir det troligen en hjälm utan fästen men som är förberedd för montering.
Och så får man hoppas att det kommer finnas möjlighet att eftermontera i Sverige, vilket nog är troligt då efterfrågan ökar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:OM det skulle bli obligatoriskt får man verkligen hoppas att det blir lättare att eftermontera HANS-fästena på hjälmar som är förberedda för detta.
Som det är nu måste man skicka dem runt hela Europa...

Jag ska ju själv köpa en ny hjälm nu och vill naturligtvis kunna köra med HANS senare, men hade inte tänkt investera i detta i år. Var helt inställd på att köpa en hjälm med HANS-fästen monterade men Niklas nämnde i någon tråd att en sådan troligen blir för tung för att få köra utan HANS... :bang2:
Alltså blir det troligen en hjälm utan fästen men som är förberedd för montering.
Och så får man hoppas att det kommer finnas möjlighet att eftermontera i Sverige, vilket nog är troligt då efterfrågan ökar.
När vi redan kör OT så det ryker om det.
Eftermontering blir nog svårt framöver, FIAklistermärket (FIA 8858) skiljer sig (om man kan få dit det öht vid eftermontering framöver).
OMP Formula4 och Stilo SP3 (med intercommic) påstås väga under 1500g med HANSfästen, men det blir ju en slant (nästan 6 papp). Det påstås vara ett väldans märkningskrig i de klasser som ska börja med HNRS nyligen, bälten, stolar etc kollas extra noga (trots att det fungerat med vanliga 3"bälten i STCC i flera år).
Det hela beror nog på vilka tekniker det är vid tävlingarna, och om de inte ser det som ett självändamål att krångla så borde det gå att klara av bes (annars får vi langa runt en krage eller två)... Men en viss M Karlsson kan ju komma flängande i Lineup... :roll:
Josen

Post by Josen »

Jag vet att RM och nedåt inte behöver det under 2010 (Men SM/jSM har det som krav from 2010-01-01), men har du en referens på beslut vilka klasser som måste ha HANS 2011 (SBFs info är ju som vanligt väldigt svår att hitta i)?
Nej det är denna jag menar som referens också, brukar rippla ner på klasser under SM-nivå året efter. Kanske till 2012 men i alla fall dumt att köpa en hjälm utan HANS stöd idag :shock:
Tycker det är bra, nack-skador är inget att leka med och vi har ju faktiskt sett några miator rulla.
Jag har sett ännu fler fyndbörsen bilar rulla hårt :shock: Lättare hänt än vad man tror...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Nej det är denna jag menar som referens också, brukar rippla ner på klasser under SM-nivå året efter. Kanske till 2012 men i alla fall dumt att köpa en hjälm utan HANS stöd idag :shock:
Tycker det är bra, nack-skador är inget att leka med och vi har ju faktiskt sett några miator rulla.
Jag har sett ännu fler fyndbörsen bilar rulla hårt :shock: Lättare hänt än vad man tror...
Bra, då är det inget jag missat :)
Jo, rampade beslut brukar ju sluta med "samtliga klasser" förr eller senare och 2012 har jag gissat på förr (eftersom Peltor G6/G10 sas funka tom 2011, så 2012 kanske de rensas ut).
Jag behöver ny hjälm oavsett och Stilo SP3 ligger bra till (rätt vikt så man kan handla Kragen nästa vinter, ska tydligen komma rimligare ersättare för Sportvarianten), och pundet är lagom dyrt just nu (hoppas att det håller sig till premiären).

HANS RS Inte mycket tyngre än Pro och inte mycket dyrare än Sportmodellen.
Image
http://www.hans.ie/product_info.php?products_id=69
TPR
Medlem MX-5 Racing Club

Post by TPR »

Josen wrote:dumt att köpa en hjälm utan HANS stöd idag :shock:
Men problemet är ju att du inte får använda en HANS hjälm utan krage, dvs allt eller inget.
Såvida du inte hittar en hjälm som väger under 1500 g inkl fästena.
Och att vara SÄKER på detta innan man beställer en dyr hjälm är inte lätt, vikten varierar en hel del med storleken, lack ( :roll: ), visir, svett... :D

Det går att eftermontera men i Sverige finns än så länge finns bara licens för OMP vad jag vet.
Har man Arai så ska det skickas till Holland (eller om det var Belgien).
Vet inte hur det är med Bell, Sparco, Peltor (Sparco) eller liknande.

Angående märkningen så antar jag att det klistras på en ny klisterlapp, som jag antar att det står FIA 8858 på då det är detta som krävs. Detta gäller montering av licensierad personal alltså, inte hemmamontering. :think2:

Edit; Hoppsan, Niklas hann imellan med ett inlägg...
Thomas Pihl
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Angående märkningen så antar jag att det klistras på en ny klisterlapp, som jag antar att det står FIA 8858 på då det är detta som krävs. Detta gäller montering av licensierad personal alltså, inte hemmamontering. :think2:
Jo, men enligt LM (pratade lite under SVKGs årsmöte) så har etiketterna numera nån text "i samband med tillverkning", så om det är samma etikett vid eftermontering vet jag inte.
Det jag däremot vet är att man alltid kan råka ut för personer som grottar ner sig i vilka detaljer som helst, tex antalet fransar på handskar, hur lätt dragkedjan på overallen går, etc etc.
Det är alltid enklast att ha så få avvikelser som möjligt (man kan ju aldrig vara säker på att det är noll tyvärr).
Sen är det nog ingen som väger hjälmen, en en klisterlapp med "1450g" kan väl inte kosta mycket... (det står ju inte på FIAmärket) :P (jo, jag skojar)
TPR
Medlem MX-5 Racing Club

Post by TPR »

Men det står väl inte vikt på alla hjälmar vad jag vet? :think2:
Hur ska de isf kunna bedömma vikten utan att väga den?
Thomas Pihl
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Men det står väl inte vikt på alla hjälmar vad jag vet? :think2:
Hur ska de isf kunna bedömma vikten utan att väga den?
Du har väl träffat tillräckligt många olika tekniker för att veta att mellan tummen och pekfingret alltid "fungerar", och att det är surt och jobbigt när man inte har tydliga möjligheter att opponera sig när det går emot en ("det fick jag på förra tävlingen" räcker ju inte långt)...
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club

Post by JOnas »

Har man Arai så ska det skickas till Holland (eller om det var Belgien).
Eller bara åka till Ringen under 24-timmars så fixar dom på plats (tror det låg på runt 6´komplett). Måste ju vara både bättre & billigare än att skicka.. :think2: öhhh..
Roligare är det jallafall! :D
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
TPR
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Gruppköp AMB transponder. (lite hjälmsnack på sid2)

Post by TPR »

6000 kr är väl inkl HANS-krage antar jag, för annars var det dyrt? :wink:
Vet att de har kunnat montera under 24h tidigare, undrar om det inte var ISA Racing som var där...
Thomas Pihl
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Gruppköp AMB transponder. (lite hjälmsnack på sid2)

Post by gokarting.nu »

Ok nu beställer jag på fredag 16/4-2010.

http://www.mylaps.com/index.php/emea_en ... rect_power

Transponder 344 Euro minus 19 vat.
25 Euro frakt delat på antal transpondrar som ska beställas.

Kontant betalning till mig vid leverans, antingen när vi ses eller för 40:- till din brevlåda.

Beställ här i tråden eller ring mig.
0705 - 64 61 51.
Andreas.

1. Torkel Kristensson
2. Magnus Pettson
3. Magnus Ohlsson
4. Hans Drangel
Attachments
mylaps_car_direct_power_transponder_medium.png
mylaps_car_direct_power_transponder_medium.png (8.32 KiB) Viewed 2206 times
Last edited by gokarting.nu on Thu 15 Apr 2010, 21:38, edited 6 times in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Torkel k

Re: Gruppköp AMB transponder 2010. (lite hjälmsnack på sid2)

Post by Torkel k »

Schyst service Andreas! :up: Jag också vill ha en Transponder. Leverans till Eksjö den 24e?

/Torkel.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Sleipner wrote:Schyst service Andreas! :up: Jag också vill ha en Transponder. Leverans till Eksjö den 24e?

/Torkel.

Kanske, beror på jobbet...skickar den annars.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

Mycket trevligt av dej Andreas :) att fixa med de här. Kan för närvarande inte beställa eller köpa nånting, ekonomin och hälsan är åt h.. och vet inte när det rättar till sej :? Kan ev inte vara med i CUPen.. Fått ut annons på min Moto Guzzi och blir den såld (?) så rättar det till lite. Kommer väl och glor om inte annat.
De e mycke nu...
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

HUPP :!: läget något lite bättre :) Så att jag beställer härmed en stycket transponder. :shock:
De e mycke nu...
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Hans Drangel »

Hej,

Hänger också på och beställer transponder om det inte är för sent. Tack för servicen Andreas :up:
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
Fredrik Henriksson

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:HUPP :!: läget något lite bättre :) Så att jag beställer härmed en stycket transponder. :shock:
Jaa!! :banana: Vi vill se dig på banan!! :burnout: Även om det är trevligt att prata med dig brevid banan också!8) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

Tack Fredrik :) Lovar att jag ska göra vad jag kan.
De e mycke nu...
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Beställ här i tråden eller ring mig.
0705 - 64 61 51.
Andreas.

1. Torkel Kristensson
2. Magnus Pettson
3. Magnus Ohlsson
4. Hans Drangel
5. Per Hammarsjö
6. Jonas "Osbechsmanteln" Bernhardt:)

Beställer idag efter 12- 13 nån gång.

Vill någon mer ha en transponder, så ring mig.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Nu när askan lagt sig.

Gissa vem som fått paket?
Attachments
Fedex-dog-rocket-animal-humor-pic-canine-parcel-delivery-service.jpg
Fedex-dog-rocket-animal-humor-pic-canine-parcel-delivery-service.jpg (32.43 KiB) Viewed 2081 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Anders Träff »

jag är intresserad av en transponder efter allt strul på kullen fick byta 4 gånger bara 1pass med tid, det kanske finns fler som är intresserade ?
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Anders Träff wrote:jag är intresserad av en transponder efter allt strul på kullen fick byta 4 gånger bara 1pass med tid, det kanske finns fler som är intresserade ?
Betade också av 4 transpondrar på Kinnekulle. Har visserligen inte haft strul innan, men att betala 500 kr per race vore ju inte fel att slippa, så jag är småintresserad.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply