Sökes: Transport/depåboende

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Sökes: Transport/depåboende

Post by Fredrik Henriksson »

Jag letar efter bästa sätt att få med bilen och depåboendet utan att lägga ut en förmögenhet.
Tält, hyttsovande och hotell är inte aktuellt. Att köpa buss över 3500kg som går att köra på B-kort är inte aktuellt då jag har haft indraget körkort efter 1996.
Antingen hittar jag en transportbil som lastar tävlingsbil och har sovplats eller så tar jag BE-behörighet och köper en billig husbil med drag samt billig biltransport.
Jag är tacksam för tips och idéer och om ni hojtar till ifall ni ser något intressant... :)

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Niklas Falk »

Rolfs Husbil (1500kg på BE och MB 240 D motor) är snart till salu.

Det jobbigaste med BE är att hitta uppkörningsekipage (halvlastat skymt släp som med dragbilen kräver BE). Köra upp med mindre bil och dra dit ett släp med en större (eller kompis med BE).
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Victor »

Jag körde upp med trafikskolans ekipage. Tog två körlektioner och skrev teorin själv och då är jag inte "hobbyproffs" på att köra med släp heller. Hade räckt med en lektion om jag hade haft eget ekipage.
Kalkylen som den såg ut för drygt ett år sedan:

Körkortstillstånd 390:-
Teoriprovsavgift inkl. foto och tillverkning av körkort 220:-
2x körlektion á 1440:- = 2880:-
Avgift för att låna körskolans ekipage på uppkörningen 1200:-
Uppkörningsavgift 1500:-
Totalsumma 6190:-

Jag hade kunnat fixa eget ekipage (min flickvän har BE så hon hade kunnat köra dit det) men det är jobbigt att lasta i/ur en hästtransport med minst halva maxlasten (och lyckas lastsäkra detta på vettigt sätt, finns ju i allmänhet inga lastöglor). Övningskörde konbanan en gång privat med lastad hästtransport men sedan blev det inte fler gånger för det var för jobbigt att lasta i/ur de vattenfyllda oljefaten...
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Fredrik Henriksson »

Man kanske kunde köra dit släpet kvällen innan uppkörning och hoppas på turen att man inte blir stoppad? :think2:

Ska titta efter Rolfs annons, kanske kan vara nåt... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Jag hade kunnat fixa eget ekipage (min flickvän har BE så hon hade kunnat köra dit det) men det är jobbigt att lasta i/ur en hästtransport med minst halva maxlasten (och lyckas lastsäkra detta på vettigt sätt, finns ju i allmänhet inga lastöglor). Övningskörde konbanan en gång privat med lastad hästtransport men sedan blev det inte fler gånger för det var för jobbigt att lasta i/ur de vattenfyllda oljefaten...
Finns det inte sånadäringa fyrbenta vikter som passar bra i hästtransporter? De behöver väl inte surras speciellt mycket heller? :P

I Kungsbacka vill den ena skolan ha 1000kr för att låna ut ekipage, lektioner vill jag helst inte betala för, bra backspeglar och låg backväxel (det har definitvt inte caddyn) brukar räcka (traktor och balvagn har det väl blivit nån gång utan att plocka alltför många grindstolpar).

Brorsans Transitskåp ser bättre ut än jag mindes, fullstor Ikeasäng trumfar ju luftmadrassen. Men nyrenoverad bensinare hade gärna fått vara 2.5TD... (man kan inte få allt)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Josen »

Jag körde upp med trafikskolans ekipage. Tog två körlektioner och skrev teorin själv och då är jag inte "hobbyproffs" på att köra med släp heller. Hade räckt med en lektion om jag hade haft eget ekipage.
Kalkylen som den såg ut för drygt ett år sedan:
Hur går det till - räcker det med att jag kör upp med mitt bilsläp eller måste det vara täckt om jag förstår er rätt ?
Man måste backa med speglar bara ?
Om mar tar ett C-kort senare får man automatiskt köra tunga släp då med sitt E-kort ?

Tack
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Hur går det till - räcker det med att jag kör upp med mitt bilsläp eller måste det vara täckt om jag förstår er rätt ?
Man måste backa med speglar bara ?
Om mar tar ett C-kort senare får man automatiskt köra tunga släp då med sitt E-kort ?
Det finns lite info här:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ungt-slap/
Släpvagn

Till dragfordonet ska du koppla en tung släpvagn, som har en totalvikt på minst 1 000 kg. Släpet ska vara lastat till minst halva maximilasten. Släpvagnens bruttovikt får dock inte understiga 800 kg. Lasten ska bestå av gods som går att förankra. Släpvagnens lastutrymme ska bestå av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, men du får ha sikt bakåt bara genom dragfordonets sidobackspeglar. Dessutom måste fordonskombinationen uppfylla något av följande kriterier:
* Släpvagnens totalvikt ska överstiga dragfordonets tjänstevikt, eller
* Fordonskombinationens sammanlagda totalvikt ska överstiga 3 500 kg.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Victor »

Josen wrote: Hur går det till - räcker det med att jag kör upp med mitt bilsläp eller måste det vara täckt om jag förstår er rätt ?
Som ovan, det måste vara täckt. Och det räcker inte att sätta en masonitskiva i framkant på ett i övrigt öppet släp.
Josen wrote: Man måste backa med speglar bara ?
Man får göra som man vill i förarstolen under backning men dörrar (och rutor antar jag, kommer inte ihåg ) ska vara stängda. Och man får stanna och gå ut och titta hur många gånger man vill :) Så man måste alltså inte sitta stelopererad i nacken och ta hela backningen i ett svep (även om det hade gett egoboostpoäng).
Josen wrote: Om mar tar ett C-kort senare får man automatiskt köra tunga släp då med sitt E-kort ?
Tack
Nej, BE + C blir inte CE (min flickvän har just gjort det, tagit BE först och sedan C). Du kommer inte undan att öva med tung lastbil + släp för att få denna kombination.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Sökes: Transport/depåboende

Post by Josen »

Tack för förklaring Victor :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply