Detta kanske kan ge nån lite ideer om hur man kan lägga upp en sponsordeal:
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... 6/121.html
Nu har vi nog inte tillräckligt slagkraft än men bra ideer ska man inte förkasta. Max, McDonalds, BK, SubWay, Mackkedjorna osv är ju liknande (alla är ju smörgåsföretag, några med drivmedel som sidobusiness) så konceptet kanske kan användas rakt av.
Att fixa rabatthäften som motprestation och kanske även en ambulerande vagn vid tävlingar vore ju jättetrevligt. Lite föda värmer, både förare och funktionärer.
Förslag på sponsorupplägg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Förslag på sponsorupplägg
Bra men borde inte styrlesen ( ansvariga MX5 cup) se till att Mazda Svergie är 1:e sponsor redan nu framför korv-och-börd, med 20 bilar på linjen blir det ju snart pinsamt utan att Mazda Sverige ens ger lite pris-pengar eller delbetalar anmälningsavgifter ? Borde var skitsummor för dem - eller kankse är sponset från Mazda Sverige redan klart, jag som läser dåligt ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Förslag på sponsorupplägg
Detta var bara ett exempel på hur en enskild tävlande kan tänka i termer av Spons, speciellt att ingen ger nåt utan att få nåt tillbaka.
Hur Mazda kommer att agera under året har jag inte klart för mig, men kanske klarnar det lite under Göteborg Motorshow...
Prispengar är kronor som syns väldigt tydligt i bokföring, det finns många andra aktiviteter som hjälper att hålla bollen rullande. Att det bli billigare att rejsa för de som vinner betyder inte nödvändigtvis att det upplevs roligare/motiverande för resten av fältet.
Hur Mazda kommer att agera under året har jag inte klart för mig, men kanske klarnar det lite under Göteborg Motorshow...
Prispengar är kronor som syns väldigt tydligt i bokföring, det finns många andra aktiviteter som hjälper att hålla bollen rullande. Att det bli billigare att rejsa för de som vinner betyder inte nödvändigtvis att det upplevs roligare/motiverande för resten av fältet.
Re: Förslag på sponsorupplägg
Du får väl se til att de agerar rätt nu när så många bilar startar, kräv de självklara spons. De skall ge något tillbaka !Hur Mazda kommer att agera under året har jag inte klart för mig, men kanske klarnar det lite under Göteborg Motorshow...
Nej håller med - lägre startavgifter fur alles + billiga sprint(kon cuper är melodinPrispengar är kronor som syns väldigt tydligt i bokföring, det finns många andra aktiviteter som hjälper att hålla bollen rullande. Att det bli billigare att rejsa för de som vinner betyder inte nödvändigtvis att det upplevs roligare/motiverande för resten av fältet.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Förslag på sponsorupplägg
Samtidigt verkar det inte som kostnaderna i sig har skrämt bort så många, upplevs det tillräckligt skoj så prioriterar man upp det.Josen wrote:Nej håller med - lägre startavgifter fur alles + billiga sprint(kon cuper är melodin
Mazda Sverige/Europe har ju inte dragit så stora växlar på tävlingsverksamheten, så vad är det för tjänst "vi" ska fakturera för?
Re: Förslag på sponsorupplägg
Vet inte om det ger så mycket att jaga Mazda? De verkar ju inte så intresserade och har egentligen inte så mycket att erbjuda. Är väl egentligen bara om man skulle råka riktigt illa ut som man åker till Mazdahandlaren? Allt annat är ju eftermarknadsdelar.
Kanske är det bättre att lägga energin på ett företag som har något att vinna på att synas? Rena pengar (startavgifter, prispengar etc) är alltid svårt att få loss. Rabatter på produkter etc är så mycket enklare.
Kanske är det bättre att lägga energin på ett företag som har något att vinna på att synas? Rena pengar (startavgifter, prispengar etc) är alltid svårt att få loss. Rabatter på produkter etc är så mycket enklare.
Re: Förslag på sponsorupplägg
Just så skall du inte tänka, begränsa inte möjigheterna. Att Svergie upplever en boom i motorsporten med 20-30' k åskådare på STCC ger möjlgheter för Mazda också. Vilket tror du triggar en Mazda kund då - plancher bilder på 15-20 miator i en kurva med intervjuver bild kipp och Mazda loggor vs Zoom-Zoom reklam på någon tråkig Mazda 3.a ? Miata rejsing ger fart och fläkt som Mazda behöver till sina gubb-bilarMazda Sverige/Europe har ju inte dragit så stora växlar på tävlingsverksamheten, så vad är det för tjänst "vi" ska fakturera för?
Bara en sån enklet sak att dela ut säg 2000 kr i present kort till deltagare som kör 3 tävligar hade inte kostat Mazda en kr jämfört med vad reklam-inslag från ett MX-5 cup rejs ger. Men det går inte att ha attityder om att "vi är väl inget att ha" - folk i allmänhet fattar väl inte skillanden mellan en rejs-strajpad MIata och STCC bil - same same
Hacka ihop några konkreta förslag och presentera typ
1) Present-kort till alla
2) Klubben sponsars med 100' för tävlingsverksamhet på två år
osv..
Bjud emot med bilar att låna, bilder, repotage, föredag om Mazda racing , you name it !
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Förslag på sponsorupplägg
Jo, allt det har vi ju i bakfickan redan den 15e maj...Josen wrote:Bjud emot med bilar att låna, bilder, repotage, föredag om Mazda racing , you name it !
Det är alltid lätt att önska energi, det kostar på en del att ha nåt att erbjuda.
Re: Förslag på sponsorupplägg
Kanske är Mekonomen firman att jaga ?Cyberoid wrote: Kanske är det bättre att lägga energin på ett företag som har något att vinna på att synas? Rena pengar (startavgifter, prispengar etc) är alltid svårt att få loss. Rabatter på produkter etc är så mycket enklare.
http://www.camarocup.com/news/549/
http://www.brinkmotorsport.se/
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team