Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Är det "by-the-book" att byta till 6-kolvok säger gnäll-spiken ;)
Med tanke på att det är 355skivor så bör det innebära ca 18"fälgar (kanske en väldigt rymlig 17) för att få rum med dem. Rdäck lämplig dimension till Miatan finns inte (minsta diameter jag hittar i 18" är 64cm, dvs 5-6cm högre däck än normalt).
Men det stoppade dig inte för att hugga på trollbetet :D

205/40-17 funkar men det blir kämpigt att få in 355-skivor
Trodde inte Josen skulle luras av ett så lätt bete. :D
Det blir liten motor och små bromsar även 2009.
Nya dammtätningar ska monteras på framoken - är det OK tro? :wink:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Men det är väll ingen som har trimmat/ändrat någonting.....


JAG ERKÄNNER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MITT ENDA OCH DESSUTOM SKITHÖGA 1,12 VARV PÅ KNUTSTORP KOM TILL GENOM FUSK!((
NU TÄNKER ALLA:
-DET MÅSTE VARA HANS PROFFSIGA TEFLONLACK!

MEN NEJ, DET ÄR VÄRRE ÄN SÅ!!
JAG LÄT MIG INSPIRERAS AV MIN HJÄLTE NIKLAS "ASFALTCAMPAREN" FALK!
HAN BROMSAR MED STÖD AV BILAR FRAMFÖR HONOM!
HAN ÄR HELT CRAZY JU!
I LOVE THE WILD CAMPER!

JOACHIM SOM OCKSÅ ÄR MIN HJÄLTE.
KÖR SÅ FORT IN I SVÄNGARNA, IBLAND REDAN PÅ UPPVÄRMNINGSVAREN,
ATT ASFALTEN KLARAR INTE ATT HÅLLA HONOM KVAR.
I LOVE THE WILD REBELL!

KAN DESSA IKONER KAN JAG, VAR MIN TANKE.
FÖR ATT LYCKAS TIDIGT, VALDE JAG ATT FUSKA!

DOCK SKRÄMMER ANDRA BILAR MIG, SÅ FÖR ATT SIMULERA NIKLAS KÖRNING PLÅTKONTAKTAR JAG ENBART MIN EGEN BIL.
MINA R-DÄCK FICK VETA ATT DOM LEVDE!
DETTA HAR JAG VALT ATT KALLA: SJÄLVPLÅTMORD!

DÅ DÄCKTRAVAR PÅ ANDRA SIDAN GRÄSET, MYCKET LÅNGT FRÅN ASFALTEN, OCKSÅ SKRÄMMER MIG SHITLESS.
DÄRAV BLEV JOSEN SIMULERINGEN LITE TAM.
BILEN LYFTES UPP SÅ JAG SKULLE SE MEKIG UT.
SEN HÄLLDES EN LOKA UT FÖR ATT FEJKA ETT LÄKAGE, EFTER EN VILD AVÅKNING.
NÅGRA SKRUVAR OCH BRICKOR LADES UT FÖR ATT YTTERLIGARE FÖRSTÄRKA SKADEINTRYCKET.
SOM PRICKEN ÖVER I: PLACERADES 2 SLITNA PLAST DELAR SLARVIGT, MEN MED STOR NOGGRANHET, TILL HÖGER OM MATTAFARAN!
SOM ATT DOM SKULLE HÖRA TILL DEN BILEN!!!!



NEDAN SER NI BILDBEVIS PÅ MITT SVINERI ........förlåt....mig..



(FEL ORDNING NATURLIGTVIS...JÄVLA IT S..T)



jAhA! dEt äR dEt cApS lOcK aNvÄndS tIlL! hUrRa! HuRrA!
Attachments
Sänkte bilen max så att jag skulle få x-tra bromsverkan. Så kallad: PLÅTBROMS!<br />HUVVA!!!...
Sänkte bilen max så att jag skulle få x-tra bromsverkan. Så kallad: PLÅTBROMS!
HUVVA!!!...
BROMSFUSK.jpg (270.89 KiB) Viewed 4691 times
Den lystern ger ordet hastighet en helt ny innebörd!<br />Teflonlook and feeling!
Den lystern ger ordet hastighet en helt ny innebörd!
Teflonlook and feeling!
vilken lyster!.jpg (690 Bytes) Viewed 4692 times
Måste meka efter varje pass/avkörning, då verkar man depåduktig!!
Måste meka efter varje pass/avkörning, då verkar man depåduktig!!
Kiss-the-handyman!.jpg (299.22 KiB) Viewed 4692 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:Men det är väll ingen som har trimmat/ändrat någonting.....


JAG ERKÄNNER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


NEDAN SER NI BILDBEVIS PÅ MITT SVINERI ........förlåt....mig..



(FEL ORDNING NATURLIGTVIS...JÄVLA IT S..T)
Först ett påstående om andras oskyldighet följt av ett erkännande, allt i ett utstuderat försök att dölja den verkliga sanningen, men mig lurar man inte så lätt!!!

Vad du helt och hållet missat är att jag och min gode vän Christer åkte förbi ditt hem med konkurrensspionagekameran, och vad fick vi se!!! :shock:
Ett snabbt klick med kameran och förklaringen till 1.12 tiden finns att skåda i bildbeviset nedan.
SKÄMS ANDREAS!!!
Attachments
Andreas fuskis.jpg
Andreas fuskis.jpg (39.44 KiB) Viewed 4683 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Min gode vän Christer...
Attachments
Christer.jpg
Christer.jpg (15.88 KiB) Viewed 4681 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Men vad ser jag, en mekoveralltrasa som ser ut att smugit undan momsdebitering :shock: :P

Jag har glömt bort det i denna mycket kladdiga tråd, hur gick det med den extrema överstyrningen. Det kan inte ha varit såå illa på Knutan?

Har du kollat var fjäderkonstanterna var i verkigheten?
Naturligtvis kan man mäta dem med domkraft, stålskala och badrumsvåg men skjutmått kommer ganska nära:
http://www.pontiacracing.net/js_coil_spring_rate.htm
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Men Fredrik, du glömde visa Andreas bilden du mailade mej. Den när Christer imponeras & håller snygg pose.

Lägger den här.
Attachments
Christer pekar på den dåliga tätningen av HT:n
Christer pekar på den dåliga tätningen av HT:n
Andreas miata.jpg (222.29 KiB) Viewed 4650 times
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Just d, den bilden ja... Christer ska alltid spela teater!

:lol: :lol: :lol: *tårar* :lol: :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

JOnas wrote:Men Fredrik, du glömde visa Andreas bilden du mailade mej. Den när Christer imponeras & håller snygg pose.

Lägger den här.
Hmmm.....har den gode Christer krymt i tvätten???
Och glorian har han på sig oxå!!! Är det sen han började sjunga i kyrkorna?

Eller har någon shopoholic kanske photoshoppat lite för mycket??
Shame !!!! :lol:
Bättre kan du JOnas.....
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Hmmm.....har den gode Christer krymt i tvätten???
Men krymt..?? Du måste mena krympt! :P :wink:

-Euhm...han e inte så stor i verkligheten. :? (Han vill helst tvättas i 60grader med 1400varvs centrifug för bästa "wind-look" på skallen)

Å ja Ivan, jag kan bättre... :? :)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

JOnas wrote:
Hmmm.....har den gode Christer krymt i tvätten???
Men krymt..?? Du måste mena krympt! :P :wink:

-Euhm...han e inte så stor i verkligheten. :? (Han vill helst tvättas i 60grader med 1400varvs centrifug för bästa "wind-look" på skallen)

Å ja Ivan, jag kan bättre... :? :)
Ja självklart stavas det så JOnas - din Betterwisser !!! :lol:
Och Ja, jag tror nog du kan bättre......
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Krympt!?? Photoshop!?? Vad snackar ni om!? Jag var där, Christer är inte längre! :shock:
:lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:Men vad ser jag, en mekoveralltrasa som ser ut att smugit undan momsdebitering :shock: :P

Jag har glömt bort det i denna mycket kladdiga tråd, hur gick det med den extrema överstyrningen. Det kan inte ha varit såå illa på Knutan?

Har du kollat var fjäderkonstanterna var i verkigheten?
Naturligtvis kan man mäta dem med domkraft, stålskala och badrumsvåg men skjutmått kommer ganska nära:
http://www.pontiacracing.net/js_coil_spring_rate.htm
Nja, den är rätt rejält överstyrd Chris.. NEJ! jag menar: mattafaran.

Det är nog så enkelt att Knutstorp har jag inte lika mycket respekt för som Falkenberg.
Sen är det ju andra gången jag kör bilen, så nu har jag ju faktiskt kört dubbelt så många gånger med den, som innan........
Attachments
Senaste bilden på mattafaran med förare
Senaste bilden på mattafaran med förare
Senaste bil...jpg (23.09 KiB) Viewed 4458 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Hallå!!!! E d slut på dom roliga bilderna? :think2: :( :bow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Servon borta!

Det tog mig ett bra tag att plocka bort "packningen ur styrservo röret" (ni ser...man kan ju facktermerna..)
Men nu är det gjort! HURRA!!

Skulle vara kul att provköra...men som vanligt lyckades jag sabba nåt annat!
Den som designat p-ändarna...ni vet...JOBBIGT!
Först lyckades jag sabba gängorna när jag tog loss dom, sen lyckades jag få till baka muttrarna lagomt så att dom "låste" sig halvägs! Så nu har jag ett skönt glapp!
Vågar inte åka ut om det skulle lossna. Och imorgon ska mattafaran till Orion Racing för Corner weight, BRA:)

Skulle vara kul om jag hade mer koll när skruvar, känns som att varje gång jag gör något, skapar jag ett annat problem istället..

Passade på att skruva fast transpondern, va cool den är. känns otroligt vuxet att ha egen transponder!

Skulle vara extra kul om den vore inkopplad också!

HA HA HA HA HA!!!!!!!!!
Attachments
KÄNNS.FULLT.IBLAND.jpg
KÄNNS.FULLT.IBLAND.jpg (2.84 KiB) Viewed 4160 times
VUXENSAK.AMB X260 transponder.jpg
VUXENSAK.AMB X260 transponder.jpg (11.37 KiB) Viewed 4160 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Liten uppdatering.

Det har visat sig att mitt vänster framhjul inte suttit fast ordentligt sen bilen inhandlades.
På SSM framför allt och även vid andra körningar har bilen blivit lynningare och lynnigare.

Felet uppdagades innan SSM, då byttes hjullgaret. Så tight och fint det blev...i garaget.
Det jag inte visste då var att felet även satt i p-änden.
Eftersom precis när p-änden är "ny skruvad" glappar den ingenting, sen blir det värre o värre.
Så när jag kollar andra grejer, ändrar o står i, glappar den mer o mer. (skulle vi vetat på SSM Mr Drangel...va tid vi hade sparat!..-kännt på framhjulet?...sorry)

Mer.
Efter att Martin på Orion racing lånat bilen för mappning för Civinco sprut, monterat nya Yokohama och dragit av 2 hjulpinnbultar...(dom var kassa innan...det är ok) Så har det monterats längre pinnbultar så man kan spaca ut hjulen lite.
Osbech...the miata sellout..., gav mig spacer tipset, tack.))
Nu är bilen grymt understyrd, men känns betydligt tryggare.

Så nu får det börja skruvas igen, kanske ska känna på höger fram hmmmm?

Lär av mattafarans skabbiga förare, sätt fast hjulen!


Och nej räsers, mattafaran ska inte få ett sprut monterat, dom behövde en bil att mappa på bara.
Puss.
Attachments
inte.skabb.där!...jpg
inte.skabb.där!...jpg (1.34 KiB) Viewed 4070 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Jahaja, nu är det så där igen.

Mattafaran är just nu Rostigafaran.

Rostigafaran vill inte kallas Rostigafaran mer, därför vill Rostigafaran köpa detta:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... anguage=sv

Rostigafaran är rostigast framför vänster bakhjul,
MEN PÅ DEN ENGELSKA SIDAN STÅR DET JU: LEFTHAND PASSENGER SIDE!!!!


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fråga 1. Har någon av er köpt denna del, och i så fall gör den jobbet?

Fråga 2. Det måste väll vara Henrik Pihl som vinner Roadsport c -2010?

Fråga 3. Funderar på att detta ska stå som min slogan 2010, längs hela sidan. Bra idé?
Attachments
Mattafaran.goes.jhygbfvujyhebfvbuieybhvjhyhdtyd....Please.just.stop...jpg
Mattafaran.goes.jhygbfvujyhebfvbuieybhvjhyhdtyd....Please.just.stop...jpg (23.16 KiB) Viewed 3962 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Josen »

Var Mattfaran version 1 mindre rosting - lättning ? :) :)

Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Torkel k »

Det är väl möjligt att du även är dyslexisk, Andreas, men det förklarar knappast allt. :wink:

Miatan älskar ju att rosta just där och du är långt från ensam om problemet. Rost suger! :down: Min bil fick justeras (jag har duktig plastfarsa) på precis samma ställe: under tröskeln framför bakre hjulet. Det är att tröskeln går in under bakskärmen som skapar dubbelplåten och fuktfickan där. Dessutom rinner alla eventuella läckor från caben ned dit, vilket knappast hjälper.

Delen du länkar till funkar säkert bra. Ha så kul med svets och kap. :roll:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilka minnen!!

Hyrsläp, 1,6 l , olättad steropumparbil, KYB dämpare med ratt, rostfri, knäpptyst, servo oljakokande, ovagnbokad, omöjlig att spinna med.

Ja du Josen, du vann redan då:)

men............Kommer du ihåg när du retade mig för den blå skodan:)
Attachments
Josen.har ingen.mustasch.........bara.stålar...jpg
Josen.har ingen.mustasch.........bara.stålar...jpg (50.03 KiB) Viewed 3909 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

[quote="Sleipner"]Det är väl möjligt att du även är dyslexisk, Andreas, men det förklarar knappast allt. :wink:


Usch ja, ALLA tycker nog att det är bara ett svarthål bakom mattafarans ratt.

...undrar när nedgången började?

Hrmm...
Attachments
ännu.en.födelsedag....jpg
ännu.en.födelsedag....jpg (95.02 KiB) Viewed 3905 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Aj då, ser att jag inte skrivit annat än skit typ det senaste halvåret...spam kallar de roliga engelsmännen det.


Har inga bilder, för jag kan inte med photo shop längre...

Mellan ssm & Falkenbergs racet inhandlades en hög med plockgodis från Flyingmiata.
Detta hann monteras:
(bilder nedan...seriösa och on topic för en gångs skull:))

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-69000


Med mina mått, lite bökig att montera mitt sektionen.
Bra idé, bilen blev ju inte alls tyngre....
Mattafaran känns "paddigare" ligger lite tyngre upplever jag det som, typ 4 hjul på asfalten med medföljande trygghet.
Och lite lugnare när jag sladdar, synd...hi hi.

Här smögs det även in följande: feta spacers.

På Falkenbergsracet kändes bilen seg som sirap, körde inte varvtider som tidigare på denna banan.
Trodde det hade med cevinco´s test mappande att göra, typ att mattafaran gick ned i safetymode.
När orginalboxen kom tillbaka på sin plats.

Någon tippade på igensatt kat.
Sagt o gjort.
Svetsade in en racekat, ingen skillnad.

Visade sig senare att spacerna ändrade bilen uppträdande som f.n.
Tog bort dom: -hej igen mattafaran! version 1.
Skönt, "felet" hittat.

Nu är spacers det nya labbandet för mattafaran.

Nytt avgasrör under bilen har tillkommit, mest för att jag inte hör min egen motor när dom andra ligger bredvid och gasar. Växlar fel pga detta ibland.
Effekten tror jag inte ändrades alls faktiskt.
Duktiga dom är på Mazda fabriken!

Undre länkarmarna fram är bonnförlängda för mer camber.
Pekkas framvagnsinställningar i Göteborg ställer in bilen, STCC style.
Förmodligen blir det för mycket.
Spännande att testa tycker jag.

Under höst/vinter 09-10 har elever på ett fordonsgymnasium bytt motorfästen, bromsslangarna, bromsbelägg och några bussningar till.

Funderar på att köpa en ratt med större diameter, ångrar faktiskt att jag tog bort servot.
Jag hinner inte ratta nog fort när de feta sladdarna sätter in.

-Svagis tänker ni!
Med all rätt. Jag orkar OCH hinner inte med.

Har idag beställt plåten till vänster tröskel bak.
Ska även kika på ett annat batteri, lite tungt orginalet.
Attachments
rearbrace.jpg
rearbrace.jpg (7.42 KiB) Viewed 3870 times
fullbrace.jpg
fullbrace.jpg (32.4 KiB) Viewed 3870 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by TPR »

gokarting.nu wrote:Visade sig senare att spacerna ändrade bilen uppträdande som f.n.
Tog bort dom: -hej igen mattafaran! version 1.
Skönt, "felet" hittat.

Nu är spacers det nya labbandet för mattafaran.
Hur tjocka spacers hade du?
Har du ET35 på fälgarna?
Funderar på vilken spec jag ska ha på fälgarna... :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Et 37.

1 cm spacer.

=et 27 :D
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by TPR »

Oj då, jag funderar på att beställa fälgar med ET25 för att slippa spacer.
Trodde du hade kört på typ 20 mm... :?

Tack för svaret!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Då har man vagnbok för 2010 avklarat.

Stolarna ska sänkas ner mot golvet, det verkar som att jag blivit längre under vintern eller så har taket blivit lägre...?
Fetare om r.ven är förmodligen anledningen.
Ska fastmontera dom, märker hur stolen rör sig när jag svänger. Inte mycket, men nog för att jag stör mig på det.

Monterade bort snapp off fästet till ratten, den glappade lite.
... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

...Ska montera tillbaka snapp off fästet till ratten.

Har skruvat fast rattmuttern på rattstången...pinsamt.
Det också:) :D :lol:


Nu äntligen efter 17 bedrövelser med växellådetjafs. Verkar det äntligen fungera.
Efter förra säsongens värdelösa "utgångar", var det dags att hitta på något.
Då jag inte är så insatt i racing, utan försöker lyssna och läsa till mig vad andra hittar på, bestämde jag mig för att "härma" Niklas F.
Har har tydligen en annan utväxling på sin bil än vad jag har.
Detta är naturligtvis inte enda anledningen att han kör ifrån mig hela tiden, men det är kanske en av dom.

Fick rådet att sätta i en sexväxlad låda istället för nuvarande.
Nuvarande har en dålig synkring på 5ans växel, så det skulle kostat oavsett.

På Borås bilddemontering:
http://www.borasbildemontering.se/defau ... a=OM%20OSS

Fanns en låda, handlade, åkte till Fredrik på AutoTrim, ur och in med nya leksaken....VÄRDELÖST!!!!
Kardanen gick in trögt...första varningen, rullar på däcken, tickljud...suck.
Hastighetsgivarhjulet(eller vad det kallas) är skevt. Olja sipprar ut, lite här och där.
Skitsamma, måste provköra:)
Får knappt i växel 1,2,3 sen är det stopp.
Får åka till en annan skrot för inspektion, efter samtal med Borås.

Lådan är spräckt!

So far är Borås ok, finner en annan låda i Norrköping. Borås är ju på vägen, lämnar lådan snackar pengar.
Dom är helt ok, står for Autotrims i o ur montering, och soppan till Norrköping.

På väg från Norrköping med den "nya" lådan ringer Borås, dom säger att vi har tappat lådan -den har inte fått dom här skadorna hos oss, säger dom.
=Inga pengar, för monteringen, och soppan.

Stannar hos dom på tillbakavägen.
Dom hävdar sin rätt, kan inte göra något...ord mot ord.
Varken jag eller Fredrik på AutoTrim har tappat den, då hade man naturligtvis stått upp för sitt misstag.
Föreslog halva vägen, nej där med.
VA F..N!

Nu sitter iaf den nya lådan i, kärvade lite på Svkg´s vårrus körning.
...mörkade lite där...pinsamt om den gått sönder...nog illa att jag körde saktare än jag brukar också... :oops:

Har varit ute och rondellkört lite, nu funkar den.
Kommer nog behövas en hel del varv för att bli van.
Är inte helt säker på att tiderna blir bättre, visst har lite bättre "utgångar" men växlar oftare.
På Falkenberg hamnade varvet fel innan start o mål svängen bl.a, ska man växla, ska man inte... tiderna får utvisa.

Hjul inställningar är svårt, när bilen känns snabb går det sakta enligt klockan, så är det iaf för mig ofta.
Mattafaran har oftast varit lynnig, nu har jag ställt ned och rätat hjulvinklarna. Känns snabbare, går långsammare.
Mattafaran går förmodligen snabbast i en hyperaktiv personlighet.
Efter Kullen får idiotvinklarna antagligen återvända, om det inte går fort nog.

Letar efter ett cold air intake till NB, inte så lätt att finna något som tar luften från grillen.
Någon?
Attachments
Tack.TPR.för.bilden-varruset_201010.jpg
Tack.TPR.för.bilden-varruset_201010.jpg (63.2 KiB) Viewed 3750 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Post Reply