EGR-rör

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

EGR-rör

Post by jafo »

Hej Miatister,

Nu när tempen har närmat sig 0 grader då är det äntligen läge att börja pilla med bilen igen i kallgaraget, håller just nu och drar om kylsystemet, såg förövrigt en bra video på Mike's Place (http://www.mikes-place.biz) hur man kan gå till väga.

Och som videon visar så behöver EGR-röret modifieras för att gå fri från termostathuset. Jjag har även tillverkat en jigg som röret har monterats på för att modifieringen ska gå smidigt utan att rörets anslutningar rubbas. Min tanke var att kapa röret nära anslutningarna och förlänga röret genom att använda ett grövre rör som skarvmuff och förlängning och slutligen hårdlöda ihop bitarna. Men jag undrar håller om hårdlödning håller för temperaturen som uppstår i EGR-röret eller måste det svetsas? vill helst hårdlöda eftersom det är väldigt lätt.

Förresten, skulle man inte kunna ta bort EGR-röret helt och hållet, vad händer om man gör det? motorn borde gå bättre utan en massa återmatade avgaser.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: EGR-rör

Post by Josen »

Förresten, skulle man inte kunna ta bort EGR-röret helt och hållet, vad händer om man gör det? motorn borde gå bättre utan en massa återmatade avgaser.
Ja det går bra att ta bort röret helt - blir ingen större påverkan på motorn. Fungerare utan problem och MIL på min 19997. Jag bonn-svetsade ihop röret på avgassida och satte block platta på insugssidan. När jag gjorde re-route.Men jag vet inte om det på 2004 modellen fungerar.
Troligen får du dignos (MIL) och har du otur går bilen i limp-home läge (dock inte troligt).
Bilprovningen märker inget om du tankar lite E85.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: EGR-rör

Post by jafo »

Vågade inte bara "proppa" anslutningarna med tanke på besiktningen men tanken var frestande, jag förlängde röret som tanken var från början med 25mm i var ända för att gå fri från termostathuset, vilket visade sig bli väldigt bra. En firma i Högsbo industriområde gjorde rörsvetsningen för mig, och är nöjd med arbetet.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: EGR-rör

Post by jafo »

Firman som svetsade mitt EGR-rör heter Bågenfelt & Hellström

Hemsida: http://www.bagenfelt.se/

Kommer tyvärr inte ihåg vad killen heter som utförde jobbet,

Jag förlängde röret 25mm i båda ändar, och det funkar fint i min -04:a, det är gått om plats mellan termostathuset och röret., röret det går ordentligt fritt från alla detaljer som är i närheten..
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply