Miata i Modsport

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Miata i Modsport

Post by Cyberoid »

Någon som funderat på hur en Miata skulle passa in i Modsport? Där slipper man restriktiva reglementen samt hela kravet på gatregristrerat och besiktigat. :)

Recept:
Tänk er en överladdad 1.6-1.8L motor på bensin eller etanol och ett effektuttag på ca 170-230hk. Borttagen framruta och helbur samt en vikt på ca 900kg. Hur bra passar den in?!

Klass 1 Jämförelsetal: 2.5 – 3.19 kg/hk
Klass 2 Jämförelsetal: 3.2 - 5.49 kg/hk
Klass 3 Jämförelsetal: 5.5 - kg/hk


Klassning:
Vid överladdning så beräknar man, enligt reglementet, effekten med cylindervolym(liter) x 170 (1.6 x 170= 272hk) Då får man enligt mina beräkningar åka i klass 2 med en minimivikt på (272 x 3.2) 870kg.
Skulle man vilja åka etanol så läggs det på 25% till vilket ger en minimivikt på 1088kg.

(Ska man åka 1.8 istället blir det 980kg på bensin eller 1224kg på etanol.)

Ganska lagom med en stressad 1.6:a faktiskt! :twisted: OM jag har tänkt rätt.....? :think2:

Vilka är det som åker Modsport 2? Vad kör de på för varvtider? Är man konkurrenskraftig?

:wistle:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Modsport

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Vilka är det som åker Modsport 2? Vad kör de på för varvtider? Är man konkurrenskraftig?
Parnheden är ju lämplig att jaga.
58.021 Kinnekulle
47.786 Falkenberg
1:12.840 Gelleråsen
1:25.695 Mantorp
1:04.154 Knutstorp (Han är skåning...)

http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/V ... VM2009.xls (E85tillägget har jag missat, det är ju bara tre år gammalt... Men 1086kg för en 1.6a är ju lite mycket)
1.8 (1839cc) med turbo måste väga 1000kg i modsport2, ganska lätt att fixa. 200/580-15 slick på det och rockn'roll
Starta med en 250hkvariant av motor (dvs kittad oöppnad motor) och få till resten innan 300+ behöver testas.

1.6 (1598cc) med turbo ger 869Kg minvikt i modsport2, lika jobbigt att nå som 853Kg i RoadsportC. Sen är det ju jobbigare att nå de höga effekterna med 1,6an.
Men att bygga på ett 1,6skal går ju lika bra, inga papper behövs ju (och motorn kan lika gärna vara en Toyota eller Volvo (som i alla andra tävlingsbilar :)).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Miata i Modsport

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Vilka är det som åker Modsport 2? Vad kör de på för varvtider? Är man konkurrenskraftig?
Parnheden är ju lämplig att jaga.
58.021 Kinnekulle
47.786 Falkenberg
1:25.695 Mantorp
1:04.154 Knutstorp

http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/V ... VM2009.xls
1.8 (1839cc) med turbo måste väga 1000kg i modsport2, ganska lätt att fixa. 200/580-15 slick på det och rockn'roll
Starta med en 250hkvariant av motor (dvs kittad oöppnad motor) och få till resten innan 300+ behöver testas.

1.6 (1598cc) med turbo ger 869Kg minvikt i modsport2, lika jobbigt att nå som 853Kg i RoadsportC. Sen är det ju jobbigare att nå de höga effekterna med 1,6an.
Men att bygga på ett 1,6skal går ju lika bra, inga papper behövs ju (och motorn kan lika gärna vara en Toyota eller Volvo (som i alla andra tävlingsbilar :)).
Tack, hade glömt att det fanns en enkel vagnsdekleration att använda sig av! :up:

Låter inte helt omöjligt att genomföra skulle jag vilja säga. Slicks och dubbla effekten borde ju kapa 10% på varvtiderna? :twisted: :bang: :racesmile:

Verkar inte vara så många som åker i Modsport 2? Endast 3 i resultatlistan ifrån förra året och 2 anmälda till SSM. Något för Josen kanske? Han vill ju åka något med mer effekt och gillar ju pokaler. :wink: :mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Miata i Modsport

Post by Josen »

En bil med LS1 (V8 kittet) och lättat till max med slicks borde kunna göra 57:or på kullen relativt lätt.
Men det kanske blir fel med klassen då ?
Hur mycket tål hubbar och A-armar i effekt och belasning - kan det gå av ?
Han vill ju åka något med mer effekt och gillar ju pokaler. :wink: :mrgreen:
Tack för den ;) Undra vem som grät blod på Kullen för han inte var snabbast ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Modsport

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:En bil med LS1 (V8 kittet) och lättat till max med slicks borde kunna göra 57:or på kullen relativt lätt.
Men det kanske blir fel med klassen då ?
Hur mycket tål hubbar och A-armar i effekt och belasning - kan det gå av ?
Kom ihåg att konceptet omodifierad motor existerar inte i Modsport. En LS1 räknas som 513Hk med insprutning (1283Kg i Modsport1) och 456Hk med fyrportsförgasare (1140Kg i Modsport1).
I Modsport1 har du ju M1an med 829Hk Nascarmotor att sikta på :)

I Modsport generellt vinner du serien genom att ta dig i mål i samtliga race, få tävlande så du missar sällan pokal om du tar dig imål.

Hjullagren är nog det som tar mest stryk med slicks. Det finns gott om erfarenheter i F/E-Prod och GT3 i Usa (220+hk utan överladdning men massivt lättade iofs).

På SSM finns det ju gott om tid att proba modsportarna om tips och ideér.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Miata i Modsport

Post by Cyberoid »

Josen wrote:En bil med LS1 (V8 kittet) och lättat till max med slicks borde kunna göra 57:or på kullen relativt lätt.
Men det kanske blir fel med klassen då ?
Hur mycket tål hubbar och A-armar i effekt och belasning - kan det gå av ?
V8:an lockar inte på samma vis. Lite för enkelt. :wink: Det lockar mer med en ordentligt kompressormatad 1600cc. Som att be om problem kanske....men ändå lockande.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Modsport

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:V8:an lockar inte på samma vis. Lite för enkelt. :wink: Det lockar mer med en ordentligt kompressormatad 1600cc. Som att be om problem kanske....men ändå lockande.
Enkelt var ordet.
Turbo är effektivare, driftsäkrare och enklare än kompressor för tävlingsmotor, men det ska ju vara onödigt komplicerat vi Modsport, det hör ju till :D.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Miata i Modsport

Post by Josen »

Kan liksom inte glömma ljudet och vridet av en maffig V8 - sanslöst sköna motorer :roll:
Dra på med race-avgassystem och öppet insug ger rysningar... :D
Men det är nog lättare med kompressor/turbo kittet även om det inte har lockat mig, gillar sug-motorer på något vis :roll:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Miata i Modsport

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:V8:an lockar inte på samma vis. Lite för enkelt. :wink: Det lockar mer med en ordentligt kompressormatad 1600cc. Som att be om problem kanske....men ändå lockande.
Enkelt var ordet.
Turbo är effektivare, driftsäkrare och enklare än kompressor för tävlingsmotor, men det ska ju vara onödigt komplicerat vi Modsport, det hör ju till :D.
Nej, ett jänkejärn går bort.
Superturbo kanske? Dvs. kompressor & turbo. Sofistikerat och komplicerat helt enligt Modsport reglementet.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
PeO Jönsson
Posts: 15
Joined: Sun 30 Mar 2008, 18:20
Location: Skara

Re: Miata i Modsport

Post by PeO Jönsson »

Prioritera vikten istället för motorstorleken om du skall åka i modsport.

Tänk på Zielinskis Lotus Europa liknande racer. Han klarar sig med en 2 liters sugmotor på 240-250 hk i Modsport I tack vare att vikten ligger på 550 kg eller så. 53,2 på Kinnekulle säger mycket om både bilens och förarens kapacitet.

Hur mycket är det överhuvudtaget möjligt att lätta en Miata om alla besiktningsrestriktioner bortfaller? Räkna fram en - i alla fall till att börja med - teoretisk minimivikt och fundera på motor med hänsyn till resultatet av lättningen.

PeO
SE '00
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Modsport

Post by Niklas Falk »

PeO Jönsson wrote:Prioritera vikten istället för motorstorleken om du skall åka i modsport.

Tänk på Zielinskis Lotus Europa liknande racer. Han klarar sig med en 2 liters sugmotor på 240-250 hk i Modsport I tack vare att vikten ligger på 550 kg eller så. 53,2 på Kinnekulle säger mycket om både bilens och förarens kapacitet.

Hur mycket är det överhuvudtaget möjligt att lätta en Miata om alla besiktningsrestriktioner bortfaller? Räkna fram en - i alla fall till att börja med - teoretisk minimivikt och fundera på motor med hänsyn till resultatet av lättningen.
Ska man följa Zielinskis recept så är det ju "enkelt", hitta ett formelchassi med motorn på samma ställe som din "målbil", justera axelavstånd lite, ta ett plastark och smält det över chassit till nåt som liknar målbilen lite, klart :)

Dvs du moddar inte en standardbil om du ska köra all-out Modsport I, du bygger en röramsbil och fixar en kaross. Lättning i klassisk mening är det inte fråga om.

Modsport II däremot går att köra med modifierade bilar eftersom vikterna (om man inte kör med pyttemotorer, turboMC tex) är högre.

I Modsport är det svåara att känna sig trängd av regler, men de som känner sig stressade av att köra med 10Kg extravikt i Roadsport kan nog känna en stress i att inte ha utnyttjad Modsportreglementet till max. Jag säger bara lycka till, med tanke på att det inte finns nån gräns för motoreffekten (den verkliga dvs), det är bara att bygga motor. Men över 800hk verkar det lite svårkört (om man inte heter Pekka) :)
PeO Jönsson
Posts: 15
Joined: Sun 30 Mar 2008, 18:20
Location: Skara

Re: Miata i Modsport

Post by PeO Jönsson »

Jag har en kompis som pysslar med en egen rörram som skall få en Pantera-kaross. Motorn blir naturligtvis en V8, förmodligen en hottad LS1 för att få en alu-motor. Målet är Modsport - det gäller bara att få bygget klart efter alla ändringar som tillkommer under tiden.

Ett rörramsbygge med en Miata-liknande kaross blir kanske något att fundera över för den som är händig. Motorn kan ju väljas när man vet var vikten hamnar.
PeO
SE '00
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Miata i Modsport

Post by Josen »

Motorn blir naturligtvis en V8, förmodligen en hottad LS1 för att få en alu-motor.
LS1 är riktig skön - där fick GM till det :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
PeO Jönsson
Posts: 15
Joined: Sun 30 Mar 2008, 18:20
Location: Skara

Re: Miata i Modsport

Post by PeO Jönsson »

GM har gjort flera fina motorer. LS2 är inte dum den heller med minst 400 hk i standardutförande. Volymen är dock lite större än LS1 (6,0 istället för 5,7 tror jag). LS2 är standard i Corvette C6 idag.
En av mina grannar har en C6 och den både låter (avgassystemet är lite rensat) och går som en dragrace bil under full acceleration. Den bilen är ändå helt standard med automat och "enbart" 400 hk. Den "svagaste" ´'vetten således.
Synd bara att de flesta av de svenska Corvetterna är rena boulevardracers som sällan eller aldrig får bekänna färg annat än möjligen rakt fram. Mycket förnämliga motorer är det i alla fall.

PeO
SE '00
PeO Jönsson
Posts: 15
Joined: Sun 30 Mar 2008, 18:20
Location: Skara

Re: Miata i Modsport

Post by PeO Jönsson »

Niklas Falk wrote:]
Ska man följa Zielinskis recept så är det ju "enkelt", hitta ett formelchassi med motorn på samma ställe som din "målbil", justera axelavstånd lite, ta ett plastark och smält det över chassit till nåt som liknar målbilen lite, klart :)
Dvs du moddar inte en standardbil om du ska köra all-out Modsport I, du bygger en röramsbil och fixar en kaross. Lättning i klassisk mening är det inte fråga om.
Hur skulle det vara att basera ett Miata-bygge på ett Clubman chassie då?

PeO
SE '00
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Miata i Modsport

Post by Fredrik Henriksson »

En godis jag suger på som ett projekt framöver. Har riktigt häftiga linjer för en plastkaross med miatan som basdesign... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
PeO Jönsson
Posts: 15
Joined: Sun 30 Mar 2008, 18:20
Location: Skara

Re: Miata i Modsport

Post by PeO Jönsson »

Kapa karossen i underkant så att de väsentliga linjerna blir kvar (jfr Zakspeed-Caprin från förr). Gör den LÅG.
Montera en sugmotor med 250-350 hk (för att slippa överladdningsstraff).

Allt detta är lätt att säga för en person som mig som hör till de mest opraktiska som finns - dessbättre finns det ju andra som både vill och kan testa vida idéer. God lycka med projektet i framtiden, jag håller tummarna.....

PeO
SE '00
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Modsport

Post by Niklas Falk »

Nu börjar en del bli bönhörda.
Det kan bli grönt för omoddade standardmotorer i Modsport...
305hk LS1 ger i så fall 976Kg i ModsportII
Omoddad 140Hk Miatamotor ger 700Kg i ModsportIII (förmodligen ändrat till 5,0Kg/hk)
Det finns säkert många andra motorer man kan tänka sig som skulle ge konkurrentkraftiga lösningar som omoddade.

Detta gör att det blir lite skojjigare at tänka sig att dubbla RoadsportC med ModsportIII (om man vill testa med 200mm slicks nån gång, eller bara vill köra dubbelt med R-däcken). Dubbla antalet heat i MX-5 Cup till liten merkostnad (förutom att alla då måste ha bur naturligtvis, stor tröskel)?

Hur som helst öppnar detta Modsport för de som vill bygga på allt annat utom motorn (allt tål ju inte tävlingskörning hur som helst men standardspec brukar ju hålla bättre än maxtrimmat ;))
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Modsport

Post by Niklas Falk »

Liten byggtråd för Modsportliknande bygge:
http://www.v8rspec.com/forum/viewtopic. ... 5&p=42#p42
L33+T5 är lite billigare än LS1+T56
Men man får glida lite med effektspecen eftersom LS1- eller LS6insug behövs för att inte sicka upp ur huven (men huvscoop kan väl aldrig vara fel :D).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Miata i Modsport

Post by Josen »

Men man får glida lite med effektspecen eftersom LS1- eller LS6insug behövs för att inte sicka upp ur huven (men huvscoop kan väl aldrig vara fel :D).
Ja vad väntar du på Niklas ? Den blå är väl tillräckligt race-bucklad för att bli en modsport-racer :up: Får väl snart inte starta i Roadsport ;)

Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Modsport

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Ja vad väntar du på Niklas ? Den blå är väl tillräckligt race-bucklad för att bli en modsport-racer :up: Får väl snart inte starta i Roadsport ;)
Det är inte den 15e maj än...
Och plastsvets, spackel och färg är billigare/enklare än modsportoptimering (även om inget hndrar att dubbla som den står (men 7.7kg/hk enligt Modsportreglementet är lite mer än 5.0, eller 3.2 om det inte blir tre serieanmälda i ModsportIII innan 15e maj)
Post Reply