Fick en anmärkning vid besiktning sist. Det är tydligen så att parkeringsbromsen är ur funktion på vänster bakhjul. Tydligen så har armen som ska dra tillbaka vajern fastnat i låst läge. Så bromsen ligger tydligen mot hela tiden. Men det märks inte när jag kör.
Jag snackade med en mekomomen verkstad och dom pratade om höga priser för att fixa det, han sa ca 2500:- och sen måste dom (såklart) ta andra sidan också och så jobbkostnaden på det. (Jag tycker det låter som nån vill tjäna lite extra).
Men, min fråga är om nån har varit med om detta? Om det finns en enkel (och billig) lösning? Kanske räcker med att smörja armen/vajern?
Andra tips?
Parkeringsbroms
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Parkeringsbroms
Påminner om det problem jag hade på bakoket på min 626a, handbromsen gick bra att dra men sprätte inte tillbaka (men det gick bra att ta handen och peta till armen).
Temporära lösningen var att ta loss oket, ta isär, göra rent och sen justera handbromsen så armen inte behövde dras så långt. Detta var ett finlir för att balansera mellan anliggande och att den skulle fastna i draget läge. Jag funderade även på att skaffa en kraftigare returfjäder. Sen var kuggarna på justergrunkan (den som insexkuggen driver på) sliten.
Men nu är den bilen skänkt till brorsan.
Ett utbytesok kostar väl lite mindre än 2å5, men då gäller det ju att göra jobbet själv.
Temporära lösningen var att ta loss oket, ta isär, göra rent och sen justera handbromsen så armen inte behövde dras så långt. Detta var ett finlir för att balansera mellan anliggande och att den skulle fastna i draget läge. Jag funderade även på att skaffa en kraftigare returfjäder. Sen var kuggarna på justergrunkan (den som insexkuggen driver på) sliten.
Men nu är den bilen skänkt till brorsan.
Ett utbytesok kostar väl lite mindre än 2å5, men då gäller det ju att göra jobbet själv.
Re: Parkeringsbroms
Ibland räcker det att lossa bulten på baksidan, ta ur insex-justerskruven, spruta in smörja i hålet, och jucka på armen fram och tillbaka. Repetera. Många gånger
Har du tur så släpper det och blir bättre, gör det inte det så är det såpass sönderrostat att du måste byta.
Skippa Mekonomen om de har såna priser. Köp från UK och byt själv ist.
Vet att ProbeStore säljer 2st ok bak för drygt 2200kr + kanske 300kr i frakt.
Har du tur så släpper det och blir bättre, gör det inte det så är det såpass sönderrostat att du måste byta.
Skippa Mekonomen om de har såna priser. Köp från UK och byt själv ist.
Vet att ProbeStore säljer 2st ok bak för drygt 2200kr + kanske 300kr i frakt.
Christian Olsson