Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"
Robert Serwanski MX-5 1,8 -90 "T u r n i n g p o w e r 2"
Får väl börja med att skapa en tråd om bilen som jag planerar köra säsongen 2010 med. Som några av er redan känner till så blev "den gröna" attackerad av en stolpe som gjorde bilen typsikt osymmetrisk.
Försäkringsbolaget har numera köpt den (givetvis enligt deras värdering... )
Jobbet är i alla fall i full gång med "den röda".
I brist på tid lägger jag ut lite stödord för att retas lite
Många problem/hinder är lösta med sömnbrist, svets, svarv och envishet.
Har man inte råd att köpa det, så får man bygga/modifiera det själv.
Röd
1990
Brembo
Buddy Club
ca 28.000mil (ja, kommateringen stämmer)
Carbotech
CC Båge
Flyin Miata
Hockey
Hålborr
Ingen ABS
Ingen diffbroms
Lite Plast alá Bollebygd (om det hinns med)
Powerfile
Racing Beat
Superleggera/BBS 15x7
Svarv
Svarv igen
Svets
Svets igen
Vinkelslip
Yokohama
Kan ju även passa på att lägga upp några bilder...
Givetvis måste jag ju även lägga upp bilder på lite framsteg...
Nu återstår det bara att se ifall jag hinner få ihop allt innan säsongen börjar , det är ju mindre än två månader till det dra igång
Försäkringsbolaget har numera köpt den (givetvis enligt deras värdering... )
Jobbet är i alla fall i full gång med "den röda".
I brist på tid lägger jag ut lite stödord för att retas lite
Många problem/hinder är lösta med sömnbrist, svets, svarv och envishet.
Har man inte råd att köpa det, så får man bygga/modifiera det själv.
Röd
1990
Brembo
Buddy Club
ca 28.000mil (ja, kommateringen stämmer)
Carbotech
CC Båge
Flyin Miata
Hockey
Hålborr
Ingen ABS
Ingen diffbroms
Lite Plast alá Bollebygd (om det hinns med)
Powerfile
Racing Beat
Superleggera/BBS 15x7
Svarv
Svarv igen
Svets
Svets igen
Vinkelslip
Yokohama
Kan ju även passa på att lägga upp några bilder...
Givetvis måste jag ju även lägga upp bilder på lite framsteg...
Nu återstår det bara att se ifall jag hinner få ihop allt innan säsongen börjar , det är ju mindre än två månader till det dra igång
Last edited by ephas on Mon 09 Aug 2010, 05:55, edited 4 times in total.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Man gratulerar!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Tackgokarting.nu wrote:Man gratulerar!
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Tjenare,Dennis Kullman wrote:Robert: 15 k är väl lite väl hårt för en stand-alone ECU - eller kan du inte tänka dig en MS PNP (699 USD)?
15-18k är priset för en färdig lösning som är det enda alternativet en månad innan säsongsstart.
Det innebär att jag lämnar in bilen, de installerar, mappar etc och jag hämtar en "klar" bil.
ECUn ingår i det totala priset.
Jag har inte råd, varken i tid eller pengar att experimentera såhär sent inpå det.
Om jag ska köpa MS, installera själv, hitta någon som kan mappa, mer kostnader, skjuta en motor för att
bblampdan gick sönder etc etc etc. I det stora hela med alla variabler sammantagna så är det mest lönsamma
att bara lämna in den...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Har ni haft en egen diskussion någonstans?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Klippt från 1,6/1,8-trådenTPR wrote: Har ni haft en egen diskussion någonstans?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Men hela idén med PnP är ju just att du ska slippa experimentera?ephas wrote:Tjenare,Dennis Kullman wrote:Robert: 15 k är väl lite väl hårt för en stand-alone ECU - eller kan du inte tänka dig en MS PNP (699 USD)?
15-18k är priset för en färdig lösning som är det enda alternativet en månad innan säsongsstart.
Det innebär att jag lämnar in bilen, de installerar, mappar etc och jag hämtar en "klar" bil.
ECUn ingår i det totala priset.
Jag har inte råd, varken i tid eller pengar att experimentera såhär sent inpå det.
Om jag ska köpa MS, installera själv, hitta någon som kan mappa, mer kostnader, skjuta en motor för att
bblampdan gick sönder etc etc etc. I det stora hela med alla variabler sammantagna så är det mest lönsamma
att bara lämna in den...
Bort med AFM/annan "luftsensor" och in med tempsensor = klart?
Optimerat blir det kanske inte, men nog borde det funka med standardmap - åtminstone lika bra som med original ECU? Jag är lite sugen på att bli av med AFMen, men aldrig att jag lägger över 15 k!
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Tja,Dennis Kullman wrote:Men hela idén med PnP är ju just att du ska slippa experimentera?ephas wrote:Tjenare,Dennis Kullman wrote:Robert: 15 k är väl lite väl hårt för en stand-alone ECU - eller kan du inte tänka dig en MS PNP (699 USD)?
15-18k är priset för en färdig lösning som är det enda alternativet en månad innan säsongsstart.
Det innebär att jag lämnar in bilen, de installerar, mappar etc och jag hämtar en "klar" bil.
ECUn ingår i det totala priset.
Jag har inte råd, varken i tid eller pengar att experimentera såhär sent inpå det.
Om jag ska köpa MS, installera själv, hitta någon som kan mappa, mer kostnader, skjuta en motor för att
bblampdan gick sönder etc etc etc. I det stora hela med alla variabler sammantagna så är det mest lönsamma
att bara lämna in den...
Bort med AFM/annan "luftsensor" och in med tempsensor = klart?
Optimerat blir det kanske inte, men nog borde det funka med standardmap - åtminstone lika bra som med original ECU? Jag är lite sugen på att bli av med AFMen, men aldrig att jag lägger över 15 k!
Vart hittar man en sådan?
PnP? Plug and Pray?
Det känns bara som om att när man ger sig på egna lösningar och experimentera på ett ämne man inte är helt insatt i, så blir det aldrig riktigt så kostnadseffektivt som man från början trodde...
Det är lite här mitt favoritcitat in i bilden "Man vet inte det man inte har någon aning om" och risker att skjuta en motor för att man missade någonting av ren okunskap känns inte helt motiverande.
Hur PnP är det egentligen liksom?
Vet inte om jag ska kalla mig själv feg, reserverad, försiktigt eller förståndig i sammanhanget...
Vi får se vad som händer, jag kanske hittar ett elsystem till en 1,8 till slut, tar ju inte mer än en natt att stoppa i det eftersom bilen i nuläget står relativt "tom".
//RS
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-154.htmlephas wrote:Vart hittar man en sådan?
PnP? Plug and Pray?
Vilken av dem du skall sikta på (90-93 eller 94) beror ju lite på vilka kablar du har.
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
När det kommer till MegaSquirt rekommenderar jag att glida in på Miataturbo.net. De är lite mindre milda mot noobs än Miata.net (man bör med andra ord söka på forumet och läsa på lite själv innan man ställer alltför korkade frågor) men de har en stor kunskapsbas, många kör MS på sina turbomatade motorer och många har ”budget fokus” så att säga. Kanske hittar du t o m en MS-PNP till salu där?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Jag tackar så hjärtligt för alla tips.
Tangenterna går varma... musen också
Som ett klassiskt svar på en vanligt fråga i min bransch;
- Är ni klara snart?
- Javisst, det är bara resten kvar.
2 timmar senare...
- Är ni inte klara snart?
- Jodå, nu är det bara resten kvar, sen är det klart....
Ungefär samma status med bilen numera, hehehe
Tangenterna går varma... musen också
Som ett klassiskt svar på en vanligt fråga i min bransch;
- Är ni klara snart?
- Javisst, det är bara resten kvar.
2 timmar senare...
- Är ni inte klara snart?
- Jodå, nu är det bara resten kvar, sen är det klart....
Ungefär samma status med bilen numera, hehehe
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Nu har det seriösa arbetet med bilen börjat.
Bågen är helt klar.
75% av dörrlättningen klart.
Material för att göra plastrutor inhandlat, mallen är klar.
Bakre subframe monterad
Asfaltsmattor borta
Differential (utan diffbroms tyvärr) med hemmgjorda bussningsförstärkningar monterat.
Motorn provmonterad typ 10ggr och torpeden modifierad för att få plats med ny tempgivare
då jag gjort en egen variant av Coolant Reroute.
En subframe fram skrotad... ja, hela förra året körde jag tydligen med en skev subframe.
Infästningshålen var uppborrade för att det skulle passa Gilla den gamle ägaren.
ps Jag har haft flera subframes och den från den gröna vart en av dem...
Jag är typiskt sämst på att ta bilder...
text får duga så länge...
Bågen är helt klar.
75% av dörrlättningen klart.
Material för att göra plastrutor inhandlat, mallen är klar.
Bakre subframe monterad
Asfaltsmattor borta
Differential (utan diffbroms tyvärr) med hemmgjorda bussningsförstärkningar monterat.
Motorn provmonterad typ 10ggr och torpeden modifierad för att få plats med ny tempgivare
då jag gjort en egen variant av Coolant Reroute.
En subframe fram skrotad... ja, hela förra året körde jag tydligen med en skev subframe.
Infästningshålen var uppborrade för att det skulle passa Gilla den gamle ägaren.
ps Jag har haft flera subframes och den från den gröna vart en av dem...
Jag är typiskt sämst på att ta bilder...
text får duga så länge...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
ephas wrote: En subframe fram skrotad... ja, hela förra året körde jag tydligen med en skev subframe.
Heeehaaw!!!!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Lite uppdateringar dårå
Det blir inget Yokohama i år tyvärr, för mycket pengar.
Throttelhusproblemet är löst!
Eller inte än, men nästan.
Lyckades inte hitta något elsystem, och ville själv inte göra "fritaten" av kabelhärvan...
...så det var bara att inse att nedanstående vart den bästa lösningen...
umpf... Beställning på ett Civinco p&p stand alone kit är gjord...
Nudlar är inköpta...
Vatten snor jag från grannen...
Duschar gör jag på jobbet...
Jag tar inte allt för djupa andetag för att spara luft...
Jag cyklar ihop strömmen till datorn...
Attans, hehehe
Det blir inget Yokohama i år tyvärr, för mycket pengar.
Throttelhusproblemet är löst!
Eller inte än, men nästan.
Lyckades inte hitta något elsystem, och ville själv inte göra "fritaten" av kabelhärvan...
...så det var bara att inse att nedanstående vart den bästa lösningen...
umpf... Beställning på ett Civinco p&p stand alone kit är gjord...
Nudlar är inköpta...
Vatten snor jag från grannen...
Duschar gör jag på jobbet...
Jag tar inte allt för djupa andetag för att spara luft...
Jag cyklar ihop strömmen till datorn...
Attans, hehehe
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Du kan ju alltid kika på www.civinco.com.Magnus Pettson wrote:Civinco PnP var hittar man sånt å vad kostar det
streetperformance.se är väl huvuddistributör för sverige, även om själv Civinco ligger i Sverige
Du kan kika på Civincos hemsida, där finns lite olika alternativ och alla deras prislistor.
Ha de greit!
//R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Snabba svar är trevligt, tack Synd bara att man är så okunnig = osäker. Och "gurun" är på semester
De e mycke nu...
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Det är ju det som är så trevligt med Civinco. De har ju ett färdigt kit till Miatan. Plug and Play. Dessutom en konfigueringsguide som tar dig igenom alla tänkbara inställningar och en lättläst manual om man nu vill fippla med det själv.Magnus Pettson wrote:Snabba svar är trevligt, tack Synd bara att man är så okunnig = osäker. Och "gurun" är på semester
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Gött att du börjar få ihop bilen Robert!!
Nudlar är gott!!!
Nudlar är gott!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Jag har höga förväntingar på Civinco, ska bli spännande och se vad det kan ge för effekt.
Även om vi alla vet att hästkrafter inte är avgörande, så skadar nog inte några få extra
Ja, nu börjar det hända saker.
Har alldeles för mycket att göra för att det ska ligga och vänta mer.
I garaget står i princip en tom kaross men lite bromsledningar och elprylar samt med bågen klar
så jag har en del att göra... hehehe.
Nu låter jag sjukt optimistisk, men jag har bokat besiktning 24/3, ja 2010.
Jag har varit i garaget hela dagen idag och kommer vara där hela dagen imorgon.
Helgen är inbokad i garaget och även tisdag/onsdag innan besiktningen.
Mao är det i min värld helt rimligt, hehehe.
När bilen är godkänd av ABSBP så ska tid bokas vår vagnboksbesiktning.
Monterat bromsservo
Pedalställ
Målat torpedväggen samt täckplåt till ny vattengivare efter ett ingrepp
Nästan klar med att skära ut plastrutor
Byggt om hållaren till tändspolarna
Börjat pilla tillbaka elsystemet i instrumentbrädan som ligger utanför bilen...
Jag vet, jag är sämst på att ta bilder, men jag tänker inte på det helt enkelt.
Någon som har något tips på en enkel, godkänd och lätt bogseringsögla?
Vill inte använda original eftersom det väger alldeles för mycket...
MVH //R
Även om vi alla vet att hästkrafter inte är avgörande, så skadar nog inte några få extra
Ja, nu börjar det hända saker.
Har alldeles för mycket att göra för att det ska ligga och vänta mer.
I garaget står i princip en tom kaross men lite bromsledningar och elprylar samt med bågen klar
så jag har en del att göra... hehehe.
Nu låter jag sjukt optimistisk, men jag har bokat besiktning 24/3, ja 2010.
Jag har varit i garaget hela dagen idag och kommer vara där hela dagen imorgon.
Helgen är inbokad i garaget och även tisdag/onsdag innan besiktningen.
Mao är det i min värld helt rimligt, hehehe.
När bilen är godkänd av ABSBP så ska tid bokas vår vagnboksbesiktning.
Monterat bromsservo
Pedalställ
Målat torpedväggen samt täckplåt till ny vattengivare efter ett ingrepp
Nästan klar med att skära ut plastrutor
Byggt om hållaren till tändspolarna
Börjat pilla tillbaka elsystemet i instrumentbrädan som ligger utanför bilen...
Jag vet, jag är sämst på att ta bilder, men jag tänker inte på det helt enkelt.
Någon som har något tips på en enkel, godkänd och lätt bogseringsögla?
Vill inte använda original eftersom det väger alldeles för mycket...
MVH //R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Robert Serwanski MX-5 -1990
Sådärja, ännu en helg i garaget...
Resultat?
Motor/låda på plats, uppstartad och brummar ordentligt (har bara provstartat med 1,6TB + adapter)
Bussningarna i grönt material snart klara
dörrarna vill bara få en dörrsida
Instrumentbräda med all elektronik på plats
Vanliga bälten och passagerstol på plats.
Besiktningstiden på onsdag verkar nalkas alldeles för fort.
Kommer nog få flyttas pga att jag väntar på delar ifrån MX-5 parts.
Resultat?
Motor/låda på plats, uppstartad och brummar ordentligt (har bara provstartat med 1,6TB + adapter)
Bussningarna i grönt material snart klara
dörrarna vill bara få en dörrsida
Instrumentbräda med all elektronik på plats
Vanliga bälten och passagerstol på plats.
Besiktningstiden på onsdag verkar nalkas alldeles för fort.
Kommer nog få flyttas pga att jag väntar på delar ifrån MX-5 parts.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990
Sådär...
Här specifikationer samt info om årets utgångpunkt
Bilder finner ni längre ner i detta inlägg.
Drivlina
- Swappat i en 131bhp 1,8l maskin från en NA -94
- Öppen diff från 1,8l bil (alltså inte diffbroms)
- Egentillverkade motorfästen modell "Hockeypuckar"
- Lättare svänghjul med uppgraderad koppling/tryckplatta
- Egen rördragning till insug med öppet luftfilter framför kylaren pga kalluft
- Civinco Stand Alone, mappat av JapTuning
- Extraktorgrenrör
- Racekat
- Något ombyggd orginal catback med 2,5" Fullflödesdämpare
- Racingkylare från Arrows
- Egenbyggt Re-Route
Prestanda
- 152,0bhp vid 7100rpm
- 172,2Nm vid 5183rpm
- Raceklar bil inkl förare med utrustning väger under 1000kg
Chassi:
- Egentillverkade bussningar i grönt material (Typ, lagom hårt )
Varje bussning är individuellt tillverkad till varje länkarm.
- Smörjnipplar i hela hjulupphängningen (en nippel till varje bussning)
- Modifierade länkarmar runt om för att kunna köra med camber
- Megan Racing Coilovers
- JR K-hämmare fram, ingen bak
- Förstärkta differentialbussningar med polyurethantätning
- Chassiförstärkningar under bilen
- Fjäderbensstag fram
- Godkänd Störtbåge
- Cornerweight utfört av Stefan på MEGASPEED
- Geometrisetup utfört av Stefan på MEGASPEED
Fälgar/Däck/Bromsar
1x BBS RS003 15x7 ET24 / Toyo R888 205/50 15
1x OZ Superleggera 15x7 ET37+15mm spacer / R888 205/50 15
Brembo skivor f/r
Belägg f: Carbotech XP10
Belägg r: Carbotech XP8
Inredning
Så lite som möjligt
Sparco REV
Sparco 6-P Bälte
Huvudströmbrytare
Laptimer
Störtbåge
Det är många personer som hjälpt mig på olika sätt, men vissa utmärker sig speciellt och tackas därför lite "extra" nedan. Ni andra vet vem ni är
Stefan Mumm och MEGASPEED för allt arbete med bilen, alla råd, tips, lösningar som man bara kan veta om man varit med i racingen i över 30år. Tack för all tid du offrar till mig
Stefan på JapTuning för ett riktigt bra arbete med styrsystem och mappning. JapTuning har en servicenivå man önskar att alla företag i branschen hade och står verkligen för vad de sagt.
Martin Ring som kämpar med mig alla tävlingshelger han kan. Att bara orka med mig så frekvent kan ju hävdas vara en bedrift i sig En riktigt bra mekaniker som fixar fixet som behövs för att fixa problemet
Sådärja, lite bilder då
Här specifikationer samt info om årets utgångpunkt
Bilder finner ni längre ner i detta inlägg.
Drivlina
- Swappat i en 131bhp 1,8l maskin från en NA -94
- Öppen diff från 1,8l bil (alltså inte diffbroms)
- Egentillverkade motorfästen modell "Hockeypuckar"
- Lättare svänghjul med uppgraderad koppling/tryckplatta
- Egen rördragning till insug med öppet luftfilter framför kylaren pga kalluft
- Civinco Stand Alone, mappat av JapTuning
- Extraktorgrenrör
- Racekat
- Något ombyggd orginal catback med 2,5" Fullflödesdämpare
- Racingkylare från Arrows
- Egenbyggt Re-Route
Prestanda
- 152,0bhp vid 7100rpm
- 172,2Nm vid 5183rpm
- Raceklar bil inkl förare med utrustning väger under 1000kg
Chassi:
- Egentillverkade bussningar i grönt material (Typ, lagom hårt )
Varje bussning är individuellt tillverkad till varje länkarm.
- Smörjnipplar i hela hjulupphängningen (en nippel till varje bussning)
- Modifierade länkarmar runt om för att kunna köra med camber
- Megan Racing Coilovers
- JR K-hämmare fram, ingen bak
- Förstärkta differentialbussningar med polyurethantätning
- Chassiförstärkningar under bilen
- Fjäderbensstag fram
- Godkänd Störtbåge
- Cornerweight utfört av Stefan på MEGASPEED
- Geometrisetup utfört av Stefan på MEGASPEED
Fälgar/Däck/Bromsar
1x BBS RS003 15x7 ET24 / Toyo R888 205/50 15
1x OZ Superleggera 15x7 ET37+15mm spacer / R888 205/50 15
Brembo skivor f/r
Belägg f: Carbotech XP10
Belägg r: Carbotech XP8
Inredning
Så lite som möjligt
Sparco REV
Sparco 6-P Bälte
Huvudströmbrytare
Laptimer
Störtbåge
Det är många personer som hjälpt mig på olika sätt, men vissa utmärker sig speciellt och tackas därför lite "extra" nedan. Ni andra vet vem ni är
Stefan Mumm och MEGASPEED för allt arbete med bilen, alla råd, tips, lösningar som man bara kan veta om man varit med i racingen i över 30år. Tack för all tid du offrar till mig
Stefan på JapTuning för ett riktigt bra arbete med styrsystem och mappning. JapTuning har en servicenivå man önskar att alla företag i branschen hade och står verkligen för vad de sagt.
Martin Ring som kämpar med mig alla tävlingshelger han kan. Att bara orka med mig så frekvent kan ju hävdas vara en bedrift i sig En riktigt bra mekaniker som fixar fixet som behövs för att fixa problemet
Sådärja, lite bilder då
Last edited by ephas on Tue 27 Apr 2010, 02:01, edited 1 time in total.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Robert Serwanski MX-5 1,8 -1990 Spec 2010 med Bilder!!!
Ser ut som om du har en riktig monsterbil där!
Den kommer ju gå som en raket med 152hk, <1000kg, fint chassi och en förare som inte fegar i första taget (har jag hört )
Har du några bilder på hur du modifierade länkarmarna för att få mer camber föresten?
Den kommer ju gå som en raket med 152hk, <1000kg, fint chassi och en förare som inte fegar i första taget (har jag hört )
Har du några bilder på hur du modifierade länkarmarna för att få mer camber föresten?
Jimmy Visshed
#97
#97