Är det någon som vet vad det är för någon anslutning på baksidan av motorn så jag slipper skruva isär motorn bara för att mäta? Passar det med termostat huset från framsidan av motorn?
Om man tittar på 949racings skisser så ser man det Josen förklarade för mig just det där med varmt och kallt vatten in på samma sida, måste ju vara bättre med ett flöde rakt igenom motorn.
Sedan är det ju givetvis aldrig fel med ett effektivt kyl heller så länge du har en väl fungerande termostat.
Kunde inte hålla mig så jag skruvade isär
Fram och bak anslutningarna är samma men vinkeln på termostat hus anslutningen blir fel... Är det andra vinklar på typ 1,6orna eller nyare?
Jo efter tittat under huven på en 1,6a så ringde jag och beställde ett termostat hus på Mazda till en 1,6a så detta ska nog lösa sig.
För att vidare lösa några värmerelaterade problem så köpte jag en rulle avgasbandage till grenröret samt att original luftburk åker nog tillbaka in i bilen
Hej,
Kanske lite sent nu när du redan skaffat grejer, men på vår röda (96:a 1,8L) monterade vi ett lock från en 323:a. Inköpt för 75:- på skroten. Det har en annan vinkel på röret så att slangen går ut rakt åt sidan. Jag köpte en plugg för att täppa till hålet för givaren. Så skaffade jag lite passande slangar på Biltema (52-432 och 52-439) och kompletterade med ett par aluminiumrör.
Om du kollar på http://www.lse.se/ji och kör videon längst ner på sidan ("Motorn går") så syns slangar och rör.
Ja då har man gjort ett tappert försök till att få bukt med värme problemen Det slutade med att jag inhandlade ett 1,6 termostat hus, kylarslang på Biltema 52-431+52-439 samt ett skarvrör mellan slangarna. I termostat huset fräste jag ett spår i till termostaten och monterade på baksidan av motorn där uttaget till värmepaketet och temp givaren satt. Locket som satt på baksidan flyttade jag runt till framsidan av motorn där jag kopplade på vatten till värmepaketet. Till temp givaren fanns det ett hål på baksidan av blocket vid sidan om hålet till termostaten, pluggen som satt där flyttades runt till framsidan där givaren satt från början.
Avgasbandage lindades på den övre biten av grenröret så kanske en del av strålningsvärmen dämpas.
Original luftburk monterades tillbaka med ett insats Kn filter, drog även en 60mm slang från burken till torped väggen där jag sågade ut ett hål och förde igenom aluminium slangen. Uppe vid rutan så är det ju ett övertryck så teoretiskt sätt så bör det vara ett bra ställe att ta luft
Finns nog en del att finslipa på konstruktionerna men känns som en bra början och detta får hårdtestas på Kinnekulle om 2 veckor
Elegant bygge
Borde verkligen lösa värmeproblemen. På vår långloppsbil har vi inga som helst problem med värmen. Iofs har vi en 52mm kylare också men det var mest för att skaffa största möjliga marginaler. Vår motor går hur kall som helst timme ut och timme in.
Bra
Om nu jag inte rör till det så skall värmevatten in till värme-paketet just före termostaten för att få värme till kupén på rätt sätt. Du behöver för detta distansen som kommer med JR CAI. Bilden ovan m-tune visar även detta.
Motorblock | distans (med utag till värmepaketet ) | termostat | 1.6 lock
Kalluften till luftburken körde jag samma och märks helt klart
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Ja jag såg den distansen på din bil men skillnaden bör inte bli så stor då framtill på motorn är innan termostaten med bara lite längre slang... Dock så har jag fortfarande original retur av varmvattnet in i motorn igen (samma som 949racing) men rent effektivast måste ju din lösning med ett rör på slangen tillbaka till kylet vara så jag har någon procent till att ta ut där om det behövs
Tack för hjälpen alla förestens det finns många bra lösningar där ute i stugorna som inte är fullt lika kostsamma som färdiga kit
Ja inte har här hänt mycket men bilen fick komma in i garaget i julas efter bara ha blivit parkerad efter Falkenbergs tävlingen i höstas Har lagt all tid på att bygga färdigt garaget istället.
Nog ska vi trivas här jag och miatan Lite kärlek ska nog delas med sig av innan våren. Väntar ju tillökning i familjen med närmaste veckan så vi får väl se om man får mer tid över med tre barn
Först din morsa, o nu detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vad coolt det var med jättebilden på väggen. Bra ide.
Får bli van vid att du alltid kommer vara värst...
Attachments
waerns,storhets.vansinne....jpg (4.5 KiB) Viewed 4156 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Kanske kan man få vara värst på nåt: 35x55 m garage, då hyr jag iofs ut 200 m2
Fiffig lösning på kylning, själv svarvade och svetsade jag till en distans, helt i onödan när man ser din lösning.
Tanke före handling....
Ja då var ytterligare en trivsam dag i garaget avverkad
Alla säger att man kan inte köra fort med kundvagns hjul så det var dax att fixa dom där förbaskade bussningarna Tanken har hela tiden vart att svarva egna men då detta aldrig blev av så beställde jag färdiga från Amerikat Bra passform,shyssta hårdheter, snabb leverans och bra pris. Hjulen pekar bara åt ett håll nu och jag är supernöjd Falkenberg here we come
Magnus Pettson wrote:Nu är det bara jag och Falk som åker gummibussningar. Eller Mina har nog blivit så hårda sen -89 så jag tror inte ett byte skulle märkas
Just det, gammalt gummi är lika hårt som plast
Mina svarta PU ligger och "mognar".
Magnus Pettson wrote:Nu är det bara jag och Falk som åker gummibussningar. Eller Mina har nog blivit så hårda sen -89 så jag tror inte ett byte skulle märkas
Nja, än är det några till som kör med originalbussningar. Tycker personligen att nya bussningar inte är riktigt Klass 2 mässigt
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
nu är bilen lite mer lik era andras hardcore racers efter jag vattenplanade in i och längs med mitträcket på väg hem ifrån Falkenberg Jädrar vad mycket vatten det kan komma på ett fåtal sekunder Ett par utslitna toyos vända bakofram var inte de mest optimala däcken i monsun regn... När jag satt i bilen så var jag helt säker på att hela vänstersidan var förstörd men den var ju "bara" plåtren på sina väl utvalda ställen så det syntes ju knappt...
Körningen på banan gick bättre. Är dock svårt att jämföra när jag aldrig har kört i så mycket regn innan så jag fegade många varv, ser fram emot att testa på en torr bana.