Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94 Roadsport C / MX5 Cup
Här är min bil, hon bodde i Japan fram till 98 då hon flyttade till England. Sen var det dags för flytt till Sverige under november 2008 då jag och min mamma körde hem henne. I England verkar folk kalla sina bilar för ”her”, ”she” osv … som man gör med båtar här, så den traditionen måste man ju hålla vid liv. Köpet gick smidigt med lite kontanter och hemresan från norra England tog omkring 40 timmar.
Framlysena var tvungna att konverteras till högertrafik, så en uppsättning ljusinsatser till Golf II inhandlades på biltema och drogs fast med stora slangklämmor och spikband, billigt och funkar! Reggad och klar under våren 09, och sen dess har hon fått några lätta uppgraderingar
Motor:
*K&N-filter med förhoppningsvis kall luft
*Castrol Edge 10w-60 (den knackar lite när den blir varm annars)
Chassi:
*K-Sport Coilovers, Fjädrar: 12kg fram och 8kg bak
*Polyuretanbussningar
Bromsar:
*Carbotech XP8 fram
*AX6 bak
*Motul RBF600
*borttagna bromssköldar
Säkerhet:
*CC-båge
*Sparco Sprint V stol
*Sandtler 6-punktsbälte
*Huvudbrytare
Kaross:
*Ventilerad huv
*Uppkapad bakre stötfångare
*Fasta lysen
*Bogseröglor
*Borttagna stänkskydd
*Stylingbakljus
*Aerocatch-huvlås
Övrigt:
*Kanske torsen-diff
*Mp3-spelare + datahögtalare
*Vattentempsmätare från biltema
*”Drift-knapp” till handbromsen från Driftworks
*Vidvinkelbackspegel från biltema
Lättning:
*Biltema gelbatteri
*Bortplockat servo på FM-vis
*Ingen AC, värme eller ljuddämpning
*Ingen ABS från början
*Inga mattor
*Dörrsidor och centerkonsoll i aluminium
*Diverse massor ...
Framtidsplaner:
Om jag inte hinner krascha eller ha sönder nått dyrt innan vintern är planen att se över chassit lite med bussningar och få bort lite ful rost. Kopplingen ska nog bytas då den slirar lite ibland, vet inte till vad än. Konisarna får nog sitta på ett år till. Fasta lysen skulle vara lite kul att ha då jag på nått vis lyckats ha sönder elektroniken som ser till att framlysena åker ner när man stänger av ljuset. Sist men inte minst ska vagnbok fixas så vi får vara med och svänga i MX-5 cupen nästa år.
Skickar med en bild också, tagen samma dag som vi anlände i Sverige. Det satt fina sommardäck på vid köpet… säger inte mer än så
Framlysena var tvungna att konverteras till högertrafik, så en uppsättning ljusinsatser till Golf II inhandlades på biltema och drogs fast med stora slangklämmor och spikband, billigt och funkar! Reggad och klar under våren 09, och sen dess har hon fått några lätta uppgraderingar
Motor:
*K&N-filter med förhoppningsvis kall luft
*Castrol Edge 10w-60 (den knackar lite när den blir varm annars)
Chassi:
*K-Sport Coilovers, Fjädrar: 12kg fram och 8kg bak
*Polyuretanbussningar
Bromsar:
*Carbotech XP8 fram
*AX6 bak
*Motul RBF600
*borttagna bromssköldar
Säkerhet:
*CC-båge
*Sparco Sprint V stol
*Sandtler 6-punktsbälte
*Huvudbrytare
Kaross:
*Ventilerad huv
*Uppkapad bakre stötfångare
*Fasta lysen
*Bogseröglor
*Borttagna stänkskydd
*Stylingbakljus
*Aerocatch-huvlås
Övrigt:
*Kanske torsen-diff
*Mp3-spelare + datahögtalare
*Vattentempsmätare från biltema
*”Drift-knapp” till handbromsen från Driftworks
*Vidvinkelbackspegel från biltema
Lättning:
*Biltema gelbatteri
*Bortplockat servo på FM-vis
*Ingen AC, värme eller ljuddämpning
*Ingen ABS från början
*Inga mattor
*Dörrsidor och centerkonsoll i aluminium
*Diverse massor ...
Framtidsplaner:
Om jag inte hinner krascha eller ha sönder nått dyrt innan vintern är planen att se över chassit lite med bussningar och få bort lite ful rost. Kopplingen ska nog bytas då den slirar lite ibland, vet inte till vad än. Konisarna får nog sitta på ett år till. Fasta lysen skulle vara lite kul att ha då jag på nått vis lyckats ha sönder elektroniken som ser till att framlysena åker ner när man stänger av ljuset. Sist men inte minst ska vagnbok fixas så vi får vara med och svänga i MX-5 cupen nästa år.
Skickar med en bild också, tagen samma dag som vi anlände i Sverige. Det satt fina sommardäck på vid köpet… säger inte mer än så
Last edited by Jimmy on Fri 02 Apr 2010, 23:18, edited 3 times in total.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Grymt snygg i black on black Visa gubbarna att inget slår en ÄKTA japanare på banan
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
Röd -94
Svart -99
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Kul!
VÄLKOMMEN!
De svarta bilarna i Mx-5 cup har en förmåga att gå fort utan att det pillats alls!
Du kommer få jätteroligt.
En hon skriver du...hrrrmmm...självklart: SVARTA ÄNKAN!!!!!
(kanske inte mor uppskattar dock...)
Kanske Spader dam, om du är en gambler.
JAG HAR DET: DIANA ROSS!
Vad som helst utom mattafaran går bra, det är ett registrerat loosermärke.
Förresten kommer du och fröken till Knutstorp?
VÄLKOMMEN!
De svarta bilarna i Mx-5 cup har en förmåga att gå fort utan att det pillats alls!
Du kommer få jätteroligt.
En hon skriver du...hrrrmmm...självklart: SVARTA ÄNKAN!!!!!
(kanske inte mor uppskattar dock...)
Kanske Spader dam, om du är en gambler.
JAG HAR DET: DIANA ROSS!
Vad som helst utom mattafaran går bra, det är ett registrerat loosermärke.
Förresten kommer du och fröken till Knutstorp?
- Attachments
-
- black.widow.jpg (13.73 KiB) Viewed 8450 times
-
- spaderdam.jpg (90.85 KiB) Viewed 8451 times
-
- Diana-Ross-Poster.jpg (17.36 KiB) Viewed 8450 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Grym bil Jimmy, å snygg färg!!
Diana Ross?
Diana Ross?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Tack för välkomnandet!
Anmälan till Knutstorp den 18:e är inskickad och rum på vandrarhem bokat.
Diana Ross .. nej, Hayley heter hon och idag fick hon en ny present från favoritbutiken Biltema.
En jättefin röd kabel till huvudbrytaren, hoppas 21mm² räcker.
Anmälan till Knutstorp den 18:e är inskickad och rum på vandrarhem bokat.
Diana Ross .. nej, Hayley heter hon och idag fick hon en ny present från favoritbutiken Biltema.
En jättefin röd kabel till huvudbrytaren, hoppas 21mm² räcker.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Nu är huvudbrytaren inkopplad och testad!
Måste tacka Lars Stahre än en gång för en perfekt beskrivning på hur man kopplar.
Hur som helst så har bilel aldrig vart nån stark sida för mig och misstag var oundvikliga. Råkade sätta motståndet som ska rädda bilens el när man bryter på fel pol, så när jag vred om brytaren kopplades batteriets plus-pol rakt ner i karossen med ett motstånd emellan. Lite rök vart det allt.
Kollade med multimeter och motståndet verkar ha klarat sig iaf. Flyttade motståndet till rätt pol och efter det verkar allt fungera som det ska.
Äntligen kan hon bära blixt-dekalen med stolthet
Måste tacka Lars Stahre än en gång för en perfekt beskrivning på hur man kopplar.
Hur som helst så har bilel aldrig vart nån stark sida för mig och misstag var oundvikliga. Råkade sätta motståndet som ska rädda bilens el när man bryter på fel pol, så när jag vred om brytaren kopplades batteriets plus-pol rakt ner i karossen med ett motstånd emellan. Lite rök vart det allt.
Kollade med multimeter och motståndet verkar ha klarat sig iaf. Flyttade motståndet till rätt pol och efter det verkar allt fungera som det ska.
Äntligen kan hon bära blixt-dekalen med stolthet
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Uppdatering!
Har pallat upp bilen och börjad lossa bärarmar och leder och sånt. (riktig pallbocks-räser nu)
Trots rost lite överallt så har det mesta lossnat hittills, utom lederna där styrstagen sitter ihop med hjulen. Provade att banka och banka lite mer. Det fungerade inte. En kompis har en mystisk ”knacka-på-sidan-teknik” som han skulle visa nån gång, hoppas den funkar.
Kunde inte bara låta bilen stå där, så tänkte ta och väga bakluckan och se hur tung den var. Har läst nånstans att den tydligen ska vara tyngre än huven … låter otroligt, måste undersökas! Min vägde 6,8kg, usch! Som tur är så har jag en vinkelslip liggandes.
Efter lite kapning och målning vägde den ”bara” 5,1 kg
Kapade av fästet till bygeln som låser bakluckan med originallåset av bara farten, lösning på det kommer senare.
Har även funderat lite på fasta lysen, för att det ser rejsigt ut.
Kom över en uppsättning framlysen från en gammal Mitsubishi Eclipse med dimensionen 4x6”.
Henrik Phils lysen ser ju fina ut, så får väl försöka mig på nåt liknande.
Bromsreducerings-ventiler då ... är jättesugen på en sån, verkar roligt att kunna leka med bromsbalansen. är det verkligen OK att ha en i roadsport?
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=14-76240
En form av splitterliknande träskiva är också en sån där rejsig pryl som skulle vara kul att ha. Tolkar det som att det är OK så länge den inte går utanför bilens kontur sedd uppifrån, men står ju samtidigt at reglerna att det inte är tillåtet alls. Om man har en som inte sticker ut, utan bara går längs kanten och bildar en slät undersida fram till oljetråget. Skulle inte det kunna funka enligt alla regler?
Har pallat upp bilen och börjad lossa bärarmar och leder och sånt. (riktig pallbocks-räser nu)
Trots rost lite överallt så har det mesta lossnat hittills, utom lederna där styrstagen sitter ihop med hjulen. Provade att banka och banka lite mer. Det fungerade inte. En kompis har en mystisk ”knacka-på-sidan-teknik” som han skulle visa nån gång, hoppas den funkar.
Kunde inte bara låta bilen stå där, så tänkte ta och väga bakluckan och se hur tung den var. Har läst nånstans att den tydligen ska vara tyngre än huven … låter otroligt, måste undersökas! Min vägde 6,8kg, usch! Som tur är så har jag en vinkelslip liggandes.
Efter lite kapning och målning vägde den ”bara” 5,1 kg
Kapade av fästet till bygeln som låser bakluckan med originallåset av bara farten, lösning på det kommer senare.
Har även funderat lite på fasta lysen, för att det ser rejsigt ut.
Kom över en uppsättning framlysen från en gammal Mitsubishi Eclipse med dimensionen 4x6”.
Henrik Phils lysen ser ju fina ut, så får väl försöka mig på nåt liknande.
Bromsreducerings-ventiler då ... är jättesugen på en sån, verkar roligt att kunna leka med bromsbalansen. är det verkligen OK att ha en i roadsport?
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=14-76240
En form av splitterliknande träskiva är också en sån där rejsig pryl som skulle vara kul att ha. Tolkar det som att det är OK så länge den inte går utanför bilens kontur sedd uppifrån, men står ju samtidigt at reglerna att det inte är tillåtet alls. Om man har en som inte sticker ut, utan bara går längs kanten och bildar en slät undersida fram till oljetråget. Skulle inte det kunna funka enligt alla regler?
Jimmy Visshed
#97
#97
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
På vår bil var "knacka på sidan" det enda som fick den att lossa. Jag kunde inte ens hitta nån avdragare som passade att få dit.Jimmy wrote:Uppdatering!
Trots rost lite överallt så har det mesta lossnat hittills, utom lederna där styrstagen sitter ihop med hjulen. Provade att banka och banka lite mer. Det fungerade inte. En kompis har en mystisk ”knacka-på-sidan-teknik” som han skulle visa nån gång, hoppas den funkar.
Fast jag skulle nog kalla det BANKA-på-sidan. Slå med en rejält stor hammare (typ handslägga) rakt från änden på spindelarmen, precis utanför styrledens koniska skruv. I stort sett rakt in i din bild alltså. Detta får hålet för styrleden att fjädra till så att konan hoppar loss. Men du kan behöva slå hårt som sjutton -Några rejäla slag så lossnar den säkert.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Lars Har rätt. Du kan aldrig få en sån kona att lossa genom slag ovanifrån, pressa är inte heller rätt metod. Man lossar alltid en sådan led genom hårda slag på "höljet" till konan, den lossnar...
Gott att se att du har lite moddargener i dig! Jag ska snart gjuta en glasfiberinsats till fyrkantslampor om du inte vill bocka plåt själv...
Black Miatas rules!!!
Gott att se att du har lite moddargener i dig! Jag ska snart gjuta en glasfiberinsats till fyrkantslampor om du inte vill bocka plåt själv...
Black Miatas rules!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Black Miatas rules!!! [/quote]
---därför du köpte en röd...?
(sorry Hayley för kapningen..)
---därför du köpte en röd...?
(sorry Hayley för kapningen..)
- Attachments
-
- have.i.said.something.weird.....damit...jpg (26.63 KiB) Viewed 8193 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Ja, f.n vet hur det ska gå nästa år, får se om jag kan hitta en svart sprayburk någonstans!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Glasfiberinsatser låter ju jättebra!Fredrik Henriksson wrote:Jag ska snart gjuta en glasfiberinsats till fyrkantslampor om du inte vill bocka plåt själv...
Glasfiber verkar ju vara lättare än diverse metaller också, klart intresserad av såna.
Ska göra ett försök på att banka styrled med seriösa släggor imorron.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
”knacka-på-sidan-metoden” fungerade perfekt, lossnade efter bara några få slag!
Har slöat lite med att få loss bussningarna, kändes som om det skulle bli jobbigt.
Orkade inte köpa en riktig avdragare/pressare utan provade diverse metoder.
Borrmaskin fungerade på de få bussningar som bestod av ett rör med gummi runt sig, men fick inte till det på de med dubbla rör. Hittade en dunk bensin och bestämde mig för att elda ur de ist. (leka med elden är ju kul)
Vart fräna eld-flames men gick långsamt och var tråkigare än väntat, så hämtade varmluftspistolen för att skynda på lite. Det fungerade bra och snart rullade det kladdiga rörbitar längs garagenerfarten.
Så här ser armarna ut efter massa år av inget underhåll och lite eldning:
Fick även hem ett paket med nya bussningar som ska mosas in istället.
Har lättat bort lite värmeplåtar som satt vid avgassystemet och plockat bort låsmekanismen till bakluckan och huven. Tog bort ena tutan (högra för balansens skull ) också efter tips från Andreas K. Tyckte Henriks lösning med tanklocks-öppning var smart med, så råkade kopiera den.
Börjat fixa med ett kraftigare bromsljus också. Insats av byggskum med plats för 3 st LED-lampor på 0,7w styck.
Har slöat lite med att få loss bussningarna, kändes som om det skulle bli jobbigt.
Orkade inte köpa en riktig avdragare/pressare utan provade diverse metoder.
Borrmaskin fungerade på de få bussningar som bestod av ett rör med gummi runt sig, men fick inte till det på de med dubbla rör. Hittade en dunk bensin och bestämde mig för att elda ur de ist. (leka med elden är ju kul)
Vart fräna eld-flames men gick långsamt och var tråkigare än väntat, så hämtade varmluftspistolen för att skynda på lite. Det fungerade bra och snart rullade det kladdiga rörbitar längs garagenerfarten.
Så här ser armarna ut efter massa år av inget underhåll och lite eldning:
Fick även hem ett paket med nya bussningar som ska mosas in istället.
Har lättat bort lite värmeplåtar som satt vid avgassystemet och plockat bort låsmekanismen till bakluckan och huven. Tog bort ena tutan (högra för balansens skull ) också efter tips från Andreas K. Tyckte Henriks lösning med tanklocks-öppning var smart med, så råkade kopiera den.
Börjat fixa med ett kraftigare bromsljus också. Insats av byggskum med plats för 3 st LED-lampor på 0,7w styck.
Jimmy Visshed
#97
#97
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
För att citera två tecknade hårdrocksheadbangande genier som figurerade var dag på MTV i början på 90-talet:
-FIRE! FIRE!! FIRE!!! ehhh höhöhö ähhhh höhöhöh FIRE!! FIRE!!!! FIRE!!!!!! Öhhhöhöhöhö
Rock´nRoll Jimmy! Kul att det händer lite!!
Själv har jag varit sjuk i veckor i det ena och det andra, men jag börjar repa mig så snart ska jag ta tag i bilarna. Först ska bara montera loss och sälja min motor i helgen (vart dyker denna upp månne ) och sen ska jag bygga lite plastprylar till konkurenter, men efter det blir det bilbygge...
-FIRE! FIRE!! FIRE!!! ehhh höhöhö ähhhh höhöhöh FIRE!! FIRE!!!! FIRE!!!!!! Öhhhöhöhöhö
Rock´nRoll Jimmy! Kul att det händer lite!!
Själv har jag varit sjuk i veckor i det ena och det andra, men jag börjar repa mig så snart ska jag ta tag i bilarna. Först ska bara montera loss och sälja min motor i helgen (vart dyker denna upp månne ) och sen ska jag bygga lite plastprylar till konkurenter, men efter det blir det bilbygge...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Trevligt att du börjar friskna till, laddad med nya idéer på modifieringar hoppas jag.
Underligt hur mycket man kan få i huvet efter lite planlöst surfande. Riktigt sugen på att bygga nån form av platt golv med diffusor på slutet, vet inte hur pass ok det är för Roadsport dock.
Inga planer på att bygga en lite extremare variant av hardtop?
http://autokonexion.com/product_info.ph ... s-fastback
Lite jobbigare att komma åt bagage-utrymmet kanske (om man gjuter hela, både hardtop-delen och baglucke-delen i samma). Men det kan ju gå att lösa med en öppningsbar/löstagbar ruta eller nåt. Om det nu är en prioritet att det ska vara praktiskt att lasta saker …
Fick föresten hem några, enligt mitt tycke, riktigt coola huvlås igår.
Var tvungen att börja montera dom det första jag gjorde när jag vaknade.
dom har ett inbyggt lås så man kan lämna bilen utan att vara rädd för att någon ska öppna huven/backluckan och mixtra med saker. Inte för att Miatan är världens inbrottssäkraste bil annars, tar nästan lika lång tid att ta sig in utan nyckel som med. Råkat låsa in nycklarna i den en gång, flera gånger kanske.
Pinnen till låset iskruvad, på bilden skymtar även ett styling-lyse! Var tvungen att väga det, och hur mycket jag än önskar att det inte var så, så är det faktiskt 30 gram TYNGRE än originallyset.
Medföljande mall inpassad, på bilden sitter den lite fel, valde att vinkla den annorlunda.
Uppkapat med vinkelslip och tillfilat så det blev jämnt och fint.
I med låset! Passade perfekt, läste nått på ett annat forum om ”measure twice, cut once” det verkade som en smart metod.
Stängt, bara att borra hål för skruvarna och dra fast. Kom inte riktigt till den delen eftersom jag råkade kortsluta borrmaskinen.
I brist på annat att göra rev jag av striiiipesen som satt på huven och såg att det tydligen fanns en anledning till att dom satt där. Någon tidigare ägare verkar ha försökt polera upp bilen med en väldigt sträv trissa … lacken är så långt ifrån blank man kan komma på vissa ställen. Den gråa färgen bredvid stripesen är bara damm, ser värre ut på bild än i verkligheten. Kan väl täcka över det mesta med en stor cirkel för startnummer. Annars får det bli ett kreativt mönster också.
Hoppas det inte blir för mycket bilder.
Underligt hur mycket man kan få i huvet efter lite planlöst surfande. Riktigt sugen på att bygga nån form av platt golv med diffusor på slutet, vet inte hur pass ok det är för Roadsport dock.
Inga planer på att bygga en lite extremare variant av hardtop?
http://autokonexion.com/product_info.ph ... s-fastback
Lite jobbigare att komma åt bagage-utrymmet kanske (om man gjuter hela, både hardtop-delen och baglucke-delen i samma). Men det kan ju gå att lösa med en öppningsbar/löstagbar ruta eller nåt. Om det nu är en prioritet att det ska vara praktiskt att lasta saker …
Fick föresten hem några, enligt mitt tycke, riktigt coola huvlås igår.
Var tvungen att börja montera dom det första jag gjorde när jag vaknade.
dom har ett inbyggt lås så man kan lämna bilen utan att vara rädd för att någon ska öppna huven/backluckan och mixtra med saker. Inte för att Miatan är världens inbrottssäkraste bil annars, tar nästan lika lång tid att ta sig in utan nyckel som med. Råkat låsa in nycklarna i den en gång, flera gånger kanske.
Pinnen till låset iskruvad, på bilden skymtar även ett styling-lyse! Var tvungen att väga det, och hur mycket jag än önskar att det inte var så, så är det faktiskt 30 gram TYNGRE än originallyset.
Medföljande mall inpassad, på bilden sitter den lite fel, valde att vinkla den annorlunda.
Uppkapat med vinkelslip och tillfilat så det blev jämnt och fint.
I med låset! Passade perfekt, läste nått på ett annat forum om ”measure twice, cut once” det verkade som en smart metod.
Stängt, bara att borra hål för skruvarna och dra fast. Kom inte riktigt till den delen eftersom jag råkade kortsluta borrmaskinen.
I brist på annat att göra rev jag av striiiipesen som satt på huven och såg att det tydligen fanns en anledning till att dom satt där. Någon tidigare ägare verkar ha försökt polera upp bilen med en väldigt sträv trissa … lacken är så långt ifrån blank man kan komma på vissa ställen. Den gråa färgen bredvid stripesen är bara damm, ser värre ut på bild än i verkligheten. Kan väl täcka över det mesta med en stor cirkel för startnummer. Annars får det bli ett kreativt mönster också.
Hoppas det inte blir för mycket bilder.
Jimmy Visshed
#97
#97
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Nice med nedsänkta huvlås! Var huvlåsen tunga? Man kapar ju bort lite plåt så det kanske jämnar ut viktskillnaden, å så e d ju aerodynamisk mkt bättre.
Kul att du noterat att det finns intressanta "fastbacklösningar"!:) Jag har faktiskt planerat in att bygga en liknande lösning. Den som du länkat till är ett tillägg till orginalhardtoppen men den jag tänkt göra blir endast ett tunnt skall i en enda del. Men som sagt, vill man packa skuffen får man göra det innifrån eller ha öppningsbar ruta...
När det gäller mängden postade bilder gäller det gamla djungelordspråket: Om mer vi ber!
Kul att du noterat att det finns intressanta "fastbacklösningar"!:) Jag har faktiskt planerat in att bygga en liknande lösning. Den som du länkat till är ett tillägg till orginalhardtoppen men den jag tänkt göra blir endast ett tunnt skall i en enda del. Men som sagt, vill man packa skuffen får man göra det innifrån eller ha öppningsbar ruta...
När det gäller mängden postade bilder gäller det gamla djungelordspråket: Om mer vi ber!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Tyckte inte huvlåsen kändes så tunga, men dom väger faktiskt 100 gram styck. eller 97 då, men sen tillkommer sex insektsskruvar och muttrar och själva pinnen med hål i ... den röda.
Plåten jag kapade bort är svår att väga, hittar nog inte alla flisorna, men mer än 100 gram var det inte.
Vet inte vad vanliga lås väger, men måste ju vara mindre.
Går ju inte att posta utan att lägga upp bilder på uppdateringar nu när det är fritt fram och allt.
Båda låsen till bakluckan monterade + mer bilder på bling-bling-lysena.
Attackerade en av länkarmarna med roterande stålborste. svårt att komma åt överallt, men klart bättre än förut
Plåten jag kapade bort är svår att väga, hittar nog inte alla flisorna, men mer än 100 gram var det inte.
Vet inte vad vanliga lås väger, men måste ju vara mindre.
Går ju inte att posta utan att lägga upp bilder på uppdateringar nu när det är fritt fram och allt.
Båda låsen till bakluckan monterade + mer bilder på bling-bling-lysena.
Attackerade en av länkarmarna med roterande stålborste. svårt att komma åt överallt, men klart bättre än förut
Jimmy Visshed
#97
#97
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Ser bra ut! Ska du pulverlacka armarna?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Har faktiskt funderat lite på det, är väl en rätt slitstark och seriös lösning.
+ Att det är snyggt och att man kan få dom i livliga färger.
Pulverlack verkar dock lite dyrt, mejlade en firma, som inte svarade. Men en kompis sa …
Annars får det väl bli hammarlack. Läste om en båtfärg man kunde använda med, får se.
Behöver man föresten ha "förskjutna" bussningar för att få mer camber fram eller klarar man sig med vanliga?
Tänkte även beställa krängare från 949racing, måste man ha deras endlinks eller funkar det med original utan att den lutar för mycket? Eller vad det stod, beror väl på hur låg bil man har.
Sen är det nog med pengar på bilen, resten får gå till körning. (utom lite till diverse ...)
Om det bara blir 3 tävlingar i cupen nästa år ska det nog gå att få pengarna att räcka.
+ Att det är snyggt och att man kan få dom i livliga färger.
Pulverlack verkar dock lite dyrt, mejlade en firma, som inte svarade. Men en kompis sa …
Annars får det väl bli hammarlack. Läste om en båtfärg man kunde använda med, får se.
Behöver man föresten ha "förskjutna" bussningar för att få mer camber fram eller klarar man sig med vanliga?
Tänkte även beställa krängare från 949racing, måste man ha deras endlinks eller funkar det med original utan att den lutar för mycket? Eller vad det stod, beror väl på hur låg bil man har.
Sen är det nog med pengar på bilen, resten får gå till körning. (utom lite till diverse ...)
Om det bara blir 3 tävlingar i cupen nästa år ska det nog gå att få pengarna att räcka.
Jimmy Visshed
#97
#97
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Olsson i Ellös har en bra chassifärg för maskiner/traktorer som är väldigt slitstark. En halvmatt färg som går att pensla eller sputa på. Har den på min NA och det är inte mycket bortslaget efter 3-4 säsonger. Nyansen ser väldigt original ut dessutom. Finns i mindre burkar också..
5L: http://www.oeparts.se/Products/Product.asp?ItemId=68622
0,75: http://www.oeparts.se/Products/Product.asp?ItemId=68621
Återförsäljare: http://www.oeparts.se/Retailers/Retaile ... ionId=2278
5L: http://www.oeparts.se/Products/Product.asp?ItemId=68622
0,75: http://www.oeparts.se/Products/Product.asp?ItemId=68621
Återförsäljare: http://www.oeparts.se/Retailers/Retaile ... ionId=2278
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Två allternativ:
antingen hård lack som sitter som fan MEN som kan spricka om det blir "stensprut" lägger man på tillräckligt tjockt, inga problem, grunda dock först med "rätt" grundfärg
eller vanlig olje alkydfärg, lite mer tålig mot stensprut men nöts generellt snabbare
Hårdlack: köp Internationals (båtfärg) Perfection polyurethan (2-komp)
Bonnlack: Vilken oljealkyd som hellst, kolla dock att det är en lösningsmedelsbaserad produkt. OBS. OBS, denna typ av lack är oftast genomhärdad efter3-4 månader, då har allt lösningsmedel släppt och den är betydligt tåligare än direkt efter torktid som står på burk.
antingen hård lack som sitter som fan MEN som kan spricka om det blir "stensprut" lägger man på tillräckligt tjockt, inga problem, grunda dock först med "rätt" grundfärg
eller vanlig olje alkydfärg, lite mer tålig mot stensprut men nöts generellt snabbare
Hårdlack: köp Internationals (båtfärg) Perfection polyurethan (2-komp)
Bonnlack: Vilken oljealkyd som hellst, kolla dock att det är en lösningsmedelsbaserad produkt. OBS. OBS, denna typ av lack är oftast genomhärdad efter3-4 månader, då har allt lösningsmedel släppt och den är betydligt tåligare än direkt efter torktid som står på burk.
CG Leijonhufvud
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Uppdateringsdags
Har gjort lite smågrejer under julhelgen, men har ju inte uppdaterat här på nästan 2 månader.
Tack för tipsen om färger föresten, tror jag satsar på traktor-färg. Har inte letat reda på någon som blästrar armarna än, kanske fortsätter med stålborste ist. Att borsta bort rost var inte så roligt utan råkade glida över på annat hela tiden …
Min första räddning från rostarbetet var att montera de främre huvlåsen (aluminium är trevligt att kapa i!)
Fortsatte på kap-temat med att kapa upp lite där bak för att försöka minska luftmotståndet, sparade även lite vikt på det.
Börjat med fäste för framlysena. Tänkte bygga ett Josen-inspirerat luftintag på högra sidan med. Att det sitter en liten blinkers på vänstersidan är för att jag försökte få lite friskluft till filtret förra året.
Seriös lättning … bortkapat batterifäste gav en minskning på hela 300g
Avgasbandage från Biltema, blankaste prylen i motorrummet just nu.
Plockat bort bromsoken och fick hjälp med att få ur kolvarna. Lite tryckluft där bromsvätskan egentligen ska in och kolvarna ploppade ut rätt våldsamt. En planka eller liknande som hindrar kolven från att träffa annat så som knän, väggar och andra sidan av bromsoket rekommenderas.
Fick hem ett paket från mx5parts:
- Renoveringssaker till bromsok runt om
- Oljefilter
- Tändstift
- 4 hjulinställningsbultar (till fram, tar de finaste av de gamla till bak)
- 2 styrleder, dels för att jag slog sönder den ena och dels för att jag hört att man brukar byta sånt.
Gjorde även misstaget att skaffa ett konto på ebay. Finns ju massa roliga prylar där som man varken visste fanns eller att man behövde.
Här är fynden hittills:
T100 Laptimer och beacon
Rejsiga klistermärken
Kamera tänkt för i-bilen-filmer. Sony MHS-PM1 Webbie heter den, sett en del filmer på youtube när folk tejpar fast såna på sina motorcyklar. Hoppas den funkar lika bra i en bil.
Har gjort lite smågrejer under julhelgen, men har ju inte uppdaterat här på nästan 2 månader.
Tack för tipsen om färger föresten, tror jag satsar på traktor-färg. Har inte letat reda på någon som blästrar armarna än, kanske fortsätter med stålborste ist. Att borsta bort rost var inte så roligt utan råkade glida över på annat hela tiden …
Min första räddning från rostarbetet var att montera de främre huvlåsen (aluminium är trevligt att kapa i!)
Fortsatte på kap-temat med att kapa upp lite där bak för att försöka minska luftmotståndet, sparade även lite vikt på det.
Börjat med fäste för framlysena. Tänkte bygga ett Josen-inspirerat luftintag på högra sidan med. Att det sitter en liten blinkers på vänstersidan är för att jag försökte få lite friskluft till filtret förra året.
Seriös lättning … bortkapat batterifäste gav en minskning på hela 300g
Avgasbandage från Biltema, blankaste prylen i motorrummet just nu.
Plockat bort bromsoken och fick hjälp med att få ur kolvarna. Lite tryckluft där bromsvätskan egentligen ska in och kolvarna ploppade ut rätt våldsamt. En planka eller liknande som hindrar kolven från att träffa annat så som knän, väggar och andra sidan av bromsoket rekommenderas.
Fick hem ett paket från mx5parts:
- Renoveringssaker till bromsok runt om
- Oljefilter
- Tändstift
- 4 hjulinställningsbultar (till fram, tar de finaste av de gamla till bak)
- 2 styrleder, dels för att jag slog sönder den ena och dels för att jag hört att man brukar byta sånt.
Gjorde även misstaget att skaffa ett konto på ebay. Finns ju massa roliga prylar där som man varken visste fanns eller att man behövde.
Här är fynden hittills:
T100 Laptimer och beacon
Rejsiga klistermärken
Kamera tänkt för i-bilen-filmer. Sony MHS-PM1 Webbie heter den, sett en del filmer på youtube när folk tejpar fast såna på sina motorcyklar. Hoppas den funkar lika bra i en bil.
Jimmy Visshed
#97
#97
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Så ja Jimmy!!
Du satsar hårt inför säsongen -2010, Strålande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hoppas allt kommer flyta på bra för dig.
Materialet och viljan är det ju inte som kommer saknas iaf:)
Klicka på bilden för fullsize...
Du satsar hårt inför säsongen -2010, Strålande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hoppas allt kommer flyta på bra för dig.
Materialet och viljan är det ju inte som kommer saknas iaf:)
Klicka på bilden för fullsize...
- Attachments
-
- Jimmy.going.for.2010.jpg (49.69 KiB) Viewed 7561 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Haha, den bilden gav massa motivation till att plocka vidare med bilen.
Renoverade 2 av bromsoken:
Online-servicebok for the win.
Renoverade 2 av bromsoken:
Online-servicebok for the win.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Jimmy Visshed - Eunos Roadster 1,8 -94
Jimmy wrote:Haha, den bilden gav massa motivation till att plocka vidare med bilen.
Renoverade 2 av bromsoken:
Online-servicebok for the win.
Fin fina bromsarna.. vill du bling blinga minna med?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.