Bygga Roadsport B-Miata

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by TPR »

gokarting.nu wrote:Körde mot/med den Rx-7an på Knutstorp, Hyllinges Km för några år sedan.

Bilen gick ruskigt fort då, har för mig att han pratade då om ca 900 kg och nerstrypt till 450 hk!!!!!!

Kan det varit 1,07 tider han körde då...tror det.

Han vann.
Nja, det var troligen deras andra bil. Den har haft wankelmotor hela tiden (3 skivor med turbo tror jag) och är byggd för Modsport.
Bilen vi pratar om nu är deras långloppsbil som de dock körde i Modsport på Falkenberg. Den är orange, tror Modsportbilen är grön?

http://www.ercup.se/bilder/im.asp?I=2857&P=1

http://www.tsmotor.com/coppermine/album ... /ts1~0.JPG
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by gokarting.nu »

Du har rätt, den gröna var det dom körde.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Fredrik Henriksson »

Hur stryper man lättast varvtalet? Kan de flesta "stand alone ecu:er" hantera varvtalsstopp i via lapptopp justering? Finns det enkla varvtalsregulatorer att koppla till som inte förstör prestanda i övrigt?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Hur stryper man lättast varvtalet? Kan de flesta "stand alone ecu:er" hantera varvtalsstopp i via lapptopp justering? Finns det enkla varvtalsregulatorer att koppla till som inte förstör prestanda i övrigt?
Varvstopp är ju bland de enklaste justeringarna av alla, kan man inte det så har du skaffat fel... :)

Annars kan man ju alltid sätta på ett extern varvstopp men det känns hur fel som helst när du redan har en mycket kapabel dator i ECUn.

Hade du inte läst in dig på MS en gång i tiden?.. :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Fredrik Henriksson »

Hahaha jo, i mitt liv har jag fått många kommentarer kring mina högsta och lägsta nivåer! :mrgreen: :mrgreen:
Har en hygglig processor, ett stort arbetsminne men jag sparar sällan på hårddissken så när jag trycker på off-knappen är det mesta borta. :think2: :lol: MS:et byggde jag ju för ett flera år sedan, du kan lika gärna be mig minnas detaljer kring när jag lärde mig gå... :roll: :wink:

Men varvtalsstoppet styrs ju självklart av orginal-ECU:erna men jag lurade på om den möjligheten finns i Stand alone boxar då de används på trimmade motorer där man sällan vill strypa varv, snarare tvärtom. Men det är klart, man kanske vill skydda sin motor från övervarv även om den är trimmad... :think2: :mrgreen:
HEEEEHAAAAW!!! Inte första triviala frågan från denna ekonom... :roll: :oops: :bang2: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote: Inte första triviala frågan från denna ekonom... :roll: :oops: :bang2: :lol:
Det känns väl tryggt att förlita sig på svar från en kemist då?.. :mrgreen:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Måns Wilke »

Jag kanske ska satsa på B istället? Då kan Jag lätta bort nästan 200kg (hur det ska gå till) och samtidigt behålla TCS(= att jag slipper gå in och ställa till det i mjukvaran) + att jag tom kan slänga på en vinge om jag vill.
Vad gör en typisk B-bil för tid på t e x Knutan idag? Känns kanske lite avlägset om Jag idag gör 1.14.2?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Josen »

Vad gör en typisk B-bil för tid på t e x Knutan idag? Känns kanske lite avlägset om Jag idag gör 1.14.2?
Anständiga B-tider ligger på 1.09 - 1.10, tror inte de är omöjligt för dig att nå dessa men det kräver nog att du gör lite mera våld på bilen och lättar mycket. Börja i C och när du kan det - dags för B :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Vad gör en typisk B-bil för tid på t e x Knutan idag? Känns kanske lite avlägset om Jag idag gör 1.14.2?
Anständiga B-tider ligger på 1.09 - 1.10, tror inte de är omöjligt för dig att nå dessa men det kräver nog att du gör lite mera våld på bilen och lättar mycket. Börja i C och när du kan det - dags för B :)
+1
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: 1839cc, flerventil, insprutning, 7200rpm, 958Kg
1839cc, flerventil, insprutning, 7500rpm, 990Kg
Läser lite om Civinkosprutet nu för att få ordning på motorn så att den kan dyno-testas. Först då vet jag ju vrid och hk-kurvor och kan försöka mig på nån analys av vad som ger mest, högre varvtal eller lägre vikt. Vad tror ni? 300varv mer eller 32kg lättare? :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Magnus Pettson »

Märklig fråga för att komma från dej :shock: :D
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bygga Roadsport B-Miata

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Märklig fråga för att komma från dej :shock: :D
Jo jag har ju en förkärlek till Colin Chapmans teorier... :wink:
Man skall ju försöka växla så att motorn jobbar i registret mellan max vrid och max hk och iom det så är det ju enligt orginalmotorns plot lönlöst att jaga högre varv (om det inte är så att du slipper en otaktisk växling), men en trimmad motor har ju ett helt annat register... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply