Liten Racereport...
Rulla mot Kuntstorp i oktobermörkret är inte en dans på rosor när man är SUPER trött, Vi var på Oktobeer fest på lördagkvällen.....smart...
Nåväl, redan i vid anmälan i "boden" vid infarten till Knutstorp banan börjar Miata festen.
Där ramlar Martin Wahlberg in. Nb kollega!
Grön och fin NB, många växlar, mycket skinn, dunder sound, och olättad som det verkade.
Tror att bilen kommer bantas en del under vintern nu dock...
Lite synd att vikt förhållandena i c är så låga, bilarna blir ju endast rejs om dom ska kunna placera sig.
Ner igenom "depå röret" där står "Hayley" Jimmy, och som jag uppfattade det, hans dagars upphov.(..sorry, glömde namnet..), kikar in i Hayley: RACEBIL LOOK kan man säga, Jimmy har gått hela vägen.
Tror att vi kommer se Hayley en hel del i framtiden.
Han har 185 sulor på, kanske inte ultimat men kör man 1,14 tider första gången på Knutstorpbanan, vad kan 205or göra i framtiden då?
Jättekul!!
Förklarar lite var grejerna finns på Knutstorp för Jimmy, och poängterar vita linjen ut ur depån...den har man ju korsat några ggr.......
Mycket riktigt nämnde tävlingsledaren detta på förarsammanträdet, men ville lägga ett ord extra eftersom man stått själv några ggr med svartflagg för detta.
Kan ju inte vara förarnas fel: DEN ÄR UPPENBARLIGEN FÖR LÅNG DEN DÄRINGA LINJEN!!!HAHAHAHAHA!
Ordning o reda på "nybörjarna" Pressening, släckare o allt annat viktigt fixades fram.
Stiligt!
Bertil Thorsson rullar in med sin silverpilbil.
Hans vapendragare Bertil är som vanligt med och fixar o grejar.
På Falkenberg senast lånade Beril ut sin luftmassemätare till mig för ett test. Då först såg jag vilket "Henriksson light" bygge bertils bil är!
Den bilen är fullsmetad i Miata stuff.
Och om jag fattat det korrekt, är den byggd av 2 st Bertils, som båda verkar vara stora entusiaster!
Bertils bil hade under veckan klarat av bilprovningen också, med buren, YES!!!
Ut på banan för warm up, 75% fuktigt på asfalten, låter mina soft sulor skrika lite.
Dom är lite jobbiga att köra när man går ifrån blöta partier till torra partier.
Dom känns som att det blir SÄMRE på det torra än det våta? knepigt, men jag upplever det så. Förmodligen bara för att däcken tjuter mer, men kanske inte.??
Under veckan som gått har mattafaran fått lite mer lutande framdäck. Känner skillnad över NGK krönet speciellt.
Där kan jag stå på mer utan att bilen "lyfter" fram. Roligt när en förändring funkar.
Kul som bara den att det är så många olika bilar på banan, ett tu tre flyger någon om dig, nästa sväng kör du om någon.
Bilar snurrar lite överallt, men ingen smäller eller behöver bärgas.
Detta hade Robert S gillat tänker jag....Hi Hi...
Inga tider, då jag som oftas litar på att någon annan ställer ut en ir sändare....tydligen var jag inte ensam om att lita på andra... ingen sändare=inga tider...arrrrgh vad lata folk är!!!!! HAHAHAHAHA!
Sen visa det sig att min fast monterade transponder sänder en för svag signal.
Så inga tider från tornet heller. Kul...
Bilen kändes lite slirig, men neutral.
Träning.
Slänger på Yoko medium däcken istället, föreslår Bertil att vi kan byta bilar denna körning om han vill.
Bertil har fel fjäderhårdhet tydligen på hans Tein.
Vi har båda NB -98or, han har som sagt fullbur (golvmonterad fram) jag har själv funderat på en sådan efter youtube filmen med en Miata som voltar, och stannar upp o ner...
Sagt o gjort, vi skiftar.
Redan innan jag kommit ut på banan har jag slagit i hjälmen i vänstra tak staget 3ggr, får öva lite på att sitta still...
Att bilen är för mjuk skriver jag under på, sladdar mer än gärna och är lynnig. Som jag ser det är bilen svårkörd pga detta, det som jag inte fattade dock är att den kränger inte speciellt mycket, men ändå mjuk....
Löste sig i depån sen, krängaren bak i näst hårdaste läget.
Det löste Bertil o Bertil på 5 röda.
Jag vill tillägga en sak vad det gäller Bertils bil:
Vilket suveränt bygge, förutom fjädrarna är denna bil den näst skönaste Miata jag kört!
(..jag är naturligtvis trogen mattafaran..)
Sittställningen är skön, lite bakåttilltad, servon är kvar och ljudet lämnar intet att önska.
Men det bästa med denna bil, det är: over all känslan, att den är komplett/färdig där har jag själv en bra bit kvar med mattafaran.
Jag höll på att fronta Bertils silverpil vid bäcken...en Volvo 240 kör utanför banan på vänster sida, bra då kör jag om på höger tänkte jag... precis framför mig kommer 240n på sin retur, bilen står 90 grader framför mig.
Blir att kasta sig med sladd till vänster och stryker precis förbi!
Ren tur bara!
Bertil åkte in på en svartflagg med mattafaran.
Den "bilen" verkar tagit över Osbechs roll med tillsägelser...!
Men flaggan var inte menat till en Miata den här gången.
Kval:
Banan är nästan torr.
Kommer ikapp Jimmy, undrar om han verkligen så mycket nybörjare som han säger.
Jag är ingen att säga rätt o fel, men jag tycker att han ser ut att köra där man ska.
Martin likaså, dom ligger o leker med varandra önskar man fick vara med...men det är priset för att optimera sin bil. Du kör helt själv!!!!! skit tråkigt!
Jimmys bil ser man lider av sina smala däck, dom släpper tidigt men bilen verkar ha ett bra drag.
Men, en bil som rör duktigt på sig är Martins, jag svängde ifrån honom innan start o mål (min bil är lättare.).
Ut på rakan matade hans gröna på rejält, funderar på om han kanske även har en annan utväxling eftersom hans bil har 6 växlar?
Tror Mr Falk sa något om det.
Efter några varv ramlar en spännrem från "bagageluckan" på Bengt Metz bil, ner till hans bakaxel ocg bromsar upp hans bil i 180 km/h på rakan...."spänn"ande!
Beril låg nära när det hände och berättade att han tyckte Bengt bromsade lite tidigt. Det gick bra och resterande kvalvarven gick under gulflagg.
Gullflaggan startade vid början av startrakan och slutade vid sväng 1. Martin skulle vara snäll och släppa om mig o en annan bil på rakan. Vi fick släppa av alla 3.
Snällt av Martin, men det höll på att bli lite fel.
(..lite kul att jag har gjort exakt samma sak på en av mina första race!..glömde berätta det Martin.)
Efter kavalet, pratade vi om vad som skulle hända om ALLA satte sin bästa tid under gulflaggen?
Man får ju inte tillgodoräkna sig sitt bästa varv om det sätts under gulflagg.
(skulle tro att tidräknarna såg mellan fingrarna denna gång..)
Bästa tiden stod Bmw m3 Gtr´en för 1,053.
Mattafaran: 1,121
Jimmy: 1,1441..
Martin: 1,1445 Tight!
Bertil: 1,168
Inte bäst Alfa 33 med slicks 1,245.
Race 1.
Rullande start, detta är ju lite speciellt.
Jag gillar stillastående bättre men detta är kul också.
Alla bilarna framför mig flyger iväg, men folk visar mycket hänsyn i första svängen så vipps är man ikapp.
Svänger in framför Bengt M, han plockar tillbaka den rätt snabbt dock. Tänker dyka vid en öppning, men där var det fullt, går på yttern innan backen upp mot idioten, där fanns det inget grepp alls!
Kör utanför banan hela backen upp och halva rakan innan idioten. Ska inte göra som på ssm o svänga in direkt, gör om gör rätt som det heter.
Tar mig in igen och har hamnat ett par bilar längre ner i fältet.
Några bilar snurrar men ingen fastnar, kör snart "själv" igen inget kul!
Får en tillsägelse när vi kör in i depån efter racet, tog av mig hjälmen på depå infarten.
Tycker bilen känns lite "tung".
Bertil bröt racet varv 7, trodde han fått punka för bilen gick bara av banan utan förvarning.
Var ingen punktering, olja på banan förmodligen.
Bästa tiden stod Vipern för 1,042.
Mattafaran: 1,128
Jimmy: 1,137
Martin: 1,145
Bertil: 1,171
Inte bäst Alfa 33 med slicks 1,210.
Race 2.
Bengt M lyckas jag hamna före en liten stund, men säg den lycka som varar.
En s60 challange bil snurrar framför mig och går baklänges över asfalten vid backen upp mot idioten. Vipern är av efter NGK "som vanligt" varje gång jag kört samtidigt eller sett viprn köra, är han av just där! Säga vad man vill, men modig det är han!
Racet fortsätter och jag försöker fightas med s60 bilen när han kommer ikapp mig igen, rätt kul men jag har ingen chans.
Vi snackar efter racet som gentlemen, och jag meddelar honom att han har inget vatten kvar i sin bil.
Det forsade ur efter en NGK avåkning.
Han tittade på mig förvånat, det visade sig att jag hade rätt. Tur den inte han gå varm.
Körde även detta race en hel del själv. BOOOOORRRRRIIINNNNNG!!!!
Bästa tiden stod m3 GTRén för 1,050.
Mattafaran: 1,125
Martin: 1,142
Jimmy: 1,145
Bertil: 1,167
Inte bäst Alfa 33 med slicks 1,203.
Kamerans zoom har varit felinställd hela dagen...hade jag dessutom skruvar fast den ordenligt kanske jag haft något annat att visa än vänstra bakdelen av min hardtop....KLANTIGT!!!
Avslutade som vanligt med doughnuts tillägnad flaggisarna, samma flaggisar som rapporterade mig till tävlingsledningen....samtidigt som dom gav mig tummen upp???!!!!!
...Judas på Knutstorp...HAHAHAHAHAHA!
Tillsägelse och ett totalt oförstånd från domaren
Trodde jag blev diskad, men det visade sig att min transponder missat en passering.
Blev på pappret sist.
Summering:
Bra upplägg, billigt, Jimmy o Martin verkade ha kul, vipern är grymt stark, jag överkör hela tiden, Bertil o Bertil kan det här, Bengt Metz är en sköning, ALLA I DEPÅN ÄR TREVLIGA!, tävlingsledningen tycker jag är skitstörig o jobbig, måste öva på bättre doughnuts, hur kan man köra 1,10 tider med en miata?, Både Bertil o Mattafaran fick tillsägelse i depån för att vi inte hade pressening......-ni är ju nybörjare, så jag förklarar för er bara hur det ska vara, sa mr ansvarig...
Om detta ska fortsätta med att jag ligger själv när jag räjsar slutar jag köra.
Årets 2 första race med Niklas F var klart roligast! (och farligast...hi hi.)
Varvtiderna kvittar, placeringarna likaså, får lägga på vikt om denna trenden med ensamrace håller i sig.
Pokalerna är så mesiga ändå, hellre ett tight race!
Pratade med tävlingsledaren om Mx-5 Cup ligan, och hur jag försöker lobba för att vi ska lägga in deras arrangemang som en deltävling.
Han sa att dom skulle fundera, och jag har hans tel nr, så jag ska höra av mig om vi är intresserade.
Men känslan jag fick är att dom skulle vilja samarbeta.
Nu hoppas jag bara att "vi" vill...
Stavar som en jkrattar, sårri!
Tack alla för -09 säsong!
Mattafaran.
Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng
- Attachments
-
- after.racing.cat.jpg (29.24 KiB) Viewed 1169 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng
Kul rapporter! Ni verkar haft skoj! Hade kört själv om jag inte krockat sönder lampa och framvagnsinställningar senast...
Kul att rockisarna går så bra! Skoj också att Andreas nu fått till en killerbil av Mattafaran, blir ruggigt svår att rå på nästa år!
Kul att rockisarna går så bra! Skoj också att Andreas nu fått till en killerbil av Mattafaran, blir ruggigt svår att rå på nästa år!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng
Tack till Andreas för all hjälp med hur saker fungerar och så, det är en del att tänka på första gången.[/quote]
Det var ett sant nöje!
Roligt att se dig/er i igen får vi hoppas!
..Vet inte hur mycket du ska lyssna på mig dock, 2 ggr var domaren inte nöjd, och depå ansvarige såg mellan fingrarna för att jag inte varit med förut!
SKÄMMES TA MIG F.N!
som dom sa i robinson....
Det var ett sant nöje!
Roligt att se dig/er i igen får vi hoppas!
..Vet inte hur mycket du ska lyssna på mig dock, 2 ggr var domaren inte nöjd, och depå ansvarige såg mellan fingrarna för att jag inte varit med förut!
SKÄMMES TA MIG F.N!
som dom sa i robinson....
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng
Hej alla i Höstrusket
Vågar man flika in lite skrevet om Hyllinges KM/DM
Tävling 3 och 4 (startade inte tävling ett och två pga trasig vxllåda)
Race rapport Hyllinge MS KM3-4 samt DM2
Kommer till ett halt kallt Knutstorp 07.45 efter att ha packat de vanliga sakerna, kaffe två mackor, kokt ägg samt 1,5liter dricka
Lite kallt i skrevet att sitta ute o åka på ett plastskal från Oxie till Knutstorp vid 3-4 grader utetemp
Tidsträning ett sker i promenadtakt pga halka
Tidsträning två sker i lite varmare och torrare väder går nu i dryg skrittfart
Efter några varv på tidsträningen då jag börjar känna lite flyt i körningen tvärnitar motorn på rakan ca 150 meter före kurvan, bilen går helt på tvären i 170-180 kmh
Vad gör man, ser livet passera revy??
Nää inte riktigt men man väntar på den stora SMÄLLEN dvs man vänta på att bilen skall gå in i något av räckena, jag bromsar och bilen går över till att gå med häcken först de sista 50 metrarna innan den stannar mitt för funktionärerna innan böjen, bilen står ute på banan med nosen åt fel håll, jag hoppar ur bilen, stänger huvudbrytaren och förflyttar mig snabbt innanför räcket, ännu ingen reaktion med flaggorna, en gulflagg kommer ut men på fel ställe dvs man skulle gulflaggat uppe vid starten inte nere i böjen
Fick vänta några oroliga varv innan det blev dags med Flaklastaren, minst ett bakhjul var låst så bilen gick inte att dra
Oroligt tänkte jag att nu har nya lådan pajat, diffen gått i kras, motorn skurit
När vi lastar av bilen från flaklastaren går den att rulla, kör bilen försiktigt, allt verkar fungera förutom ett litet kling kling kling där bak
Upp med bilen på bockar bak, kollar drivaxlar o där på vänster drivaxel sitter min bagagerem lindad runt, på något vis har remmen sugits ner igenom bagaget och lindat sig runt inre drivaxelgummit, spännet på remmen hade dragit åt vänster handbromswire dvs vänster bakhjul hade tvärnitat på banan
Fy Fy Bengt att ha bagageremmar kvar på bilen vid Race eller annars också faktiskt
Race ett:
Rullande start från 10-11 position är alltid spännande, alla klasserna med kaross kör samtidigt
Kommer i mål en position längre fram än startpositionen, rätt bra race utan incidenter för min del, dock något vingklippt efter sidlängesåkandet i 180km timmen, går i mål som trea i klassen
Andreas Hallbig mfl Miata åkare var och tuggade på mig så snart tillfälle gavs, bra åkt av honom
Race två:
Startar en position längre fram och får ett bra race, går i mål igen som trea i klassen
Andreas Hallbig var och tuggade på mig ännu mera så snart tillfälle gavs, bra åkt av honom igen
Dryga 1.10 tider för dagen, har åkt på 1.07.8 i somras vilket är 2,5-3 sekunder för långsamt i Roadsport A
Lite bilder från prisutdelningen finns på Hyllinge MS hemsida samt även resultatlistor
Resultat
http://www.hyllingems.se/index.asp?N=3153
Bilen besiktigad hos SBP 24/10 UA och nerställd i garaget för lite vinterpyssel
/ Bengt Metz
_________________
Bengt Metz
Caterham Super Seven
186hkr Zetec DOHC AC WC
Quaife type 9 låda
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2009
Vågar man flika in lite skrevet om Hyllinges KM/DM
Tävling 3 och 4 (startade inte tävling ett och två pga trasig vxllåda)
Race rapport Hyllinge MS KM3-4 samt DM2
Kommer till ett halt kallt Knutstorp 07.45 efter att ha packat de vanliga sakerna, kaffe två mackor, kokt ägg samt 1,5liter dricka
Lite kallt i skrevet att sitta ute o åka på ett plastskal från Oxie till Knutstorp vid 3-4 grader utetemp
Tidsträning ett sker i promenadtakt pga halka
Tidsträning två sker i lite varmare och torrare väder går nu i dryg skrittfart
Efter några varv på tidsträningen då jag börjar känna lite flyt i körningen tvärnitar motorn på rakan ca 150 meter före kurvan, bilen går helt på tvären i 170-180 kmh
Vad gör man, ser livet passera revy??
Nää inte riktigt men man väntar på den stora SMÄLLEN dvs man vänta på att bilen skall gå in i något av räckena, jag bromsar och bilen går över till att gå med häcken först de sista 50 metrarna innan den stannar mitt för funktionärerna innan böjen, bilen står ute på banan med nosen åt fel håll, jag hoppar ur bilen, stänger huvudbrytaren och förflyttar mig snabbt innanför räcket, ännu ingen reaktion med flaggorna, en gulflagg kommer ut men på fel ställe dvs man skulle gulflaggat uppe vid starten inte nere i böjen
Fick vänta några oroliga varv innan det blev dags med Flaklastaren, minst ett bakhjul var låst så bilen gick inte att dra
Oroligt tänkte jag att nu har nya lådan pajat, diffen gått i kras, motorn skurit
När vi lastar av bilen från flaklastaren går den att rulla, kör bilen försiktigt, allt verkar fungera förutom ett litet kling kling kling där bak
Upp med bilen på bockar bak, kollar drivaxlar o där på vänster drivaxel sitter min bagagerem lindad runt, på något vis har remmen sugits ner igenom bagaget och lindat sig runt inre drivaxelgummit, spännet på remmen hade dragit åt vänster handbromswire dvs vänster bakhjul hade tvärnitat på banan
Fy Fy Bengt att ha bagageremmar kvar på bilen vid Race eller annars också faktiskt
Race ett:
Rullande start från 10-11 position är alltid spännande, alla klasserna med kaross kör samtidigt
Kommer i mål en position längre fram än startpositionen, rätt bra race utan incidenter för min del, dock något vingklippt efter sidlängesåkandet i 180km timmen, går i mål som trea i klassen
Andreas Hallbig mfl Miata åkare var och tuggade på mig så snart tillfälle gavs, bra åkt av honom
Race två:
Startar en position längre fram och får ett bra race, går i mål igen som trea i klassen
Andreas Hallbig var och tuggade på mig ännu mera så snart tillfälle gavs, bra åkt av honom igen
Dryga 1.10 tider för dagen, har åkt på 1.07.8 i somras vilket är 2,5-3 sekunder för långsamt i Roadsport A
Lite bilder från prisutdelningen finns på Hyllinge MS hemsida samt även resultatlistor
Resultat
http://www.hyllingems.se/index.asp?N=3153
Bilen besiktigad hos SBP 24/10 UA och nerställd i garaget för lite vinterpyssel
/ Bengt Metz
_________________
Bengt Metz
Caterham Super Seven
186hkr Zetec DOHC AC WC
Quaife type 9 låda
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2009
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng
Trevlig rapport!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5