Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Josen

Re: Tips Hyllinges DM race 18/10 - mycket körning för liten peng

Post by Josen »

Första tävlingen förutom 60-minuters så det ska bli spännande ...riktig start .. och kval och sånnt .. rejsiga saker!
Kul :up: Andreas visar hur det går till ;)
Kommer dit och kollar iaf. (man är ju lite bortskämd när man har knappa 10min till Knutan :D )
Fuskigt det är.... ;) Drömmer du om Knutan mycket ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:
Första tävlingen förutom 60-minuters så det ska bli spännande ...riktig start .. och kval och sånnt .. rejsiga saker!
Kul :up: Andreas visar hur det går till ;)

Jovars.. så blir det nog!!!...???
Sist jag startade på Knutstorp fick jag en "kollega" i häcken som tutade för omkörning!!!
Så vem som visar vad det får vi nog se...

Men, som första tävlingen så är detta arrangemang perfekt.
Jag tror och hoppas vi får jättetrevligt.
Attachments
alla.borde.testa...jpg
alla.borde.testa...jpg (30.6 KiB) Viewed 3388 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Dennis Kullman »

Sugen är man ju, men jag har köpt cykel så jag är pank. Vi ses till våren! :D
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Sugen är man ju, men jag har köpt cykel så jag är pank. Vi ses till våren! :D
Bilen är upp-pallad och nedplockad. Blir inget mer kört för min del denna säsong. Lycka till på Knutan till helgen! Hoppas det blir torrt och + grader. :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Berätta!!!

Vad är på gång?
Attachments
funny-pictures-mattafaran-is-curious.jpg
funny-pictures-mattafaran-is-curious.jpg (28.35 KiB) Viewed 3342 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Josen

Post by Josen »

Andreas
Sorry för lite OT men så här skulle jag vilja kunna köra en Elise ( om jag nu får tag i en någon gång...)

http://www.lotus-central.com/index.php/ ... l?start=25

Han som kör Gavan Kershaw ( en lånad Elise på ~ 150 hk ) är en av konstruktörerna till Elise chassit.

Han vinner på bromsa sent och få mig sig farten genom kruvorna och hans förmåga att hålla bilen i shack när rumpan är på G - impad av hans körning :) :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Andreas
Sorry för lite OT men så här skulle jag vilja kunna köra en Elise ( om jag nu får tag i en någon gång...)

http://www.lotus-central.com/index.php/ ... l?start=25

Han som kör Gavan Kershaw ( en lånad Elise på ~ 150 hk ) är en av konstruktörerna till Elise chassit.

Han vinner på bromsa sent och få mig sig farten genom kruvorna och hans förmåga att hålla bilen i shack när rumpan är på G - impad av hans körning :) :up:
Tror jag sett denna förare på Top Gear någon gång, han skulle visa hur man ska köra en Lotus på drift.

Jag som inte är så beläst o kunnig som du, tänker:
Bilen: Det står att den är undermotoriserad, har denna bil isåfall lägre vikt?
Det ser ju ut som hans sanslöst sena inbromsningar inte "kränger" bilen alls.
Iallafall inte om man jämför med de andra kärrorna.

Först vid 12 minuter börjar hans grepp minska, hans däck är förmodligen för varma...dom andra kan ju inte vara så hejdlöst sämre förare som den verkar på filmen? Det är ju bara i Sverige vi har såna skillnader på förare...för det har ALDRIG med materialet att göra!

Din Knutstorp "utom tävlan" raggare...

Vad är det för växelåda, tjena vad fort växlingarna går!

Om detta är hur Lotus är som banbil kommer jag sluta kalla dig för en sellout, men jag tycker det verkar för stor hastighets skillnad emot dom andra förarna.
Kan han vara så mycket duktigare OCH ha en svagare bil????

Kort sagt: Det jag/du sett är inte sant. HAHA!!!!
Du är välkomen tillbaka i Miata träsket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Attachments
oh.no..he´s.getting.a.lotus..At_the_Vatican.jpg
oh.no..he´s.getting.a.lotus..At_the_Vatican.jpg (24.84 KiB) Viewed 3308 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

...MEN går det att köra så här fort! (...vilket det naturligtvis inte gör...):))

Säg då till om det blir någon färdigpreppad bil över!

Då ska skuldbördan upp!

Eftersmak...är också en smak...
Attachments
in.for.suprise...jpg
in.for.suprise...jpg (32.01 KiB) Viewed 3306 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
Josen

Post by Josen »

Bilen: Det står att den är undermotoriserad, har denna bil isåfall lägre vikt?
Det ser ju ut som hans sanslöst sena inbromsningar inte "kränger" bilen alls.
De andra bilarna som ingår i "production class" har som jag uppfattar det lite mera kräm i bilarna ( man ser också att det drar iväg på rakorna )
Det är en standard Elise 160 med den tajtare växlelådan som finns som tillval ( därav snabbare växlingar), väger lika som de andra. Sen är det ju rustad med chassi prylar och rätt däck osv...

Här är den bilen han kör ( tror jag ):
http://www.elisetrophy.com/Paul_Golding
Om detta är hur Lotus är som banbil kommer jag sluta kalla dig för en sellout, men jag tycker det verkar för stor hastighets skillnad emot dom andra förarna.
Japp bara till att bita i det, han är SÅ mycket duktigare. Du ser också att han tar mest på sena inbromsningar och att han vågar mycket mera genom kurvorna, nu får man inse att de andra som kör är 'vanligt' folk som inte har hans bakgrund. Men ändå så tycker jag det ger en bild över hur mycket körningen betyder :up:

Sen gillar jag verkligen öset som är i bilen - grym fart känsla och K-serie motor ryter på gott :) :)
Fattar inte varför alla gnäller på Rover motorn ?
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Fattar inte varför alla gnäller på Rover motorn ?
Fungerar kanon tills du behöver reservdelar. Sen kan man ju behöva justera bort lite kyldragning (tydligen värre problem än Miatans).
Lite mer pyssel men låter man bli att trimma ska det väl fungera sådär lagom bra (ingen 40tusenmilamotor som en undertrimmad Miata 1,6 men normalt).
Vill man ha ur 200hk ur 1,8L så finns det bättre startmaterial än RoverK, men man måste ju inte köra med den trimgraden.

Men insugsljudet från en 118hk RoverK bakom ryggen låter betydligt råare än vilket nasalt Miataljud som helst.
Fredrik Henriksson

Post by Fredrik Henriksson »

Han har nära nog exakt den hastighet bilen klarar i kurvan när han går in, så han plockar skitmycket på att andra bromsar ner farten och sen får öka... 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Fredrik Henriksson

Va tvungen att glutta igen! Fasen vilken go film, längtar till sommaren!!! :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Va tvungen att glutta igen! Fasen vilken go film, längtar till sommaren!!! :banana:

...söndag 18/10-09....live in the now!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
Martin Wahlberg

Post by Martin Wahlberg »

http://www.hyllingems.nu/index.asp?M=1420

Aktuell anmälningslista:

DM / KM
2009-10-18
DELTAGARFÖRTECKNING DM/KM 2009-10-18
Antal anmälda 19
Nr Namn Nat Ort Klass Bil Klubb
1 Lars Clasen DK Stehag Formel A Swift SC 95 Hist. Motor Sport
4 Henning Olsen DK Roskilde Formel A van Diemen RP 96 ASK
27 Milton Lundström S Limhamn Formel A van Diemen DP 08 Hyllinge MS
86 Ole Björn Nielsen DK Kgs Lyngby Formel B Reynard SF86 FF2000 Hist. Motor Sport
2 Åke Bornebusch S Helsingborg Radical Radical Pro 6 MSA
12 Mikael Dreyer S Dösjebro Special A1 Volvo S60 Challenge Hyllinge MS
16 Gert Severinsson S Eldsberga Special A1 BMW M3 E36 BMW Sport Club
21 Lars Bondesson S Ödåkra Special A1 Lotus Elan MSCC
21 Martin Jarl S Helsingborg Special A1BMW M3 GTR Hyllinge MS
33 Mikael Eriksson S Malmö Special A1 BMW Compact BMW Sport Club
34 Leif Ampler S Hovås Special A1 Porsche 944 S SPKG
11 Sten Jarl S Helsingborg Special A2 Dodge Viper Hyllinge MS

4 Bertil Thorsson S Gärsnäs Special B Mazda MX-5 MSCC

5 Martin Wahlberg S Göteborg Special B Mazda MX-5 SVKG

8 Jimmy Visshed S Kumla Special B ;Mazda MX-5 MX-5 Racing Club

24 Roland Falkenbäck S Ängelholm Special B Alfa Romeo MSCC
32 Lennart Bengtsson S Kågeröd Special B BMW 2002 Ti Hyllinge MS

76 Robert Serwanski S Malmö Special B Mazda MX-5 Svedala MK

99 Andreas Hallbig S Västra Frölunda Speical B Mazda MX-5 Karlskoga MF

Uppdaterad 2009-10-13
Hyllinge MS

Är ju ändå en rätt hygglig uppslutning från klubben tycker jag.

Nu är bara frågan:
R-däck
eller vinterdäck?
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Båda min Herre, Båda.

Kul att vi blir ett gäng Barbercars!!!!!
Miata is here to stay!

Regnar det, så blir det Miata på placering 2-6!!!! 1a blir 2002 BMW han körde vansinnigt fort på våt bana förra året.

O Jarls bilservice har som vanligt feta bilar.
Vipern spräckte oljetråget förra året. NÅGRA liter olja i den kärran...
M3 Compacten är SÅÅÅÅÅÅ cool

Vad KUL det kommer bli!!!!!!
Heja Mx-5 ligan!!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
Fredrik Henriksson

Var ni inte på Knutan idag? Hur gick det? Den givna 5-sidors racerapporten får ni dispens med men vi vill veta hur det gått!!! :banana:
Martin Wahlberg

Uppe 4 i morse, hemma 19.30, +50 mil i skapligt bullrig halvrejsig bil + en helt fantastiskt kul och intensiv dag på Knutstorp, 5 stinter a 15min. Man är lite trött.. :shock:
I korthet då:
Hade riktigt kul rejsing med Jimmy, han var före mig i Race 1 och jag före honom i Race 2, och med lite mer rutin och sedvanliga massiva uppgraderingar av chassie kan jag nog bromsa mig förbi Andreas!

Borde ha tagit åt mig av tipset att hänga av bakre k-hämmare så kanske kanske driftingövningarna bl.a. ut ur Idioten hade kunnat minskas något.

Välorganiserat och väldisciplinerat! Kudos till HMS :bow:

Trots ett par häftiga avåkningar och en del snurrningar blev det inga sammanstötningar!

Kanske inte en helt gynnsam klassindelning för våra bilar.. M.a.o., ingen av oss fick nån pokal.. But who cares?

Sammanfattningsvis:
:up: :up: :up:
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Ni verkar ha haft en riktigt bra på knutan? Måste vara intressant att åka med så pass annorlunda bilar som en Viper på slicks tex? Funkade det bra eller kändes det som om de var i vägen? :wink:

Inga resultat på hemsidan ännu. Åkte ni alla med transponder?

(En tid säger mer än 1000-ord! :mrgreen: )
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Martin Wahlberg

Jo det var rätt häftigt att känna hur bilen vibrerade när Vipern dundrade förbi..
Och det lär väl inte hända igen att jag varvar en bil med slicks :shock: En dansk i en Alfa 33 på 1.25 tider..

Men ivägen.. Närå, bara en extra krydda åt anrättningen att hålla koll i backspegeln och försöka planera för att hitta ett bra tillfälle att gå åt sidan men utan att öppna luckan för Jimmy eller Leif i Porschen :mrgreen:

Å tävlingsledningen var helnöjd med vad de hade sett av varvningar under dagen.

Lite konstigt att inget syns på Mylaps ännu med tanke på att alla hade en..

Min bästa tid blev 1.14.2 (Kvalade på 1.14.44. Jimmy på 1.14 41) har jag för mig. Jimmy tror jag var nere på 1.13.8 o Andreas på dryga 1.12.
Fredrik Henriksson

Kul att dagen flöt på bra! Grymt bra tider, det blir tight nästa år! :up: :banana:

Robert körde inte? :think2:
Martin Wahlberg

Nej just det. Han dök aldrig upp.. Och vi såg inte till Måns heller.. Hade ju räknat med massivt publikstöd där :D
Men Bertil var naturligvis med, glömde honom i förra inlägget, sorry Bertil. Bröt väl 1a rejset tror jag när servoremmen gick av. Gjorde 1.16 tider om jag minns rätt.
Så många intryck, så kort minne :roll:
Men fråga på bara, det brukar komma tillbaka när man "landar" :think2:
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Bra tider som sagt! :up: Ser verkligen fram emot nästa års SSM. Så mycket bilar inom ett par sekunder! :banana:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Martin Wahlberg

Cyberoid wrote:Bra tider som sagt! :up: Ser verkligen fram emot nästa års SSM. Så mycket bilar inom ett par sekunder! :banana:
Mentalt är jag redan på startlinjen :burnout: Framför mig har jag bara asfalt. Och i backspegeln ser jag bara miator :mrgreen:
Jimmy

Post by Jimmy »

Det var jätteroligt!!! :banana: :banana:
Rolig bana med, har aldrig vart där förut, bara nördat stcc-spelet. Den var mycket roligare i verkligheten.

först var planen att inte vara ivägen och mest åka runt och undvika problem. hoppades på att få starta sist så starten inte skulle bli så läskig ... fast väl ute på banan så var det ju rejs :twisted:

Märke redan i kvalet att Martin var snabb och att Andreas var alldeles för snabb.
Vi hamnade iaf i en fin liten mazda-klunga på 3 bilar inför rejs 1 mitt bland massa andra .. icke-mazdor
rullande start och bilar i bredd genom första kurvan, spännande! Var så koncentrerad att jag inte kommer ihåg mer av den biten :oops: Andreas drog ifrån lite men körde ut i gräset innan hårnålen för att vänta in oss andra igen :mrgreen: kanske inte bara därför, men ändå. Tog inte lång tid fröens han var långt framför igen.

Men Martin stannade kvar, så vi rejsade lite. det var jätteroligt.
så roligt att vi rejsade vidare i rejs 2 med sällskap av en Porsche.
den var ännu roligare :banana:

Tack till Andreas för all hjälp med hur saker fungerar och så, det är en del att tänka på första gången.

EDIT: känndes onödigt att posta nytt inlägg på gammal bild, så hackar in den här ist.
Image
Last edited by Jimmy on Wed 21 Oct 2009, 23:06, edited 1 time in total.
Jimmy Visshed
Måns Wilke

Post by Måns Wilke »

Sorry för att jag inte kom :oops: . Det dök upp ett barndop som jag inte hade med i kalendern, men som det nog var bäst att närvara på :wink: Husfriden... :D

1.14.2 är mitt pb på knutan, så då hade jag ju åkt jämnt med er :up: :banana:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply