Bygga Roadsport B-Miata
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Bygga Roadsport B-Miata
När man beräknar motorvolym, kan man fortsatt beräkna 1839cc även om man borrat upp en dimension? Det är ju tillåtet när man blueprintar att renoveringsborra enligt verkstadshandbok...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Verklig volym är det som gäller vid beräkningar för modifierad motor.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Jag har inte excel på hemdatorn(annat än nerladdade fuskprogram där man kan läsa men inte räkna) så jag skulle behöva hjälp med en Roadsport B beräkning.
Vad blir min minimivikt för en miata med sugtrimmad motor på 1839cc, utan ABS, utan vingar (däckbredd blir 225 så det spelar ingen roll)?
/Fredrik
Vad blir min minimivikt för en miata med sugtrimmad motor på 1839cc, utan ABS, utan vingar (däckbredd blir 225 så det spelar ingen roll)?
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Det blir beräkningseffekt 204,5 hk vilket innebär minst 1064 kg i Roadsport B.
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Tänk nu igenom detta, 60 kg till och en motor på ~180 hk för att kunna hänga med. Du kommer åka på pisk av lätta miator ( < 1000 kg ) med ~ 150 hk ( insug,avgas,blueprint,sprut, däckade toppar). Köp en färidig plastbil (the dark-side) ställetDet blir beräkningseffekt 204,5 hk vilket innebär minst 1064 kg i Roadsport B.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
http://sv.openoffice.org/get/Fredrik Henriksson wrote:Jag har inte excel på hemdatorn(annat än nerladdade fuskprogram där man kan läsa men inte räkna) så jag skulle behöva hjälp med en Roadsport B beräkning.
Vad blir min minimivikt för en miata med sugtrimmad motor på 1839cc, utan ABS, utan vingar (däckbredd blir 225 så det spelar ingen roll)?
http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/V ... VM2010.xls
1839cc, flerventil, insprutning, 7200rpm, 958Kg
1839cc, flerventil, insprutning, 7500rpm, 990Kg
osv
Det är väl nästa år du ska köra, inte på KM imorgon (sista tävlingen med dagens reglemente)?
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Hur skall det kunna kontrollroleras vilket varvtal som används ? Straffar inte detta MC-config hårt ?1839cc, flerventil, insprutning, 7200rpm, 958Kg
1839cc, flerventil, insprutning, 7500rpm, 990Kg
V8 spisar kanske blir hotta igen ? LS1 el motsvarande blir en hit ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Loggutrustning kommer att användas för varvtal och laddtryck (DL1 plus två sensorer är en tanke, det ska ju gå att montera inför lineup och analysera i Parc Fermé).Josen wrote:Hur skall det kunna kontrollroleras vilket varvtal som används ? Straffar inte detta MC-config hårt ?1839cc, flerventil, insprutning, 7200rpm, 958Kg
1839cc, flerventil, insprutning, 7500rpm, 990Kg
V8 spisar kanske blir hotta igen ? LS1 el motsvarande blir en hit ?
Kolla några kända MCmotorer så får du se att de är rätt spot on.
Rimliga laddtryck för turbomotorer fungerar också bättre än förr (men motorn behöver byggas därefter, endast laddtryck räcker inte).
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Stickprover ?Loggutrustning kommer att användas för varvtal och laddtryck (DL1 plus två sensorer är en tanke, det ska ju gå att montera inför lineup och analysera i Parc Fermé)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Man måste ju börja nånstans.Josen wrote:Stickprover ?Loggutrustning kommer att användas för varvtal och laddtryck (DL1 plus två sensorer är en tanke, det ska ju gå att montera inför lineup och analysera i Parc Fermé)
Blir det alltför seriöst så kan ju loggningsutrustning bli obligatoriskt för moddademotrer så vem som helst kan bli utplockad i Parc Fermé. I ett första stadium kommer den som loggas veta om det (och kan ju då köra därefter), men om det avviker alltför mycket från övriga heat så kan man ju börja ställa frågor.
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Tror stickprover räcker bra Är mycket gentlemen's agreement i Roadsport ändå. Blir bara lite jobbigt att välja ut folk, kanske bättre att låta logg-utrusningen vandra runt bland bilarna konstant än att fundera på vem som skall ha den om den inte är uppenbart. Vad händer om någon 'fuskar' - SPVM som förarorg. kan väl inte protestera/utesluta det är väl arrangören som gör ? Eller räknas aktuellt resultat bort ur SPVM serien ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Poäng går alltid att räkna bort om man vill.Josen wrote:Eller räknas aktuellt resultat bort ur SPVM serien ?
Men om upptäckten sker av tävlingstekninker (med stöd av reklementestekniker) under tiden i Parc Fermé så kan tävlingsorganisations hela staffskala användas.
Men vi mäter ju inte motorvolymerna öht.
Med en DL1a (och krav på vettigt monterad fästplatta så den blir i våg) så kan man lägga upp loggad körning på hemsidan, då kan man ju skapa lite mervärde (och skampåle iofs).
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Jag är frivillig; låt DL1an sitta i min bil hela säsongen.
Angående färdig plastbil kontra trimmad miata: den lättaste vägen är inte alltid den roligaste (men kanske den billigaste...).
Angående färdig plastbil kontra trimmad miata: den lättaste vägen är inte alltid den roligaste (men kanske den billigaste...).
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Ligger mkt i det, iaf om man tycker byggprocessen är lika kul som rattandet!Dennis Kullman wrote: Angående färdig plastbil kontra trimmad miata: den lättaste vägen är inte alltid den roligaste (men kanske den billigaste...).
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Visst är det kul att bygga full respekt för det men ibland måste man fråga sig om det verkligen är rätt ursprungs-läge. Tror säkert att en trimmad en miata till ~180 hk hävdar sig väl i Roadsport B ( speciellt nu när det inte topp-bilarna kör längre ) det är ett rejält kliv upp i pengar och driftsäkerheten är inte given längre. Som jag fattar det så är det en säkning på 2 sek som skall till och det är mycket per varv. Är inte hundra på att +40 hk och mera däck ( 225) ger det.Angående färdig plastbil kontra trimmad miata: den lättaste vägen är inte alltid den roligaste (men kanske den billigaste...).
Att du fått sån energi att bygga är imponerde Dennis - var inte länge sen du ockade dig över mitt underhållningsshema ? Ser fram emot en röd plast-miata då
Finns ju massa exempel på bilar där man borde satt stopp - ett exempel tycker jag är den via 944:a som går i ER-cup, snacka om freak-bil. Jag tror den är uppe i > 700 KSEK i bygg-kostander och för tävlingar på ER-cup nivå
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Vadå sätta stopp? Man lägger ju den energin på sin hobby som man tycker känns vettig, att det sen inte finns nån högre nivå än ERC för långlopp i Sverige gör ju att det är där de som vill lägga mest samlas.Josen wrote:Finns ju massa exempel på bilar där man borde satt stopp - ett exempel tycker jag är den via 944:a som går i ER-cup, snacka om freak-bil. Jag tror den är uppe i > 700 KSEK i bygg-kostander och för tävlingar på ER-cup nivå
700K utslaget på ett antal år är ju inget extremt för långlopp. Nordic Supercar är ju skojjigare att betrakta om du vill notera dyra leksaker.
Koncentrerar man sig på att bygga motor så halkar ju kostnaderna iväg en del, speciellt om man bygger på "fel" grund. Wankel är nog det billigaste att bygga tävlingsmotorer av, BMW och Porsche påstås vara liite dyrare. Att Volvo B230 är vanlig beror nog mest på reglementen, men den påstås vara billigare at få liv i än de tyska maskinerna.
Vad en Mazda BP4W kostar att få till i Sverige vet vi inte än...
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Visst folk får väl göra vad det vill med sina slantar men när resultaten inte kommer och det plöjs ner slantar år efter år ser jag inte det vettiga idet längre ? Men jag förstår kanske inte tjusningen av det fullt ut ?Vadå sätta stopp? Man lägger ju den energin på sin hobby som man tycker känns vettig, att det sen inte finns nån högre nivå än ERC för långlopp i Sverige gör ju att det är där de som vill lägga mest samlas.
Är det därför alla racing-reglementen straffar ut dem ?Wankel är nog det billigaste att bygga tävlingsmotorer av,
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Det tråkiga är ju att det inte är ett skämt om man tittar lite bakåt.Josen wrote:Är det därför alla racing-reglementen straffar ut dem ?Wankel är nog det billigaste att bygga tävlingsmotorer av,
I RC är det ju rätt vanligt med extremt motortrim och det är ganska många volvotrimmare som inte tycker om Wanklar (de kan ju potentiellt sno deras levebröd).
Men jag har fått bilden att det sansat sig lite, iaf i Norge där de ändrat volymsfaktorn från den gamla 1,8 till 1,5. dvs en 1,33liters Wankel räknas som en 2liters kolvmotor. 280-300hk är ju där nånstans man hamnar på den storleken men då är ju wankeln mycket billigare att bygga än en Volvosnurra.
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Det är därför du Niklas som Robin-hood skall öppna pärle-porten för dem i Roadsport Reglementet Ta changsen nu innnan 2010 sitterDet tråkiga är ju att det inte är ett skämt om man tittar lite bakåt.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Det märks att du inte läst det som ligger ute ...Josen wrote:Det är därför du Niklas som Robin-hood skall öppna pärle-porten för dem i Roadsport Reglementet Ta changsen nu innnan 2010 sitterDet tråkiga är ju att det inte är ett skämt om man tittar lite bakåt.
Kortfattat. 1,5 som volymfaktor och räknas som en flerventilare. Dvs samma beräkningseffekt för en 2liters flerventilad insprutningsmotor vid 9000 varv som för en 1,33L wankel vid 9000 varv (240hk), men bara Streetportning tillåten (dvs inga nya kanaler).
Wankeltrimmare har varit med i loopen med nya reglementet hela tiden. En RX8a i B får i princip trimma gratis (eftesom de räknas som 231+5% original) så länge de inte skapar nya portar. Fler än en har blivit lite sugen.
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Solly solly Då är ju en RX7 Mk1 fint start-objektDet märks att du inte läst det som ligger ute ...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Uh... var skrev jag att JAG ska bygga?Josen wrote:Att du fått sån energi att bygga är imponerde Dennis - var inte länge sen du ockade dig över mitt underhållningsshema ? Ser fram emot en röd plast-miata då
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Autoart (fd TS Motorsport) har slängt i en wankel i sin RX7 isf den S2000-motor som suttit där i några år.
Har kört sönder en hel del S2000 motorer och tröttnat, ska köra finalen i ERCup på Knutstorp den 17e med dispens för att testa om detta kan tillåtas i reglementet, annars blir det Volvomotor även i den...
Den motorn har "värsta portningen" enligt Svalle och ger 285 hk och 260 Nm, vet dock inte hur stor volym den har.
Men pga ljudkravet så stryps den till 250 hk och 240 Nm. Vet inte om ni såg "tunnorna" bak på den på Falkenberg, körde i Modsport 2.
Har kört sönder en hel del S2000 motorer och tröttnat, ska köra finalen i ERCup på Knutstorp den 17e med dispens för att testa om detta kan tillåtas i reglementet, annars blir det Volvomotor även i den...
Den motorn har "värsta portningen" enligt Svalle och ger 285 hk och 260 Nm, vet dock inte hur stor volym den har.
Men pga ljudkravet så stryps den till 250 hk och 240 Nm. Vet inte om ni såg "tunnorna" bak på den på Falkenberg, körde i Modsport 2.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bygga Roadsport B-Miata
En mycket snygg RX7a och jätteburkarna med ärtrör ut noteradesTPR wrote:Vet inte om ni såg "tunnorna" bak på den på Falkenberg, körde i Modsport 2.
Att jämföra 1,33liters (endast gamla 12B är mindre av Mazdas 2skiviga) med 2liters fyrventil tror jag kommer fungera, ingen av lösningarna är maxeffektöverlägsen.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Bygga Roadsport B-Miata
Körde mot/med den Rx-7an på Knutstorp, Hyllinges Km för några år sedan.
Bilen gick ruskigt fort då, har för mig att han pratade då om ca 900 kg och nerstrypt till 450 hk!!!!!!
Kan det varit 1,07 tider han körde då...tror det.
Han vann.
Bilen gick ruskigt fort då, har för mig att han pratade då om ca 900 kg och nerstrypt till 450 hk!!!!!!
Kan det varit 1,07 tider han körde då...tror det.
Han vann.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!