besiktigade bilen idag, mx5 1,6 NA -91.
motorn är portad och kammarna omslipade (tror de va bla 256 grader).
inför besiktningen vred jag tillbaka insugningskammen 5 grader (läste att detta skulle hjälpa bilen igenom besiktningen) hälde även i ca 2dl k-sprit i ca 8liter 98 oktanig bensin.
CO-halt 0,3 (0,5)
CO 2500 1,9 (0,3)
HC 267 (100)
Lambda 0,93 (0,97-1,03)
Någon som har något förslag vad jag ska göra? väldigt tacksam för tipps!
kanske ska vrida tillbaka insugningskammen 1-2 grader till eller tanka 50-50 bensin etanol/ksprit, köpa ny lambdasond?
Avgasvärden IG
Avgasvärden IG
Johan Andersson, Klippan
Re: Avgasvärden IG
körde in med 50-50 bensin/etanol. alla värdena var fina förutom lambdavärdet, det låg på 1,3. är lambdasonden trasig då eller blir det så på alla bilar??
har för mig grannen tanka 50-50 med sin lite nyare bil och fick fina värden, även lambda..
har för mig grannen tanka 50-50 med sin lite nyare bil och fick fina värden, även lambda..
Johan Andersson, Klippan
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Avgasvärden IG
Lamdavärdet ska ju regleras in av ECUn så katten kan bränna resterna till resulterande fina värden. Men bilprovningen mäter i ändan av avgasröret och ECUN innan katten, grunkorna däremellan kan ju påverka.
Högt lambda betyder ju mycket extrasyre i avgaserna och har resten bra värden tolkar jag det som det går magert.
Hur såg det ut på tomgång kontra högre varv, "tände" katten som den ska.
Jag har lambda 1,2-1,4 på tomgång på den blå (Mazda har lekt lite med ECUn), men efter lite hårdkörning runt stationen så blir det bättre. Rymligt grenrör gör ju att katten inte tänder lika lätt vad det verkar.
Dags för MSPNP och en bredbandslambda kanske? D¨å kan du ju tuna in en besiktningsmapp
Men att sitta med laptopen i passagerarsätet och tuna mot bilprovningens mätare gillas nog inte (iaf inte under pågående besiktning)
Högt lambda betyder ju mycket extrasyre i avgaserna och har resten bra värden tolkar jag det som det går magert.
Hur såg det ut på tomgång kontra högre varv, "tände" katten som den ska.
Jag har lambda 1,2-1,4 på tomgång på den blå (Mazda har lekt lite med ECUn), men efter lite hårdkörning runt stationen så blir det bättre. Rymligt grenrör gör ju att katten inte tänder lika lätt vad det verkar.
Dags för MSPNP och en bredbandslambda kanske? D¨å kan du ju tuna in en besiktningsmapp
Men att sitta med laptopen i passagerarsätet och tuna mot bilprovningens mätare gillas nog inte (iaf inte under pågående besiktning)
Re: Avgasvärden IG
har ingen koll alls hur katten funkar. vad menar du med katten tänder??
MSPNP har jag velat ha länge men inte haft råd.. än. jag har extraktorgrenrör på oxo ja.
ska tanka i lite mer bensin och försöka tränga mig före hos bilmeckaren i byn.. tack för svaret!
hade jag kunnat ge motorn mer soppa (upp till rätt lambdavärde)och kört 50/50 e85 så hade det funkat? kan man inte strypa luften ist?:D
MSPNP har jag velat ha länge men inte haft råd.. än. jag har extraktorgrenrör på oxo ja.
ska tanka i lite mer bensin och försöka tränga mig före hos bilmeckaren i byn.. tack för svaret!
hade jag kunnat ge motorn mer soppa (upp till rätt lambdavärde)och kört 50/50 e85 så hade det funkat? kan man inte strypa luften ist?:D
Johan Andersson, Klippan
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Avgasvärden IG
När den får tillräckligt med gaser att jobba med så den skapar sin egen värme till drifttempen (katten är ju varmare än avgaserna innan när allt fungerar).pj wrote:har ingen koll alls hur katten funkar. vad menar du med katten tänder??
Med rymligare rör före katten så är gaserna på tomgång kallare så det krävs lite mer för det att sparka igång (det räcker inte med 30 sek på 2500rpm utan last).
Med tanke på att du har andra kammar så är det nog svårt att få till det alltför enkelt, motorn beter sig ju annorlunda än vad ECUn förväntar sig. Det går nog att tuna in avgasvärdena med justering på kammen och med lite olika sprithalt i bensinen, men med original ECU så är det ju svårt att hålla koll på vad den hittar på. En bredbandslambda som mätinstrument behöver du oavsett (om du inte planerar att åka in på ombesiktning för varje mätpunkt).
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Re: Avgasvärden IG
Antar att dina kamtider medför att man drar över mer bränsle under ventilöverlapp när avgas och insug står öppna samtidigt. Borde det inte innebära att avgaskammen ska vridas tillbaka och insugskammen framåt?pj wrote:besiktigade bilen idag, mx5 1,6 NA -91.
motorn är portad och kammarna omslipade (tror de va bla 256 grader).
inför besiktningen vred jag tillbaka insugningskammen 5 grader (läste att detta skulle hjälpa bilen igenom besiktningen) hälde även i ca 2dl k-sprit i ca 8liter 98 oktanig bensin.
CO-halt 0,3 (0,5)
CO 2500 1,9 (0,3)
HC 267 (100)
Lambda 0,93 (0,97-1,03)
Någon som har något förslag vad jag ska göra? väldigt tacksam för tipps!
kanske ska vrida tillbaka insugningskammen 1-2 grader till eller tanka 50-50 bensin etanol/ksprit, köpa ny lambdasond?
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
Re: Avgasvärden IG
Vill inte måla fan på väggen, men större överlappning mellan kammarna släpper ju vidare mera obränt bränsle ned i avgassystemet. Detta förbränns då i Katten, vilket den inte alls gillar. Det är ju inte omöjligt att den börjar bli lite dålig nu. Ingen CEL?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Avgasvärden IG
"Antar att dina kamtider medför att man drar över mer bränsle under ventilöverlapp när avgas och insug står öppna samtidigt. Borde det inte innebära att avgaskammen ska vridas tillbaka och insugskammen framåt?"
nu förstår jag lite mer hur katten funkar:) det får bli en ny snart endå, blir nog en 100cell metalkärna..
det låter ju rätt, men läste att man skulle backa insugningskammen ca 5 grader..?
bilen gick igenom med lite mer bensin i tanken. min smalbandslambda rörde sig inte ens vid 2500rpm, men han sa att den säkert var bra när man belasta motorn lite mer. -dom andra värdena är ju så fina:) fick 1.03lambda på pappret, tack!
nu förstår jag lite mer hur katten funkar:) det får bli en ny snart endå, blir nog en 100cell metalkärna..
det låter ju rätt, men läste att man skulle backa insugningskammen ca 5 grader..?
bilen gick igenom med lite mer bensin i tanken. min smalbandslambda rörde sig inte ens vid 2500rpm, men han sa att den säkert var bra när man belasta motorn lite mer. -dom andra värdena är ju så fina:) fick 1.03lambda på pappret, tack!
Johan Andersson, Klippan
Re: Avgasvärden IG
Lägger in en relaterad fråga här istället för att skapa en ny tråd:
Som jag tolkar Roadsportreglerna kring katalysator ska det vara antingen original eller SBF-godkänd katalysator.
Detta betyder då att andra sport/racekatalysatorer inte är ok (vid en ev. granskning)? Jag tänkte skaffa metallkat i samband med grenrörsbyte men det verkar som man måste "förvärma" en 100-cells racekat rätt mycket för att klara bilprovningens mätning så för mig hade en 200 eller 300-cells katalysator nog fungerat bättre och varit billigare. Jag tänker inte modifiera mer än att motorn kan klassas som omodifierad i Roadsport så flödet lär vara fullt tillräckligt med 200 eller 300 celler per kvadrattum.
Jag har inga konkreta planer på att köra Roadsport just nu men jag vill ju inte behöva ändra en massa om jag skulle få för mig att tävla senare eller vid ev. framtida försäljning till någon tävlingssugen person.
Hälsningar Victor Bagge, numera betalande medlem
Som jag tolkar Roadsportreglerna kring katalysator ska det vara antingen original eller SBF-godkänd katalysator.
Detta betyder då att andra sport/racekatalysatorer inte är ok (vid en ev. granskning)? Jag tänkte skaffa metallkat i samband med grenrörsbyte men det verkar som man måste "förvärma" en 100-cells racekat rätt mycket för att klara bilprovningens mätning så för mig hade en 200 eller 300-cells katalysator nog fungerat bättre och varit billigare. Jag tänker inte modifiera mer än att motorn kan klassas som omodifierad i Roadsport så flödet lär vara fullt tillräckligt med 200 eller 300 celler per kvadrattum.
Jag har inga konkreta planer på att köra Roadsport just nu men jag vill ju inte behöva ändra en massa om jag skulle få för mig att tävla senare eller vid ev. framtida försäljning till någon tävlingssugen person.
Hälsningar Victor Bagge, numera betalande medlem
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Avgasvärden IG
Originalutförande som inte ger anmärkning hos ABSB är en praxisutläsning av reglementet.Victor wrote:Som jag tolkar Roadsportreglerna kring katalysator ska det vara antingen original eller SBF-godkänd katalysator.
"Utförande" i detta fall innebär att den fyller samma funktion.
Just den texten är struken i det kommande reglementet och lutar sig istället på att du skall kunna passera ABSB utan anmärkning i tävlingskick med undantag för motoreffekt, säkerhetsutrustning och ljud (som ABSB numera kan mäta mot värdena i regbeviset). Med krav på katen i reglementet så finns risken att vi motarbetar SBFs katregler OM vi inte får dispensen förlängd (SBFgodkänd kat är ju inte strikt original).