Viktfundering
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Viktfundering
Jag tänkte jag skulle plocka bort servostyrningen denna vecka men kom på att jag kanske binder ris kring egen rygg då. Jag har ju lättat bilen en del och det vore ju surt om vagnsbokbesiktigaren inte godkänner bilen för Roadsport C pga för låg vikt. Finns det någon som vägt sin bil och har gjort ungefär samma grejer som jag?
Bortaget är; mattor, reservhjul, cabbställning, poppuppljusena(ersatt av lättviktsljuskit på ca6kg)
Däremot tänker jag köra med plåthardtop.
Jag har gjort en uppskattning men den är väldigt mkt mellan tummen och pekfingret. Jag väger ca 77kg med overal och hjälm, tror ni jag kan plocka bort servot och ändå komma över viktgränsen?
/Fredrik
Bortaget är; mattor, reservhjul, cabbställning, poppuppljusena(ersatt av lättviktsljuskit på ca6kg)
Däremot tänker jag köra med plåthardtop.
Jag har gjort en uppskattning men den är väldigt mkt mellan tummen och pekfingret. Jag väger ca 77kg med overal och hjälm, tror ni jag kan plocka bort servot och ändå komma över viktgränsen?
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Vad väger bilen nu ?
Själv ligger jag på 965 kg med tom bil och ca 1060-1070 med mig i
Jag är antal kg för tung
1065 / (133 hk + 5 % ~ 140 hk) = 7.7 kg / hk
Har du abs ?
Då blir det ~1020 kg som är din min vikt
1020 / (133 hk + 10 % ~ 146 hk) = 7 kg / hk
Men vikt/Utväxling diff gör mycket,
En 1.6 på 1000 kg med 4:3 diff är snabbare än 1.8 på ~ 1050 kg med 4:1 diff. Kul att bilarna är så lika ändå
Själv ligger jag på 965 kg med tom bil och ca 1060-1070 med mig i
Jag är antal kg för tung
1065 / (133 hk + 5 % ~ 140 hk) = 7.7 kg / hk
Har du abs ?
Då blir det ~1020 kg som är din min vikt
1020 / (133 hk + 10 % ~ 146 hk) = 7 kg / hk
Men vikt/Utväxling diff gör mycket,
En 1.6 på 1000 kg med 4:3 diff är snabbare än 1.8 på ~ 1050 kg med 4:1 diff. Kul att bilarna är så lika ändå
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Yepp jag har ABS.
Jag tror din och min bil väger ungefär lika. Jag har ABS och servo som tynger, medan du har grodögon och rails som tynger.
965kg+mina 76kg = 1041kg --> 1041kg > 1020kg
Jag borde isf ha 19kg att plocka bort, kanske kan man ta bort servot.
Hmmm inte mkt att spela på, får man justera med mängd bensin eller vikter om man råkar hamna strax under 1020kg?
Jag tror din och min bil väger ungefär lika. Jag har ABS och servo som tynger, medan du har grodögon och rails som tynger.
965kg+mina 76kg = 1041kg --> 1041kg > 1020kg
Jag borde isf ha 19kg att plocka bort, kanske kan man ta bort servot.
Hmmm inte mkt att spela på, får man justera med mängd bensin eller vikter om man råkar hamna strax under 1020kg?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
OK att spela med bensinen, tror Niklas leker med det för att precis klassa in i C.Fredrik Henriksson wrote:Yepp jag har ABS.
Jag tror din och min bil väger ungefär lika. Jag har ABS och servo som tynger, medan du har grodögon och rails som tynger.
965kg+mina 76kg = 1041kg --> 1041kg > 1020kg
Jag borde isf ha 19kg att plocka bort, kanske kan man ta bort servot.
Hmmm inte mkt att spela på, får man justera med mängd bensin eller vikter om man råkar hamna strax under 1020kg?
Servot skall definitivt bort - ger bättre känsla. Har gjort enligt FM varianten och har inga problem med att hålla ratten med varma 205:or med max-caster i hårnålar
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ok, då åker servot...Josen wrote:OK att spela med bensinen, tror Niklas leker med det för att precis klassa in i C.Fredrik Henriksson wrote:Yepp jag har ABS.
Jag tror din och min bil väger ungefär lika. Jag har ABS och servo som tynger, medan du har grodögon och rails som tynger.
965kg+mina 76kg = 1041kg --> 1041kg > 1020kg
Jag borde isf ha 19kg att plocka bort, kanske kan man ta bort servot.
Hmmm inte mkt att spela på, får man justera med mängd bensin eller vikter om man råkar hamna strax under 1020kg?
Servot skall definitivt bort - ger bättre känsla. Har gjort enligt FM varianten och har inga problem med att hålla ratten med varma 205:or med max-caster i hårnålar
Var ute på "Flyín Miatas" hemsida men kan fasen inte hitta beskrivningen. Vet att jag har läst den nån gång. Finns det nån som har en länk?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
http://www.google.se/search?q=depower+m ... ering+rackFredrik Henriksson wrote:Var ute på "Flyín Miatas" hemsida men kan fasen inte hitta beskrivningen. Vet att jag har läst den nån gång. Finns det nån som har en länk?
Det är vikten närsomhelst under kval eller race som gäller. Mätning sker normalt i Parc Ferme (dvs efter heat, så jag kan inte köra tanken tom).
Om du har problem med vikten kan du gladeligen låta passagerarstolen sitta kvar eftersom de kilona sitter bättre till än tanken.
-
- Posts: 15
- Joined: Sun 30 Mar 2008, 18:20
- Location: Skara
Re: Viktfundering
Det var något nytt - min HT är i glasfiber (eller någon annan typ av plast).Fredrik Henriksson wrote: Däremot tänker jag köra med plåthardtop.
/Fredrik
Vad har du?
PeO
SE '00
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Just d ja! Ibland missar jag d självklara, stol eller inte kan man ju justera vikten med också. Mao låter jag stolen sitta i vid vagnsbokbesiktningen för att vara på säkra sidan, efter det vet man ju var man ligger viktmässigt. Är man på gränsen e d ju som du säger vettigare att ha stolen i på tävling än att tanka tyngre...Niklas Falk wrote: Om du har problem med vikten kan du gladeligen låta passagerarstolen sitta kvar eftersom de kilona sitter bättre till än tanken.
Josen, var dina 965kg med eller utan stol?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Viktfundering
Nä fasen trodde den var i plåt, kändes som d när jag knackade i taket för ett tag sedan, var tvungen och springa ut och kolla lite nogrannare nu, den e i något slags plastmaterial, så fel man kan ha men den e tung som satan! Har därför köpt prylar för att gjuta ett lätt skal i glasfiber, men d får bli ett semesterprojekt.PeO Jönsson wrote:Det var något nytt - min HT är i glasfiber (eller någon annan typ av plast).Fredrik Henriksson wrote: Däremot tänker jag köra med plåthardtop.
/Fredrik
Vad har du?
PeO
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
kollade igenom bilderna, det känns som det är mkt som kan gå snett. Lurigt om man ska ge sig på d eller ej...Niklas Falk wrote:http://www.google.se/search?q=depower+m ... ering+rack
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Gör det enkelt först för dig och koppla bort servot bara. Töm styrväxlen på olja med några ratt-tag. Lite trögare en FM varianten men fungerar bra.Fredrik Henriksson wrote:kollade igenom bilderna, det känns som det är mkt som kan gå snett. Lurigt om man ska ge sig på d eller ej...Niklas Falk wrote:http://www.google.se/search?q=depower+m ... ering+rack
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Gör nog så...Josen wrote:Gör det enkelt först för dig och koppla bort servot bara. Töm styrväxlen på olja med några ratt-tag. Lite trögare en FM varianten men fungerar bra.Fredrik Henriksson wrote:kollade igenom bilderna, det känns som det är mkt som kan gå snett. Lurigt om man ska ge sig på d eller ej...Niklas Falk wrote:http://www.google.se/search?q=depower+m ... ering+rack
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Imorgon skall bilen vägas. Jag vet att bilen måste väga 1020kg med mig i.
Jag undrar om passagerarstolen måste finnas för att gå igenom vagnsbokbesiktningen? Är vikten så pass hög att jag klarar 1020kg utan stol så plockar jag ju gärna bort den om d går.
Jag undrar om passagerarstolen måste finnas för att gå igenom vagnsbokbesiktningen? Är vikten så pass hög att jag klarar 1020kg utan stol så plockar jag ju gärna bort den om d går.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Det spelar väl egentligen ingen roll. Enligt sportvagnsreglementet får du köra utan passagerarstol. Någon vägning görs inte vid vagnboksbesiktningen (inte vid min i alla fall). Det intressanta är tävlingsvikten vid målgång i race. Då måste du kunna klara minimivikten.Fredrik Henriksson wrote: Jag undrar om passagerarstolen måste finnas för att gå igenom vagnsbokbesiktningen? Är vikten så pass hög att jag klarar 1020kg utan stol så plockar jag ju gärna bort den om d går.
Tänk även på att ska du köra MGCC så finns vissa undantag från Sportvagnsreglementet. bl.a. att passagerarstol måste finnas.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Aha! Tack för snabbt svar!Anders Ohlsson wrote:Det spelar väl egentligen ingen roll. Enligt sportvagnsreglementet får du köra utan passagerarstol. Någon vägning görs inte vid vagnboksbesiktningen (inte vid min i alla fall). Det intressanta är tävlingsvikten vid målgång i race. Då måste du kunna klara minimivikten.Fredrik Henriksson wrote: Jag undrar om passagerarstolen måste finnas för att gå igenom vagnsbokbesiktningen? Är vikten så pass hög att jag klarar 1020kg utan stol så plockar jag ju gärna bort den om d går.
Tänk även på att ska du köra MGCC så finns vissa undantag från Sportvagnsreglementet. bl.a. att passagerarstol måste finnas.
Lurat lite. Det bästa är nog att utgå från "utan stol" vid cornervägningen (om man nu klarar viktgränsen) och sen försöka hitta en lätt stol till MGCC, för MGCC vill man ju åka!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Mer viktfrågor...
Jag har skrivit ut vagndeklarationen (har en del frågetecken så d kommer mer frågor ) och man skall bla fylla i vikten på bilen inkl förare. Dom vill då att man anger datum och plats... Hmm menar dom då någon slags officiell vägning? Jag väger bilen ikväll hos en kompis, duger det?
/Fredrik
Jag har skrivit ut vagndeklarationen (har en del frågetecken så d kommer mer frågor ) och man skall bla fylla i vikten på bilen inkl förare. Dom vill då att man anger datum och plats... Hmm menar dom då någon slags officiell vägning? Jag väger bilen ikväll hos en kompis, duger det?
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Viktfundering
Jag tycker det är svårt att räkna ut minimivikten Ni verkar ju ha koll, 1,8 na ingen abs eller servo inget motortrim, endast en ankstjärt o splitter blir det, motorn får vara orginal ett tag förutom extractorgrenrör o luftfilter
Anders Träff
P:s Hoppas att kunna ställa bilen på hjulen igen nästa helg
sen ska bara motorn ur o bytas svänghjul på
Anders Träff
P:s Hoppas att kunna ställa bilen på hjulen igen nästa helg
sen ska bara motorn ur o bytas svänghjul på
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Viktfundering
Jag som hoppades att det skulle bli lättare med denna:Anders Träff wrote: Jag tycker det är svårt att räkna ut minimivikten Ni verkar ju ha koll, 1,8 na ingen abs eller servo inget motortrim, endast en ankstjärt o splitter blir det, motorn får vara orginal ett tag förutom extractorgrenrör o luftfilter
http://www.spvm.se/index.php/vagndeklaration-roadsport
Re: Viktfundering
Min bil blev nu reggad med 133hk ist för dom 131hk som den har. vad skriver jag in under "Grundeffekt enligt tillverkarspec"? tillverkarn säger ju 131
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Viktfundering
Det där är ju alltid lite speciellt eftersom inget av hårdvaran som skulle bli kontrollerad vid en rivning skiljer mellan dem.Lejban wrote:Min bil blev nu reggad med 133hk ist för dom 131hk som den har. vad skriver jag in under "Grundeffekt enligt tillverkarspec"? tillverkarn säger ju 131
Eftersom vi tillåter motorbyte (alla Mazda Radfyra i ditt fall) så är det ju fritt fram att peka på Tillverkarintyget oavsett vad det står i regbeviset.
Är du säker på att du har en OBD-I 95a och inte en ODB-II (133hk och helt annorlunda elsystem)?
Re: Viktfundering
Nej haha, jag går helt på Jimmys ord men om den har 133hk så är det ju bara positivt!Niklas Falk wrote:Det där är ju alltid lite speciellt eftersom inget av hårdvaran som skulle bli kontrollerad vid en rivning skiljer mellan dem.Lejban wrote:Min bil blev nu reggad med 133hk ist för dom 131hk som den har. vad skriver jag in under "Grundeffekt enligt tillverkarspec"? tillverkarn säger ju 131
Eftersom vi tillåter motorbyte (alla Mazda Radfyra i ditt fall) så är det ju fritt fram att peka på Tillverkarintyget oavsett vad det står i regbeviset.
Är du säker på att du har en OBD-I 95a och inte en ODB-II (133hk och helt annorlunda elsystem)?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Viktfundering
Titta i en av kontakterna till tändspolarna. Finns det tre stift =133hk. Finns det fyra stift=131hk...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Viktfundering
Tack Niklas
då är bara att läsa alla spec'ar om motor o varvtal. vingen räknas bara om det finns mellan rum mellan
vingen o karossen rätt eller fel. ankstjärt räknas inte som vinge ?
Anders
då är bara att läsa alla spec'ar om motor o varvtal. vingen räknas bara om det finns mellan rum mellan
vingen o karossen rätt eller fel. ankstjärt räknas inte som vinge ?
Anders
Re: Viktfundering
Ja, Ankstjärt = ingen vinge.Anders Träff wrote:Tack Niklas
då är bara att läsa alla spec'ar om motor o varvtal. vingen räknas bara om det finns mellan rum mellan
vingen o karossen rätt eller fel. ankstjärt räknas inte som vinge ?
Anders
Niklas får rätta mig om jag har fel här:
Jag tror bestämt att du inte behöver bry dig om något i rutan där det står "modifierad motor". Miatan deklareras som "datorstyrd sugmotor" och modifiering av motorn får du inte göra ändå i Roadsport C. "Original från gasspjäll till avgasport" gäller väl fortfarande? Du ska med andra ord inte klicka i rutan "Är motor modifierad: ja". Även om du höjer varvtalet med ett programerbart sprut så täcks det av "datorstyrd sugmotor".
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.