Motor 1.8 131hk

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Motor 1.8 131hk

Post by Fredrik Henriksson »

Motor 1.8, 131hk, ca 12 000 välskötta mil, årsmodel 95. Hel kabelhärva samt ECU ingår om så önskas.

Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...

PM för svar.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Motor 1.8 131hk

Post by Josen »

Nu har smalblocks changs på revansch :) :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Motor 1.8 131hk

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Nu har smalblocks changs på revansch :) :up:
Usch nej, för enkelt...... :twisted:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Motor 1.8 131hk

Post by Josen »

Usch nej, för enkelt...... :twisted:
Ok håller med - planade toppar,race-kammar och Civinco sprut är lättare än att byta motor ;)

Sorry för OT Fredrik
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Motor 1.8 131hk

Post by TPR »

Fredrik Henriksson wrote:Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...
Hoppas jag inte gav dig några dumma idéer angående på Falkenberg...? :wink:

/Thomas
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motor 1.8 131hk

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...
Hoppas jag inte gav dig några dumma idéer angående på Falkenberg...? :wink:
Fredrik behöver alla dumma ideér han kan få, det är ju en chans att få se dem utvärderade (för energi saknas ju inte) :bow:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Motor 1.8 131hk

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...
Hoppas jag inte gav dig några dumma idéer angående på Falkenberg...? :wink:

/Thomas
Nja, tyckte nog att din idé lät lite för bra! :shock: En sån bil skulle bli svår att ta! :bow: :shock: :bow: Men då hade jag sökt en än nyare motor. :think2:
Nä, jag har funderingar på att bygga trimmad motor för att köra några tävlingar i Roadsport-B nästa år och då passar 98-00 motorn bättre. Motorn jag säljer sitter i min krockade gatmiata, och den har gått snällt och servats väl av en kvinna under större delen av sin livstid(finns dokumentation i överkant), de sista tretusen milen där jag varit med har väl varit lite hårdare när det gäller körstil men den har aldrig gått på bana.

Får jag inte sålt motorn men får tag i en topp från en tidig NB så kanske jag använder denna motorns underdel, finns oändligt med alternativ... :think2:
Kanske blir en Torsenbakaxel till salu också om det visar sig att Magnus Claessons bil redan är diffad när jag provkört den...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Motor 1.8 131hk

Post by Fredrik Henriksson »

Nu börjar motorn titta fram efter att ha demonterat en stund idag. Vad jag kan se så är kamremskåpan sprucken och remskivorna nötta efter att ha tuggat i sig kylet. Vidare måste TPS:en bytas då den är av plast och har spruckit(Trottle position sensor, som sitter på spjällhuset) och termostathuset har gått av då den också fick kylet på sig.

Prisidé: 5000:-
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply