Sen och flyttad racerapport.
Att ramla in med en miata till depån är alltid lätt, oavsett vilken bana det gäller så ser man ett gäng eller en blå..miata redan snyggt upställt/da, var man ska ställa sig löser sig sedemera omedelbart.
Fick hjälp av Waern o Andreas att lossa då jag som vanligt var sen, första träningen missade jag några varv på, laptimern visade typ varannat varv bara... bilen kändes som att den satt ihop ÄNTLIGEN!!
(..inga lösa hjul här inte...4 now..?!):)
Mattafaran understyrde en del och det visade sig bero på mina underbart värdelösa inställningar jag lyckades med på Knutstorp senast.
Höjde bilen en cm bak inför träning 2.
Missade även de första varven på träning 2, suck! är otrolig kass på att lina up i tid.
Mattafaran understyr nästan ingenting nu, men jag vill hellre ha en lite överstyrd bil när jag kör så mer grepp fram blir målet efter denna träning.
Nu funkar laptimern, min bästa tid på Falkenberg är en hög 53a, nu kommer jag knappt under 56!!!!
VAD NU!!!???
Fattar ingenting?????? bilen känns skön, solen lyser och jag är lagomt fet...
Försöker hänga på Kullman, han driver ifrån mig, Drangel försvinner...framåt... Waern kör ikapp o om mig.
Kul för kollegorna! Dom är mycket snabbare än mig.
Sen Knutstorp kommer min hjärna ihåg att Kullman och Waern accade jag ikapp på rakorna. Nu drar dom ifrån mig även rakt fram.
Panik.
Innan träning 3, Mekonomen besök!
4 nya stift, stiften som satt i var rätt vita, tecken på bla för tunn blandning.
Nya tänd kablar hade jag med mig, nu sitter dom på bilen.
Ingen skillnad i draget, bilen känns lite seg.
Inför träning 3 skulle Mattafaran styvas lite till fram.
Blir sen IGEN!
kommer ut ,efter ett tag... i andra svängen...jag har stressat så mycket att jag glömde skruva fast framhjulen... oh no!!
In i depån, en vänlig herre hjälper till (motor folk är sköna!!) jag behöver inte ens dra dom själv...lat? nä jag fick inte göra det själv..-nu får du några varv, sa han. Super najs.
Tack.
Ut igen, hårdare krängare fram gjorde mig inte snabbare, men jämnare.
STÖRSTA FÖRBÄTTRINGEN = ÅTDRAGNA HJULBULTAR HAHAHAHAHAHAHA!
I depån berättar några om att katasylatorn kan "tjocka" ihop sig.
Detta suger jag naturligtvis åt mig, eftersom jag inte har en j.vla aning om vad jag håller på med. Dessutom är en racekat något jag haft på önskelistan länge.
Nu händer något sanslöst:
Jag ringer Autotrim i Gbg för att kolla om han har lust med lite kvällsjobb.
Klockan är tre det är fredag...jag är i Falkenberg...stor risk. -Nej jag kan inte, -men du ska få numret till en kille i Halmstad som jag känner.
Jag ringer omgående till:
http://sv.bsr.se/dealers/jmb-optimering/
Magnus svarar och jag förklarar mitt problem, behöver hjälp med montering/svetsning av racekat och svar på varför min bil verkar ha tappat kraft.
-Står det gokarting.nu bak på din miata? säger han...
!!!!????
Jaha. det visar sig att han stod typ 100 meter ifrån mig när jag ringde!!! vilka är dom oddsen?
Han åtar sig jobbet, och vi ska mötas igen i hans verkstad i Halmstad.
...hur gjorde man innan mobilernas tid???
För att toppa detta: GISSA VEM SOM KÖPTE BILTEMA I HALMSTADS SISTA RACEKAT?!
Detta kändes för bra för att vara sant.
Nåväl, 6 timmar senare, ny kat kollat bränsletryck och check på att kamremmen inte hoppat, var jag åter på väg mot Falkenbergbanan.
Skönt med gatreggad racebil.
Nu är det ju iof så att jag fortfarande inte vet varför bilen inte "drar" som den gjort... och förutom racekat så är jag ju bara fattigare...
But that´s racing...tydligen.
Lördag.
Förarmötet avklarat och dags för kval.
Är mycket spänd på hur mattafaran kommer gå, tyckte den kändes lite piggare igårkväll, fast vid 8-10 +grader går ju de flesta bilar lite bättre än vanligt. ska bli kul att se tiderna!!! bättre/sämre how knows?
DET ÄR JU SJÄLVA F.........N!!!!!! kommer igenom första svängen, sen.............................låter, skramlar skulle vilja säga DÅNAR under bilen, visst att det kan ligga emot lite i en racebil när det svänger, men detta...ner mot start o mål svängen ramlade avgasröret isär lät det som.
Kör in i depån för att konstatera konkursen.
Titta under en låg bil för att kolla in avgasröret utan domkraft...lönlöst!
Ser ingenting som petar ut eller släpar under bilen, som tur är.
Någon sbf kille kommer fram och undrar vad som pågår.
Jag berättar om oljudet, och säger till honom att dom får ge mig teknisk flagg om det brölar och skramlar förj.vla högt.
När jag kör ut ur depån tänker jag: 1. Beslutet att åka ut igen, kommer jag förmodligen att få ångra!
2. Det funkade lite väl lätt igår med verkstads jobbet....-jag bitter är, som Yoda hade uttryck det!
Kör långsammare än fredagens träning. Naturligtvis.
Det ringer i mina öron dessutom när jag stänger av mattafaran. Inbromsningarna var underbart tysta för att sedan bryskt brytas sönder av ett j.vla oväsen.
När jag för ovanlighetens skull kryper under miatan igen, är jag redo att packa för hemgång om det är för mycket jobb som väntar...
Puh! Det är en avgasmuff som ligger för nära en plåt. HURRA!
Denna helg var den första racehelgen jag inte hade kap och elsladdar med mig...
Två vänliga själar hjälpte mig med vad jag behövde.
10 min senare, väger mattafaran något gram mindre och kommer förhoppningsvis ha det lugnt o skönt i cupén.
Ok. mina tider är en sek sämre än min snabbaste på Falkenberg. Vad gör jag nu?
Ställde tilbaka dämparna som dom stod när jag satte min 0.537 tid i våras, kanske det kan hjälpa nåt?...
Innan race 1, känns det som att vad som helst kan hända, vi står nämligen utan en en start position mellan oss...vilket annars är vanligt, sånt här tycker jag är jättespännande!
Starten går och de flesta går in till höger.
Jag gör detsamma, Kullman går om på min vänstersida, där försvann han. Ligger och kubbas med en sevenbil och en MG, båda B-bilar. Gjorde ingenting. Ibland gynnar det, ibland inte.
Kul med mycket trafik. kör lite snabbare än i kvalet.
På lördagens kväll grillas det och myser med en film av fredrik H.
Den snubben har energi alltså!
Tv 3 släng dig i väggen! Mycket bra film. Tack Fredrik.
Miata klubben hade fixat ett tält till samlingen!!! All heder till dem och ett stort tack!
Massa Miatas snyggt parkerade på led vid vår depåplats, mycket inspirerande.
Tack till Miataklubben.
Söndag:
Är mer närvös än jag brukar, ska göra några justeringar jag klurat på.
Hjälten Osbeck kommer och hälsar på, snackar lite om mek funderingar och ska skrida till verket.
HAR FEL HJULMUTTRAR!!!!!! DET ÄR JU SJÄLVA F..N!!!!
Den mycket sympatiska Hans Drangel erbjuder SINA muttrar, tackar vänligt för erbjudandet men avböjer.
Om den ändringen jag planerade skulle funka....kan jag inte med att ev köra fortare än honom med HANS...hi hi ..grejer. Nej det skulle inte vara rätt. Klarar jag inte av att fixa bra grejer själv, då ska jag inte ha dom.
Släpper krängaren bak bara för att göra något innan racet.
Känner mig taggad för Waerns skull.
Han har ju skaffat sig 3e startplats i C, hans tredje race o bil som inte är värst moddad för race. Lagomt till denna starten är ju bilen lite bucklig också...gissa vem som startar bredvid...just det: FERDINAND!
Starten går och jag hoppar iväg lite snabbare än Waern till höger om mig. Kryper in framför och väntar på startsmällen...!!!
Kom ingen SMÄLL..PUH!. Blir frustrerad över att sjuan ligger där igen framför, tror att den bilen behöver längre tid för att värma upp däcken innan riktiga speeden kommer.
Vipps så är kullman om igen.
Men va grymt!, känns som att farten kommer tillbaka i bilen?
Märker att Kullman blir inte av med mig i "utgångarna", nästa varv är det ett fakta.
Jag kör ikapp Kullman och kan bromsa mig förbi innan chikanen.
Kullman och sjuan hakar ihop, den enas bröd... där fick jag en lucka bakåt.
Får häng på MGen, vid en varvning lyckas jag hänga på den varvande bilen o slinker förbi.
ser 2an i C, Mr Falk men kommer inte ikapp.
Blir 3a! Är Mycket glad!
Detta race kändes mycket roligt, framförallt att bilen kändes stark igen.
Körde ca 0,35 sek snabbare nu.
3a i Mx-5 cup, 4a Spvm -2009.
Att köra ikapp med andra är otroligt roligt speciellt när vi är så jämna i Miataligan.
Hoppas att det blir ännu fler deltagare nästa år = ÄNNU FLER LENDEN I VÄRLDEN!!!!!!! HURRA!!!
Mattafaran.