Motor 1.8, 131hk, ca 12 000 välskötta mil, årsmodel 95. Hel kabelhärva samt ECU ingår om så önskas.
Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...
PM för svar.
Motor 1.8 131hk
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Motor 1.8 131hk
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Motor 1.8 131hk
Nu har smalblocks changs på revansch
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Motor 1.8 131hk
Usch nej, för enkelt......Josen wrote:Nu har smalblocks changs på revansch
Re: Motor 1.8 131hk
Ok håller med - planade toppar,race-kammar och Civinco sprut är lättare än att byta motorUsch nej, för enkelt......
Sorry för OT Fredrik
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Motor 1.8 131hk
Hoppas jag inte gav dig några dumma idéer angående på Falkenberg...?Fredrik Henriksson wrote:Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...
/Thomas
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Motor 1.8 131hk
Fredrik behöver alla dumma ideér han kan få, det är ju en chans att få se dem utvärderade (för energi saknas ju inte)TPR wrote:Hoppas jag inte gav dig några dumma idéer angående på Falkenberg...?Fredrik Henriksson wrote:Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Motor 1.8 131hk
Nja, tyckte nog att din idé lät lite för bra! En sån bil skulle bli svår att ta! Men då hade jag sökt en än nyare motor.TPR wrote:Hoppas jag inte gav dig några dumma idéer angående på Falkenberg...?Fredrik Henriksson wrote:Alt bytes mot 1.8 med 140hk från år 98-00...
/Thomas
Nä, jag har funderingar på att bygga trimmad motor för att köra några tävlingar i Roadsport-B nästa år och då passar 98-00 motorn bättre. Motorn jag säljer sitter i min krockade gatmiata, och den har gått snällt och servats väl av en kvinna under större delen av sin livstid(finns dokumentation i överkant), de sista tretusen milen där jag varit med har väl varit lite hårdare när det gäller körstil men den har aldrig gått på bana.
Får jag inte sålt motorn men får tag i en topp från en tidig NB så kanske jag använder denna motorns underdel, finns oändligt med alternativ...
Kanske blir en Torsenbakaxel till salu också om det visar sig att Magnus Claessons bil redan är diffad när jag provkört den...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Motor 1.8 131hk
Nu börjar motorn titta fram efter att ha demonterat en stund idag. Vad jag kan se så är kamremskåpan sprucken och remskivorna nötta efter att ha tuggat i sig kylet. Vidare måste TPS:en bytas då den är av plast och har spruckit(Trottle position sensor, som sitter på spjällhuset) och termostathuset har gått av då den också fick kylet på sig.
Prisidé: 5000:-
Prisidé: 5000:-
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5