MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by JOnas »

JAG BEHÖVER EN FRAMSKÄRM (HÖGER)!
...och jag behöver en vänster framskärm
Vaf..... vad gjorde ni egentligen?? :o :think2: :wink:

Kanske tur att jag inte lyckades ta mig ner.. :? Ne, de vart trist att inte kunna komma. :(

GRATTIS till Toppen Fredde! :win: :applause: :up:

Å grattis till alla andra oxå för den delen! :racesmile: :boohoo:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote:
Vaf..... vad gjorde ni egentligen?? :o :think2: :wink:

Kanske tur att jag inte lyckades ta mig ner.. :? Ne, de vart trist att inte kunna komma. :(

JOnas wrote: GRATTIS till Toppen Fredde! :win: :applause: :up:
Tackar! :)
Å tack för att jag fick låna fästet. Jag ska ha ett sådant btw... :)

Görtrist att du inte kom! :( Får se om det var nån kamera som fanns i lämplig position för att fånga något av de milda kontakterna? Min film visar inga miator och den jävlas just nu på Vimeo då den avbryts i uppladdningen hela tiden! :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Andreas E »

Tack allihop som var med i Falkenberg för en trevlig (även om jag missade festen på lördagskvällen). Håller på att tanka upp lite onboard film till youtube (får se om det hinner klart ikväll eller om det blir klart imorgon...).

Under tiden roade jag mig med att sammanställa slutresultatet i MX-5 Cup 2009. Ni ser allas poäng på förstasidan på hemsidan.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by gokarting.nu »

Under tiden roade jag mig med att sammanställa slutresultatet i MX-5 Cup 2009. Ni ser allas poäng på förstasidan på hemsidan.

/Andreas K[/quote]

HAHAHAHAHAHAHA

DU MED!!!!!!!!!!!!!!!!!!

...undrar vem av oss som har fel...säkert jag...källan tog jag här:
http://www.spvm.se/index.php?page=mx-5-cup
Attachments
kortaste.strået...jpg
kortaste.strået...jpg (24.52 KiB) Viewed 3249 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

Här kommer race 1... (klar ca 23:15 då den måste vänta i kö)

http://www.vimeo.com/6687949
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Niklas Falk »

JOnas wrote:Vaf..... vad gjorde ni egentligen?? :o :think2: :wink:
Starten i Race1 kan förklara en del
http://www.youtube.com/watch?v=8d_3yT_xWi8
Det var lite trångt. :shock:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Andreas E »

Nu har jag fått upp mina filmer från race1 och 2 på tuben (det är mest starterna som ger lite underhållsvärde, sedan drar de andra ifrån):
viewtopic.php?f=19&t=1147

Speciellt starten i race 1 har lite action.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
JOnas wrote:Vaf..... vad gjorde ni egentligen?? :o :think2: :wink:
Starten i Race1 kan förklara en del
http://www.youtube.com/watch?v=8d_3yT_xWi8
Det var lite trångt. :shock:
Hur f-n hann du med att svänga undan Niklas? Snygg manöver!
Kanske kommer med race-erfarenhet :think2: , men hade inte Christoffer som stod framför mig kommit iväg i första racet tror jag inte jag hunnit vika undan (eftersom vi stod så tätt).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Hur f-n hann du med att svänga undan Niklas? Snygg manöver!
Det låter väldigt pompöst men jag siktade på den asfalten redan långt innan, när sen Fredrik reagerade på flaggrörelsen som startern gjorde lite tidigt förväntade jag mig en dålig start från Fredrik (repris på SSM). Men att jag missade Fredrik med tanke på hur stor skillnad det blev i starten är ren tur. Sen tog min tejp på bakskärmen i Fredriks bakskärm lite (utan tejp hade det nog gått fritt, vi fick leta ett tag innan vi såg vart det låtit "bonk").
Från din vinkel ser det ut som vi har våldsam kontakt men det är Fredrik som rycker till när han upptäcker mig på utsidan (va, fanns det 170cm asfalt där?) :)

Jag tappade sen förbi Fredrik på innern ut ur chikanen så det var bara att se honom försvinna i Bettan Valley.
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by CG Leijonhufvud »

Grattis Fredrik!!!
CG Leijonhufvud
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Niklas Falk »

CG Leijonhufvud wrote:Grattis Fredrik!!!
Instämmer,

Jag passade i går kväll på att strö lite salt i glädjebägaren genom att påpeka att om bilen varit till ordentligt start på Kinnekulle i våras så hade Fredrik sannolikt varit i tajt poängfight om segern i Roadsport C också.
Börja skruva två dygn tidigare till våren kanske? :D
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk.

Jag bugar mig ödmjukast inför er reaktionsförmåga.
Imponerande!
Attachments
bugar.JPG
bugar.JPG (17.58 KiB) Viewed 3169 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Cyberoid »

Grattis allihop och speciellt till Fredrik! Starkt jobbat att köra med den foten. Samt tack för underhållande racing på Falkenberg. En bättre racehelg får man leta efter...

Lördagskvällen blev mycket lyckad. :up: :up: :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

Tackar än en gång! :) Synd bara att man inte kom i tid till race 1 på Kullen... :(

Får be om ursäkt för felstavning och falsksång i min film oxå... :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Josen »

Den e på väg till ftp:n just nu, kan ta en stund...
Kul film men lite väl mycket rajlera-med-Josen ;) men men man får väl bjuda på något när man lämnar skeppet ;)
Uppskattar att det inte läggs ut på tuben hade känts lite konstigt :? Nästa gång vill jag nog säga OK till en film som denna innan det visas hej vilt. Kanske skall elise-köra något C-rejs som hämnd nästa år :twisted:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Den e på väg till ftp:n just nu, kan ta en stund...
Kul film men lite väl mycket rajlera-med-Josen ;) men men man får väl bjuda på något när man lämnar skeppet ;)
Uppskattar att det inte läggs ut på tuben hade känts lite konstigt :? Nästa gång vill jag nog säga OK till en film som denna innan det visas hej vilt. Kanske skall elise-köra något C-rejs som hämnd nästa år :twisted:
Kul att du gillade den! 8) Jag trodde faktiskt att du skulle komma på kvällen så den gjordes med glimten i ögat. :) Sen så framkommer det ganska tydligt att du är duktig så iom att filmen med dess kommentarer visar din racing till större delen från en mkt god sida så kändes det knappast som man sparkade på någon liggandes när man retades lite. :wink: Filmen visar ganska tydligt att jag själv är lite väl agresiv vid två passeringar efter NGK samt vid min kreativa sidledsförflyttning vid målgång i race2.

Men som du säger, för utomstående som kan missa humorn är det inte läge att visa. Kanske gör jag en mer officiell video där även Falkenberg finns med, men då kommer den att rensas från "internironi" och annat flams... :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by TPR »

Den höjde både humöret och temperaturen i tältet i lördags kväll i alla fall! :banana:
Det får du bjuda på Josen! :D

/Thomas
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Josen »

TPR wrote:Den höjde både humöret och temperaturen i tältet i lördags kväll i alla fall! :banana:
Det får du bjuda på Josen! :D

/Thomas
Klart jag bjuder på det men kändes som jag stod liiite för mycket i centrum i filmen :) Vet inte hur många som har talat om för mig att jag körde fult - man tröttnar liksom att få detta tryckt i halsen om och om igen ;)
Man får liksom lust att gapa JA FÖR HELVETE JAG GJORDE FEL - SORRY !! ;) :bang2: :D


Fråga
Gav inte Mazda Priser i år på reservdelar till Cup-segrare ? Dåligt i så fall....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
TPR wrote:Den höjde både humöret och temperaturen i tältet i lördags kväll i alla fall! :banana:
Det får du bjuda på Josen! :D

/Thomas
Klart jag bjuder på det men kändes som jag stod liiite för mycket i centrum i filmen :) Vet inte hur många som har talat om för mig att jag körde fult - man tröttnar liksom att få detta tryckt i halsen om och om igen ;)
Man får liksom lust att gapa JA FÖR HELVETE JAG GJORDE FEL - SORRY !! ;) :bang2: :D


Fråga
Gav inte Mazda Priser i år på reservdelar till Cup-segrare ? Dåligt i så fall....
Förutom berörda parter så ser nog de flesta på denna incident med humoristiska ögon. :mrgreen: Själv förstår jag precis, för min instinkt och lust är att göra precis samma sak när man kämpat så in i h..vete för att ta sig om, tror bara man får öva sig på att bli "stor" på rakan och utnyttja sitt spårbyte taktiskt. Lyckades rätt bra på på Falkenberg med A-seven vid ett tillfälle. Att vara lite "fladrig" innan de kommer nära inpå kan ju inte vara något regelbrott... :think2:

Inga Mazdadelar... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

Tittat på filmerna nu och det är bara att konstatera att starterna är ett jäkla riskmoment på den banan! :shock: chickanen proppar igen ett nästan fult tight fält där alla letar luckor som besatta, å inte blev det bättre av att dom hade skims för att mäta upp avståndet mellan bilarna i race 1. :o :down:

Du visste vart du skulle gå redan innan Niklas, hehehe, den saken är klar! :mrgreen: :up: :burnout:

Kul film Henrik! Starterna blir guldklimpar i en MX-5Cupfilm!! :banana: Även Niklas o min start lär ju få klippas in... :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Tittat på filmerna nu och det är bara att konstatera att starterna är ett jäkla riskmoment på den banan! :shock: chickanen proppar igen ett nästan fult tight fält där alla letar luckor som besatta, å inte blev det bättre av att dom hade skims för att mäta upp avståndet mellan bilarna i race 1. :o :down:
Sett från sidan var det nog 2,5-3 meter mellan bilarna, mindre än en miatalängd iaf.
I race2 blev det lite mer luft, så som det ska vara (de korrigerade avståndet redan till heatet efter oss).
Men innan nån funderar på alternativ, tänk hur en rullande start skulle sett ut... Ungefär lika tätt mellan bilarna som i race2 men med 60-70 knyck högre fart vid inbromsningen till chikanen :shock:

Stående start (helst med flagga, jag har inte lärt mig tempot med lamporna) är ett skoj inslag, tills nån långt fram får stopp och rad 10 brakar rätt in i full karriär.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by gokarting.nu »

Sen och flyttad racerapport.

Att ramla in med en miata till depån är alltid lätt, oavsett vilken bana det gäller så ser man ett gäng eller en blå..miata redan snyggt upställt/da, var man ska ställa sig löser sig sedemera omedelbart.

Fick hjälp av Waern o Andreas att lossa då jag som vanligt var sen, första träningen missade jag några varv på, laptimern visade typ varannat varv bara... bilen kändes som att den satt ihop ÄNTLIGEN!!
(..inga lösa hjul här inte...4 now..?!):)
Mattafaran understyrde en del och det visade sig bero på mina underbart värdelösa inställningar jag lyckades med på Knutstorp senast.
Höjde bilen en cm bak inför träning 2.
Missade även de första varven på träning 2, suck! är otrolig kass på att lina up i tid.
Mattafaran understyr nästan ingenting nu, men jag vill hellre ha en lite överstyrd bil när jag kör så mer grepp fram blir målet efter denna träning.
Nu funkar laptimern, min bästa tid på Falkenberg är en hög 53a, nu kommer jag knappt under 56!!!!
VAD NU!!!???
Fattar ingenting?????? bilen känns skön, solen lyser och jag är lagomt fet...
Försöker hänga på Kullman, han driver ifrån mig, Drangel försvinner...framåt... Waern kör ikapp o om mig.
Kul för kollegorna! Dom är mycket snabbare än mig.
Sen Knutstorp kommer min hjärna ihåg att Kullman och Waern accade jag ikapp på rakorna. Nu drar dom ifrån mig även rakt fram.
Panik.

Innan träning 3, Mekonomen besök!
4 nya stift, stiften som satt i var rätt vita, tecken på bla för tunn blandning.
Nya tänd kablar hade jag med mig, nu sitter dom på bilen.
Ingen skillnad i draget, bilen känns lite seg.

Inför träning 3 skulle Mattafaran styvas lite till fram.
Blir sen IGEN!
kommer ut ,efter ett tag... i andra svängen...jag har stressat så mycket att jag glömde skruva fast framhjulen... oh no!!
In i depån, en vänlig herre hjälper till (motor folk är sköna!!) jag behöver inte ens dra dom själv...lat? nä jag fick inte göra det själv..-nu får du några varv, sa han. Super najs.
Tack.
Ut igen, hårdare krängare fram gjorde mig inte snabbare, men jämnare.
STÖRSTA FÖRBÄTTRINGEN = ÅTDRAGNA HJULBULTAR HAHAHAHAHAHAHA!

I depån berättar några om att katasylatorn kan "tjocka" ihop sig.
Detta suger jag naturligtvis åt mig, eftersom jag inte har en j.vla aning om vad jag håller på med. Dessutom är en racekat något jag haft på önskelistan länge.
Nu händer något sanslöst:
Jag ringer Autotrim i Gbg för att kolla om han har lust med lite kvällsjobb.
Klockan är tre det är fredag...jag är i Falkenberg...stor risk. -Nej jag kan inte, -men du ska få numret till en kille i Halmstad som jag känner.
Jag ringer omgående till:
http://sv.bsr.se/dealers/jmb-optimering/
Magnus svarar och jag förklarar mitt problem, behöver hjälp med montering/svetsning av racekat och svar på varför min bil verkar ha tappat kraft.
-Står det gokarting.nu bak på din miata? säger han...
!!!!????
Jaha. det visar sig att han stod typ 100 meter ifrån mig när jag ringde!!! vilka är dom oddsen?
Han åtar sig jobbet, och vi ska mötas igen i hans verkstad i Halmstad.
...hur gjorde man innan mobilernas tid???
För att toppa detta: GISSA VEM SOM KÖPTE BILTEMA I HALMSTADS SISTA RACEKAT?!
Detta kändes för bra för att vara sant.
Nåväl, 6 timmar senare, ny kat kollat bränsletryck och check på att kamremmen inte hoppat, var jag åter på väg mot Falkenbergbanan.
Skönt med gatreggad racebil.

Nu är det ju iof så att jag fortfarande inte vet varför bilen inte "drar" som den gjort... och förutom racekat så är jag ju bara fattigare...
But that´s racing...tydligen.

Lördag.
Förarmötet avklarat och dags för kval.
Är mycket spänd på hur mattafaran kommer gå, tyckte den kändes lite piggare igårkväll, fast vid 8-10 +grader går ju de flesta bilar lite bättre än vanligt. ska bli kul att se tiderna!!! bättre/sämre how knows?

DET ÄR JU SJÄLVA F.........N!!!!!! kommer igenom första svängen, sen.............................låter, skramlar skulle vilja säga DÅNAR under bilen, visst att det kan ligga emot lite i en racebil när det svänger, men detta...ner mot start o mål svängen ramlade avgasröret isär lät det som.
Kör in i depån för att konstatera konkursen.
Titta under en låg bil för att kolla in avgasröret utan domkraft...lönlöst!
Ser ingenting som petar ut eller släpar under bilen, som tur är.
Någon sbf kille kommer fram och undrar vad som pågår.
Jag berättar om oljudet, och säger till honom att dom får ge mig teknisk flagg om det brölar och skramlar förj.vla högt.
När jag kör ut ur depån tänker jag: 1. Beslutet att åka ut igen, kommer jag förmodligen att få ångra!
2. Det funkade lite väl lätt igår med verkstads jobbet....-jag bitter är, som Yoda hade uttryck det!

Kör långsammare än fredagens träning. Naturligtvis.
Det ringer i mina öron dessutom när jag stänger av mattafaran. Inbromsningarna var underbart tysta för att sedan bryskt brytas sönder av ett j.vla oväsen.

När jag för ovanlighetens skull kryper under miatan igen, är jag redo att packa för hemgång om det är för mycket jobb som väntar...
Puh! Det är en avgasmuff som ligger för nära en plåt. HURRA!
Denna helg var den första racehelgen jag inte hade kap och elsladdar med mig...
Två vänliga själar hjälpte mig med vad jag behövde.
10 min senare, väger mattafaran något gram mindre och kommer förhoppningsvis ha det lugnt o skönt i cupén.

Ok. mina tider är en sek sämre än min snabbaste på Falkenberg. Vad gör jag nu?
Ställde tilbaka dämparna som dom stod när jag satte min 0.537 tid i våras, kanske det kan hjälpa nåt?...

Innan race 1, känns det som att vad som helst kan hända, vi står nämligen utan en en start position mellan oss...vilket annars är vanligt, sånt här tycker jag är jättespännande!
Starten går och de flesta går in till höger.
Jag gör detsamma, Kullman går om på min vänstersida, där försvann han. Ligger och kubbas med en sevenbil och en MG, båda B-bilar. Gjorde ingenting. Ibland gynnar det, ibland inte.
Kul med mycket trafik. kör lite snabbare än i kvalet.

På lördagens kväll grillas det och myser med en film av fredrik H.
Den snubben har energi alltså!
Tv 3 släng dig i väggen! Mycket bra film. Tack Fredrik.
Miata klubben hade fixat ett tält till samlingen!!! All heder till dem och ett stort tack!
Massa Miatas snyggt parkerade på led vid vår depåplats, mycket inspirerande.
Tack till Miataklubben.

Söndag:
Är mer närvös än jag brukar, ska göra några justeringar jag klurat på.
Hjälten Osbeck kommer och hälsar på, snackar lite om mek funderingar och ska skrida till verket.
HAR FEL HJULMUTTRAR!!!!!! DET ÄR JU SJÄLVA F..N!!!!

Den mycket sympatiska Hans Drangel erbjuder SINA muttrar, tackar vänligt för erbjudandet men avböjer.
Om den ändringen jag planerade skulle funka....kan jag inte med att ev köra fortare än honom med HANS...hi hi ..grejer. Nej det skulle inte vara rätt. Klarar jag inte av att fixa bra grejer själv, då ska jag inte ha dom.
Släpper krängaren bak bara för att göra något innan racet.

Känner mig taggad för Waerns skull.
Han har ju skaffat sig 3e startplats i C, hans tredje race o bil som inte är värst moddad för race. Lagomt till denna starten är ju bilen lite bucklig också...gissa vem som startar bredvid...just det: FERDINAND!

Starten går och jag hoppar iväg lite snabbare än Waern till höger om mig. Kryper in framför och väntar på startsmällen...!!!
Kom ingen SMÄLL..PUH!. Blir frustrerad över att sjuan ligger där igen framför, tror att den bilen behöver längre tid för att värma upp däcken innan riktiga speeden kommer.
Vipps så är kullman om igen.
Men va grymt!, känns som att farten kommer tillbaka i bilen?
Märker att Kullman blir inte av med mig i "utgångarna", nästa varv är det ett fakta.
Jag kör ikapp Kullman och kan bromsa mig förbi innan chikanen.
Kullman och sjuan hakar ihop, den enas bröd... där fick jag en lucka bakåt.
Får häng på MGen, vid en varvning lyckas jag hänga på den varvande bilen o slinker förbi.
ser 2an i C, Mr Falk men kommer inte ikapp.
Blir 3a! Är Mycket glad!
Detta race kändes mycket roligt, framförallt att bilen kändes stark igen.
Körde ca 0,35 sek snabbare nu.

3a i Mx-5 cup, 4a Spvm -2009.

Att köra ikapp med andra är otroligt roligt speciellt när vi är så jämna i Miataligan.
Hoppas att det blir ännu fler deltagare nästa år = ÄNNU FLER LENDEN I VÄRLDEN!!!!!!! HURRA!!!

Mattafaran.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

Kul att du fick fart på bilen!
Härlig rapport! 8) :mrgreen:
Attachments
Läser rapport.jpg
Läser rapport.jpg (53.32 KiB) Viewed 2816 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by Fredrik Henriksson »

Ligger hemma i sjuksäng och hittar man på allt möjligt roligt i rastlösheten. :think2:

Lite om tiderna från Falkenberg...

Jag har tittat på hur långt varje förare ligger ifrån sin egen bästa tid varje varv i varje raceheat. Jag har sedan adderat ihop tidsavvikelserna från bästa tiden för att se hur mkt tid man kan tjäna i ett race om man satte sin bästa tid alla varv. Den största tidsavvikelsen i varje race är borttagen för att jämna ut för enskilda avåkningar och störning vid varvning.
Detta talar även om hur pass konsekvent man är när det gäller att prestera så nära sitt max som möjligt. Det är givetvis svårare att prestera nära sitt bästa om man ligger och kubbas med nån. Skulle är gissa att Dennis hade betydligt mer "störningsmoment" i race två ex-vis. :)

Har man åkt hyggligt ostört, eller varit varit i kubbning även under bästa varvet, men ändå har stora differenser från bästa tiden, då skall man vara glad. Det betyder ju att man inte behöver lägga pengar på att förbättra bilen, man kan istället tjäna massor i tid bara på att bli konsekventare, man vet ju att potentialen finns där eftersom man kör fort ibland. :)

........................
Falkenberg race 1

Dennis 7.08s
Fredrik 7.90s
Hans D 9.72s
Andreas K 12.27s
Niklas 12.61s
Waern 12.73s
Andreas H 13.00s
Bertil 30.23s
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


Falkenberg race 2

Fredrik 3.86s
Andreas K 7.97s
Waern 8.06s
Andreas H 8.59s
Niklas 9.47s
Hans D 11.65s
Dennis 13.83s

.....................

Edit: Då Andreas K och Bertil ej körde 14 varv fick jag lägga till en avvikelsetid för Andreas och två för Bertil så att jämörelsen med övriga skulle stämma. Dessa extra varv fick bli snittavvikelsen av de verkliga varven...
Last edited by Fredrik Henriksson on Mon 09 Nov 2009, 15:11, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP FINAL, Falkenberg

Post by TPR »

Intressant analys!

Vi gör/gjorde liknande analyser i långloppsteamet för att se varje förares medelvarvtid, varvtisspridning, hur de hanterar trafik/varvningar samt trender över körpasset, tex problem med koncentration eller uthållighet efter 90 min körpass.

Brukar lägga in alla tiderna i ett Exceldokument och sedan ta fram grafer som visar skillnaderna i varvtid.
Där kan vi även analysera hur långt varje depåstopp, förarbyte samt tankstopp är.
Enkelt och lätt för alla att ta in och förstå.

/Thomas
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply