Jag håller på med en pappersövning för att se om en liten ombyggdnad är möjligt (på pappret, det finns inte ens ett garage att bygga i än).
För att kunna påvisa vad Miatans hjulupphängingar klarar av så skulle jag behöva få tag på ett miataregnummer med en registrerad totalvikt på 1360kg eller mer.
Min 03a har en totalvikt på 1320kg (1230 tjänstevikt och 90kg last), men det borde väl finnas nån fläskigare modell?
Vad har Nilles MSM för totalvikt tex (den har ju exakt samma hjulupphängningar och tom samma bromsar).
Högsta totalvikt för en Miata?
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Högsta totalvikt för en Miata?
Min MSM har tjänstevikt 1220kg ,maxlast 110kg Totalvikt 1330kg.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Högsta totalvikt för en Miata?
Attans ,Nille wrote:Min MSM har tjänstevikt 1220kg ,maxlast 110kg Totalvikt 1330kg.
Jag får ta och rota reda på min gamla lista med 1000+ miator och se om det inte finns nån med högre totalvikt.
Det spelar ju ingen roll om det är felinskrivet i bilregistret så länge man kan påvisa att en bil med exakt samma konstruktion har "av mazda" fått en högre totalvikt angiven.
Tack vare dig så blir det iaf 10Kg mindre att be på sina bara knän om
För att litegrand förklara vad det rör sig om (på pappret vill jag återigen säga, eller inte ens det förresten):
Vortec 4800, 190Kw
Dvs 1267Kg tjänstevikt som ombyggd, kanske kan man deala ner maxlasten till 80Kg (eller 70 om man hävdar en tunn passagerare), men en Miata med 1360Kg som totalvikt hade varit himla trevligt.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Högsta totalvikt för en Miata?
Hehe,
SBS148, 1991, 100Kw, 1070Kg tjänstevikt, Lastvikt 460, Totalvikt 1560Kg
PTM164, 1995, 97Kw, 1140Kg tjänstevikt, Lastvikt 240, Totalvikt 1380Kg
Sen är alla jag hittat 1320 och lägre.
Den översta tar jag som felskriven men den andra tar jag gärna och lagrar undan som exempel
SBS148, 1991, 100Kw, 1070Kg tjänstevikt, Lastvikt 460, Totalvikt 1560Kg
PTM164, 1995, 97Kw, 1140Kg tjänstevikt, Lastvikt 240, Totalvikt 1380Kg
Sen är alla jag hittat 1320 och lägre.
Den översta tar jag som felskriven men den andra tar jag gärna och lagrar undan som exempel
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 53
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
- Location: Karlskrona
Re: Högsta totalvikt för en Miata?
Är inte Vortec-blocket i gjutjärn? Liknande LS fast i gjutjärn.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Högsta totalvikt för en Miata?
Jo, Vortec 5000 L30 (170KW) är 1a generationens gjutjärnsspis (med gjutjärnstoppar).Joakim Winkler wrote:Är inte Vortec-blocket i gjutjärn? Liknande LS fast i gjutjärn.
Vortec 4800 LR4 är 3e generation med alu eller gjutjärnsblock (beroende på hur noga man läser informationkällorna ), sitter med 190Kw spec i Silverado 1999 tex. Förmodligen Gjutjärn eftersom LM4 nämns som den enda Vortec med alublock och foder.
L30 är ju en nödlösning men den likar inte LS så mycket vid inpassning osv (påstår de som lagt fler tankar på det) så existerande kit (för de lata) inte fungerar rakt av. Med gjutjärnstoppar så får man hjälp med vikten iaf (blocket är inte mycket tyngre).
Men även om Vortec 4800 LR4 från en Silverado 1999 råkar ha gjutjärnsblock så väger det inte så mycket mer än alublocket på en LS1. Målar man det dessutom med alufärg så ser ganska få skillnaden....
dvs efter att man passerat den enda besiktningen där de kollar motornummer.