Det har varit många frågor om installation av Sparco stolar på sista tiden, så jag postar min installation som blev färdig i helgen.
I min sekt/familj är det synd och hädelse att köpa något som är helt/nytt/fullt fungerande. Därför köpte jag en begagnad stol som tidigare suttit i en tävlingsbåt. Förutom att rensa gängorna med en gängtapp behövde också en reva lagas.
Problemet med en liten reva är att den alltid förr eller senare växer upp till en stor ful reva och en stor ful reva kan man ju inte ha i stolen. Jag är knappast kung på att sy, men instruktionerna från min mamma var så enkla att t o m mina vinkelslipsfingrar kunde följa dem: Sy runt öppningen för att stärka kanterna… Och slut sedan med stygn runt den tråd du just lagt till.
Resultatet kanske inte håller NC-finish (blink blink Måns) men det duger till en 10 år gammal Mazda.
Så själva installationen: Efter diverse ambitiösa koncept (som alla inte riktigt funkade) gav jag upp och använda originalstolens skenor. På NBn sitter dessutom bälteslåset på ena skenan. Sparco stolens bottenmonteringar sitter ett par mm bredare isär än Mazda stolens, så någon av skenorna kan inte monteras direkt i bottenmonteringen. Jag valde att förskjuta min stol något mot bilens mitt, eftersom jag har ”door bars” från Hard Dog installerade.
Den yttre skenan monterades direkt i Sparco-stolens bottenmontering. Ett extra hål i Mazda skenan behövs. Den inre skenan (den närmast kardantunneln) måste alltså sitta närmare mitten än Sparcons bottenmonteringar. Men skillnaden är så liten att ett enkelt plattjärn inte funkar; bultskallarna i bottenmonteringen krockar med rälsen. Lösningen blev två stycken L formade stålbitar som skruvas i rälsen och i Sparcons sidomonteringar. Monterade på rälsen blev det såhär:
Och i bilen ser det ut såhär:
Avstånd till door bars: 0mm. Avstånd till dörren: 2mm
Sparco Sprint installation i NB
Sparco Sprint installation i NB
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Sparco Sprint installation i NB
Nice, nice, Torkel. Då ligger Du ännu ett steg före mig och mina moddar
Själv har jag inte ens hämtat mina plattjärn till stolen än...
Själv har jag inte ens hämtat mina plattjärn till stolen än...
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp