Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Post by Josen »

Tänkte åka ner och titta på lite SSK klasser och ER-cup starten söndag - åker från Götet runt ~ 08.30 och har plats i Omegan om någon vill hänga på - sticker hem vid 13-14 tiden, stannar inte hela ER-cup racet.
Om det häll-regnar skippar jag :)

Tidsprogram

http://www.sskracing.com/Nyheter/preltidfberg.htm
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Post by Fredrik Henriksson »

Hade funderingar på att åka ner men det ser ut att bli regn på förmiddagen... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Post by Josen »

Var nere och kollade lite - kul underhållning :)

Saker som slog mig
- Vad långsamt det ser att gå för bilar som kör 53-54 tider - ser det så mesigt ut när vi kör :shock: ?
- ER-cup ser kul ut (massa bilar på olika nivårer och mycket körning ) synd att det skall vara så stort projekt att hålla på med det (tank-kladdet suger)
- Mer ser verkligen hur topp förare i ER-cup skiljer sig, körs smooth och snyggt,jobbar med istället för mot bilen :up:
- Mycket skrot/FWD i ER-cup också

En miata borde fungera bra i ER cup som mittenbil, vavtider fråm mittenfältet imponerar inte....

Tänk om man kunde bygga en duratec (MC-insprut,om-mappad sägs ge ~ 200 hk OEM) baserad RWD ER-bil som väger ~ 900 kg borde man kunde kunna hänga med hyffsat och ha rimliga kostnader. Köhler trimmade volvo-snurror är ju inte billiga direkt, verkar vara lite sköra också - Tornado racing sköt ut ett tändstift ( mycket bling på den bilen...)
Kanske en gammal RX7:a med Zetec snurra ? Blir väl massa pyssel med att få ihop förstås....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Post by Fredrik Henriksson »

Långlopp handlar tyvärr mest om att ta sig i mål och få bilen att hålla alla rejsen mer än bästa förare och bästa bil. Tråkiga stora stabila motorer med mkt vrid håller bättre då det ej behövs varvas som vi gör med våra små miataspisar.
De kör längre från gränsen än oss och varvar mindre för att få däck, motor mm att hålla, Tror det är därför det upplevs långsamt. Fick flera kommentarer på Anderstorp att bilen ser mkt snabbare ut än vad man kan förvänta sig av den lilla motorn. Varvas det mer samtidigt som det är tight så ser det ut att gå fort tror jag... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Post by TPR »

Josen wrote:Var nere och kollade lite - kul underhållning :)
När åkte du hemåt? Jag såg dig inte...
Kom iofs först kl 12, dvs 40 min in i racet.
Hjälpte Snowdragon som har fått hyfsad fart i bilen nu, slutade på 12e plats, 53.4 som snabbaste tid.

Fredrik, bästa bil är ju den som tar sig först i mål!
Att bygga en snabb sprintbil, ta pole och sedan parkera efter en timme imponerar ju inte så mycket bland långloppsteamen... :wink: :D
Men det är nog kul så länge det varar.

Det stämmer förstås att man får dra ner på tempot för att få bilen att hålla samt att man kör mer med skallen och inte kastar sig in i osäkra situationer. Men det finns flera bilar som varvar 9000 rpm så alla fiskör inte, det funkar inte om man har en 2.0 motor. 2.5 l bilarna kan köra mer på vridet och spara motorn mer.

En Miata hade varit kanon, framför allt om man kunde få i en lätt 2.0 l. Men att tänka på när man jämför varvtider är hur Miatan skulle kännas med 60 liter bränsle och däck och bromsar som har gått 3 timmar i sträck...
Dina kompisar i Primus var förresten snabbast med 50.9. Som vanligt. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Men att tänka på när man jämför varvtider är hur Miatan skulle kännas med 60 liter bränsle och däck och bromsar som har gått 3 timmar i sträck...
Det låter som min är hela tiden (minst 15l kvar i tanken imål av viktskäl och mosiga bromsar&däck).

Men det skulle vara skoj att testa entimmesrace (eller 50min om det går lättar att få in i ett tidschema) nån gång, det skulle ge körpasset men undvika tankstoppen. Synd att det inte är fler roadsportare som har tankar stora nog (det blir ju alltid nedkortning av racen på Anderstorp till 12varv), då hade långrace varit ett alternativ till warmup+race2 de söndagar som upplägget är sånt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Titta på SSK och ER-cup Falkenberg - söndag 30/8

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote:
Josen wrote:Var nere och kollade lite - kul underhållning :)
När åkte du hemåt? Jag såg dig inte...
Kom iofs först kl 12, dvs 40 min in i racet.
Hjälpte Snowdragon som har fått hyfsad fart i bilen nu, slutade på 12e plats, 53.4 som snabbaste tid.

Fredrik, bästa bil är ju den som tar sig först i mål!
Att bygga en snabb sprintbil, ta pole och sedan parkera efter en timme imponerar ju inte så mycket bland långloppsteamen... :wink: :D
Men det är nog kul så länge det varar.

Det stämmer förstås att man får dra ner på tempot för att få bilen att hålla samt att man kör mer med skallen och inte kastar sig in i osäkra situationer. Men det finns flera bilar som varvar 9000 rpm så alla fiskör inte, det funkar inte om man har en 2.0 motor. 2.5 l bilarna kan köra mer på vridet och spara motorn mer.

En Miata hade varit kanon, framför allt om man kunde få i en lätt 2.0 l. Men att tänka på när man jämför varvtider är hur Miatan skulle kännas med 60 liter bränsle och däck och bromsar som har gått 3 timmar i sträck...
Dina kompisar i Primus var förresten snabbast med 50.9. Som vanligt. :up:
Visst är det bästa ekipage som skär mållinjen först. :) Lite det jag menar, att det skulle imponera föga med våra sprintbilar i långlopp då man säkerligen bränt bromsar och däck som sällan skådats med vår agresivitet. En lite försiktigare körd miata med kraftigare motor skulle funka kanon tror jag. Mimers Softradioteam går ju på rätt bra med lite mer pulver och sparsamare körstil. Ska bli intressant att se om motorn håller, tror och hoppas det... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply