Montera stol

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Ronnie

Montera stol

Post by Ronnie »

Är det någon som har en snabb och enkel lösning på att montera in en sparco sprint? Har beställt justerbart fäste men dom lyckades att skicka fel så nu får jag det inte till den 31/7 så det måste bli en tillfällig lösning.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Montera stol

Post by Andreas E »

Ronnie wrote:Är det någon som har en snabb och enkel lösning på att montera in en sparco sprint? Har beställt justerbart fäste men dom lyckades att skicka fel så nu får jag det inte till den 31/7 så det måste bli en tillfällig lösning.
Med tanke på att det är smalt i miatan tyckte jag enklaste lösningen var att tillverka fästen själv. På en NA går det att fixa tämligen enkelt med plattjärn (50x3 mm finns i järnaffärer man kan köpa på löpmeter normalt) och använda hålen till originalstolen.

Om du har en NA, är ca 1,80 lång och bor i Mälardalen så kan du få ett fäste av mig (gjorde ett som jag inte var helt nöjd med när det gällde sittställningen till min Sparco Sprint V). Skicka ett PM med mobilnummer till mig om du är intresserad så kan jag ringa och se om det går att lösa.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Måns Wilke

Post by Måns Wilke »

Jag stjäl tråden lite.
Vad är det för mått på skruvarna till Sparcos sidomonterade stol? Och vad är lämplig längd på skruven?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Och vad är lämplig längd på skruven?
Så lång som möjligt utan att du känner den på andra sidan (vilket du gör direkt den gått igenom nån mm). Kortare än detta så sitter den inte som den ska (och blir väldigt svår att få i gäng) och längre så får du blåmärken av dem. Börja med en längre M8 (minst 8.8 ) och kapa efter behov.
Måns Wilke

Post by Måns Wilke »

Jag förutsatte ju at hålen i stolen inte var genomgående :bang2:
8x20 blev perfekt :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply