Bur eller Båge?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Bur eller Båge?

Post by Måns Wilke »

Jag förstår att en bur skyddar bättre än en båge, men frågan är ju HUR mycket bättre?
Hur kör de flesta av er? Är det bur eller båge som gäller? Vad väger normalt en bur och en båge?
Kostnadsmässigt tror jag att en bur blir dubbelt upp mot en båge, dvs ca 15000 mot ca 8000:-.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bur eller Båge?

Post by Per Hammarsjö »

Vad ska du ha för ädelmetall i din båge? :)

Gör som jag gjorde. Kolla om inte OMP har tagit fram en till NC. Jag köpte ju min helbur därifrån för 6000 kronor. FIA Homologerad. Finns den till NC så lär den inte vara mycket dyrare. Trendab.se är ÅF i sverige. Den skruvar jag i.

Rent säkerhetsmässigt så kan man väl bara fundera på vad som händer med framrutan och dess skönt hårda ram om man hamnar på taket. Så nog är det bra mycket säkrare. Styvar dessutom upp bilen.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Bur eller Båge?

Post by Måns Wilke »

Har kollat nu, de har ingen :cry:
Sportvagnskonsult tar enligt samtal ca 8000:- för att göra en båge och därför ger ett lätt överslag ca 15.000 eller däromkring iaf.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply