Hej, jag har kollat lite på detta med båge till min -04:a, men har fortfarande en del funderingar om detta. Jag har förstått att många använder en CC-båge. Kan jag använda deras båge rätt av utan modifieringar, eller är det några skillnader i installation beroende på vilken årsmodell bilen har? Vill ha en båge rätt från lagerhyllan så att säga om det är möjligt.
Kan jag fortfarande använda orginalbältena till vardags med orginalstol och med bågen monterad i bilen?
Kan jag använda CC-bågen med enbart hardtop? (kabben används inte). Går bågen maximalt upp i höjd, eller kan man öka höjden lite mer och fortfarande använda hardtop?
Finns det andra alternativ till bågar som är godkända för banbruk?
Besiktining med en båge inmonterad verkar vara annan historia p.g.a som jag har förstått så är min bil helbilsgodkänd eftersom det är en -04:a, men det finns de som har fått igenom bilen med bågen inmonterad, men det är ett senare problem att hantera.
Båge på en -04:a
Båge på en -04:a
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Båge på en -04:a
Endast glasrutan på cabben gör att det skiljer.
CC och Hardtop tror jag (mig hört) kan krångla lite med sidospännena (trångt där), men det går ju att byta från spännen till permanent fastsättning (skruv/mutter och bleck). Men det varierar garanterat eftersom flera kör med den kombinationen.
Besiktning löser man genom att få det att se så original ut som möjligt (den dagen man rullar igenom hallen). Lite täckploppar över bultskallar och liknande gör mycket för intrycket.
Glöm att regbesikta med nån ändring eller få nån form av godkännande, det går inte. Men ABSB accepterar rätt mycket så länge det ser vettigt ut och inte retar dem (beror lite på humör naturligtvis).
CC och Hardtop tror jag (mig hört) kan krångla lite med sidospännena (trångt där), men det går ju att byta från spännen till permanent fastsättning (skruv/mutter och bleck). Men det varierar garanterat eftersom flera kör med den kombinationen.
Besiktning löser man genom att få det att se så original ut som möjligt (den dagen man rullar igenom hallen). Lite täckploppar över bultskallar och liknande gör mycket för intrycket.
Glöm att regbesikta med nån ändring eller få nån form av godkännande, det går inte. Men ABSB accepterar rätt mycket så länge det ser vettigt ut och inte retar dem (beror lite på humör naturligtvis).