Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Andreas E »

Verkstan som jag lämnade in bilen för kopplingsbyte ringde och meddelade att de inte kunde montera på ACT stage 1 kopplingen jag beställt. Tydligen kunde de inte få koppling utan att den låg an hela tiden. :shock:

Någon som har snabb info om vad som kan vara fel som jag kan meddela verkstan tips? Om det inte blir löst idag får det tyvärr bli byte till en ny originalkoppling (måste ha bilen senare i veckan) :(

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Fredrik Henriksson »

Maila återförsäljaren och förklara problemet, skriv att det är en verkstad som gjort jobbet, kanske har dom sänt dig en 1.8koppling... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:Maila återförsäljaren och förklara problemet, skriv att det är en verkstad som gjort jobbet, kanske har dom sänt dig en 1.8koppling... :think2:
Ringde och pratade med MX-5Parts tidigare och dubbelkollade att det skickat rätt modell - artikelnumret stämmer så det måste vara något annat som är galet.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Josen »

Tydligen kunde de inte få koppling utan att den låg an hela tiden. :shock:
OK så det går inte att koppla ur ?
Hur känns pedalen - trög ?

- Slav/huvudcylindern är slut ( orkar inte putta in den hårdare ACT ) ; dessa brukar kunna strula
- Utrampningslagret är felmonterat ( inte vridet rätt )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Andreas E »

Josen wrote:
Tydligen kunde de inte få koppling utan att den låg an hela tiden. :shock:
OK så det går inte att koppla ur ?
Hur känns pedalen - trög ?

- Slav/huvudcylindern är slut ( orkar inte putta in den hårdare ACT ) ; dessa brukar kunna strula
- Utrampningslagret är felmonterat ( inte vridet rätt )
Stort tack för tipsen :up: . Fick inte så mycket info från verkstan men min tolkning var att de tog stopp för dem när de monterade ihop motor och växellåda. De skulle ringa igen när det skruvat loss växellådan men fick inget samtal på eftermiddagen.
Ska ringa direkt imorgon bitti och kolla hur det gott och se om de monterat urtrampningslagret rätt och om de kollat slav & huvudcylindern.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Josen »

Fick inte så mycket info från verkstan men min tolkning var att de tog stopp för dem när de monterade ihop motor och växellåda.
Brukar vara kärvt att få ihop lådan, centreringen(lamell) är viktig och man brukar få vara lite tuff för att få ihop.

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Andreas E »

Josen wrote:
Fick inte så mycket info från verkstan men min tolkning var att de tog stopp för dem när de monterade ihop motor och växellåda.
Brukar vara kärvt att få ihop lådan, centreringen(lamell) är viktig och man brukar få vara lite tuff för att få ihop.

/Joachim
Så ett tips till verkstan är att vara noga med centreringen och att använda lite kraft för att få ihop det ?

Får se vad de säger imorgon. Om de inte lyckas/vill försöka igen är jag sugen på att försöka själv/lämna in bilen till verkstad som är mer van vi racebilar. Men frågan är vad verkstan som försökt idag vill ha betalt för att montera tillbaka den slitna originalkopplingen (misstänker att de inte är sugna på att göra det gratis om de inte tycker att de bör bjuda på det efter att de misslyckats).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Josen »

Så ett tips till verkstan är att vara noga med centreringen och att använda lite kraft för att få ihop det ?
Precis :up: - jag brukar vara så brutal att jag drar ihop den med bultar :roll:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Andreas E »

På andra försöket lyckades verkstan få ACT-kopplingen på plats :banana: så nu är bilen redo för Gelleråsen imorgon (om jag kan smita från jobbet).
Stort tack för hjälp med tips.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Andreas E »

Förresten - en fråga: behöver man "köra in" en ny koppling lite lught och försiktigt eller är det bara att börja gasa?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Josen »

Förresten - en fråga: behöver man "köra in" en ny koppling lite lught och försiktigt eller är det bara att börja gasa?
Kul då var det lite strul med centeringen/ihop draget :up:
Bara till att dra på :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?

Post by Andreas E »

Då var man klart fattigare men nu har den ickeönskade antispinn funktionen försvunnit (tidigare betydde 4000 varv - snabbt kopplingsuppsläpp och möte med gasen att bilen smög iväg som en gammal automatare).
Nu går det fint att få hjulspinn igen om man vill (iallafall med gat-däcken) :burnout:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply