Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Verkstan som jag lämnade in bilen för kopplingsbyte ringde och meddelade att de inte kunde montera på ACT stage 1 kopplingen jag beställt. Tydligen kunde de inte få koppling utan att den låg an hela tiden.
Någon som har snabb info om vad som kan vara fel som jag kan meddela verkstan tips? Om det inte blir löst idag får det tyvärr bli byte till en ny originalkoppling (måste ha bilen senare i veckan)
/Andreas K
Någon som har snabb info om vad som kan vara fel som jag kan meddela verkstan tips? Om det inte blir löst idag får det tyvärr bli byte till en ny originalkoppling (måste ha bilen senare i veckan)
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Maila återförsäljaren och förklara problemet, skriv att det är en verkstad som gjort jobbet, kanske har dom sänt dig en 1.8koppling...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Ringde och pratade med MX-5Parts tidigare och dubbelkollade att det skickat rätt modell - artikelnumret stämmer så det måste vara något annat som är galet.Fredrik Henriksson wrote:Maila återförsäljaren och förklara problemet, skriv att det är en verkstad som gjort jobbet, kanske har dom sänt dig en 1.8koppling...
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
OK så det går inte att koppla ur ?Tydligen kunde de inte få koppling utan att den låg an hela tiden.
Hur känns pedalen - trög ?
- Slav/huvudcylindern är slut ( orkar inte putta in den hårdare ACT ) ; dessa brukar kunna strula
- Utrampningslagret är felmonterat ( inte vridet rätt )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Stort tack för tipsen . Fick inte så mycket info från verkstan men min tolkning var att de tog stopp för dem när de monterade ihop motor och växellåda. De skulle ringa igen när det skruvat loss växellådan men fick inget samtal på eftermiddagen.Josen wrote:OK så det går inte att koppla ur ?Tydligen kunde de inte få koppling utan att den låg an hela tiden.
Hur känns pedalen - trög ?
- Slav/huvudcylindern är slut ( orkar inte putta in den hårdare ACT ) ; dessa brukar kunna strula
- Utrampningslagret är felmonterat ( inte vridet rätt )
Ska ringa direkt imorgon bitti och kolla hur det gott och se om de monterat urtrampningslagret rätt och om de kollat slav & huvudcylindern.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Brukar vara kärvt att få ihop lådan, centreringen(lamell) är viktig och man brukar få vara lite tuff för att få ihop.Fick inte så mycket info från verkstan men min tolkning var att de tog stopp för dem när de monterade ihop motor och växellåda.
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Så ett tips till verkstan är att vara noga med centreringen och att använda lite kraft för att få ihop det ?Josen wrote:Brukar vara kärvt att få ihop lådan, centreringen(lamell) är viktig och man brukar få vara lite tuff för att få ihop.Fick inte så mycket info från verkstan men min tolkning var att de tog stopp för dem när de monterade ihop motor och växellåda.
/Joachim
Får se vad de säger imorgon. Om de inte lyckas/vill försöka igen är jag sugen på att försöka själv/lämna in bilen till verkstad som är mer van vi racebilar. Men frågan är vad verkstan som försökt idag vill ha betalt för att montera tillbaka den slitna originalkopplingen (misstänker att de inte är sugna på att göra det gratis om de inte tycker att de bör bjuda på det efter att de misslyckats).
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Precis - jag brukar vara så brutal att jag drar ihop den med bultarSå ett tips till verkstan är att vara noga med centreringen och att använda lite kraft för att få ihop det ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
På andra försöket lyckades verkstan få ACT-kopplingen på plats så nu är bilen redo för Gelleråsen imorgon (om jag kan smita från jobbet).
Stort tack för hjälp med tips.
/Andreas K
Stort tack för hjälp med tips.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Förresten - en fråga: behöver man "köra in" en ny koppling lite lught och försiktigt eller är det bara att börja gasa?
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Kul då var det lite strul med centeringen/ihop dragetFörresten - en fråga: behöver man "köra in" en ny koppling lite lught och försiktigt eller är det bara att börja gasa?
Bara till att dra på
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Problem att montera ACT clutch till 1,6 - Vad fel?
Då var man klart fattigare men nu har den ickeönskade antispinn funktionen försvunnit (tidigare betydde 4000 varv - snabbt kopplingsuppsläpp och möte med gasen att bilen smög iväg som en gammal automatare).
Nu går det fint att få hjulspinn igen om man vill (iallafall med gat-däcken)
/Andreas K
Nu går det fint att få hjulspinn igen om man vill (iallafall med gat-däcken)
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.