Bakgrund: Planerna är att köra race och behöver därför andra fälgar än mina befintliga icke original 16 tummare. Jag har hittat ett set med 15 x 7 tum med ET 38 och bultdelning 4x100. Tror ni det kan funka, tänker mest på ET måttet om det borde vara högre eller lägre? Hittar ingen info om vad som är original ET på miatan, och sedan borde jag väl ta lite hänsyn till kommande övningar med hjulvinklar etc?
Hur lätt är en lättviktsfälg (race) vs en tungviktsfälg (normal)? Det står i annonsen att det är en lättviktare, men hur många kg är det egentligen, vad är lätt och vad är tungt?
Vilken däckdimnsion rekommenderas till 15 x 7? 205/50/15? Om det har någon betydelse av däckval siktar jag främst på R888.
Fälgar
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Fälgar
ET 38 är nog ganska bra. Jag har ET 28 på mina 15x7 fälgar och de sticker ut lite för mycket (tar i skärmkanterna vid speciella förhållande - kurva, broms och ojämn asfalt - trots att jag bankat in skärmkanterna).fischlein wrote:Bakgrund: Planerna är att köra race och behöver därför andra fälgar än mina befintliga icke original 16 tummare. Jag har hittat ett set med 15 x 7 tum med ET 38 och bultdelning 4x100. Tror ni det kan funka, tänker mest på ET måttet om det borde vara högre eller lägre? Hittar ingen info om vad som är original ET på miatan, och sedan borde jag väl ta lite hänsyn till kommande övningar med hjulvinklar etc?
Hur lätt är en lättviktsfälg (race) vs en tungviktsfälg (normal)? Det står i annonsen att det är en lättviktare, men hur många kg är det egentligen, vad är lätt och vad är tungt?
Vilken däckdimnsion rekommenderas till 15 x 7? 205/50/15? Om det har någon betydelse av däckval siktar jag främst på R888.
Däcks dimension 205/50/15 fungerar bra. Dock finns det de som tycker att R888 är lite veka i sida och att det är bättre med 7,5 tum breda fälgar (men det är inget jag som kör med 205/50/15) har märkt av.
När det gäller vikt på fälgar får någon annan som har koll svara (vet att OZ har lätta fälgar, prova och googla och se om du hittar några vikt-uppgifter).
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Svårt att hitta vikten på fälgarna. Verkar som om OZ ligger på runt 6 - 7 kg. Någon som vet vad en "standard" 15" fälg väger ungefär? Dumt att betala extra för en lättviktsfälg om det inte år så stor skillnad... Den jag kollar på väger tydligen 7,9 kg...Andreas K wrote: ET 38 är nog ganska bra. Jag har ET 28 på mina 15x7 fälgar och de sticker ut lite för mycket (tar i skärmkanterna vid speciella förhållande - kurva, broms och ojämn asfalt - trots att jag bankat in skärmkanterna).
Däcks dimension 205/50/15 fungerar bra. Dock finns det de som tycker att R888 är lite veka i sida och att det är bättre med 7,5 tum breda fälgar (men det är inget jag som kör med 205/50/15) har märkt av.
När det gäller vikt på fälgar får någon annan som har koll svara (vet att OZ har lätta fälgar, prova och googla och se om du hittar några vikt-uppgifter).
/Andreas K
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
OZ Ultraleggera 15x7" 5,1 Kg, fungerar fint till 205/50-15. Men det gör 15x8" 6UL också men väger ca 6Kg (men dollarkursen påverkar priset lite, räkna med minst $50 i frakt per fälg och moms på rubbet).fischlein wrote:Svårt att hitta vikten på fälgarna. Verkar som om OZ ligger på runt 6 - 7 kg. Någon som vet vad en "standard" 15" fälg väger ungefär? Dumt att betala extra för en lättviktsfälg om det inte år så stor skillnad... Den jag kollar på väger tydligen 7,9 kg...
15x7" går att köra ner till ET25 utan större skärmkantsproblem (ET40/45 original beroende på fälg).
Bara för att ge ett extra alternativ: Jag kör Kosei K1 fälgar, 15x7. De väger också 6kg och har funkat bra för mig.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.