Fredrik Henriksson wrote:Provkörde en grön skön kompressor NB bla med ett fäste och gång sommfick en att ångra att man sålde sin NB och JRSC...
Den verkade ha ruggigt grepp , vad var det för däck?
Jag borde förstås mjukat upp kompressionsdämpningen på min, men det var jag för lat för - och jag hade ju ändå hyfsat grepp med mina R888.
Fredrik Henriksson wrote:Provkörde en grön skön kompressor NB bla med ett fäste och gång sommfick en att ångra att man sålde sin NB och JRSC...
Den verkade ha ruggigt grepp , vad var det för däck?
Jag borde förstås mjukat upp kompressionsdämpningen på min, men det var jag för lat för - och jag hade ju ändå hyfsat grepp med mina R888.
Tror det var R888 med konisar och HR-fjädrar, rides nice in the rain...
Jag körde i samma pass som dig Måns och jag hade inte en chans att hänga på dig Så jag tryckte iaf att du var duktig att köra. Ingen värdemätare direkt men iaf
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson) Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Man får tacka för en trevlig, blöt fest på banan. Sk.tkul dag med 60 minits som grädde på moset. Ledsen att jag sänkte vårt lag redan på 2:a varvet, men vi kommer igen nästa år och sänker alla som kom före oss denna gång.
Kanonarr som alltid med detta gänget! Vädret rår vi ju inte på som sagt. Faktist första gången jag kör i regn på någon banträff och jag får säga att jag blev positivt förvånad över våtgreppet i R888:orna. Tog det det visserligen lite varligt då jag kände mig lite osäker i vätan, sen har man ju sett skräckfilmen på Youtube där en miata åker in i räcket före bron..ryyyys! Får man skylla på att frugan som var där och kollade ...vill ju inte snurra pärlan när hon tittar på för då är det säkert slut på banträffar Tror det regnade som mest mellan 12-13, då jag stod vakt på pass 8, fasen vad blöt jag blev, trots Gore-tex och dubbla jackor dessutom. Hade som tur var packat med extra sockar och även andra uppsättning skor.
Sköt lite bilder varav 1/3 kanske duger att lägga upp i albumet, kommer snart
Har ingen laptimer själv men det skulle vara roligt att få lite varvtider. Vad har ni för grejer att klocka med? Någon som vet om man kan ladda hem nåt till en "vanlig" bilnavigator typ TOM TOM Svårt att veta om man blir bättre eller sämre annars
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15") Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Jari Olavison wrote:Har ingen laptimer själv men det skulle vara roligt att få lite varvtider. Vad har ni för grejer att klocka med? Någon som vet om man kan ladda hem nåt till en "vanlig" bilnavigator typ TOM TOM Svårt att veta om man blir bättre eller sämre annars
RaceChrono och en 5Hz blåtandsGPSpuck så fixar du rubbet med mobilen.
Är man gammaldags så mäter man tid med en T100 eller liknande.
Jag har en performancebox. Lite overkill om man "bara" vill ha varvtider, men den är underbar då man kör datan i laptopen efteråt. Det går bla att sätta upp till sex splittider i efterhand, vilket gör det enkelt att se vilken/vilka sektorer man har potential till förbättring osv.
Kostar ca 5tkr ny, men har sett att det dyker upp en del beggade nu lite här och där.
Rekommenderas om Du hittar en beggad till bra pris.
Jari Olavison wrote:Har ingen laptimer själv men det skulle vara roligt att få lite varvtider. Vad har ni för grejer att klocka med? Någon som vet om man kan ladda hem nåt till en "vanlig" bilnavigator typ TOM TOM Svårt att veta om man blir bättre eller sämre annars
RaceChrono och en 5Hz blåtandsGPSpuck så fixar du rubbet med mobilen.
Är man gammaldags så mäter man tid med en T100 eller liknande.
Hmm, får nog se efter en ny mobil, den har mn ju mer nytta av utanför banan...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15") Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Jag har nu laddat upp en hög bilder i bildgalleriet, mestadels från 60-min-racet
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15") Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
En tanke slog mig nu på morgonen: Enligt tränade öron;Hur högt lät min bil på Kinnekulle? Där fanns ju ett par bilar som lät lite mer än andra när man stod i depån, tex en 323:a och en grön NB. Sällar sig min bil till dessa när det gäller ljudnivå, eller den är nu mer i paritet med de flesta andra?
Det Jag undrar är om Jag fortfarande riskerar att ligga över 95db.
Jag har aldrig hört bilen utifrån och hoppas att min extra ljuddämpare ska fixa gränsvärdena.
Skulle Jag inte klara gränsen så vete f*n vad som ska göras. Vet ej om det finns plats att trycka dit ännu en dämpare, eller om man ska ersätta den nya 250mm med en 400-450mm istället.
Jag hade hoppats på ljudmätning på Kullen för att få en hum om var den ligger nu.
Måns Wilke wrote:Det Jag undrar är om Jag fortfarande riskerar att ligga över 95db.
Jepp, du riskerar fortfarande att ligga över 95, ditt ljud var mer framträdande för örat än de andra (kompressorNBn låt ungefär "lika starkt").
323an låt sällan mycket förbi utsläppet (förrän på slutet när det var lite torrare) men det var ju ett helt annat ljud (örat är mer vant med normalare tävlingsbilsljud mot mätare).
Kinnekulles mätare var rätt vattenskadad så när den visade 83dB på Lennarts RX8 så gav jag upp att kolla ljudet med den.
hmmm, ska man behöva gå tillbaka till originalavgas...? trist. Man kanske ska testa att gå tillbaka till original insugsburk innan avgasdelen får sig ännu en körare och se om det hjälper?
Niklas, Du som stod vid bankanten, kan Du dra dig till minnes om det är rent avgasljud från min bil eller insuget låter en del det med? Om det nu går att avgöra?
Lennarts RX8 lät inte alls som jag förväntat mig efter att ha sett en del filmer. Lösningen med burkarna bakom bilen kanske var ny iofs
Måns Wilke wrote:Niklas, Du som stod vid bankanten, kan Du dra dig till minnes om det är rent avgasljud från min bil eller insuget låter en del det med? Om det nu går att avgöra?
Jag vill minnas att man vände sig om (reagerade/noterade) när du var vid start/mål-portalen, dvs det borde vara avgasljudet som märks mest.
Niklas Falk wrote:
Kinnekulles mätare var rätt vattenskadad så när den visade 83dB på Lennarts RX8 så gav jag upp att kolla ljudet med den.
Nä Niklas, det är inte sant. Här har jag slitit ut allt som fanns innanför pannbenet för att tysta ner "Rasarkaren" och då helt plötsligt är mätaren defekt. Jag bryter ihop,............................., då var det klart, 83 dB tycker jag låter som ett mycket mycket rimligt resultat. Med tanke på min stora insatts vid byggandet
Kullens mätare var absolut inte vattenskadad, den har aldrig varit i bättre skick.
Lennart wrote:Nä Niklas, det är inte sant. Här har jag slitit ut allt som fanns innanför pannbenet för att tysta ner "Rasarkaren" och då helt plötsligt är mätaren defekt. Jag bryter ihop,............................., då var det klart, 83 dB tycker jag låter som ett mycket mycket rimligt resultat. Med tanke på min stora insatts vid byggandet
Kullens mätare var absolut inte vattenskadad, den har aldrig varit i bättre skick.
Den visade inget högre på nån bil så jag kan inte säga nåt direkt. Sen är den mätaren inte av samma typ som de de andra banorna har heller (liknar mest en gammal ClasOlsonmodell).
Men att du ligger över 95 tror jag inte, 90 kanske. Dämparbygget är dessutom snyggt.
Mycket trevlig tillställning Roligt när det är blött. Tråkigt att den vite gav upp Topplockspackning + ettans avgasventil.. tur man hade med reservbil Den röde gick så bra på Gälleråsen i går (personbästa 1.21,7 ) att den blev såld på rot Till en yngre förmåga som kanske åker Falkenberg Följer anmälningsavgiften och anmälan bilen eller ?
Magnus Pettson wrote: Följer anmälningsavgiften och anmälan bilen eller ?
Om inte (Jan Nordgren får råda om den pengen) så kan du ändra till tvåmansteam (då blir det en hundring extra i serieanmälning och du får del av bilens poäng ). Men eftersom relaterade kostnader är identiska så borde det inte behövas mer smörjmedel, men den som frågar kan ibland få svar
Startnumret kan ju följa bilen osv, iaf iår. Men fråga Jan.
Lennart wrote:Nä Niklas, det är inte sant. Här har jag slitit ut allt som fanns innanför pannbenet för att tysta ner "Rasarkaren" och då helt plötsligt är mätaren defekt. Jag bryter ihop,............................., då var det klart, 83 dB tycker jag låter som ett mycket mycket rimligt resultat. Med tanke på min stora insatts vid byggandet
Kullens mätare var absolut inte vattenskadad, den har aldrig varit i bättre skick.
Den visade inget högre på nån bil så jag kan inte säga nåt direkt. Sen är den mätaren inte av samma typ som de de andra banorna har heller (liknar mest en gammal ClasOlsonmodell).
Men att du ligger över 95 tror jag inte, 90 kanske. Dämparbygget är dessutom snyggt.
Till och med jag tror att jag klarar 95 dB med denna konstruktion. Skall till Åsen på måndag och hoppas kunna få bevis på ett just värde. Behöver en medgång nu efter alla ...gångar detta år.
Lika roligt som på Kullen blir det inte men vi blir 4 Rx- åttor på samma träff. Nytt rekord i Sverige.
Säger det igen: Ert arr. är first class, no question asked.
Cyberoid wrote:
...
Nu ligger i alla fall del 1 av 60min racet uppe med mina tankar under racet nedprintat som kommentarer. Dessutom en liten "cliffhanger". Del 2 kanske dröjer då Movie Maker krashar datorn om och om och om igen. Annat redigeringsprogram efterlyses.
Kul att se filmerna och dessutom få se mig själv köra (innan du alltför snabbt körde om). Efter att ha tittat på filmen en gång är det några saker som direkt slår mig:
1) Jag måste sluta vara så feg och våga köra lite närmare gränsen
2) Orutin av racing blir ännu tydligare när en snabbre bil kommer ifatt. Jag tittade mest i backspegeln och försökte placera bilen så det skulle bli svårt att köra om = långsam, hackig körning utan flyt
3) Jag måste lära mig att få bra utgång på kurvan innan start och mål (i regnet blev det oftast att jag kasade på framhjulen eller kom ner alldeles för långt i varvtal på 3:an)
4) Jag måste göra något åt vikt/effekt förhållandet på bilen, du for ju förbi som raket Henrik när du väl låg nära i sista kurvan och jag inte fick till utgången.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.