Hardtop...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Hardtop...

Post by Måns Wilke »

Fyyyy f*n. Snackade med min Mazda ÅF angående Hardtop. 24000:- Ska de ha!!! :shock:
MX5 parts har REA på dem nu och med frakt så kostar de 18.500 hemma. Mycket pengar, men med Z-fällningen av sufletten på NC´n så är det enda alternativet. Det går inte att ha en båge med bakåtsträvor OCH fungerande suflett... :roll:
Därför blir det till att fixa en hardtop innan Jag lämnar bilen för att få byggt en båge. Med HT kan Jag välja att köra öppet eller "stängt" på bana, en möjlighet som inte finns med ST.

Någon som sett HT billiagre än £1199 + frakt så meddela mig gärna asap, inna Jag beställer från MX5parts. :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtop...

Post by Fredrik Henriksson »

Är det jättestor skillnad på måtten från NA/NB? Jan ju bygga en überlätt åt dig isf för löjligt mkt lägre pris... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Hardtop...

Post by Måns Wilke »

Du hast PM!!
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hardtop...

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Är det jättestor skillnad på måtten från NA/NB? Jan ju bygga en überlätt åt dig isf för löjligt mkt lägre pris... :)
Typ inget mått stämmer öht...
Men du kan ju göra en form efter softtopen... :D

Pluggbygget blir nog inte det lättaste. Utgå från ett NA/NB-skal och sektionera/kapa kanske, men då utgår man ju från att fönster former mm är samma (bredd/längd är ju det enkla, rundningar och kanter det svåra).
Låna en Roadster Coupé och använda som plugg om nån vågar (men då stämmer inte bakluckans höjd)?

Utan plugg till formar så är det ju lite joxigt minst sagt, men inte teoretiskt omöjligt.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Hardtop...

Post by Måns Wilke »

PRHT och Roadstermodellen med HT skiljer sig markant. PHRT ser ut att ha en betydligt längre bak, typ samma syndrom som Boxter och Focus CC har, lite som en helikopterlandningsplatta baktill :D
Jag får väl beställa en HT, Fredrik plastar av den och sen returnerar jag och säger att den var defekt :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hardtop...

Post by Peter Sandström »

Glöm inte att du har 20% klubbrabatt på Mazda där den kostar 23371 kr vilket ger 18695kr... Hade lätt tagit den därifrån istället för att skicka efter den från MX5parts med tanke på garantier, frakter (läs transportskador) mm...

http://phwt.mazda.se/mazda/accessoryLis ... B0183B60F0

Kolla även så du inte behöver köpa en monteringssats för bilen eller ingår den med hardtopen?

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1500
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1335

Du skulle ju inte bygga racer av din MX5:a utan hade ju köpt tillbaka en annan banbil?.. :rolleyes3:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Hardtop...

Post by Måns Wilke »

Nix,Jag har köpt tillbaka en daily driver, så att jag kan sluta kompromissa med MX-5an :D
En himmelsblå Focus :up: :D
BMW´n används mest av sambo med son. :?

Klubbrabatten kände Jag inte till :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtop...

Post by Fredrik Henriksson »

Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Hardtop...

Post by Måns Wilke »

Kan ju vara värt att lägga ett bud på 6-700£ den 4.e. O sen ett par lappar på lackering.
Jag ska nog försöka på denna, Fredrik :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hardtop...

Post by Peter Sandström »

Måns Wilke wrote:Klubbrabatten kände Jag inte till :up:
Står om detta på förstasidan...

http://www.mx5racingclub.se/index.php

Samma rabatt gäller även för Miataklubbens medlemmar! Hmm, borde ju ge 40% rabatt då... :mrgreen: ...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hardtop...

Post by Peter Sandström »

Måns Wilke wrote:Kan ju vara värt att lägga ett bud på 6-700£ den 4.e. O sen ett par lappar på lackering.
Jag ska nog försöka på denna, Fredrik :up:
Endast avhämtning på plats...Skickas ej!

(Här behövs dessutom monteringssats för 180 pund..)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Hardtop...

Post by Måns Wilke »

Alltså en anledning att åka till England över en weekend :up: :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hardtop...

Post by Peter Sandström »

Måns Wilke wrote:Alltså en anledning att åka till England över en weekend :up: :D
Se bara till att ha monteringssatsen på bilen innan du åker dit, annars kan du glömma att få med den hem!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtop...

Post by Fredrik Henriksson »

Hur "hård/spänd är softtoppen när den är uppfälld? NA/NB flexar ganska mkt när man trycker på den, känns NC-softoppen som den har ett hårt skall? (relativt iofs)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Hardtop...

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:Hur "hård/spänd är softtoppen när den är uppfälld? NA/NB flexar ganska mkt när man trycker på den, känns NC-softoppen som den har ett hårt skall? (relativt iofs)
Ingen större skillnad mot en NA/NB-top...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtop...

Post by Fredrik Henriksson »

tänkte det, då blir det svårt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Hardtop...

Post by Måns Wilke »

Det blir nog att köpa från ÅF nu när priset landar på samma nivå som MX5parts.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply