Fäste för videokamera?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club

Fäste för videokamera?

Post by Anders Ohlsson »

Ni som kör med videokamera i bilen, hur har ni fäst den i störtbågen?
Egentillverkade fästen eller köpta?

Tips och bilder mottages tacksamt.
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club

Post by JOnas »

Köpta :)
Jag kan fixa RIKTIGA fästen (se bilden)som kan plocka på diverse kulleder.
Kollar läget (lagret) i veckan och återkommer.
Attachments
superclamp.jpg
superclamp.jpg (49.83 KiB) Viewed 2341 times
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Det är detta fästet jag kör med och tycker det funkar ok. Lätt att fästa i buren men på gränsen på för ostabilt om det skakar för mycket. Funkade "sådär" på gokarten t.ex.
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Crazy Ivan »

Cyberoid wrote:Det är detta fästet jag kör med och tycker det funkar ok. Lätt att fästa i buren men på gränsen på för ostabilt om det skakar för mycket. Funkade "sådär" på gokarten t.ex.
Har jobbat professionellt som fotograf med dessa fästen under många år och det är nog inte fästet som vibrerar och är ostabilt.....
Kanske mer underlaget och ev. fjädringen i bilen????......eller?? :wink:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Crazy Ivan wrote:
Cyberoid wrote:Det är detta fästet jag kör med och tycker det funkar ok. Lätt att fästa i buren men på gränsen på för ostabilt om det skakar för mycket. Funkade "sådär" på gokarten t.ex.
Har jobbat professionellt som fotograf med dessa fästen under många år och det är nog inte fästet som vibrerar och är ostabilt.....
Jo, det är fästet som flexar. Klumpen ovan är ju stabil men när man monterar en kulled + adapter till videokamerainfästningen så blir det en tung klump på lång hävarm s.a.s.

Funkar hyggligt i bilen men skulle inte skada av att sitta stabilare.
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Crazy Ivan »

Cyberoid wrote:
Crazy Ivan wrote:
Jo, det är fästet som flexar. Klumpen ovan är ju stabil men när man monterar en kulled + adapter till videokamerainfästningen så blir det en tung klump på lång hävarm s.a.s.

OK det är inte klumpen - det var den jag avsåg...
Måste du ha kulled??
Det finns olika skruvar som går direkt ner i "klumpen" som borde gå att skruva direkt i kamerans stativgänga men då blir det stelt i sidled - men det gör väl inget kanske?? Tvärrören på bågen sitter väl vågrätt?? Eller var fäster du "klumpen"?
Kolla på www.manfrotto.com
(hittade inget själv dock - JOnas kanske vet?)
Ib Gyllinger
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Anders Ohlsson »

Så här blev min lösning!

2 avgasklämmor, lite byggplåt och en gummimatta (runt störtbågen). Ska såga bort den överflödiga bite bara jag hittar bågfilen :roll:
Fästet är riktigt stabilt så några vibrationer blir det inte. Har provat på guppig väg.

Tror det skulle bli ännu bättre om kameran kom upp ca 10-12 cm högre så den hamnade i "ögonhöjd"
Attachments
100_0048.jpg
100_0048.jpg (32.13 KiB) Viewed 2283 times
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club

Post by peter dahlqvist »

Jag fäster i huvudbågen en avgasklämma som jag sedan skruvar en byggplåt vinklad som ett 'Z' i ena bulten. Där alltså den övre horisontella sitter i avgasklämman. Den undre ställer jag kameran på och fäster den med en bult i stativgängan. Det går att vrida både i sidled och upp och ner genom att justera kameran på byggplåten och vrida avgasklämman. Jag har en Samsungkamera med enbart minneskort som väger ca 300gr så det behövs inte så mycket styrka i fästet.

Det kommer en annan bild i min profil snart...
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Crazy Ivan wrote:
Cyberoid wrote:
Crazy Ivan wrote:

Måste du ha kulled??
Det finns olika skruvar som går direkt ner i "klumpen" som borde gå att skruva direkt i kamerans stativgänga men då blir det stelt i sidled - men det gör väl inget kanske?? Tvärrören på bågen sitter väl vågrätt?? Eller var fäster du "klumpen"?
Kameran placering blir perfekt i höjdled när man använder kulled + adapter. Annars blir det lite lågt som Anders också upptäckte. Kulleden skulle man kanske klara sig utan men den har många fördelar också.
Attachments
En mycket dålig bild på infästningen
En mycket dålig bild på infästningen
CIMG9536.jpg (73.99 KiB) Viewed 2261 times
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Crazy Ivan »

Cyberoid wrote:
Crazy Ivan wrote:
Cyberoid wrote:
Crazy Ivan wrote: Har jobbat professionellt som fotograf med dessa fästen under många år och det är nog inte fästet som vibrerar och är ostabilt.....

Måste du ha kulled??
Kameran placering blir perfekt i höjdled när man använder kulled + adapter. Annars blir det lite lågt som Anders också upptäckte. Kulleden skulle man kanske klara sig utan men den har många fördelar också.
Långa tunna stänger har ju en tendens att.......just det - fjädra !!
Kan du inte skaffa grövre doningar att montera direkt i "klumpen" - helst utan kulled???
Då blir det som Anders avgasklämma-lösning.
Ib Gyllinger
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

ojojoj vilka nedslag dessa lösningar skulle få hos vissa tävlingsbesiktningsmän :shock:

Absolut inga kanter som klämmer mot burrör, brottanvisning!
Avgasklämmor utan mellanlägg är riktigt illa.
Jag vet inte hur Superclamp accepteras men punkttrycket är ju lite lägre än en avgasklämma (observera att åtdragningsmoment av kung och fosterland antas).

Min aluprofil som jag klämmer mot burrröret mha slangklämmor har cykelslang emellan och det accepterades, kulleden sitter riktigt bra, men så är det ingen tung kamera heller.
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Crazy Ivan wrote: Långa tunna stänger har ju en tendens att.......just det - fjädra !!
Kan du inte skaffa grövre doningar att montera direkt i "klumpen" - helst utan kulled???
Då blir det som Anders avgasklämma-lösning.
Jo, det är ett hemmabygge i dagsläget och jag ska skaffa en riktig adapter som förhoppningsvis är kortare. Men jag vill däremot ha kvar höjdpostionen på kameran och det funkar som sagt hyggligt i dagsläget.
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club

Post by JOnas »

Cyber-Henke, du kan kolla vad jag har på söndag (eller om de blir nån konvält innan).

Ett litet citat som platsar:
"Stabilt som fan" (Doktor Alban) 8)

Filmat MASSOR incar både här och där.
07noll9-40nio5nio6
Cyberoid

Post by Cyberoid »

JOnas wrote:Cyber-Henke, du kan kolla vad jag har på söndag (eller om de blir nån konvält innan).

Ett litet citat som platsar:
"Stabilt som fan" (Doktor Alban) 8)

Filmat MASSOR incar både här och där.
Det låter bra. (Mitt fäste kommer från dig från början fast har tagit lite omvägar.)
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club

Post by JOnas »

Sen e de ju så att SuperClampen inte e så dyr, utan domdäringa kul-lederna man kan välja mellan, de e dom som kostar.

G´natt!
07noll9-40nio5nio6
Fredrik Henriksson

Re: Fäste för videokamera?

Post by Fredrik Henriksson »

En budgetlösning om man sätter lite gummi emellan, borde väl vara ok... :)

http://www.youtube.com/watch?v=YlB_PFuWa04
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club

Post by JOnas »

En budgetlösning om man sätter lite gummi emellan, borde väl vara ok...
Bahh! :nono:
Tid är pengar... :hand:
Stor risk att du sågar dig i handen om du inte druckit tillräckligt :drunk:
Man vill ju kunna flytta det enkelt men med denna "pissbudgetjäklamassamekattfåtillommannulyckas" grej, så sitter den ju där den sitter, eller.. :think2:
Ma ve ju kunna flötta på´n nån gång jö´ :beat:

Jag tar med 2 varianter så du får titta när vi kör kart. Right! :up:

Well well, kolla dina PM när du ändå är i fart(en).... :ass:
07noll9-40nio5nio6
Cyberoid

Post by Cyberoid »

SBF har ju kommit med nya regler. :nono: Inte för att någon (tävlingbesiktningen) verkar bry sig om man uppfyller dessa eller ej :roll:, men såhär står det i alla fall:

TR 5.23 Kamerafäste
För att få ha kamera monterad skall detta vara tillåtet i tävlingsinbjudan eller i PM.
Kamera skall vara monterad vid tävlingsbesiktning och detta skall vara dokumenterat på besiktningsprotokollet. Chefstekniker skall göra en bedömning om monteringen är säker, och har alltid möjlighet att inte acceptera kameramonteringen om han/hon inte finner säkerheten tillräcklig.
Tävlande som befinns ha kamera monterad utan att denna är inbesiktigad, kan bli rapporterad till tävlingsledning för ev. bestraffning.

Tekniskt utförande:
Kamerafästet skall vara monterat på rör ingående i skyddsburen.
På marknaden förekommande fästen för kamera rekommenderas, dock måste anliggningsytan mot burröret vara utfört med rörhalvor på samma sätt som beskrivs för egentillverkat fäste.
Om fästet är egentillverkat så ska anliggningsytan mot burröret bestå av rörhalvor med samma innerdiameter som burens ytterdiameter och minst samma materialtjocklek som burröret.
Längden på dessa rörhalvor skall vara minst 120mm och täcka minst 3/4 av omkretsen.
Ingen del av klammor får vara i kontakt med burröret.
Fästarmen för kameran får ha en längd av max 100mm och kameran skall vara fästad med både originalskruv till kameran och en separat rem.
Materialet i konsolen, dvs. rörhalvor, fästarm och fästplatta, skall vara stål eller aluminium.
Kameran, eller fästet, får inte kunna komma i kontakt med hjälmen på föraren, och i Rally kartläsaren, om den roterar runt burröret vid en kollision eller annan kraft.
Vikten på kameran får ej överstiga 500g exklusive fästet.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Cyberoid wrote:SBF har ju kommit med nya regler. :nono: Inte för att någon (tävlingbesiktningen) verkar bry sig om man uppfyller dessa eller ej :roll:, men såhär står det i alla fall:

TR 5.23 Kamerafäste
För att få ha kamera monterad skall detta vara tillåtet i tävlingsinbjudan eller i PM.
Kamera skall vara monterad vid tävlingsbesiktning och detta skall vara dokumenterat på besiktningsprotokollet. Chefstekniker skall göra en bedömning om monteringen är säker, och har alltid möjlighet att inte acceptera kameramonteringen om han/hon inte finner säkerheten tillräcklig.
Tävlande som befinns ha kamera monterad utan att denna är inbesiktigad, kan bli rapporterad till tävlingsledning för ev. bestraffning.

Tekniskt utförande:
Kamerafästet skall vara monterat på rör ingående i skyddsburen.
På marknaden förekommande fästen för kamera rekommenderas, dock måste anliggningsytan mot burröret vara utfört med rörhalvor på samma sätt som beskrivs för egentillverkat fäste.
Om fästet är egentillverkat så ska anliggningsytan mot burröret bestå av rörhalvor med samma innerdiameter som burens ytterdiameter och minst samma materialtjocklek som burröret.
Längden på dessa rörhalvor skall vara minst 120mm och täcka minst 3/4 av omkretsen.
Ingen del av klammor får vara i kontakt med burröret.
Fästarmen för kameran får ha en längd av max 100mm och kameran skall vara fästad med både originalskruv till kameran och en separat rem.
Materialet i konsolen, dvs. rörhalvor, fästarm och fästplatta, skall vara stål eller aluminium.
Kameran, eller fästet, får inte kunna komma i kontakt med hjälmen på föraren, och i Rally kartläsaren, om den roterar runt burröret vid en kollision eller annan kraft.
Vikten på kameran får ej överstiga 500g exklusive fästet.
Tack för infon. Hade precis bestämt mig för att köpa kamera och fixa fäste när jag såg ditt inlägg. Hade dessutom tur och bland lite löst bråte vid sommarstugan (kvarlämnat av förra ägaren) hitta ett järnrör med innerdiameter på 40 mm och tjocklek på 3 mm. Efter lite kapande med vinkelslipen har jag nu två rörhalvor på 120 mm som väntar på svetsning.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply