Sparco Sprint

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Sparco Sprint

Post by Måns Wilke »

För/nackdelar med denna stol? Jag sitter bra i den, så där finns inga problem. Bör man satsa på nåt dyrare eller två såna duger bra?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Sparco Sprint

Post by gokarting.nu »

Dom är snygga, billiga och Mattafaran är utrustad med dessa superstolar!!!!!!

Go for them!!!!
Attachments
sparci.sprint.har.bredd.s,a.s.hi.hi.jpg
sparci.sprint.har.bredd.s,a.s.hi.hi.jpg (78.5 KiB) Viewed 1690 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Sparco Sprint

Post by JOnas »

Hade själv just en sådan i min NA. Enda nackdelen är att det endast (har jag för mig) har möjligt att fästa den under stolen. Ehh...alltså man kan inte köra med sidofästen (stolen kan placeras lägre*), utan måste mont på undersidan. Kan jag skriva mera osammanhängande än så här. :think2:
* = man kan ju skruva i golvet om man borrar hål i bilen förstås. :)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Sparco Sprint

Post by Cyberoid »

Bottenmontering är ju att föredra om man är lång. Minns inte exakt hur lång du var men kanske min höjd? Sidomontering blir fler detaljer och tyngre om man nu bryr sig om det.

Viktigast är som vanligt att provsitta och se vilken passar kroppsformen bäst. Passar Andreas och Jonas i stolen så är den garanterat inte för stor i alla fall! :wink: Tänk på hur mycket sidostöd du har i axelhöjd. Det är den delen av kroppen som rör på sig. Och kolla så att de övre bälteshålen sitter ovanför axlarna. Du vill inte komprimeras vid en eventuell kollision.

Sprint är väl en rörramsstol antar jag? De har ju ett rykte av sig att vara "sämre" av den anledningen att man kan klämmas fast eller skadas av rören. Jag har dock aldrig hört talas om att det hänt? De väger nog mer än en plaststol men brukar vara något styvare enligt min erfarenhet.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Sparco Sprint

Post by JOnas »

Sprint är väl en rörramsstol antar jag?
-Japp!
Sidomontering blir fler detaljer och tyngre om man nu bryr sig om det.
Inte om man väger så lite som jag. :beat:

Btw.. Jag hade monterat min på orginalskenorna med 2 adapter-plattor.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Sparco Sprint

Post by Niklas Falk »

Nu är väl erfarenheterna av Sprint i NC ganska begränsande (men M8 genom golvet borde väl gå att få till).
Kan man plocka bort sidoairbagstolarna utan problem?
Själv gillar jag konceptet med rörramstol ganska bra, lågt monterad så sitter man ju på golvlplåten (eftersom den är som en hammock/hängmatta i botten), lägre kommer du inte (men jag är inte mycket högre i en OMP ARS iofs).
FIAgodkännandet finns där men det finns ju alltid risken att stolen deformeras vid extrem smäll (så att du inte kommer ur den), en glasfiberstol spricker istället. De icke FIAgodkända kan ha problem med att rören går av vid liknande påfrestningar (vad de nya rörändarna kan spetsa kan man fundera på).
Skrämselpropagande kanske, men har man iaf funderat på det så kan man välja själv.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Sparco Sprint

Post by Måns Wilke »

"Nya" sprint går att montera både med botten och sidomontage. JAg är 179 lång och sitter idag lite högt i bilen med kruka på huvet.
Ett annat alternativ är ju OMP TRS, men det handlar nog om tycker o smak, då även den är en rörramsstol.

Brian Goodwin har monterat i Sparcostolar i sin NC och har en step-by-step på sin hemsida om jag inte minns fel, så airbagoriginalstolarna bör inte ställa till problem.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Sparco Sprint

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Brian Goodwin har monterat i Sparcostolar i sin NC och har en step-by-step på sin hemsida om jag inte minns fel, så airbagoriginalstolarna bör inte ställa till problem.
Jo, Brian har gjort det mesta med sin NC så det är ju egenterligen bara att kopiera och köra :).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Sparco Sprint

Post by Måns Wilke »

mmm, jo det är det ju förvisso. Lite lättare om man ägt en Mazda-tuning firma dock :wink: :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Sparco Sprint

Post by Eric »

Jag har ett par sidofästen över som är gjorda av en mekaniskverkstad. Lyckades gör egna som jag hann montera så ett par ligger hemma i garaget. De ser ut som sparcos egna fast raka på sidorna eftersom det inte går att montera med böjen (se bilaga). De passar på originalskenorna så man kan justera stolen som man vill. Är 173 cm

Ska du till kullen? Om du är intresserad kan jag ta med fästena dit :D
sparco.jpg
sparco.jpg (14.66 KiB) Viewed 1608 times
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Sparco Sprint

Post by Måns Wilke »

Japp, ska det. Ta gärna med dem. :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Sparco Sprint

Post by Eric »

Jag packar ner dom så får vi se om det funkar :D
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Sparco Sprint

Post by Måns Wilke »

Nu fattar jag inte riktigt det här med fästen.
Corsan har sidofästen. Innebär inte det att man fäster den med (i princip) ett långt 90 graders vinkeljärn som skruvas med två skruvar i golvet (orginalhålen) samt två skruvar i stolen (på varje sida alltså).
Måste man blanda in skjutdelen som finns under originalstolen? Om man provar sig fram till rätt sitthöjd och längd, så borde det bästa ju vara som jag nämnt. Man kommer ju riktigt lågt om man vill.
Man får ju nog specialtillverka fästena till NC, då de främre skruvarna sitter vinklade ca 25 grader bakåt, iom att de sitter på en liten "kulle".
De Jag skulle behöva ser alltså ut som Sparcos originalfästen fast med en några cm utskjutande, nedåtvinklad främre del med ett skruvhål längst ut.

Tips?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply