Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Jag köpte bilen i Tyskland år 2000 och har anpassat den för bankörning i lugn takt.
Specifikationer inför 2008:
Motor
1,6 liter (aldrig öppnad; nu närmare 14000 mil)
Luftmängdmätare från RX-7
Piper-Cross konfilter
Avgasgrenrör från Racing Beat (4:1)
SBF-godkänd racekatalysator
Hemmabyggt avgassystem med en ensam oval Simons-burk
Transmission m m
TODA Racing lätt svänghjul i stål
Short-shifter
Mazdaspeed diffbroms (nytt 2008)
Chassi
KW motorsport coilovers med 90/60 fjädrar
IL motorsport subframe-stag
Racing Beat krängningshämmare (rör fram, solid bak)
Mazdaspeed motorfästen och diffbussningar (2008 - om allt klaffar)
Bromsar
Original, men med vassare belägg från Carbotech (XP8) och
bromsvätska från Motul (RBF600)
Hjul
OZ superleggera och Ultraleggera 15 x 7
Toyo R888 och Yokohama A048, 205/50-15
Övrigt
Båge
Originalratt (momo) på SnapOff-nav
Momo start glasfiberstolar
Lättas efterhand, men cab och värmepaket offrar jag INTE
Biltema gelbatteri på 14 Ah och 4 kg
Bästa resultat
Vann Roadsport C-klassen i MGCC KM 2006
Bild från SSM 2008
Specifikationer inför 2008:
Motor
1,6 liter (aldrig öppnad; nu närmare 14000 mil)
Luftmängdmätare från RX-7
Piper-Cross konfilter
Avgasgrenrör från Racing Beat (4:1)
SBF-godkänd racekatalysator
Hemmabyggt avgassystem med en ensam oval Simons-burk
Transmission m m
TODA Racing lätt svänghjul i stål
Short-shifter
Mazdaspeed diffbroms (nytt 2008)
Chassi
KW motorsport coilovers med 90/60 fjädrar
IL motorsport subframe-stag
Racing Beat krängningshämmare (rör fram, solid bak)
Mazdaspeed motorfästen och diffbussningar (2008 - om allt klaffar)
Bromsar
Original, men med vassare belägg från Carbotech (XP8) och
bromsvätska från Motul (RBF600)
Hjul
OZ superleggera och Ultraleggera 15 x 7
Toyo R888 och Yokohama A048, 205/50-15
Övrigt
Båge
Originalratt (momo) på SnapOff-nav
Momo start glasfiberstolar
Lättas efterhand, men cab och värmepaket offrar jag INTE
Biltema gelbatteri på 14 Ah och 4 kg
Bästa resultat
Vann Roadsport C-klassen i MGCC KM 2006
Bild från SSM 2008
- Attachments
-
- SSM 2008 1.jpg (89.46 KiB) Viewed 18908 times
Last edited by Dennis Kullman on Sun 27 Jul 2008, 21:33, edited 2 times in total.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jaha, det var det du tänkte på. Ja, nu kan du inte knuffa bilar framför dig på rakorna längre, Men vid en kraftigare smäll så undrar jag om dessa prylarna hjälper så mycket ändå?Dennis Kullman wrote:Jag tar ju bort en del prylar som dämpar smällar så ni får inte köra på migCyberoid wrote:Ömtålig?
Vi får väl skita i att gnugga plåt även i år så slipper vi tänka på det.
Tror att just detta hjälper en del - när Hans D smekte ett hus med bak-ändan verkade detta hjälpt en hel del faktiskt. Så vi får ta det easy mot Dennis i close combat övningarJaha, det var det du tänkte på. Ja, nu kan du inte knuffa bilar framför dig på rakorna längre, Men vid en kraftigare smäll så undrar jag om dessa prylarna hjälper så mycket ändå?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Du menar fukta utrymmet och sen fläska på med byggskumDennis Kullman wrote:Jag undrar hur det blir om man formar frigolit så att det fyller ut större delen av utrymmet där plasttankarna sitter; det lär ju i a f rädda front/akter från lättare stötar...
Dessa stöd fördelar krafterna och skyddar PU-skalet från söndertrasning vid mindre saker. Jag hoppas att slippa nyttja det iår, men man vet aldrig hur små marginalerna blir i slutet på säsongen (när hornen blivit alltför stora). Falkenbergs Chikan är inte rolig i detta avseende.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Ja, den tanken slog mig också, men annars tänkte jag närmast på frigolit + rasp.Niklas Falk wrote:Du menar fukta utrymmet och sen fläska på med byggskumDennis Kullman wrote:Jag undrar hur det blir om man formar frigolit så att det fyller ut större delen av utrymmet där plasttankarna sitter; det lär ju i a f rädda front/akter från lättare stötar...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Nu börjar det kännas lite stressigt... har ännu inte pratat med beskiktningsmannen...
Diffen är nu helt nedplockad förutom att lagrena på den gamla diffen vägrar lossa, vilket verkar tvinga mig att köpa nya för 600 kr st
Packboxarna till drivaxlar och kardan visade sig vara till den större diffen (94-) så om någon vill ha dem billigt så hör av er.
Nu ska rubbet hårdrengöras för att ta bort de blästerkorn som lyckades ta sig in när jag blästrade utsidan.
Diffen är nu helt nedplockad förutom att lagrena på den gamla diffen vägrar lossa, vilket verkar tvinga mig att köpa nya för 600 kr st
Packboxarna till drivaxlar och kardan visade sig vara till den större diffen (94-) så om någon vill ha dem billigt så hör av er.
Nu ska rubbet hårdrengöras för att ta bort de blästerkorn som lyckades ta sig in när jag blästrade utsidan.
Vilka lager är det ? Nyfiken på hur det fungerar.Dennis Kullman wrote:Nu börjar det kännas lite stressigt... har ännu inte pratat med beskiktningsmannen...
Diffen är nu helt nedplockad förutom att lagrena på den gamla diffen vägrar lossa, vilket verkar tvinga mig att köpa nya för 600 kr st
Packboxarna till drivaxlar och kardan visade sig vara till den större diffen (94-) så om någon vill ha dem billigt så hör av er.
Nu ska rubbet hårdrengöras för att ta bort de blästerkorn som lyckades ta sig in när jag blästrade utsidan.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Går det att värma på diff-huset och knacka sakta ?Dennis Kullman wrote:Det är de lager som drivaxlar/diff snurrar kring s a s.Josen wrote:Vilka lager är det ? Nyfiken på hur det fungerar.
De sitter på själva diffen (ytterringen sitter i diffhuset).
De är koniska rullager.
Eller det kanske inte fungerar på aluminium ?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Det är innerringarna som sitter som berget; jag vill inte gärna värma dem...Josen wrote:Går det att värma på diff-huset och knacka sakta ?Dennis Kullman wrote:Det är de lager som drivaxlar/diff snurrar kring s a s.Josen wrote:Vilka lager är det ? Nyfiken på hur det fungerar.
De sitter på själva diffen (ytterringen sitter i diffhuset).
De är koniska rullager.
Eller det kanske inte fungerar på aluminium ?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Japp, det finns uttag; de är ca 10 mm breda och 3 mm höga, vilket gör att inga normala 2-armsavdragare passar. Den lilla smidda jag lånade på jobbet passade men hela gängstången böjdes utan att lagret släppte. Sen slipade jag ner en större avdragare - då böjde sig käftarnaJosen wrote:Lite hjälp
Frågade lite kontakt jag har
- Skall finnas uttag för att kunna sätta en avdragare.
- Ibland får man tydligen använda kyla för att få ut dem
Om du inte få i hop det så kan jag ge dig kontakt som är duktigt på diffar och kan sätta ihop det åt dig. Tror inte det är så dyrt heller.
/Joachim
Jag ska kolla med ett par verkstäder till innan jag ger upp och köper nya lager. Optimist som jag är räknar jag inte med några problem med att få ihop det igen, men det återstår att se.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Tråkigt att det drar ut på tiden. Men det ska bli intressant att höra vad du tycker om diffen när den väl sitter på plats. Klart du hinner till KM1. Efter en veckas garagefrånvaro så kommer det klia i fingrarna och du slänger ihop delarna på en kväll!Dennis Kullman wrote:Delarna till diffen blev fel igen! Ännu ett set till stora diffen... nåja rätt prylar ska komma på torsdag, men jag åker till Tokyo idag och är tillbaks först på lördag... Hinner jag bli klar till KM1 tro?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jo, man får väl hoppas på det.Cyberoid wrote:Tråkigt att det drar ut på tiden. Men det ska bli intressant att höra vad du tycker om diffen när den väl sitter på plats. Klart du hinner till KM1. Efter en veckas garagefrånvaro så kommer det klia i fingrarna och du slänger ihop delarna på en kväll!Dennis Kullman wrote:Delarna till diffen blev fel igen! Ännu ett set till stora diffen... nåja rätt prylar ska komma på torsdag, men jag åker till Tokyo idag och är tillbaks först på lördag... Hinner jag bli klar till KM1 tro?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Nu jävlas det ordentligt
Jag beställde nya bultar till diffens lageröverfall för att de gamla var så sträckta att jag inte fick upp dem i minimimomentet 60 Nm. Idag monterade jag de nya bultarna (M10x1,25)... ett par av dem lyckades jag få upp i 60 Nm, men en av dem gick av!
Hur i h-e kan Mazda sälja bultar som inte klarar ens det minimimoment de själva anger i verkstadshandboken?
Ska kanske tillägga att jag den här gången använde jobbets Stahlwille momentnyckel som kontrolleras av QC med jämna mellanrum - inte min Biltema...
Jag hade tur i oturen och fick ut hela den trasiga bulten; sen tog jag den kortaste av de gamla och drog upp den till 50 Nm (mer vågar jag inte).
Nu kommer ju tankarna: hur vet jag att de andra bultarna inte går av så fort diffen belastas?
Efter en stund tog jag beslutet att det inte är värt att chansa.
Så vad gör jag nu? Hur meningsfullt är det att beställa nya bultar från Mazda?
Jag behöver alltså fyra höghållfasta M10x1,25 med ca 33-35 mm gänga - helst idag förstås, men den chansen är nog rätt liten här i Halmstad med omnejd...
Tävling nästa lördag...
Jag beställde nya bultar till diffens lageröverfall för att de gamla var så sträckta att jag inte fick upp dem i minimimomentet 60 Nm. Idag monterade jag de nya bultarna (M10x1,25)... ett par av dem lyckades jag få upp i 60 Nm, men en av dem gick av!
Hur i h-e kan Mazda sälja bultar som inte klarar ens det minimimoment de själva anger i verkstadshandboken?
Ska kanske tillägga att jag den här gången använde jobbets Stahlwille momentnyckel som kontrolleras av QC med jämna mellanrum - inte min Biltema...
Jag hade tur i oturen och fick ut hela den trasiga bulten; sen tog jag den kortaste av de gamla och drog upp den till 50 Nm (mer vågar jag inte).
Nu kommer ju tankarna: hur vet jag att de andra bultarna inte går av så fort diffen belastas?
Efter en stund tog jag beslutet att det inte är värt att chansa.
Så vad gör jag nu? Hur meningsfullt är det att beställa nya bultar från Mazda?
Jag behöver alltså fyra höghållfasta M10x1,25 med ca 33-35 mm gänga - helst idag förstås, men den chansen är nog rätt liten här i Halmstad med omnejd...
Tävling nästa lördag...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Man kanske inte skulle gett sig på det själv...Niklas Falk wrote:Usch, hur många problem ska du dyka på med detta...
Nu verkar det i a f som ett mysterium är löst; det är nog inga fel på bultarna utan det är Mazdas verkstadshandbok som är fel (momentet anges på flera ställen till 60-89 Nm); det verkar som att ca 50 Nm verkar mera rätt för en M10x1,25 - och det visar ju mina empiriska tester också...
Sammantaget börjar det bli lite för många osäkerhetsfaktorer för att jag ska känna mig bekväm med det här jobbet, så jag har kontaktat proffsen för lite hjälp - åtminstone med bedömning av träffbild (pinjong/kronhjul).
KM1 är nog så gott som kört för min del, men vi får se...