Sparco Sprint
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Sparco Sprint
För/nackdelar med denna stol? Jag sitter bra i den, så där finns inga problem. Bör man satsa på nåt dyrare eller två såna duger bra?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Sparco Sprint
Dom är snygga, billiga och Mattafaran är utrustad med dessa superstolar!!!!!!
Go for them!!!!
Go for them!!!!
- Attachments
-
- sparci.sprint.har.bredd.s,a.s.hi.hi.jpg (78.5 KiB) Viewed 1693 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Sparco Sprint
Hade själv just en sådan i min NA. Enda nackdelen är att det endast (har jag för mig) har möjligt att fästa den under stolen. Ehh...alltså man kan inte köra med sidofästen (stolen kan placeras lägre*), utan måste mont på undersidan. Kan jag skriva mera osammanhängande än så här.
* = man kan ju skruva i golvet om man borrar hål i bilen förstås.
* = man kan ju skruva i golvet om man borrar hål i bilen förstås.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Sparco Sprint
Bottenmontering är ju att föredra om man är lång. Minns inte exakt hur lång du var men kanske min höjd? Sidomontering blir fler detaljer och tyngre om man nu bryr sig om det.
Viktigast är som vanligt att provsitta och se vilken passar kroppsformen bäst. Passar Andreas och Jonas i stolen så är den garanterat inte för stor i alla fall! Tänk på hur mycket sidostöd du har i axelhöjd. Det är den delen av kroppen som rör på sig. Och kolla så att de övre bälteshålen sitter ovanför axlarna. Du vill inte komprimeras vid en eventuell kollision.
Sprint är väl en rörramsstol antar jag? De har ju ett rykte av sig att vara "sämre" av den anledningen att man kan klämmas fast eller skadas av rören. Jag har dock aldrig hört talas om att det hänt? De väger nog mer än en plaststol men brukar vara något styvare enligt min erfarenhet.
Viktigast är som vanligt att provsitta och se vilken passar kroppsformen bäst. Passar Andreas och Jonas i stolen så är den garanterat inte för stor i alla fall! Tänk på hur mycket sidostöd du har i axelhöjd. Det är den delen av kroppen som rör på sig. Och kolla så att de övre bälteshålen sitter ovanför axlarna. Du vill inte komprimeras vid en eventuell kollision.
Sprint är väl en rörramsstol antar jag? De har ju ett rykte av sig att vara "sämre" av den anledningen att man kan klämmas fast eller skadas av rören. Jag har dock aldrig hört talas om att det hänt? De väger nog mer än en plaststol men brukar vara något styvare enligt min erfarenhet.
Re: Sparco Sprint
-Japp!Sprint är väl en rörramsstol antar jag?
Inte om man väger så lite som jag.Sidomontering blir fler detaljer och tyngre om man nu bryr sig om det.
Btw.. Jag hade monterat min på orginalskenorna med 2 adapter-plattor.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Sparco Sprint
Nu är väl erfarenheterna av Sprint i NC ganska begränsande (men M8 genom golvet borde väl gå att få till).
Kan man plocka bort sidoairbagstolarna utan problem?
Själv gillar jag konceptet med rörramstol ganska bra, lågt monterad så sitter man ju på golvlplåten (eftersom den är som en hammock/hängmatta i botten), lägre kommer du inte (men jag är inte mycket högre i en OMP ARS iofs).
FIAgodkännandet finns där men det finns ju alltid risken att stolen deformeras vid extrem smäll (så att du inte kommer ur den), en glasfiberstol spricker istället. De icke FIAgodkända kan ha problem med att rören går av vid liknande påfrestningar (vad de nya rörändarna kan spetsa kan man fundera på).
Skrämselpropagande kanske, men har man iaf funderat på det så kan man välja själv.
Kan man plocka bort sidoairbagstolarna utan problem?
Själv gillar jag konceptet med rörramstol ganska bra, lågt monterad så sitter man ju på golvlplåten (eftersom den är som en hammock/hängmatta i botten), lägre kommer du inte (men jag är inte mycket högre i en OMP ARS iofs).
FIAgodkännandet finns där men det finns ju alltid risken att stolen deformeras vid extrem smäll (så att du inte kommer ur den), en glasfiberstol spricker istället. De icke FIAgodkända kan ha problem med att rören går av vid liknande påfrestningar (vad de nya rörändarna kan spetsa kan man fundera på).
Skrämselpropagande kanske, men har man iaf funderat på det så kan man välja själv.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Sparco Sprint
"Nya" sprint går att montera både med botten och sidomontage. JAg är 179 lång och sitter idag lite högt i bilen med kruka på huvet.
Ett annat alternativ är ju OMP TRS, men det handlar nog om tycker o smak, då även den är en rörramsstol.
Brian Goodwin har monterat i Sparcostolar i sin NC och har en step-by-step på sin hemsida om jag inte minns fel, så airbagoriginalstolarna bör inte ställa till problem.
Ett annat alternativ är ju OMP TRS, men det handlar nog om tycker o smak, då även den är en rörramsstol.
Brian Goodwin har monterat i Sparcostolar i sin NC och har en step-by-step på sin hemsida om jag inte minns fel, så airbagoriginalstolarna bör inte ställa till problem.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Sparco Sprint
Jo, Brian har gjort det mesta med sin NC så det är ju egenterligen bara att kopiera och köra .Måns Wilke wrote:Brian Goodwin har monterat i Sparcostolar i sin NC och har en step-by-step på sin hemsida om jag inte minns fel, så airbagoriginalstolarna bör inte ställa till problem.
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Sparco Sprint
mmm, jo det är det ju förvisso. Lite lättare om man ägt en Mazda-tuning firma dock
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Sparco Sprint
Jag har ett par sidofästen över som är gjorda av en mekaniskverkstad. Lyckades gör egna som jag hann montera så ett par ligger hemma i garaget. De ser ut som sparcos egna fast raka på sidorna eftersom det inte går att montera med böjen (se bilaga). De passar på originalskenorna så man kan justera stolen som man vill. Är 173 cm
Ska du till kullen? Om du är intresserad kan jag ta med fästena dit
Ska du till kullen? Om du är intresserad kan jag ta med fästena dit
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Sparco Sprint
Japp, ska det. Ta gärna med dem.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Sparco Sprint
Jag packar ner dom så får vi se om det funkar
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Sparco Sprint
Nu fattar jag inte riktigt det här med fästen.
Corsan har sidofästen. Innebär inte det att man fäster den med (i princip) ett långt 90 graders vinkeljärn som skruvas med två skruvar i golvet (orginalhålen) samt två skruvar i stolen (på varje sida alltså).
Måste man blanda in skjutdelen som finns under originalstolen? Om man provar sig fram till rätt sitthöjd och längd, så borde det bästa ju vara som jag nämnt. Man kommer ju riktigt lågt om man vill.
Man får ju nog specialtillverka fästena till NC, då de främre skruvarna sitter vinklade ca 25 grader bakåt, iom att de sitter på en liten "kulle".
De Jag skulle behöva ser alltså ut som Sparcos originalfästen fast med en några cm utskjutande, nedåtvinklad främre del med ett skruvhål längst ut.
Tips?
Corsan har sidofästen. Innebär inte det att man fäster den med (i princip) ett långt 90 graders vinkeljärn som skruvas med två skruvar i golvet (orginalhålen) samt två skruvar i stolen (på varje sida alltså).
Måste man blanda in skjutdelen som finns under originalstolen? Om man provar sig fram till rätt sitthöjd och längd, så borde det bästa ju vara som jag nämnt. Man kommer ju riktigt lågt om man vill.
Man får ju nog specialtillverka fästena till NC, då de främre skruvarna sitter vinklade ca 25 grader bakåt, iom att de sitter på en liten "kulle".
De Jag skulle behöva ser alltså ut som Sparcos originalfästen fast med en några cm utskjutande, nedåtvinklad främre del med ett skruvhål längst ut.
Tips?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp