Byta koppling själv - hur svårt är det?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Byta koppling själv - hur svårt är det?

Post by Andreas E »

Min koppling blir bara sämre och sämre och behöver bytas inom kort. Kolla med Mazda verkstaden och de ansåg att att det var ett stort jobb och behövde 2 arbetsdagar (+ en massa pengar) för att göra det.
Hur svårt är det att göra det själv?
Klarar man av det på en dag?
Vad behövs i form av verktyg och utrustning?
Finns det någon inom 10-15 mil från Västerås med erfarenhet av kopplingsbyte, garage med nödvändiga verktyg och intresse att tjäna lite pengar?

/Andreas K

PS: Tänkte köpa en stage 1 racekoppling, finns det något billigare alternativ än mx5parts och IL motorpsort?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?

Post by Peter Sandström »

Andreas K wrote: Kolla med Mazda verkstaden och de ansåg att att det var ett stort jobb och behövde 2 arbetsdagar (+ en massa pengar) för att göra det.
Två dagar för en märkesverkstad? Är dom inte riktigt kloka? Hälsa dom att det tar 6, max 7 timmar...(-och då plockade jag även grenrör o downpipe eftersom det inte gick att dela på min bil, samt att svänghjulet togs bort...)

Bra tråd på Miata.net: http://www.miata.net/garage/clutch2.html
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?

Post by Torkel k »

Håller med om att det låter som om de röker på lite den Mazda verkstaden. Med en lift och ett proffs ska det absolut inte ta så lång tid. Kanske värt att kolla med Mekonomen? En av deras verkstäder (i partille utanför Göteborg) bytte koppling på min BMW 320 (bakhjulsdriven, måste plocka loss växellådan osv, precis som på Miatan)för 4800kr, inklusive material (koppling, urtrampningslager osv). Lämnade bilen på morgonen och hämtade på kvällen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?

Post by Nille »

Andreas kolla med Bäckby bilservice det är bra folk. Det är tva st äldre herrar som har akt mycket bana själva.
Dom brukar halla bra priser.
http://gulasidorna.eniro.se/query/refer ... _comp_name
Jag servar min Audi hos dom. Jag tror att dom är Mekonomen verkstad men jag hittar dom inte pa Mekonomens hemsida :think2:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?

Post by Andreas E »

Tack för tipset om verkstad i Västerås (ska kolla upp vad de tar jämfört med Mazda som ville ha ca 4000 kr jobbet). Pga semester så får kopplingen slira ett tag till, inklusive på bankalaset på Kinnekulle. Dock är en ACT racekoppling (Stage 1) inköpt och ligger och väntar på jobbet. Målet är att hinna göra bytet (på en bra och billig verkstad) innan Eksjö-träffen den 29/8.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply