Min koppling blir bara sämre och sämre och behöver bytas inom kort. Kolla med Mazda verkstaden och de ansåg att att det var ett stort jobb och behövde 2 arbetsdagar (+ en massa pengar) för att göra det.
Hur svårt är det att göra det själv?
Klarar man av det på en dag?
Vad behövs i form av verktyg och utrustning?
Finns det någon inom 10-15 mil från Västerås med erfarenhet av kopplingsbyte, garage med nödvändiga verktyg och intresse att tjäna lite pengar?
/Andreas K
PS: Tänkte köpa en stage 1 racekoppling, finns det något billigare alternativ än mx5parts och IL motorpsort?
Byta koppling själv - hur svårt är det?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Byta koppling själv - hur svårt är det?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?
Två dagar för en märkesverkstad? Är dom inte riktigt kloka? Hälsa dom att det tar 6, max 7 timmar...(-och då plockade jag även grenrör o downpipe eftersom det inte gick att dela på min bil, samt att svänghjulet togs bort...)Andreas K wrote: Kolla med Mazda verkstaden och de ansåg att att det var ett stort jobb och behövde 2 arbetsdagar (+ en massa pengar) för att göra det.
Bra tråd på Miata.net: http://www.miata.net/garage/clutch2.html
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?
Håller med om att det låter som om de röker på lite den Mazda verkstaden. Med en lift och ett proffs ska det absolut inte ta så lång tid. Kanske värt att kolla med Mekonomen? En av deras verkstäder (i partille utanför Göteborg) bytte koppling på min BMW 320 (bakhjulsdriven, måste plocka loss växellådan osv, precis som på Miatan)för 4800kr, inklusive material (koppling, urtrampningslager osv). Lämnade bilen på morgonen och hämtade på kvällen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?
Andreas kolla med Bäckby bilservice det är bra folk. Det är tva st äldre herrar som har akt mycket bana själva.
Dom brukar halla bra priser.
http://gulasidorna.eniro.se/query/refer ... _comp_name
Jag servar min Audi hos dom. Jag tror att dom är Mekonomen verkstad men jag hittar dom inte pa Mekonomens hemsida
Dom brukar halla bra priser.
http://gulasidorna.eniro.se/query/refer ... _comp_name
Jag servar min Audi hos dom. Jag tror att dom är Mekonomen verkstad men jag hittar dom inte pa Mekonomens hemsida
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Byta koppling själv - hur svårt är det?
Tack för tipset om verkstad i Västerås (ska kolla upp vad de tar jämfört med Mazda som ville ha ca 4000 kr jobbet). Pga semester så får kopplingen slira ett tag till, inklusive på bankalaset på Kinnekulle. Dock är en ACT racekoppling (Stage 1) inköpt och ligger och väntar på jobbet. Målet är att hinna göra bytet (på en bra och billig verkstad) innan Eksjö-träffen den 29/8.
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.