Miata i Roadsport A eller B

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Miata i Roadsport A eller B

Post by Fredrik Henriksson »

Om man vill köra Miata i Roadsport A eller B måste man ju trimma sin bil för att nå rätt kg/hk ratio.Eftersom bilen i trimmat skick ej är godkänd av SBP innebär det att den även då ej godkänns i de högre rodsportklasserna?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Roadsport A eller B

Post by Niklas Falk »

Motoreffekt, aerodynamik och lite till behöver inte vara i besiktningsbart skick.
Hade det behövt vara det så hade A varit en ganska tom klass, du kan inte amatrörregga med mindre än 4.92 Kg/hk.

För B kan du köra med ganska mild trimmning nästa år (1839cc, 7500rpm, 190.3hk, 990Kg i B).
Vill du ha kvar ABS så kan du behålla 7200rpm och då få 1006Kg som minimivikt (ganska nära nu va?), beräknas då som 184,2hk.

180-190Hk ur 1,8an vid ca 7000rpm ska inte vara en omöjlighet, men det kostar ju ett ordenligt och noggrant motorbygge naturligtvis. Men med det kommande motorreglementet behöver du inte varva ihjäl dig för att kunna vara med (att varva 9krpm kostar).
I dagens reglemente räknas en trimmad 1,8 som 205hk (1064Kg i B + ev tillägg), och eftersom det inte finns nån varvtalsbegränsning så "måste" man ju bygga för 210+.

A känns väldigt onödigt, även med en 1,8 på 9krpm så är minimivikten 707Kg nästa år. Överladdningskonvertering tillåts inte, endast trimning av befintliga motorkonfigurationer (och motorkonfigurationen ska vara väldigt lik den på besiktningsinstrumentet).
Men jag kan hålla med om att turbokonverterad i A hade suttit som en smäck (7200rpm och ett bar, 943Kg), men det får vi fundera på inför nästa treårsperiod, det är tillräckligt revolutionerande som det är nu. Hävda byte till en trimmad MSMmotor skulle ju vara öppningen. Köra Modsport med mönstrade däck och begränsad aero (för att inte behöva bygga om totalt) så länge hade ju fungerat som testmiljö.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Miata i Roadsport A eller B

Post by Fredrik Henriksson »

Ok, så planen att hänga på en kompressor och köra ifrån dragsterbilarna i B kan man glömma mao... :(
Niklas Falk wrote: För B kan du köra med ganska mild trimmning nästa år (1839cc, 7500rpm, 190.3hk, 990Kg i B).
Vill du ha kvar ABS så kan du behålla 7200rpm och då få 1006Kg som minimivikt (ganska nära nu va?), beräknas då som 184,2hk.

180-190Hk ur 1,8an vid ca 7000rpm ska inte vara en omöjlighet, men det kostar ju ett ordenligt och noggrant motorbygge naturligtvis. Men med det kommande motorreglementet behöver du inte varva ihjäl dig för att kunna vara med (att varva 9krpm kostar).
I dagens reglemente räknas en trimmad 1,8 som 205hk (1064Kg i B + ev tillägg), och eftersom det inte finns nån varvtalsbegränsning så "måste" man ju bygga för 210+.
Fattar inte riktigt. Först säger du att konventionell trimmning med varvstopp 7200rpm(som org ECU?) är ok, och det beräknas som 184,2hk med minimivikt 1006kg (perfekt :) ). Sen säger du att trimmad 1.8 räknas som 205hk?
Menar du att förändringarna i nästa års reglemente ger mig möjligheterna du först beskriver?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Roadsport A eller B

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Menar du att förändringarna i nästa års reglemente ger mig möjligheterna du först beskriver?
Jupp, jag räknade med att du inte bygger trimmotor innan Falkenberg. Kurvmässigt hänger vi nästan på Boxter/Alfa men det behövs lite mer på rakorna. Jämfört med Krister Andero så brukar det gå "jämnt" från chikanen till högfartaren för min del (han behöver lite till för att komma förbi).

Så en Miata med B-trim och 225or (245or finns ju inte låga nog) borde inte göra bort sig i B.

Har man en NC så är det 1014Kg + tillägg som man kan sikta på med moddad MZR 2.0 (1115Kg om man inte vill ta bort ABS/Antispinn). Så för en NC så blir B lite knasig ingångsväg, men man får trimma fritt (7000rpm betyder att man inte behöver byta vev+stakar iaf).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Miata i Roadsport A eller B

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Menar du att förändringarna i nästa års reglemente ger mig möjligheterna du först beskriver?
Jupp, jag räknade med att du inte bygger trimmotor innan Falkenberg. Kurvmässigt hänger vi nästan på Boxter/Alfa men det behövs lite mer på rakorna. Jämfört med Krister Andero så brukar det gå "jämnt" från chikanen till högfartaren för min del (han behöver lite till för att komma förbi).

Så en Miata med B-trim och 225or (245or finns ju inte låga nog) borde inte göra bort sig i B.

Har man en NC så är det 1014Kg + tillägg som man kan sikta på med moddad MZR 2.0 (1115Kg om man inte vill ta bort ABS/Antispinn). Så för en NC så blir B lite knasig ingångsväg, men man får trimma fritt (7000rpm betyder att man inte behöver byta vev+stakar iaf).
Borde ju räcka med att fixa med toppen och MS till att börja med. 7200varv gör ju att motorn lär ha en hyglig livslängd iaf... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Miata i Roadsport A eller B

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Borde ju räcka med att fixa med toppen och MS till att börja med. 7200varv gör ju att motorn lär ha en hyglig livslängd iaf... :think2:
Kolla lite på receptet som Bob/Popstoy på miata.net fixat till.
How about 10 to 1, 01 oem pistons, with a slight decking and head shave for trueness, making 168 rwhp on 91 octane pump gas, and carb legal. Bob
Botten från 01-05, topp från 98-00, börja med en MSM insugskam (eller exhintake). Sen kan ju 1mm större insugsventiler med upprensning bakom ventilerna och sen customkammar vara en fortsättning. Upprensning av plenum och matchning av kanaler/packning naturligtvis. Ett riktigt grenrör och bra avgassystem är ju en förutsättning för att inte lämna några orörda stenar. Men ska man inte varva så mycket mer så finns det inte så stora vinster med lösa trottelhus och framförallt inte med ökad kanalarea, motorn ska ju ge max moment 5000-7000 rpm (inte högre upp).

Nu har vi ju bensin så det går att köra 12:1 i kompression om man vill, och nydesignade kolvar kostar som nya original.
Börja fundera lite nu. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Miata i Roadsport A eller B

Post by Fredrik Henriksson »

Blir nog att jag utgår ifrån min bottendel till att börja med isf även om NB-delar är lite mer rätt, det går ju alltid att ta lastbilen till Tyskland/England när önskelistan på transmissionsdelar hos klubbmedlemmarna blivit tillräckligt lång...
Trimsatsen du länkade till verkade ju rätt rimlig. :) Tanken på B är lockande då det nästan känns synd att vara så undermotoriserad när chassit skriker efter mer pulver! Får man bara kraft nog i motorn att hänga med B-bilarna på rakan så är det inte omöjligt att Sevenbilen kan få sig en ordentlig match. :)
Bara synd att det är så klent startfält i B. Men det spelar ju mindre roll, så länge det är gemensamma heat så klarar ju inte ens speakern av att skilja på B och C. :wink: Jag kom visst femma inte tvåa enligt både speaker och arbetskamrater i race 2... :roll: :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply