Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Efter problemet på Knutstorp då remmen till vattenpumpen gick av och motorn gick varm så gick motorn riktigt illa och lät inte bra. Har nu fått domen från Mazda Service:
Det är inga skador på grund av värmen och orsaken till att motorn gick så illa berodde på att kamremmen hoppat 4 kuggar fel!
Det positiva är att de fixade problemet på en gång (Malmby - here I come ) och kostnaden hamnade på 1000 kr för felsökning och justering istället för kanske 10 kSEK för att plana till toppen om den blivit skev pga värme.
Det negativa är att de inte kunde svara på vad det är som kunde vara orsaken till att kamremmen hoppat snett. . Jag har en 91:a men har inte short nose och bytte kamrem för 1 år och 1000 mil sedan.
Är det någon som har någon teori vad som kan få kamremmen att hoppa över kuggar?
Visserligen sitter kamremmen och vattenpumpsremmen på samma axel men har ändå svårt att se hur brottet på vattenpumpsremmen kan påverka kamremmen.
Tacksam för svar som kan lugna mig så jag vågar dra motorn till varvtalsstoppet igen.
/Andreas K
Det är inga skador på grund av värmen och orsaken till att motorn gick så illa berodde på att kamremmen hoppat 4 kuggar fel!
Det positiva är att de fixade problemet på en gång (Malmby - here I come ) och kostnaden hamnade på 1000 kr för felsökning och justering istället för kanske 10 kSEK för att plana till toppen om den blivit skev pga värme.
Det negativa är att de inte kunde svara på vad det är som kunde vara orsaken till att kamremmen hoppat snett. . Jag har en 91:a men har inte short nose och bytte kamrem för 1 år och 1000 mil sedan.
Är det någon som har någon teori vad som kan få kamremmen att hoppa över kuggar?
Visserligen sitter kamremmen och vattenpumpsremmen på samma axel men har ändå svårt att se hur brottet på vattenpumpsremmen kan påverka kamremmen.
Tacksam för svar som kan lugna mig så jag vågar dra motorn till varvtalsstoppet igen.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Vet inte i ditt fall men anledningen till att remmar åker av eller överkuggar brukar ju vara att remmen inte går i linje eller att den inte är tillräckligt spänd pga av slitage/glapp i delar någonstans i rembanan...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Skönt med lite rejäl upplyftande tur
Rejält billigt pris från verkstan också
Rejält billigt pris från verkstan också
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Jag har haft bilar på jobbet som remmen gått av och delat sig i smådelar som i sin tur letat sig in innanför kamremskåpan och i mellan kamrem och drev. Inte omöjligt med andra ord.
Skönt att det gick att lösa utan större kostnad
Skönt att det gick att lösa utan större kostnad
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Det var ju en jäkla tur!
Men orsaken?
Givetvis kan remspänningen varit för låg av någon anledning, men det borde ju verkstaden ha märkt i så fall?
Om jag inte minns fel, så har kilspårsproblem även drabbat longnose vid ett fåtal tillfällen... men om inte vevskivan wobblar så är det ju knappast orsaken...
Men orsaken?
Givetvis kan remspänningen varit för låg av någon anledning, men det borde ju verkstaden ha märkt i så fall?
Om jag inte minns fel, så har kilspårsproblem även drabbat longnose vid ett fåtal tillfällen... men om inte vevskivan wobblar så är det ju knappast orsaken...
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Kul med goda nyheter! Men jag hoppas att verkstaden bytte remmen (och kanske även remspännaren)? Slitage är enda anledningen som jag kan tänka mig till att det hoppar.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Jag ska kolla med verkstaden imorgon när jag hämtar bilen om de bytt något eller bara monterat tillbaka allt efter att de justerat kammarna. När det gäller slitage på kamremmen och spännare tycker jag det vore skumt då de byttes för bara 1000 mil sedan (kollade serviceräkningen och jag betalade i allafall för ny kamrem och nya spännrullar). Det borde inte kunna slitas så fort, eller ?
Jag har två teorier på vad som kan ha hänt (utan att kunna mycket om motorer):
- När verkstaden bytte kamrem och spännare förra året så spände de remmen med fel kraft (därför gav de ett förhållandevis långt pris som "kompensation" när det nu fixade till bilen, de tog till och med hand om min kärvande handbroms som jag gett mig på med 5-56 ett antal ggr)
- Då vattenpumpsremmen slets sönder letade sig en del av den in till kamremmen och hamnade mellan rem och kugghjul.
Hur som helst känns det som tur i oturen att det verkar lösas sig snabbt och förhållandevis billigt. Ska köra bilen en sväng direkt efter att jag hämtat den på verkstaden och känna hur motorn går upp till maxvarv. Sedan får den bekänna färg på Malmby till helgen då jag ska försöka klå Hammarsjö, Stahre och kompani (så länge alla andra kör över gränsen och träffar koner har jag chansen ).
Hans, tar du med trailern ifall jag behöver transport till Västerås
/Andreas K
Jag har två teorier på vad som kan ha hänt (utan att kunna mycket om motorer):
- När verkstaden bytte kamrem och spännare förra året så spände de remmen med fel kraft (därför gav de ett förhållandevis långt pris som "kompensation" när det nu fixade till bilen, de tog till och med hand om min kärvande handbroms som jag gett mig på med 5-56 ett antal ggr)
- Då vattenpumpsremmen slets sönder letade sig en del av den in till kamremmen och hamnade mellan rem och kugghjul.
Hur som helst känns det som tur i oturen att det verkar lösas sig snabbt och förhållandevis billigt. Ska köra bilen en sväng direkt efter att jag hämtat den på verkstaden och känna hur motorn går upp till maxvarv. Sedan får den bekänna färg på Malmby till helgen då jag ska försöka klå Hammarsjö, Stahre och kompani (så länge alla andra kör över gränsen och träffar koner har jag chansen ).
Hans, tar du med trailern ifall jag behöver transport till Västerås
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Jag kommer med trailern som vanligt.Andreas K wrote:Hans, tar du med trailern ifall jag behöver transport till Västerås
/Andreas K
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
En kamrem som har kuggat ska alltid bytas ut, oavsett om den har gått 10, 100 eller 1000 mil.. Den har garanterat fått skador på "tänderna" där den har kuggat över och kommer troligtvis att kugga igen, tyvärr!..Andreas K wrote:Jag ska kolla med verkstaden imorgon när jag hämtar bilen om de bytt något eller bara monterat tillbaka allt efter att de justerat kammarna.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?
Hämtade bilen på verkstaden idag och enligt chefen där hade de kontrollerat hela kamremmen och inte hittat några skador och sedan monterat tillbaka den. Frågan är om man ska lämna in den igen och be dem byta?Peter Sandström wrote:En kamrem som har kuggat ska alltid bytas ut, oavsett om den har gått 10, 100 eller 1000 mil.. Den har garanterat fått skador på "tänderna" där den har kuggat över och kommer troligtvis att kugga igen, tyvärr!..Andreas K wrote:Jag ska kolla med verkstaden imorgon när jag hämtar bilen om de bytt något eller bara monterat tillbaka allt efter att de justerat kammarna.
Provade bilen en sväng när jag hämtat den och motorn kändes som vanligt igen hela vägen upp till varvtalsstoppet. Ett nytt vinande ljud (som följer varvtalet på motorn) hade dykt upp men jag tror det kommer från den nya vattenpumpsremmen som låter lite innan den slitits in.
Efter helgen och Malmbyträffen ska jag bestämma om jag lämnar in igen för byte av kamrem eller om jag låter det vara som det är.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.