Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?

Post by Andreas E »

Efter problemet på Knutstorp då remmen till vattenpumpen gick av och motorn gick varm så gick motorn riktigt illa och lät inte bra. Har nu fått domen från Mazda Service:
Det är inga skador på grund av värmen och orsaken till att motorn gick så illa berodde på att kamremmen hoppat 4 kuggar fel!
Det positiva är att de fixade problemet på en gång (Malmby - here I come :banana: ) och kostnaden hamnade på 1000 kr för felsökning och justering istället för kanske 10 kSEK för att plana till toppen om den blivit skev pga värme.
Det negativa är att de inte kunde svara på vad det är som kunde vara orsaken till att kamremmen hoppat snett. :think2: . Jag har en 91:a men har inte short nose och bytte kamrem för 1 år och 1000 mil sedan.
Är det någon som har någon teori vad som kan få kamremmen att hoppa över kuggar?
Visserligen sitter kamremmen och vattenpumpsremmen på samma axel men har ändå svårt att se hur brottet på vattenpumpsremmen kan påverka kamremmen.

Tacksam för svar som kan lugna mig så jag vågar dra motorn till varvtalsstoppet igen.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Fredrik Henriksson

Re: Vad kan få kamremman att hoppa över kuggar?

Post by Fredrik Henriksson »

Vet inte i ditt fall men anledningen till att remmar åker av eller överkuggar brukar ju vara att remmen inte går i linje eller att den inte är tillräckligt spänd pga av slitage/glapp i delar någonstans i rembanan...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Skönt med lite rejäl upplyftande tur :up: :up:

Rejält billigt pris från verkstan också :shock:
waern
Medlem MX-5 Racing Club

Post by waern »

Jag har haft bilar på jobbet som remmen gått av och delat sig i smådelar som i sin tur letat sig in innanför kamremskåpan och i mellan kamrem och drev. Inte omöjligt med andra ord.

Skönt att det gick att lösa utan större kostnad :up:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Dennis Kullman »

Det var ju en jäkla tur! :D
Men orsaken?
Givetvis kan remspänningen varit för låg av någon anledning, men det borde ju verkstaden ha märkt i så fall?
Om jag inte minns fel, så har kilspårsproblem även drabbat longnose vid ett fåtal tillfällen... men om inte vevskivan wobblar så är det ju knappast orsaken...
Cyberoid

Post by Cyberoid »

Kul med goda nyheter! :up: Men jag hoppas att verkstaden bytte remmen (och kanske även remspännaren)? Slitage är enda anledningen som jag kan tänka mig till att det hoppar.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Jag ska kolla med verkstaden imorgon när jag hämtar bilen om de bytt något eller bara monterat tillbaka allt efter att de justerat kammarna. När det gäller slitage på kamremmen och spännare tycker jag det vore skumt då de byttes för bara 1000 mil sedan (kollade serviceräkningen och jag betalade i allafall för ny kamrem och nya spännrullar). Det borde inte kunna slitas så fort, eller ? :think2:

Jag har två teorier på vad som kan ha hänt (utan att kunna mycket om motorer):
- När verkstaden bytte kamrem och spännare förra året så spände de remmen med fel kraft (därför gav de ett förhållandevis långt pris som "kompensation" när det nu fixade till bilen, de tog till och med hand om min kärvande handbroms som jag gett mig på med 5-56 ett antal ggr)
- Då vattenpumpsremmen slets sönder letade sig en del av den in till kamremmen och hamnade mellan rem och kugghjul.

Hur som helst känns det som tur i oturen att det verkar lösas sig snabbt och förhållandevis billigt. Ska köra bilen en sväng direkt efter att jag hämtat den på verkstaden och känna hur motorn går upp till maxvarv. Sedan får den bekänna färg på Malmby till helgen då jag ska försöka klå Hammarsjö, Stahre och kompani (så länge alla andra kör över gränsen och träffar koner har jag chansen :wink: ).
Hans, tar du med trailern ifall jag behöver transport till Västerås :oops:

/Andreas K
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club

Post by hdzon »

Andreas K wrote:Hans, tar du med trailern ifall jag behöver transport till Västerås :oops:
/Andreas K
Jag kommer med trailern som vanligt. :bow:
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
Peter Sandström

Post by Peter Sandström »

Andreas K wrote:Jag ska kolla med verkstaden imorgon när jag hämtar bilen om de bytt något eller bara monterat tillbaka allt efter att de justerat kammarna.
En kamrem som har kuggat ska alltid bytas ut, oavsett om den har gått 10, 100 eller 1000 mil.. Den har garanterat fått skador på "tänderna" där den har kuggat över och kommer troligtvis att kugga igen, tyvärr!..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Peter Sandström wrote:
Andreas K wrote:Jag ska kolla med verkstaden imorgon när jag hämtar bilen om de bytt något eller bara monterat tillbaka allt efter att de justerat kammarna.
En kamrem som har kuggat ska alltid bytas ut, oavsett om den har gått 10, 100 eller 1000 mil.. Den har garanterat fått skador på "tänderna" där den har kuggat över och kommer troligtvis att kugga igen, tyvärr!..
Hämtade bilen på verkstaden idag och enligt chefen där hade de kontrollerat hela kamremmen och inte hittat några skador och sedan monterat tillbaka den. Frågan är om man ska lämna in den igen och be dem byta?
Provade bilen en sväng när jag hämtat den och motorn kändes som vanligt igen hela vägen upp till varvtalsstoppet. Ett nytt vinande ljud (som följer varvtalet på motorn) hade dykt upp men jag tror det kommer från den nya vattenpumpsremmen som låter lite innan den slitits in.
Efter helgen och Malmbyträffen ska jag bestämma om jag lämnar in igen för byte av kamrem eller om jag låter det vara som det är.

/Andreas K
Post Reply