SSM 2009
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: SSM 2009
Jag måste köra Knutstorpsbanan i lite bilspel innan jag kör på riktigt! Är redan nervös!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: SSM 2009
Ställer du upp som hare Niklas (om du klarar av att sänka farten vill säga)?Niklas Falk wrote:Dela upp knutstorp i en högfartsdel och en lågfartsdel, högfartsdelen är där du kan vinna tid i början och lågfartsdelen är det du aldrig kommer underfund med
Krönet kan man attackera på två sätt, maxattack tills du snurrar, backa sen av lite (kanske med nästa projektbil ), eller så börjar man med lite broms/gasuppsläpp uppför backen och med ökande stödgas ta sent apex (efter en sen och vid turn-in).
Ju fler varv du överlever desto fler gånger har du på dig att förbättras, så det lönar sig att attackera de kluriga bitana lite långsamt.
Ett rattutslag genom hela sågverk-ambulans-tunnel-svackan är ett trevligt mål, det kan lyckas ibland (men en del vill köra längre in över tunneln för att få lägre högstapunkt).
Knutan är klurig att få till, att ha en hare eller två hjälper, undrar vem som ska få bogsera iår
Behöver man gå ner på 2:an någon annanstans än vid Idioten? Och är det 4:an som gäller på något annat ställe än rakan? (frågan gäller en 5-vxl NA 1,6 eller liknande) Försöker mentalt förbereda mig inför Knutstorp och är bra att veta om det är som Kinnekulle där man kan fokusera på att ratta eller om man ska köra men en hand på växelspaken
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: SSM 2009
Kan rekommendera att ta en titt på filmerna från förra året. Det är ett bra sätt att förbereda sig mentalt på. Dessutom så är det just en NA 1.6 så du kan se växlingspunkter etc. Hörs inte alltid men man ser varvräknaren också.Andreas K wrote:
Behöver man gå ner på 2:an någon annanstans än vid Idioten? Och är det 4:an som gäller på något annat ställe än rakan? (frågan gäller en 5-vxl NA 1,6 eller liknande) Försöker mentalt förbereda mig inför Knutstorp och är bra att veta om det är som Kinnekulle där man kan fokusera på att ratta eller om man ska köra men en hand på växelspaken
/Andreas K
SSM 2008 Part 1
SSM 2008 Part 2
(Rekommenderas INTE att titta på om man inte ska köra själv. Suget att köra blir enormt! )
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SSM 2009
Det är bara att placera sig bakom i lineup på fredagsträningarna. Josen är också en bra ledare i kolonner (han har hjälpt mig mycket). Dennis är inte heller nybörjare på Knutan.Andreas K wrote:Ställer du upp som hare Niklas (om du klarar av att sänka farten vill säga)?
Behöver man gå ner på 2:an någon annanstans än vid Idioten? Och är det 4:an som gäller på något annat ställe än rakan? (frågan gäller en 5-vxl NA 1,6 eller liknande) Försöker mentalt förbereda mig inför Knutstorp och är bra att veta om det är som Kinnekulle där man kan fokusera på att ratta eller om man ska köra men en hand på växelspaken
Jag kan inte tro att du behöver 2an mer än i idioten. 4an på rakan, 3an i sågverkskurvan (dödsvarvaren Dennis tror jag använder 2an även här), 4an åker i upp mot krönet och ligger i tills vänstern upp mot idioten.
Re: SSM 2009
Andreas om du bara säger till när vi kör träning så kan vi åka spår några varv ( tror vem som helst av oss visar om du vill), Knutan är ganska enkel i stort tycker jag. Svåraste partiet och där jag upplever mest tid sitter är från hårnålen och ut på rakan. Du klarade ju Kullen galant så tror det blir lättare här för dig
Kolla på Henriks filmer och även spårvalen på rejsa så har du bra grund att stå på
Kolla på Henriks filmer och även spårvalen på rejsa så har du bra grund att stå på
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: SSM 2009
Hoppas så många som möjligt har införskaffat en kamera att montera i bilen. Det ger sååå mycket både till en själv och till alla andra som inte är med och kör. Tänk att kunna klippa ihop en racefilm från allas inboard kameror. Vilket PR!!
Billiga DV kameror finns att köpa lite varstans. Runt 1000:- unegfär. Väl investerade pengar.
Billiga DV kameror finns att köpa lite varstans. Runt 1000:- unegfär. Väl investerade pengar.
Re: SSM 2009
Kan du rekommendera någon lite snabbt som funkar orkar inte scanna markanden 1000:- är maxCyberoid wrote:Hoppas så många som möjligt har införskaffat en kamera att montera i bilen. Det ger sååå mycket både till en själv och till alla andra som inte är med och kör. Tänk att kunna klippa ihop en racefilm från allas inboard kameror. Vilket PR!!
Billiga DV kameror finns att köpa lite varstans. Runt 1000:- unegfär. Väl investerade pengar.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: SSM 2009
Mediamarkt Du passerar väl dessutom varje dag.Josen wrote:Kan du rekommendera någon lite snabbt som funkar orkar inte scanna markanden 1000:- är maxCyberoid wrote:Hoppas så många som möjligt har införskaffat en kamera att montera i bilen. Det ger sååå mycket både till en själv och till alla andra som inte är med och kör. Tänk att kunna klippa ihop en racefilm från allas inboard kameror. Vilket PR!!
Billiga DV kameror finns att köpa lite varstans. Runt 1000:- unegfär. Väl investerade pengar.
(Sen tillkommer iofs ett fäste också om man inte bygger ett eget.....)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SSM 2009
Jag har en gammal JVC med dubbla batterier som jag inte använder. Lånas gratis. Tror tom den har fjärr (hittade nåt som liknar det igår).Josen wrote:Kan du rekommendera någon lite snabbt som funkar orkar inte scanna markanden 1000:- är max
Att micen är inbyggd är mindre problem när du kör med HT.
Men fästet behöver vara ett reglementsmässigt eftersom den inte är ultralätt (men mindre än 500g hoppas jag).
Re: SSM 2009
Jaha så jag går in där och säger en kamera tack och då får jag rätt ? Modell osv ?Mediamarkt Du passerar väl dessutom varje dag.
Taget Kolla Media lite ocksåJag har en gammal JVC med dubbla batterier som jag inte använder. Lånas gratis. Tror tom den har fjärr (hittade nåt som liknar det igår).
Att micen är inbyggd är mindre problem när du kör med HT.
Bosse gnällde idag på fäste för kameror, kan svamlade om att intyg skulle skrivas under tävlingen ?
Fick lite backing för min slangkämma för laptimer Måste lägga gummi mellan.
Du har ett fäste eller skall jag fixa till något ? Har ett gammalt från JC som jag kan jobbar vidare på kanske.Men fästet behöver vara ett reglementsmässigt eftersom den inte är ultralätt (men mindre än 500g hoppas jag).
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: SSM 2009
Det funkade för mig!Josen wrote:Jaha så jag går in där och säger en kamera tack och då får jag rätt ?Mediamarkt Du passerar väl dessutom varje dag.
(Glöm inte att säg att du ska ha den billigaste också.)
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SSM 2009
Bara stativgängan i kameran.Josen wrote:Du har ett fäste eller skall jag fixa till något ? Har ett gammalt från JC som jag kan jobbar vidare på kanske.Men fästet behöver vara ett reglementsmässigt eftersom den inte är ultralätt (men mindre än 500g hoppas jag).
En Balljoint underlättar ju alltid (mycket stabilare än en kvartumsskruv). http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PL28 det brukar vara 3/8" gänga mot stativet. Men pryttlar bygger på priset.
Om du har en Superclamp så kan ju två "rörhalvor" och cykelslang vara nåt att ha emellan den och burröret.
Mitt fäste fick beröm på Gelleråsen (trots att det bara är en "rörhalva" och två slangklämmor)
Att deras eget godkännandemärke från 2007 satt på fästet såg de som en bonus
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: SSM 2009
Oregon scientific actioncam.
http://www.dustin.se/pd_5010142486.aspx
Netonnet har denna för under tusenlappen, den borde väl fylla behovet?
Dock är den ej Mac-kompatibel och största minneskortskapacitet är 2GB.
http://www.dustin.se/pd_5010142486.aspx
Netonnet har denna för under tusenlappen, den borde väl fylla behovet?
Dock är den ej Mac-kompatibel och största minneskortskapacitet är 2GB.
Re: SSM 2009
JOnas kan greja riktiga fästen med eller utan kuliga leder
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: SSM 2009
Kan du länka till någon sida, så man kan se vad du kränger?JOnas wrote:JOnas kan greja riktiga fästen med eller utan kuliga leder
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: SSM 2009
Jag är ju till skillnad från dig inte med i länkarna, men kan göra ett försök..Kan du länka till någon sida, så man kan se vad du kränger?
E bl.a. dessa:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto
http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/pid/4765
---
Lev-tiden kan dock vara lång-seg. (Mest beroende på att vi inte vet exakt vilken natt containerna kommer.)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Mera asfalt
http://www.stcc.se/379/?tx_ttnews%5Btt_ ... 67ade61b0b
Lyssnar man på STCC live verkar det finnas ett ideal-spår i den nya asfalten - får hoppas att STCC och alfa klubben kör in banan för oss
Lyssnar man på STCC live verkar det finnas ett ideal-spår i den nya asfalten - får hoppas att STCC och alfa klubben kör in banan för oss
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mera asfalt
Vilket spår är det? Innern eller yttern?Josen wrote:Lyssnar man på STCC live verkar det finnas ett ideal-spår i den nya asfalten - får hoppas att STCC och alfa klubben kör in banan för oss
Vi får se hur spårigt det är på fredag (torsdag kväll).
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: SSM 2009
Nu har det kommit upp ett tidsschema (Roadsport A kör själva och vi kör med Roadsport B ).
Om jag fattat det rätt är det följande ungefärliga tider:
Fredag (besiktning 08:00-18:00):
ca 09:20 - 09:35 - Fri träning
ca 13:20 - 13:40 - Tidskval
Lördag (besiktning 08:00-13:00):
ca 08:15- 08:30 - Förarsammanträde
ca 10:45 - 11:00 - Race (10 varv)
Söndag:
ca 09:25 - 09:45 - Race (12 varv)
Lite surt att man måste vara på plats tidig alla dagar (speciellt fredagen), men sånt är livet.
/Andreas K
PS. Tack för tipsen när det gäller spårval osv på Knutan, det ska förhoppningsvis göra att man inte svänger åt fel håll över något av krönen.
Om jag fattat det rätt är det följande ungefärliga tider:
Fredag (besiktning 08:00-18:00):
ca 09:20 - 09:35 - Fri träning
ca 13:20 - 13:40 - Tidskval
Lördag (besiktning 08:00-13:00):
ca 08:15- 08:30 - Förarsammanträde
ca 10:45 - 11:00 - Race (10 varv)
Söndag:
ca 09:25 - 09:45 - Race (12 varv)
Lite surt att man måste vara på plats tidig alla dagar (speciellt fredagen), men sånt är livet.
/Andreas K
PS. Tack för tipsen när det gäller spårval osv på Knutan, det ska förhoppningsvis göra att man inte svänger åt fel håll över något av krönen.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: SSM 2009
Håller med dej: tråkigt schema, hela helgen Stannar nog hemma och är "nyttig"
De e mycke nu...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SSM 2009
Jag tycker det gjort en bra spridning/blandning av klasserna så det blir konstant action med de tunga klasserna på slutet för att hålla publiken kvar (Berger & Co sist är ett bra knep).
Vi har ju inga oljesölande klasser före oss på morgonen (iofs tvåtaktarna i tusencupen).
Vi har ju inga oljesölande klasser före oss på morgonen (iofs tvåtaktarna i tusencupen).
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: SSM 2009
Är det någon från göteborgstrakten som skall åka ner på torsdag kväll som man kan ha följe med tro?
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: SSM 2009
Är inte MX-5 CUP den mest publikroande klassen? Vi borde ju köra när det är mest folk där!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: SSM 2009
Äh, klart du ska komma ner. Depålivet är ju halva grejen.Magnus Pettson wrote:Håller med dej: tråkigt schema, hela helgen Stannar nog hemma och är "nyttig"
Men visst hade man uppskattat åtminstone ett par träningspass på fredagen och kval på lördagen.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SSM 2009
Väderprognoserna ser ju roliga ut :
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5n ... /helg.html
http://vader.svt.se/vaer.aspx?ID=14762765&zoomlevel=7
Solskydd och vatten kommer att krävas. Vintersovsäcken behövs verkligen inte
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5n ... /helg.html
http://vader.svt.se/vaer.aspx?ID=14762765&zoomlevel=7
Solskydd och vatten kommer att krävas. Vintersovsäcken behövs verkligen inte