Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Martin Wahlberg »

Detta har jag inte reflekterat över förut, har inte heller sett att det nämnts i guiderna över hur "enkelt" :roll: det är att ställa iordning sin bil för vagnboksbes./banracing.
Reglementet säger ju att original huvlåsanordning ska tas bort och ersättas med s.k. sprintlås (inte ordagrant så men ni förstår..)
Har verkligen ingen lust att borra hål i originalhuven men det kanske inte finns något alternativ?
Last edited by Martin Wahlberg on Sat 20 Jun 2009, 23:14, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvlås? Original eller enligt TR?

Post by Niklas Falk »

Tja, visst står det så i TR men jag har aldrig reflekterat över hur det hanteras Roadsportmässigt. Det är ju inte ovanligt med knaskombinationen med orignallås+sprintar (dvs både extra krångel och man får ändå inte upp huven för att släcka utifrån).
Jag skulle behållit originallåset till att börja med tills nån säger nåt. Att montera sprintar på en NB är rätt enkelt (men hålen är ju rätt permanenta).
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Huvlås? Original eller enligt TR?

Post by Martin Wahlberg »

Så en vagnboksbes. ska kunna klaras även utan att montera sprintlås?

Känns så onödigt att stå där och få backning på det.. Och känna hur värdefull tid rinner iväg..
Då är det ju bättre att ta både kostnaden och arbetet innan bes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvlås? Original eller enligt TR?

Post by Niklas Falk »

Martin Wahlberg wrote:Så en vagnboksbes. ska kunna klaras även utan att montera sprintlås?
Gissa vem som kan ge bäst svar på den typen av frågor...

Vagnboksbesiktaren själv som alltid. :)
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Huvlås? Original eller enligt TR för vagnbok?

Post by Martin Wahlberg »

Tänkte kanske det fanns några här som redan gjort detta.. :roll:
Kommer kanske fler svar när folk börjar komma hem från helgen. Avvaktar ett tag..
Är ju faktiskt bara ett par dagar gammalt detta med racerbilstänket.. Hinner säkert bli tusen frågor till innan första starten går.
Men hela tanken med frågeriet på forum är ju att skaffa sig så mycket info som möjligt för att vara så bra förberedd som möjligt och att förhoppningsvis göra så få (och dyra) misstag som möjligt.

Och Bo Karlsson i Onsala lär jag ju komma i kontakt med förr eller senare. :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Fredrik Henriksson »

Skit i huvlåset, om du inte vill montera för att det ser rejs ut förstås! 8) :banana:
Alla stämplar i min vagnbok (utom den senaste, då jag monterade plasthuv förra sommaren) har kommit dit trots orginalhuvlås... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Martin Wahlberg »

Sökte på "vagnbok" på rejsa och fick en del bra träffar..
Tror min "oro" för bes. grundar sig på en kanske något överdriven respekt för "myndigheten" (läs bes.man) SBF.. Men vem vet, de kanske är som vanliga människor som går att prata och diskutera med.. Även om man har ett krångligt sätt att uttrycka sig på sägs det.. (jag själv alltså, inte SBF) :mrgreen:

PS: Visst gillar jag när det ser "rejsigt" ut men det viktiga för mig är ändå att säkerheten fungerar. Så sprintlås kommer det att bli.. När jag hittar en huv till. Eller hjälper du mig med goda handfasta tips så plastar jag en! :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Niklas Falk »

Bosse = "Myndighetsperson" :shock: :lol: :lol: :lol:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Fredrik Henriksson »

Martin Wahlberg wrote:
PS: Visst gillar jag när det ser "rejsigt" ut men det viktiga för mig är ändå att säkerheten fungerar. Så sprintlås kommer det att bli.. När jag hittar en huv till. Eller hjälper du mig med goda handfasta tips så plastar jag en! :D
Plasta är jäkligt lätt och jäkligt svårt. Är det en enkel grej (som en huv är) och man inte bryr sig om finish eller vikt så är det bara att plasta på. På plana ytor försvinner de flesta luftbubblor om du bara väter tillräckligt med polyester, men det väger ju bly då. :( Glasfiberplast kan du alltid testa dig fram och göra om ifall det inte blir bra. Läs Arjdens tips på Rejsa så kommer du igång. Det du skall vara riktigt försiktig med i ditt fall är att inte sabba pluggen, dvs din orginalhuv. Anledningen till en plasthuv i ditt fall är ju att du inte vill såga i orginalhuven och då förmodar jag att du inte vill ha den knölig eller repig heller? *retoriskt* :think2: :mrgreen: Var därför jäkligt nogrann när du vaxar huven så att den verkligen blir högblank, du vill inte hamna i läget där du måste bända böja och bryta i huven för att få loss formen. Sen så skall du oxå tänka på att inte gjuta tjockt mellan var härdning då plast krymper en hel del om man gjuter många lager våt i våt. Ju tjockare laminatet är vid härdning desto mer värme=krympning blir det, och det säger sig självt att pluggen(orginalhuven) kan bli lite misshandlad om man klabbar på något runt om som sedan krymper mellan 5-10%. Ha inte bråttom och var nogrann så klarar sig orginalhuven. :)

Om du inte skall vagnboksbesiktiga inom de närmsta veckorna så kanske jag kan gjuta den åt dig på min semester. Kan va bra att ha lite NB-formar med tanke på hur vissa kör. Ingen nämnd ingen glömd... :wink: :mrgreen:


Niklas Falk wrote:Bosse = "Myndighetsperson" :shock: :lol: :lol: :lol:
:mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Martin Wahlberg »

Fredrik Henriksson wrote: Om du inte skall vagnboksbesiktiga inom de närmsta veckorna så kanske jag kan gjuta den åt dig på min semester. Kan va bra att ha lite NB-formar med tanke på hur vissa kör. Ingen nämnd ingen glömd... :wink: :mrgreen:
Närå, tidsplanen är betydligt vidare än så.. Så det förslaget nappar jag hungrigt på
:up: :banana: :up:
När har du semester?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Josen »

an va bra att ha lite NB-formar med tanke på hur vissa kör. Ingen nämnd ingen glömd... :wink: :mrgreen:
Lägg ner att dra upp detta hela tiden, vi skall inte köra med kontakt så trigga inte gång det hela tiden - OK ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Huvlås? Original eller enligt TR inför vagnbok?

Post by Fredrik Henriksson »

"trigga inte igång"? Känns som en ganska stor sten rätt in i glashuset... :think2:

Liten pik med glimt i ögat då vi brukar ha högt till tak, men ok I´ll can be serious... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply