Mer hk i 1,6l NA - vad ger mest "bang for the buck"?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Mer hk i 1,6l NA - vad ger mest "bang for the buck"?

Post by Andreas E »

För att bättra på min NAs vikt/effekt-förhållande (vill gå från dagens 9,1 kg/hk till närmare 8 kg/hk) börjar jag lite smått fundera på att göra något åt andningen till motorn. Frågan är vad som ger mest "bang for the buck" på en 1,6 liters motor som håller sig inom Roadsport C reglementet? Måste man ge sig på kombinationen:
- insug typ JR cold air intake
- nytt grenrör
- avgassystem typ 2,5" hela vägen
- uppställd tändning

Eller går det att hålla igen lite ekonomiskt och "bara" t.ex. byta till ett sportluftfilter (typ KN eller JR) och se till att det kommer kall luft till filtret för att få en effektökning jämfört med en helt original 1,6 l motor?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mer hk i 1,6l NA - vad ger mest "bang for the buck"?

Post by Fredrik Henriksson »

Jag har gjort en del på min bil och det som ger tveklöst mest "bang for the buck" är vikten. Du kan göra hur många moddar som helst och dessa förbättringar är en piss i havet i förhållande till viktminskning. På en 1.6:a är vikten särskilt "viktig" (höhö). Viktminskning kostar inget i första steget och i steg två väldigt lite men kräver en del jobb(glasfiber eller kaptrissa tillsammans med poppnit och lexan)
Snegla på Dennis bil som är väldigt lätt men ändå bibehållen som glassätarbil om du vill ha den i vardagen... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Mer hk i 1,6l NA - vad ger mest "bang for the buck"?

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:Jag har gjort en del på min bil och det som ger tveklöst mest "bang for the buck" är vikten. Du kan göra hur många moddar som helst och dessa förbättringar är en piss i havet i förhållande till viktminskning. På en 1.6:a är vikten särskilt "viktig" (höhö). Viktminskning kostar inget i första steget och i steg två väldigt lite men kräver en del jobb(glasfiber eller kaptrissa tillsammans med poppnit och lexan)
Snegla på Dennis bil som är väldigt lätt men ändå bibehållen som glassätarbil om du vill ha den i vardagen... :)
Lättning tittar jag på parallellt men har insett att jag inte kommer att kunna få bort så supermycket vikt så länge miatan är vår enda bil som går som vardagstransport till mataffären och sommarstugan med en del komfortkrav. Min tanke var att hämta lite på båda hållen (få ner vikten från 1060 kg till typ 1020 kg samt få upp effekten 5-10 hk).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mer hk i 1,6l NA - vad ger mest "bang for the buck"?

Post by Fredrik Henriksson »

ok, tändning och friskluft is tha shit (funkar med snikfriskluftsbygge likt mitt eller Josens). Orginal avgassystem andas väldigt bra orginal, även orginalgrenröret skall vara väl igenomtänkt, så om det gör något öht är jag högst osäker på. De pengarna skulle jag sparat och lagt på hög till ett burbygge eller fackverk under bil.

Enkelt kan man nog säga att man får en snabb bil om man gjort följande utöver vettiga dämpare och fjädrar: Tändning, lättning, friskluft och styvt chassi.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply