Fuji Racing IRTB
Fuji Racing IRTB
http://vimeo.com/2071866
IRTB verkar vara melodin - vad den går
En 1.8 NA lättad ner till ~ 900 kg med med portad topp, borrad till max, MS och IRTB borde kunna bli en vass B-bil
Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla och fräschar till ?
/Joachim
IRTB verkar vara melodin - vad den går
En 1.8 NA lättad ner till ~ 900 kg med med portad topp, borrad till max, MS och IRTB borde kunna bli en vass B-bil
Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla och fräschar till ?
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Fuji Racing IRTB
Modifierad motor har inga begränsningar (förutom konvertering till överladdning), så det är bara att vränga bankkontotJosen wrote:Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla och fräschar till ?
Jo, ungefär samma block som i regbeviset, men det innebär i stort sett fri mix av miatadelar, dvs börja med ett 1,6badkar för maximal rostlättning .
Med det kommande (sannolika) reglementet blir det:
1839cc, 7500rpm, 990kg i B (ev viktillägg tillkommer).
Varvar du bara 7200rpm kan du lätta till 958kg, ett ganska tunebart motorregelmente mao.
Observera att varvtalet ger utrymme för effekt med kammar som är optimerade för varvtalet, att tomvarva ovanför kammarnas arbetsområde ger ju inget.
12:1kolvar, NBtopp med 1mm större insugsventiler och justering för det, vettiga kammar (iofs svårt med Miatatrimmare lokalt), optimerat grenrör och tillsnyggat plenum samt en hel massa tuning. Förstafallet beräknas som 190hk på veven (det andra 184hk), det ska inte vara omöjligt utan att kosta mer än resten av bilen.
Man måste inte ha individuella spjäll för att det ska gå att trimma, men det är knepigt att balansera cylindrarna i ett plenum.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Fuji Racing IRTB
Idén är bra då responsen är djävulsk och man får fart utan överladd till rimlig peng. Läste en del i vintras om detta och jag är lite tveksam till just Fuji Racings IRTB då ägaren fått mkt kritik för sin marknadsföring, upphausning av prestanda mm.Josen wrote:http://vimeo.com/2071866
IRTB verkar vara melodin - vad den går
En 1.8 NA lättad ner till ~ 900 kg med med portad topp, borrad till max, MS och IRTB borde kunna bli en vass B-bil
Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla och fräschar till ?
/Joachim
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Fuji Racing IRTB
Detta låter intressant! Berätta gärna mer vad som byggs om hur och vilka kostnader man hamnar på ungefär.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Re: Fuji Racing IRTB
http://www.fuji-racing.com/fujiracing_007.htmmickeh wrote:Detta låter intressant! Berätta gärna mer vad som byggs om hur och vilka kostnader man hamnar på ungefär.
Sen tillkommer MS Pnp om man inte vill ha Fujis grejer...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Fuji Racing IRTB
IRTB?? Kort googling gav: I Run That Bitch.. Ser inget uppenbart sammanhang.. Upplys mig ni visa racers
Re: Fuji Racing IRTB
"Individual Running Throttle Bodies"Martin Wahlberg wrote:IRTB?? Kort googling gav: I Run That Bitch.. Ser inget uppenbart sammanhang.. Upplys mig ni visa racers
Ett spjäll per insugningsport för att tala svenska.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Fuji Racing IRTB
Det är ju bara att ta ett ord till i sökningen för att få lite mer kött på benen
http://www.google.com/search?q=irtb+miata
Men det blir nog lika mycket skruvande vid besiktning som för Turbo eller Kompressor.
MSPNP är på väg för 99-00 tydligen, en lämplig startpunkt oavsett.
http://www.google.com/search?q=irtb+miata
Men det blir nog lika mycket skruvande vid besiktning som för Turbo eller Kompressor.
MSPNP är på väg för 99-00 tydligen, en lämplig startpunkt oavsett.
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Fuji Racing IRTB
Jag har just köpt spjällhus från Suzuki GSXR 1000 för att bygga IRTB till vår röda bil. Ropade in ett för bara strax över 100 dollar med frakt på ebay!!! Komplett med insprutare.
Sök på "GSXR throttle bodies" Finns tex just nu en på Engelska ebay som ingen har bjudit på än .
Både 750 och 1000cc har 42mm spjällhus. Alldeles lagom till våra motorer. 2000-2003 hade dom dessutom separata spjällhus där man kan lägga brickor emellan för att anpassa till avståndet mellan insugsportarna. Senare årgångar sitter dom ihop två och två.
Även 600cc motorns spjäll lär funka bra. Ett par millimeter mindre bara. men troligen fullt tillräckliga i alla fall.
Nu skulle jag bara vilja ha tag på en NB-topp så man kan börja fixa i lugn och ro medan vi tävlar men originalgrejerna... Nån som har en liggande
Sök på "GSXR throttle bodies" Finns tex just nu en på Engelska ebay som ingen har bjudit på än .
Både 750 och 1000cc har 42mm spjällhus. Alldeles lagom till våra motorer. 2000-2003 hade dom dessutom separata spjällhus där man kan lägga brickor emellan för att anpassa till avståndet mellan insugsportarna. Senare årgångar sitter dom ihop två och två.
Även 600cc motorns spjäll lär funka bra. Ett par millimeter mindre bara. men troligen fullt tillräckliga i alla fall.
Nu skulle jag bara vilja ha tag på en NB-topp så man kan börja fixa i lugn och ro medan vi tävlar men originalgrejerna... Nån som har en liggande
- Peter Läth
- Posts: 12
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18
Re: Fuji Racing IRTB
Nu får ni ursäkta en motornovis för kanske lite dumma frågor, men såna där sätts alltså på insuget?
Vad händer med luftmassemätare och annat?
Filtrering av luften?
Vad är "poängen", mer än att det ser häftigt ut?
Mvh Peter
Vad händer med luftmassemätare och annat?
Filtrering av luften?
Vad är "poängen", mer än att det ser häftigt ut?
Mvh Peter
Re: Fuji Racing IRTB
Härligt - använder du MS till detta också ?Jag har just köpt spjällhus från Suzuki GSXR 1000 för att bygga IRTB till vår röda bil. Ropade in ett för bara strax över 100 dollar med frakt på ebay!!! Komplett med insprutare.
Har någon länk på någon som har gjort det ?
Per snart ?Nu skulle jag bara vilja ha tag på en NB-topp så man kan börja fixa i lugn och ro medan vi tävlar men originalgrejerna... Nån som har en liggande
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Fuji Racing IRTB
Finns inga dumma frågorNu får ni ursäkta en motornovis för kanske lite dumma frågor, men såna där sätts alltså på insuget?
Vad händer med luftmassemätare och annat?
Filtrering av luften?
Vad är "poängen", mer än att det ser häftigt ut?
Ger ett kortare insug, inviduella trattar in till varje cylinder, bättre luftflöde till motorn --> mera prestanda.
Inte en bling grej och verklig effekt/respons ökning. Se filmen ovan
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Fuji Racing IRTB
Givetvis fortsätter vi med Megasquirten. Det är när man kommer till sånt här som den ger ett verkligt mervärde.
Det var den här artikeln som fick in mig på spåret http://diymiata.com/irtb.htm efter att jag dreglat över bilder på Fuji:s snygga grejer.
Men det finns fler som gjort samma sak.
tex http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=322281 och http://www.mx5forum.co.nz/viewtopic.php ... e00f02f816
Har inte direkt hittat några färdiga Miator med Suzuki-insug.
Men här en Peugeot 205:a : http://projects.205gtidrivers.com/dream ... tbs?page=1
-Beträffande luftmassemätare så blir det svårt med IRTB. Men Megasquirt och andra motordatorer stöder andra sätt att bestämma luftmängden. Vi använder vakuumsensor i vår motor och det är uppenbarligen samma sätt som Suzuki använder för det sitter slangar till varje insug för detta ändamål.
Och man kan även använda trottelpositionssensorn (i båda fallen tillsammans med varvtalet). Denna metod rekommenderas ofta om man har vassa kamaxlar då vakuumet kan bli mycket ostabilt på låga varv.
Det var den här artikeln som fick in mig på spåret http://diymiata.com/irtb.htm efter att jag dreglat över bilder på Fuji:s snygga grejer.
Men det finns fler som gjort samma sak.
tex http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=322281 och http://www.mx5forum.co.nz/viewtopic.php ... e00f02f816
Har inte direkt hittat några färdiga Miator med Suzuki-insug.
Men här en Peugeot 205:a : http://projects.205gtidrivers.com/dream ... tbs?page=1
-Beträffande luftmassemätare så blir det svårt med IRTB. Men Megasquirt och andra motordatorer stöder andra sätt att bestämma luftmängden. Vi använder vakuumsensor i vår motor och det är uppenbarligen samma sätt som Suzuki använder för det sitter slangar till varje insug för detta ändamål.
Och man kan även använda trottelpositionssensorn (i båda fallen tillsammans med varvtalet). Denna metod rekommenderas ofta om man har vassa kamaxlar då vakuumet kan bli mycket ostabilt på låga varv.
- Peter Läth
- Posts: 12
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18
Re: Fuji Racing IRTB
Då hajjar jag lite mer.
Men går inte den skitiga luften in ofiltrerat med såna här?
Men går inte den skitiga luften in ofiltrerat med såna här?
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Fuji Racing IRTB
-Om man inte monterar filter så gör den förstås det. Men kolla länken till 205:an ovan. Han har monterat ett seriöst luftfilter.Peter Läth wrote:Då hajjar jag lite mer.
Men går inte den skitiga luften in ofiltrerat med såna här?
På motorcyklarna har dom oftast liknande typ av luftbox med platt filter som vi har original på våra bilar. Men boxen sitter rakt på insuget med bara fyra trattar emellan. (Inte med ett meterlångt smalt rör)
Nåt sånt är också en variant.
I våra klassregler står att det måste finnas åtminstone ett flamskydd. Så nånting kommer vi att ha.
- Peter Läth
- Posts: 12
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18
Re: Fuji Racing IRTB
Då är jag med.
Hade helt missat bilderna med filter
Hade helt missat bilderna med filter
Re: Fuji Racing IRTB
Lägger upp lite bilder på mina separata spjäll om nån funderar på nåt liknande.
Spjällhus från en 99 Suzuki GSXR750R SRAD som hade samma tvärsnitts area som portarna min lilla 1600cc.
Adapter tillverkad efter lite ritningar och 3D modellerande. Ibland blir man avundsjuk på sig själv när man känner nån med CNC i garaget. Trattarna pressade av garagekompisen och är avstämda för ~6000rpm
Raka rör borde bli bra
Spjällhus från en 99 Suzuki GSXR750R SRAD som hade samma tvärsnitts area som portarna min lilla 1600cc.
Adapter tillverkad efter lite ritningar och 3D modellerande. Ibland blir man avundsjuk på sig själv när man känner nån med CNC i garaget. Trattarna pressade av garagekompisen och är avstämda för ~6000rpm
Raka rör borde bli bra
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Fuji Racing IRTB
Otroligt fräckt och snyggt. Hoppas effekten motsvarar utseendet . Har (4) Mikuni-förgasare på min Pinto-motor vilket ej kan rekommenderas för ban-körning (flottörerna vill inte vara med ) funkar bra på is dock
De e mycke nu...
Re: Fuji Racing IRTB
Tack! vi får se hur det fungerar hoppas på uppstart som sugmotor inom nån månad.
Vilken typ av mikuni har du, och vad händer med flottörerna när det inte funkar?
Borde väl fungera på asfalt om du kör på is, g-krafterna borde vara rätt lika med riktiga is-däck.
Vilken typ av mikuni har du, och vad händer med flottörerna när det inte funkar?
Borde väl fungera på asfalt om du kör på is, g-krafterna borde vara rätt lika med riktiga is-däck.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Fuji Racing IRTB
Ja dom har suttit på en Yamaha 1000cc och är utan axpumpar och efter mycket bestyckande så funkar dom riktigt bra utom att de inte tål centrefugal-kraften (som sagt: drifting på is funkar utan problem) och det är nog mest högersvängar, skulle tro att flottörerna stänger, ändrade lutningen och det blev lite bättre men de flödar även över.. Nu ska motorn ur och i med v6 och (förhoppningsvis) kompressor
De e mycke nu...
Re: Fuji Racing IRTB
Om dom är från nån FZR så brukar dom vara gjorda för "downdraft" så det kan nog vara relaterat till hur dom är vinklade. Du får gå på mc-affären och mäta på donatorn hur dom är vinklade, mc borde ju inte vara så känsliga då det skulle motverka syftet med två-hjulingar (typ bakhjuls åka)
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Fuji Racing IRTB
Förgasarna är från 80-talet (?) och bakhjulsåkning klarade de nog (med lite flödning) men inte långa framhjulsåkningar
De e mycke nu...
Re: Fuji Racing IRTB
Nu har jag provat spjällen och den år går snyggt på tomgång trots kammarna. Bara grundmappat sprutet ännu men det är en helt annan karaktär på motorn. Nu vaknar den vid 4000 och kliver in i andra andningen vid 6000rpm. Nu är det dags att skippa finliret och lägga på lite laddtryck
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo