Hardtopp [SÅLD]

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Hardtopp [SÅLD]

Post by Fredrik Henriksson »

säljer min hardtopp i glasfiber då jag ska bygga en ny med fästen som är anpassade för min båge. Har lite poppnitar som inte sitter 100% symetriskt mm, enkelt sagt, den är i "raceskick" och är lätt...

Pris: 3500:-
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtopp

Post by Fredrik Henriksson »

Drog bara till med ett pris, så det är naturligtvis förhandlingsbart... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hardtopp

Post by Josen »

Vikt ca ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtopp

Post by Fredrik Henriksson »

Har poppnitat fast en massa gummi i en paniklösning att få den tät mot sidorutorna inför mina KM-resor i höstas. Blev ju kallt som fasen att åka när vinden trängde in. :shock: Den gummimassan väger bly, men utan gummit så tror jag toppen vägde ca 6kg + några hg för bakrutan...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hardtopp

Post by Josen »

Den gummimassan väger bly, men utan gummit så tror jag toppen vägde ca 6kg + några hg för bakruta
Hmm inte så mycket lättare än orginal med 2 mm lexan och strippad för övrigt :roll:
Borde gå att få lättare, nästa projekt kanskke - du får investera i lite kolfiber :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtopp

Post by Fredrik Henriksson »

Gjorde en lövtunn med stabilisering där det krävdes till Magnus för någon månad sedan och den vägde ca 4kg. Så mkt lättare går det nog inte få det med traditionell hantering i glasfiber/polyester om man inte ser dem som förbrukningstoppar som håller några rejs eller till nån försöker luta sig mot den(och det händer, för folk ser inte skörhet). Denna toppen är stabil med sandwishmaterial så den väger några kilo mer.
Fördelen är stor mot en orginal som väger mellan 17kg och 24kg (beroende på modell) är stor. Mot en lättad orginal är fördelen kanske 3-4kg och att man slipper jobbet då den är klar.... :)

Kolfiber kanske det blir om jag skaffar en 1.6:a eller hoppar över i annan klass. Idag finns inget behov av att bli lättare då jag ligger på gränsen... :) Hmmm man kanske skulle skippa ABS:en? :think2: Har ju bytt körstill efter vinterns förkovring i körteknik, ABS:en slog inte i en enda gång på Kinnekulle... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Hardtopp

Post by Magnus Claesson »

Jag är grymt nöjd med min hardtop som Fredrik plastade! Kommer att bli perfekt med en tunn bakruta! :up:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtopp

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Den gummimassan väger bly, men utan gummit så tror jag toppen vägde ca 6kg + några hg för bakruta
Hmm inte så mycket lättare än orginal med 2 mm lexan och strippad för övrigt :roll:
Borde gå att få lättare, nästa projekt kanskke - du får investera i lite kolfiber :)
Vägde toppen nu och den väger exakt 7kg med gummilister och bakruta. Magnus hardtopp fick jag ner till drygt 4kg med lite mer kunskap och teknik i ryggen. För att se hur lätt det går att göra den(måste ju få ett svar nu när du ifrågasatt ;) ) har jag nu exprimenterat med att tunna ut gelcoaten och sedan sprutlackerat ut den i ett supertunt skikt i formen. Håller just nu på och nöter ut polyester och glasfiber bit för bit för att inte använda ett gram onödigt material i denna topp. :rolleyes3: Kolfiber gör det inte nämvärt lättare så länge det är handpåläggning utan ugn och vakumsug. Med hemmabyggemetoden går det nog inte göra det lättare än på detta sätt (om det nu går vägen med mitt sprutexpriment :think2: )

Men jag kan säga att några 3000:- som jag säljer min lätta 7kg topp för kan man aldrig köpa en sån überlätt topp jag bygger nu för. Bara att förbereda och få på gelcoaten har tagit hur lång tid som helst. :bang: :bang2: :work: :drunk: :whip: :rolleyes3:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
ingvar karlsson
Posts: 1
Joined: Thu 15 May 2008, 05:52

Re: Hardtopp

Post by ingvar karlsson »

jag har en form till hardtop utan bakruta om någon lill låna tel 070 5670227
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hardtopp

Post by Fredrik Henriksson »

SÅLD
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply